Lmiris
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Universiteit en frustraties over tempo

Hoi!

Ik ben al drie eeuwen niet meer op het HB-forum geweest, maar vanavond had ik ineens spontaan zin om even een frustratie te delen. Ik had geen idee waar ik dit anders zou moeten doen dan op dit forum. So here we go. De universiteit is een verademing in vergelijking met de middelbare school. Ik kan veel meer mijn ei kwijt en door de vrijheid mogelijk gemaakt door een heerlijk flexibel studieprogramma kan ik gaan en staan waar ik wil als je de verplichte werkcolleges en groepsprojecten niet meetelt. Zelfs de hoorcolleges zijn niet verplicht. Ik kan ze als ik wil later terug luisteren. Dat is het voordeel van het geboren zijn in het tijdperk der technologie, hoera! Toch heb ik me vanavond gerealiseerd dat ik vaak tegen de een en dezelfde muur aanstoot; het tempo.

Ik kom er nu pas achter wat ik allemaal kan. Op de middelbare school (heb wel gymnasium gedaan, maar alsnog) heb ik altijd tot de middelmoot gehoord. Ik haalde niet zulke overweldigende cijfers. Wel oké, maar je viel er niet bepaald van je stoel van. Ik heb altijd geweten dat ik heel gepassioneerd en nieuwsgierig ben. Maar ik houd heel vaak die passie in, omdat het mensen afschrikt. Ze houden niet van die intensiteit. Nu ik niet zo meer gelimiteerd ben door een hoog aantal verplichtingen, kan ik nu mijn studiemethode beter aanpassen op de manier waarin ik graag studeer. Wat een onwaarschijnlijke bevrijding. Ik studeer biologie en ik heb me nooit gerealiseerd hoe leuk ik het vind! Het is echt fascinerend wat allemaal mogelijk is met biologie. Ik heb zoveel dingen ontdekt! Ik ben nu mezelf aan het leren programmeren. Momenteel vooral in R, want dat kan ik gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek later. En Processing (een soort variant van Java code) kan ik gebruiken om mijn recentelijk ontdekte liefde voor wiskunde te combineren met visual arts, waarbij ik dan wiskundige modellen kan opzoeken om bijvoorbeeld de patronen na te bootsen die terug te vinden zijn in het hart van een zonnebloem (zie hieronder). Ik ben nog niet zo ver om dat patroon te kunnen programmeren, maar ik wil er gelijk mee aan de gang in de kerstvakantie als ik klaar ben met mijn studie voor dit kalenderjaar. Dit kan me ook helpen bij mijn onderzoek naar de Fibonacci sequence, een wiskundig patroon dat vaak terug te vinden is in de natuur. Ook kan ik biologie gebruiken in mijn kunst, theater, etc.
Daarnaast gebruik ik het om mijn tekeningen anatomisch correcter te maken. Vooral de zee blijk ik nu interessant te vinden en daar ga ik maar al te graag op in. Vooral bioluminiscentie, daar kan ik uren mee bezig zijn. Grappig genoeg heb ik door biologie ook een diepgaande fascinatie voor kleur, contrast en compositie ontdekt. Layout is echt onderschat. Het is naar mijn mening net zo belangrijk als de inhoud van een project .. Zoals je ziet weet ik niet waar ik eerst moet kijken. :D

AfbeeldingAfbeelding

Ik word helemaal blij als ik hier over nadenk. Maar dan word ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt als ik naar college ga; niet iedereen deelt dat. Sterker nog, studenten hebben dat meestal helemaal niet. Studenten kunnen zo saai zijn! Alles is zo akelig langzaam. Er zijn maar twee hoorcolleges per week voor elke van de twee vakken en de powerpoint slides worden pas gepubliceerd als het college is geweest om ervoor te zorgen dat studenten wel moeten komen. Ik snap het wel, maar toch ook weer niet. Ik word ziek van dit wachten. Ik wil er in een rits doorheen en dan vervolgens mijn hersenen het laten verwerken. Als ik er behoefte aan heb, luister ik de hoorcolleges na, herhaal ik bepaalde secties als nodig en zoek ik extra materiaal op om de connecties in mijn begrip te versterken. Maar dat is dus niet mogelijk als ik voor elke hap een week moet wachten. Alles is erop gericht om de student netjes en 'obediently' aan het werk te houden. Ik kan gewoon niet in kleine beetjes leren. Dat vind ik te saai. Als ik iets wil weten, wil ik het ook wel nu. Dan wil ik kunnen lezen en kijken (documentaires zijn van onschatbare waarde, onderschat dat niet!) wat ik wil. En ook groepsprojecten. Wat een onnodig drama! Als je niks wilt doen, ga dan ook niet studeren! Ik wil gewoon mijn shit gedaan krijgen, sorry voor mijn taal. En ik heb dit weleens aangekaart bij een studiecoördinator, maar dan ga ik me intens schuldig voelen naderhand omdat dit soort dingen nogal arrogant kunnen overkomen. Dat bedoel echter helemaal niet zo! Ik wil graag leren en ik ben oprecht dankbaar voor alle mogelijkheden die ze me aanbieden op de uni. Maar ik wil gewoon verder. Ik stel het leren hoorcolleges (helemaal bij dit vak waarbij de stof alleen maar bestaat uit hoorcolleges) en ander materiaal uit, omdat ik het dan later in 'one go' er doorheen kan krijgen. Als iets me interesseert slurp ik als het ware alles op. Dan stellen die lange hoorcolleges ineens niks meer voor. Maar als gevolg van dat uitstellen, ga ik achterlopen bij werkcolleges en maak ik volgens mij dan juist een indruk dat ik het tempo niet aan kan of dat ik totaal niet geïnteresseerd ben. Geen van beiden zijn waar.

En ik stel soms ook groepsprojecten uit omdat het naar mijn idee juist zo weinig is. Ik zie verrassend snel structuren. Die uitgebreide wetenschappelijke artikelen zijn dan ook niet zo lang als je zou denken. Je moet alleen weten waar je naar moet kijken en wat werkelijk belangrijk is om te lezen. Als je elke zin drie keer gaat doorlezen, ja, dan doe ik er ook lang over.

Heeft iemand enige tips hierover? Ik vind deze frustatie uitermate verwarrend en onnodig. Met veel mensen valt dit bijna niet te bespreken omdat je dan als snel de label 'arrogant' of 'ondankbaar' krijgt opgedrukt. Het is intens genant. Hoe kan ik gewoon mee blijven 'drijven' met de cursussen die mee aangeboden worden en toch een efficiëntere manier vinden om het tempo te verhogen? En zou ik dit eventueel toch aan een professor kunnen voorleggen? Wat zou ik van hun kunnen verwachten?
Het leven is te mooi om stil te blijven zitten in een negatieve sleur. Ontwikkel jezelf, ontdek de wereld en geniet van al het moois dat het leven je te bieden heeft! :)

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Universiteit en frustraties over tempo

Ik was vroeger liever lui dan moe. Heb met hakken over de sloot mijn Batchelor gehaald.maar ja toen wist ik niet dat ik HB was.

Recentelijk een paar kenniscolleges gevolgd bij Novilo (opleiding voor talent begeleider Hoogbegaafden)
En daar eindrlijk een lekker bruissend tempo terwijl ik altijd alles zo moeilijk vond op school .

Dus ik snap helemaal je frustratie dat het tempo van iets dat je Eindelijk prikkelt te traag is.

Praat met je docent !!of mentor of wat daar ook is. Wie weet mag je versnelt door de stof!! Doe je al natuurlijk ,maar dan met goedkeuring of eventeel verdiepende opdrachten.
t !!!@#$???

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik word helemaal blij als ik hier over nadenk. Maar dan word ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt als ik naar college ga; niet iedereen deelt dat. Sterker nog, studenten hebben dat meestal helemaal niet. Studenten kunnen zo saai zijn!
Daar ligt het probleem. Je denkt dat de niet-zo-saaie studenten te vinden zijn in de collegezalen.

Skip de bulk van die colleges en maak in de plaats daarvan een bezoekje aan de faculteit voor kunsten, de faculteit voor wiskunde en natuurwetenschappen, of iets vergelijkbaars.

Het probleem is dat je denkt dat het probleem bij anderen studenten ligt.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

O_o

Sorry. Ik deed biologie in de tijd dat het iedere dag 4 uur hoorcollege, 4 uur practicum en 2 uur verslagen schrijven per dag bevatte. Mijn downtime vulde ik met Dungeons and Dragons en gamen. Maar goed, ik was op dat moment lichamelijk stuk.

Ik raad je ook Python aan. Ga eens met de informatica lui babbelen. Doe een college data science. Duik in de databases (mongoDB of mariaDB, Hadoop). Oh en huppel asap naar je bioinformatica afdeling, ga met de professor babbelen en zeg dat je gratis programmeerwerk voor hem wilt doen. Mocht je in Nijmegen studeren dan is dit de man: http://www2.cmbi.ru.nl/who-and-where/staff/37/

Het kan zijn dat ie je pas wil zien na 100k regels code. Im sure youll figure that out.

P.s. biologie is echt een topstudie. Kijk goed naar je medestudenten. Misschien wil er eentje toegepaste biologie studeren. Je kans op soortgenoten is groter op de uni.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Misschien goed om te weten: ik kon het tempo op de uni (vergelijkbare studie) niet bijhouden. Niet omdat ik het niveau niet aan kon, maar omdat ik dyslectisch ben en daarbij enorme faalangst had. Bovendien vond ik de eerste twee jaar erg saai met al die algemene vakken.
Ik leerde hard, probeerde elk college bij te houden, maar halverwege het semester liep ik zo ver achter met lezen dat ik het nut van verder leren niet meer zag. Ik haalde onvoldoendes, omdat ik het niet redde om alle stof te leren voordat ik een examen had. En bovendien te eigenwijs was om de visie van de docent voor waar aan te nemen. Door het niet halen van examens werd mijn faalangst zo groot dat ik op den duur niet eens meer examens maakte. Daarmee heb ik dus jaren langer over mijn studie gedaan.
Pas de laatste anderhalf jaar van mijn studie liep het lekker. Hoe moeilijker de vakken, hoe interessanter ze werden voor mij. Ik hoefde niet meer saaie dictaten te leren, maar kon zelf verbanden leggen en analyseren. Dat ging mij een stuk beter af.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je zult moeten leren omgaan met jou afwijking ten opzichte van de rest en zult moeten doorzetten daarin. Dat is niet makkelijk, maar de rest van de wereld gaat zich niet aan jou aan kunnen passen. Dat jij de stof snel oppikt, betekent nog niet dat de rest dom of traag is. Die hebben hoogstwaarschijnlijk gewoon een andere manier van leren.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik vond het toen ik studeerde ook traag gaan. En ik lees dat niet alle studenten even geinteresseerd zijn in hun studie als jij, dat is jammer... Ik was over dat soort dingen toen ook gefrustreerd en teleurgesteld. Maar het is nu eenmaal zo dat de wereld niet is ingericht op de uitzondering. Dat is dus een uitdaging voor je. Het is iets waar je mee moet leren omgaan, want je zult dat overal tegenkomen, nu op de universiteit, straks in je werkende leven, met alles.. Jij vindt sommige dingen traag of onnodig, maar voor de IQ100's van deze wereld is het nodig dat het zo in elkaar zit. Je kunt je daartegen verzetten, maar het is een gegeven, net zoals vliegtuigstoelen niet berekend zijn op mensen van 2.10m. In plaats van je te ergeren, moet je op zoek naar manieren om daarmee om te gaan op een manier die voor jou goed is.

Het uitstellen wat je doet is, als ik dat zo lees, geen strategie die goed voor je werkt. Je wekt er in elk geval een verkeerde indruk mee, wat je vervelend vindt. Flauwe oplossing misschien, maar als het zo makkelijk is en je alles snel ziet, bereid zo'n college dan gewoon even voor. Lees het ff schuin door en klaar, dan hoef je je niet druk te maken om die verkeerde indruk.

Maar ik zou dat los zien van je eigen behoefte aan meer/sneller studeren. Dat je daar behoefte aan hebt heeft niets te maken met arrogantie of ondankbaarheid. Gaan proberen om 'het' tempo (van de colleges ed) te versnellen is denk ik geen vruchtbare weg, maar je kunt wel proberen je eigen tempo te versnellen of een weg te vinden die tegemoet komt aan je eigen behoeftes. Niets staat je op de universiteit in de weg om zelf breder of dieper te studeren.. Er is altijd literatuur waar je verder mee kunt, er worden altijd wetenschappers of theorieen genoemd waar je je verder in kunt verdiepen, er zijn altijd keuzevakken die je kunt doen, en je kunt natuurlijk ook 2 studies doen.. je bent niet afhankelijk van het aangeboden programma, dat is nou juist het mooie aan de universiteit.. Praten met de studieadviseur of professor is een goed idee. Misschien kun je student-assistent worden of je eigen programma samenstellen.

Verder vroeg ik mij af, ben je lid van een studentenvereniging? Zo niet, dan zou ik zeggen, doe dat wel, of anders een studievereniging. Skip ook niet alle colleges. Procentueel gezien ben je misschien bijzonder, dus als je 'soortgenoten' tegen wilt komen, moet je daar gewoon meer je best voor doen dan de 'gewone' studenten. Mijn ervaring is, dat die personen op de universiteit wel degelijk rondlopen, alleen niet altijd bij je eigen studie, werkgroepje of je eigen jaar. Het is daarom goed om veel mensen te ontmoeten, liefst met interesses die je zelf ook hebt, ookal voldoen ze niet allemaal aan jouw hoge standaard, het is de enige manier om degenen waar het wel mee klikt tegen te komen. Er komt in je leven geen betere plek of tijd om die mensen tegen te komen dan op de universiteit..

Succes!

Eekhoorn
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mijn idee (/ 'ervaring') is dat er bij biologie nog wel redelijk wat hoogbegaafden rondlopen. Dus hou je ogen goed open. Feit dat de stof te traag voor jou gepresenteerd wordt, wil niet zeggen dat er geen soortgenoten onder de studenten zijn te vinden.

Voor mij was de universiteit destijds een desillussie (maar ja, ik koos dan ook voor psychologie :rofl3: ). Gelukkig vond ik één maatje dat ook HB was. En met haar heb ik na colleges eindeloos zitten bomen en filosoferen en alle stof aan- en door elkaar verzonnen. Heerlijk was dat! Verder heb ik me inderdaad als vrijwilliger aangeboden bij een hoogleraar. Dat bood veel extra uitdaging.

En die lesstof... tja... je leert voor jezelf. Althans, dat was mijn keuze destijds wel. Dat betekende dat ik niet leerde voor een cijfer, wat er soms op neer kwam dat ik een laag punt haalde, omdat ik me niet kon verenigen met de toetsingswijze van de docent :mrgreen: Tja, HB he. Dan maar een magere 6. Als je maar zorgt dat je excelleert wanneer het van belang is. En excelleren kan dus o.a. door je bij een afdeling aan te sluiten.

Tegenwoordig pas ik de opdracht aan studenten (bij individuele begeleiding) aan aan het niveau dat (ik denk dat) zij aankunnen. Ben je slimmer, dan krijg je een complexere opdracht mee, zowel qua theorie, verbinding en analyses (en ja, daar is het punt dan ook naar). Het mooiste vind ik om te zien dat sommige briljante studenten vervolgens verbaasd zijn over de feedback (als ik teruggeef dat ze enorme potentie hebben).

En waarom niet een tweede studie oppakken? Ik heb destijds overwogen om er wiskunde naast te gaan studeren. Maarja, dat zou veel tijd en moeite kosten (en ik ben liever lui dan moe, helaas).

Ik ben het eens met eerdere opmerkingen: je moet je niet afzetten tegen andere studenten. Los daarvan moet je proberen de pareltjes eruit te zoeken (andere HB-ers), en je eigen uitdaging gaan creeren. En die studie die doe je er dan gewoon bij; daar maak je gebruik van.
In mijn geval moest ik wel eerst 'verwerken' dat ook de universiteit mij niet ging bieden wat ik zocht qua uitdaging. Daarna ben ik me dus onafhankelijker van mijn studie op gaan stellen :)
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ja Eekhoorn, je verhaal ken ik.

Niet omdat mijn rechterstudie te traag was (het was juist een bachelor in maar 2 jaar dus een soort 'snel' cursus). De andere studenten waren min of meer 20 jaar jonger dan ik en dat past sowieso lastig aan met mijn manier van denken (age difference, nothing to do with HB).

Ik vond vooral vreselijk dat alle docenten je een soort 'spoon feeding' deed. Zij wilde natuurlijk dat je 'maar' je examens haalt voor de universiteit cijfers. Het universiteit was belachelijk commercieel en ik weet nu dat dit manier niet bij mij persoonlijkheid goed aansluit.

Net zoals jij, heb ik buiten het cursus om een pro bono positie aangenomen als 'Student Director' van the Innocence Project (Solving Miscarriages of Justice). Ik vond dit een goed manier om (terwijl ik het nog steeds erg lastig vond) de 'eindpunt' goed in zicht te blijven houden. Waarom was ik al die droge stof aan het leren? Het gaaf mij een duidelijker doel en de moed om verder te blijven gaan.

Ben erg geïnteresseerd in andere verhalen van jullie :)

Groeten,

Tor

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tor schreef: rechterstudie
....
Het universiteit was belachelijk commercieel
Enorme generalisatie. Je basseert je op ervaringen met een extreem op de universiteit. Rechten is veel meer een opleiding dan een studie (studie... in een algemene zin, en zeker als je spreekt over studeren op een universiteit, kun je daarbij wetenschappelijke orientatie en zelfstandige ontplooing in opnemen wat bij rechten weinig voorkomt).
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

I wasn't clear.....

My Uni is actually an independent law school that you pay ridiculous amounts of money to go to. It actually advertises itself openly as being 'commercial' and is proud to do so.. People who are sponsored by companies are treated differently and segregated into different classes. Moeilijk te uitleggen. Het zelfde systeem heb je hier in nederland niet. It just didn't suit me, that's all.

I also studied a Graduate Diploma which you also don't have here. I also studied English law which is not a comparable study to Dutch law at all.

So I don't agree with your comment but it's my fault for not being clearer.

Thanks for responding anyway :)

Groeten, Tor

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

"So I don't agree with your comment but it's my fault for not being clearer."

Dus je bent het wel eens met mijn commentaar over je generalisatie...
...alleen pas je nu achteraf je tekst aan van generaliserend ('Het universiteit was belachelijk commercieel') naar een specifieke, een of andere, commerciele instelling die zich universiteit noemt.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

No, I didn't agree but I was trying to say that I had not been clear on my facts. Therefore, I understood your reaction, based on that. I didn't change my facts to suit my argument. I simply tried to be clearer in my meaning. I know I am sometimes not clear in Dutch. My Law School has University status but has individual schools within that. I am still talking about the same institution.

Nevertheless, I don't really get your aggression........I didn't think people were on here to argue or antagonise. I'm not up for that.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tor schreef: Nevertheless, I don't really get your aggression......
Ik was niet duidelijk, ik bedoelde het volgende...
"Gods liefde is het mooiste en meest overweldigende dat er bestaat. God heeft je intens lief en wil je hart diep vullen met zijn liefde."

Heel weinig agressie dus, en waar je het over hebt is onjuist.

Ik ben het dus niet eens met je commentaar, maar ik had duidelijker kunnen zijn.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tinus,

Bedankt voor je antwoord.

Wij hoeven niet allemaal hetzelfde de denken. Meningsverschil is erg belangrijk en daar heb ik ook respect voor. Maar ik vind dat het wel op een goed manier gezegd/geschreven moet worden.

Misschien heb ik je verkeerd begrepen, dat kan best. Maar jij mij ook denk ik. En naar 18 jaar wonend in nederland, komen de mensen nog steeds vrij hard over af en toe. Ik heb me wel aangewend maar sommige dingen blijf voor mij vrij brutaal klinken, ook als het niet zo bedoeld is.

Geef niet - let's agree to disagree. Taal maakt het wat lastiger voor mij op deze site dus ik denk dat ik minder vaak ga reageren. Maybe safer :rolleyes:

Groeten en fijn weekend,

Tor

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het is mij onduidelijk wat jouw meningsverschil is of waar dat op is gebasseerd. Er zijn ook heel vaak discussies zonder meningsverschil (misschien geldt dat wel voor het merendeel van de discussies) en draait het bijvoorbeeld om invalshoek of semantiek terwijl men het wel eens is.

Je vindt dat het goed moet worden opgeschreven. Dan moeten we terug gaan om te kijken waar dit mis ging, en elkaar opnieuw leren te begrijpen.

Ik schreef dat
"als je zegt 'het (de) universiteit is belachelijk commercieel' en dat doet op basis van een beperkte ervaring (met weinig universiteiten en studies) en in het bijzonder met rechten (wat aan de rand zit van het universitaire spectrum), dat je dan generaliseerd."

Wat zie jij hier als aggresief?
Wat zie jij hier als niet kloppend vanwege je argument dat je niet duidelijk was?
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tinus, het gaat denk ik niet om argumenten maar om het gevoel van herkenning..

Stefan
Beheerder
Beheerder

Er zijn volgens mij maar twee wegen naar een oplossing: de situatie veranderen of weggaan. Als je de situatie wil veranderen en daarbij niet je eigen overtuigingen wil aanvallen, blijft het veranderen van de universiteit over; dat lijkt me niet realistisch.

Ik heb ter herkenning het omgekeerde meegemaakt. Voor de tweede keer het eerste jaar MTS doen was zo saai dat ik mijn aandacht niet kon vasthouden. Als ik mijn eigen overtuigingen wat minder serieus had genomen, had ik geen drie jaar verspild.

Je bedenkt pas een oorzaak als er aanleiding is; je voelt je niet goed, niet uitgedaagd (gok ik) los dat gevoel op en de rest komt vanzelf. Ik vond dat er uitstekende tips langskwamen.

Die voelen natuurlijk vervelend, want ze maken dat je de (schijn)zekerheid van jouw eigen conclusies kwijtraakt. Maar net als een scheiding, je baan opzeggen en meer van dat soort voorbeelden hoort het verlies (welke oplossing je ook kiest) erbij. Je koste wat kost "fijn" moeten blijven voelen werkt tegen je op de lange termijn.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MB schreef:Tinus, het gaat denk ik niet om argumenten maar om het gevoel van herkenning..
Ja het is idd offtopic. Mijn commentaar over de generaliserende uitspraak over de universiteit was ook maar een kanttekening. Echter, ik wilde daarmee ook niet het gevoel van herkenning in twijfel trekken.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Selah
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tor schreef:"als je zegt 'het (de) universiteit is belachelijk commercieel"
Tor gaf "het universiteit" aan, wat dus inhoud dat er sprake is van het instituut universiteit, maar wat ik lees is dat door het Engelstalig zijn er een kans kan zijn dat hier "the university" als in "mijn universiteit" is bedoeld ipv de universiteit als instituut.

Hierop komen dan ineens harde reacties van beide kanten uit die bij beiden weer stof doen opwaaien.
Tinus schreef:Je vindt dat het goed moet worden opgeschreven. Dan moeten we terug gaan om te kijken waar dit mis ging, en elkaar opnieuw leren te begrijpen
Een van de dingetjes die we hier op het HB-forum niet kunnen bepalen is of iemand in staat is om foutloos Nederlands te schrijven.
Sommigen zijn niet opgegroeid met Nederlands, anderen hebben een lage opleiding ondanks HB zijn of zijn zo dyslectisch als een dyslect kan zijn.
Het forum is divers en evenzo zijn de geschreven teksten divers.
Laten we elkaar dus niet aanvallen op een verkeerd geplaatst woord of een slechte spelling, maar vragen wat er bedoeld is als er iets niet goed beschreven lijkt te zijn.
Concordia civium murus urbium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ook ik vraag me, zoals Tinus, af waar dit meningsverschil over gaat. Het lijkt erop dat er geroepen wordt dat iets verkeerd begrepen wordt, terwijl dat helemaal niet zo is. Als dat wel zo is, is het makkelijk uit te leggen en dat gebeurt niet.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terug naar “HB en studie”