plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Vanochtend op Radio 1 journaal: "Heel slim en toch zonder werk?"

SeventyEight schreef:
plato schreef:
SeventyEight schreef:http://daskapital.nl/2017/01/haha_hoogb ... erklo.html

Waarom ik de link naar het bovenstaande hier post weet ik eigenlijk ook niet.
Misschien wel om aan te geven wat de status van het publieke debat/opinie omtrend HB is?
Ik woon 10 jaar niet meer in Nederland. Vorig jaar ben ik er een paar dagen geweest, dat was 2 jaar geleden voor het laatst. Wat mij opviel is dat de mensen agressiever zijn geworden maar ook zuur in hun visie op hun directe en indirecte omgeving.
Ben zelf ook een aantal Jaren geleden verhuisd. Niet geemigreerd. Maar wel van Randstad naar tegen de Duitse grens. Het laatste jaar begin ik te merken dat ik me in het verkeer in het Westen minder thuis voel. W.s. ben ik veranderd :roll:

Maar tolerantie en intolerantie zullen altijd bestaan. Ik ben i.i.g. niet verhuisd omdat ik me in de Randstad destijds niet meer thuis zou voelen o.i.d. Ik ben letterlijk voor de Liefde verhuisd. En nee, daar kreeg ik niet alleen goede dingen voor terug. Maar dat geeft niet.

En zo vind ik het migreren ook niet goed of fout. Wat ik me alleen wel afvraag: waarom emigreer (of vlucht) je? En waarom willen veel mensen naar (West-) Europa? Waarom reageren mensen zo op het woord hoogbegaafdheid? Is het zo bedreigend? Is het allemaal overlevingsdrang met alle gevolgen en intolerantie als gevolg? Is dit gewoon een natuurlijke cyclus of gang van zaken? Een soort, de mensheid, die opkomt, maar ook weer verdwijnt? Aan zijn eigen success ten onder gaat? Wat is dat dan, succes? Ben ik, en al die andere mensen van het programma Ik Vertrek, dan zoveel beter af?

Als iets zeker is, dan is het dat we allemaal onzekerheden hebben. In dat opzicht zijn we hetzelfde. Dat is wat "we" delen. Samen. En waar we elkaar ook mee kunnen helpen. Let's choose our battles.
Laat ik eerst wat algemene informatie geven over emigranten en hun motivatie..

Emigratie uit Nederland:

Periode 2000 t/m 2009

aantal 1.077.776 - gemiddeld 107.777

2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700
2014 - 144.134
2015 - 147.156

Aantal 840.790 (laag t/m universitair opgeleid)

* Totaal generaal 1.918.566 emigranten *

Reden:

- ontbreken vertrouwen in politiek en bestuurders
- ontbreken sociale cohesie in Nederland
- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving

Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen
- wil niet meer in een EU land wonen

Het aantal immigranten bedraagt in diezelfde periode 2.232.929. Aantal emigranten en immigranten is een mutatie geworden van plm 25% totaal. Dat vind ik hoog.

Voor mij zelf sprekend dan maar. Ik had in NL 2 bedrijven, een retailbedrijf met 5 filialen en een trainingsorganisatie mbt management, sales en social skills.

In het retailbedrijf en thuis heb ik 23 inbraken gehad alsmede een overval met een bijbehorende schietpartij. Dat wil je niet meemaken. Nog die inbraken en die overval zijn opgelost. Dan kom je in de maatschappelijke wereld terecht van een wat is hier aan de hand. Is dit leefbaar?

Smorgens vroeg moest ik om 6 uur beginnen met auto te rijden om om 9 uur een training te beginnen. Dan maak je echt hele lange dagen. Mijn behoefte om een vrij leven te hebben en te kunnen doen wat ik graag wil doen kwam steeds meer onder druk te staan. De maatschappij begon voor mij te beslissen ipv dat ik dat zelf kon doen. Los nog van een giga partij regels. Er zijn geloof ik 64.000 wetten bedacht. Als ondernemer loop je daar tegen aan. Steeds weer.

Hier woon ik weer vrij en de beschaving van mensen is groot tot zeer groot. Hier is nog een cultuur van elkaar een handje helpen. Een open communicatie, vriendelijk in de omgang en betrouwbaar in gedrag. En...nooit een file.

Ter illustratie:
De wet van Jante. Is hier heel duidelijk aanwezig. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Jante

Vooral de ruimte om te kunnen leven is voor mij aantrekkelijk. Dit hebben hier voor bv 275.000 E https://www.edc.dk/sog/?pris=1995555-2000000

Laat ik maar even stoppen, misschien later meer.Het is even bedoelt als een indruk. Behalve de cijfers dan.
don't hide what you have !

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Je begint een beetje als een broken record te klinken Plato... Je neemt waar mogelijk de kans om over emigreren te praten en over je oude bedrijven. Ook als het totaal niet relevant is...
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Patrick1984 schreef:Je begint een beetje als een broken record te klinken Plato... Je neemt waar mogelijk de kans om over emigreren te praten en over je oude bedrijven. Ook als het totaal niet relevant is...
Tekst van 78: En zo vind ik het migreren ook niet goed of fout. Wat ik me alleen wel afvraag: waarom emigreer (of vlucht) je? En waarom willen veel mensen naar (West-) Europa?

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Mijn vraag was vooral retorisch bedoeld. Waar je ook al blijk van geeft in je antwoord Plato, emigratie wordt gedreven door angst, of het vooruitzicht het ergens anders beter te hebben. Dat is toch volledig logisch, en verder op zich niks mis mee? Ik gun niemand een gewapende overval (kan een beetje meepraten daarover) en ben blij voor je dat je het naar je zin hebt in DK (toch?).

Wel vraag ik me af waarom je je zo druk maakt om een onderzoek over thuiszittende HB-ers in NL Plato? Verlang je misschien toch terug naar je geboortegrond?

En, w.s. heb jij meer ervaring met de Deense cultuur, maar mijn beperkte ervaring is niet louter positief. Bij een paar Deense ex-collega's, managers, vroeg ik me toch af hoe ik daar zou aarden met mijn allergietje voor autoriteit. Voor de rest prima lui, behoorlijk ruimdenkend met respect voor het individu.

Ik vraag me af wat je opschiet met vluchten? Naar DK of thuis? Ik begrijp de emotie, waarom het gebeurd en dat het niet makkelijk is. Maar men zou zich toch niet af moeten laten schrikken door geweld of intolerantie? Waar worden we nu werkelijk door bedreigd? Het onbegrip van de samenleving om ons heen m.b.t. HB, of onze eigen angst voor zaken als afwijzing of gebrek aan ondersteuning e.d. in het contact met die samenleving?

Uiteraard zijn de laatste opmerkingen vooral autobiografisch. Maar de laatste jaren voel ik me vooral in mijn werk een behoorlijke outlier. Men weet niet wat ze met me aan moeten en visa versa, met allemaal vervelende gevolgen. Toch lijkt het tij te keren. Niet door naar een ander bedrijf te vluchten waar vermoedelijk dezelfde problematiek zich weer had voltrokken (maar ik kan niet in toekomst kijken :roll: ) Maar door te kijken naar wat ik zelf kan veranderen i.p.v. mijn werkgever van alles te verwachten. En door te werken aan mijn oude trauma's die ineffectief gedrag triggered. Ik heb daar veel hulp en wijsheid (o.a. R v.d. Ven ) bij mogen ontvangen waar ik erg dankbaar voor ben.

Maar aan de andere kant geloof ik niet dat het ooit ideaal wordt en er geen outliers meer zullen zijn. En dat is maar goed ook.

Plato, ik ben echt blij voor je met je stap naar DK. Ik heb eigenlijk bijna wel zin om een keer langs te komen en zelf een kijkje te nemen :mrgreen:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

SeventyEight schreef:Mijn vraag was vooral retorisch bedoeld. Waar je ook al blijk van geeft in je antwoord Plato, emigratie wordt gedreven door angst, of het vooruitzicht het ergens anders beter te hebben. Dat is toch volledig logisch, en verder op zich niks mis mee? Ik gun niemand een gewapende overval (kan een beetje meepraten daarover) en ben blij voor je dat je het naar je zin hebt in DK (toch?).

Wel vraag ik me af waarom je je zo druk maakt om een onderzoek over thuiszittende HB-ers in NL Plato? Verlang je misschien toch terug naar je geboortegrond?

En, w.s. heb jij meer ervaring met de Deense cultuur, maar mijn beperkte ervaring is niet louter positief. Bij een paar Deense ex-collega's, managers, vroeg ik me toch af hoe ik daar zou aarden met mijn allergietje voor autoriteit. Voor de rest prima lui, behoorlijk ruimdenkend met respect voor het individu.

Ik vraag me af wat je opschiet met vluchten? Naar DK of thuis? Ik begrijp de emotie, waarom het gebeurd en dat het niet makkelijk is. Maar men zou zich toch niet af moeten laten schrikken door geweld of intolerantie? Waar worden we nu werkelijk door bedreigd? Het onbegrip van de samenleving om ons heen m.b.t. HB, of onze eigen angst voor zaken als afwijzing of gebrek aan ondersteuning e.d. in het contact met die samenleving.

Uiteraard zijn de laatste opmerkingen vooral autobiografisch. Maar de laatste jaren voel ik me vooral in mijn werk een behoorlijke outlier. Men weet niet wat ze met me aan moeten en visa versa, met allemaal vervelende gevolgen. Toch lijkt het tij te keren. Niet door naar een ander bedrijf te vluchten waar vermoedelijk dezelfde problematiek zich weer had voltrokken (maar ik kan niet in toekomst kijken :roll: ) Maar door te kijken naar wat ik zelf kan veranderen i.p.v. mijn werkgever van alles te verwachten. En door te werken aan mijn oude trauma's die ineffectief gedrag triggered. Ik heb daar veel hulp en wijsheid (o.a. R v.d. Ven ) bij mogen ontvangen waar ik erg dankbaar voor ben.

Maar aan de andere kant geloof ik niet dat het ooit ideaal wordt en er geen outliers meer zullen zijn. En dat is maar goed ook.

Plato, ik ben echt blij voor je met je stap naar DK. Ik heb eigenlijk bijna wel zin om een keer langs te komen en zelf een kijkje te nemen :mrgreen:
Interessante reactie, kan er iets mee. Ik ga later reageren. Vandaag lukt het niet en morgen ben ik in een ander land..

Dat zal mijn thema worden met de vraag

- Hoe komt dit ?
- Blijft dit zo?
- Wat is/moet de rol en de inhoud van die rol zijn of worden van een HB sollicitant? Als noodzakelijk vrijwilliig gedrag niet werkt dan moet je gedrag conditioneren.
(er is niets mis mee om mensen een handje te helpen)

Er zijn 8.900.000 FT en PT werkenden. 50,2% fulltime en 49,8% parttime. Maar er zijn inmiddels ook 3.200.000 uitkeringsgerechtigden en stijgend in aantal. Oftewel in een straatje van 100 huizen met werkenden en niet werkenden, komen er 35 niet werkenden aanbellen bij de werkenden met het dringende niet vrijwillige verzoek: Ik wil je geld. Daar heb ik recht op. Iedere maand.

Er is een maatschappelijke ontwikkeling gekomen en blijvend die heet: Waarom zal ik mij inspannen ? En er is niemand die daar actief een beleid van maakt om dat om te buigen.

Laten we voorkomen dat we de cijfers bekritiseren als cijfer, iets van 10.000 van meer of minder boeit me niet.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik zie je invalshoek Plato, en ik ben benieuwd naar je verdure overpeinzingen.

"Geinspireerd" door Corten en Nauta's artikel "Hoogbegaafde medewerkers: sleutel tot innovatie?" bezie ik de kwestie ook eens door een emancipatie bril. Dan stel ik me de vraag, in hoeverre de volgende groepen nu geëmancipeerd zijn:
- vrouwen
- gehandicapten
- homoseksuelen
- biseksuelen
- religieuze achtergrond bijv. Islamieten
- HB-ers
- hooggevoeligen
- ...
Volgens mij allemaal categoriseringen die je kunt maken, waarbij misschien je ook een afschatting kan maken welk percentage van deze "minderheden" deel uit maken van onze samenleving.

Mijn beeld is dat er vanuit het gemiddelde altijd met enige bevreemding naar de outliers t.o.v. gekeken zal worden. De stand van vrouw en homo emancipatie bevestigd mijn beeld.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

SeventyEight schreef:Ik zie je invalshoek Plato, en ik ben benieuwd naar je verdure overpeinzingen.

"Geinspireerd" door Corten en Nauta's artikel "Hoogbegaafde medewerkers: sleutel tot innovatie?" bezie ik de kwestie ook eens door een emancipatie bril. Dan stel ik me de vraag, in hoeverre de volgende groepen nu geëmancipeerd zijn:
- vrouwen
- gehandicapten
- homoseksuelen
- biseksuelen
- religieuze achtergrond bijv. Islamieten
- HB-ers
- hooggevoeligen
- ...
Volgens mij allemaal categoriseringen die je kunt maken, waarbij misschien je ook een afschatting kan maken welk percentage van deze "minderheden" deel uit maken van onze samenleving.

Mijn beeld is dat er vanuit het gemiddelde altijd met enige bevreemding naar de outliers t.o.v. gekeken zal worden. De stand van vrouw en homo emancipatie bevestigd mijn beeld.
De vraag moet je m.i. meer leggen in het vrij kunnen kiezen door de werkgever i.c. de beoordelaar om iemand aan te nemen. Deze laatste is namelijk ook gebonden aan externe regels van de maatschappij die hem opgelegd worden. Heeft hij überhaupt nog wel vrije keuzes?

Kom later nog terug op mijn eerste bijdrage. Beloofd is beloofd. :ibigrin:

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

plato schreef:Maar er zijn inmiddels ook 3.200.000 uitkeringsgerechtigden en stijgend in aantal. Oftewel in een straatje van 100 huizen met werkenden en niet werkenden, komen er 35 niet werkenden aanbellen bij de werkenden met het dringende niet vrijwillige verzoek: Ik wil je geld. Daar heb ik recht op. Iedere maand.

Er is een maatschappelijke ontwikkeling gekomen en blijvend die heet: Waarom zal ik mij inspannen ? En er is niemand die daar actief een beleid van maakt om dat om te buigen.
Uhm Plato, dat uitkerings getalletje dat je hier noemt is het aantal AOW-ers. Wil je daar werkelijk tegen argumenteren? Dan ben je nog zuurder en aggresiever dan de Nederlanders die je tegenkwam tijdens je bezoekje 2 jaar geleden.

---------------------------------------------------

Misschien moet het weer ontopic. "heel slim en toch zonder werk".

Ikzelf vindt dit een lastig punt dat in het nieuws wordt gebracht. De schuld buiten jezelf stellen druipt ervanaf. Het is niet de hb-er die een aanpassingsvermogen mist maar de samenleving. Ik kan me dan wel vinden in de gechargeerde link van SeventyEight naar DasKapital. Het is niet echt goede reclame voor hb als op deze eenzijdige manier aandacht wordt gevraagd. De hb-er wordt als fantastisch voorgesteld (ijdelheid wordt niet zo gewaardeerd) en ja waarom gaat het dan tóch niet goed, nou dat is dan de schuld van de maatschappij en de mismatch daarmee, de hb-er zelf (die zo perfect is) doet er uiteraard al alles aan om het allemaal te laten werken (gebrek aan bescheidenheid, geen zelfkennis, wijzen naar anderen, alle problemen leggen in een hokje, ook dat wordt weinig gewaardeerd). En de problemen die worden voorgesteld zijn dan ook wel alledaags. Veel mensen vervelen zich op hun werk. De hb-er lijkt hier dan te claimen dat het (enkel) hun probleem is (niet dat dit met zoveel wooprden wordt gezegd al is de aandacht opeissen voor dit algemene probleem wel iets dat als zodanig kan worden geinterpreteerd) en dat voor hen speciale voorzieiningen moeten komen om leuk en boeiend werk te vinden. Er wordt in het rapport wel gesteld dat de belangrijkste oorzaken van problemen bij de persoon zelf liggen, echter is het vaak dan wel met formuleringen die toch heel mild naar de persoon zelf zijn. Bijvoorbeeld als een hb-er niet goed inzet en weinig moeite kan doen... dan heet het 'niet geleerd hebben om moeite te doen' (toch weer die externe factor als bijvoorbeeld opleiding).

En dan de veelvuldig herhaalde educated guess cijfers, dat maar liefst 1/3 van de hb-ers slecht presteerd en bijvoorbeeld werkloos is (blaas het maar op). Daarmee maak je je volgens mij niet geloofwaardig. De bias die Patrick aangeeft dat vooral zielige en mislukkende hb-ers naar boven drijven bij onderzoekers en hulpverlenging lijkt mij hier van toepassing. Als er 100 000 probleem hb-ers zijn die allemaal geen werk kunnen vinden en werkloos zijn dan is dus grofweg bijna een-op-de-vijf mensen die bij het UWV binnenlopen hoogbegaafd.

De problematiek rondom werk behouden envinden zal er wel degelijk zijn en er zullen zeker ook interessante richtingen waarbij de hb-er specifiek meer of andere aandacht nodig heeft. In de manier waarop het gebracht wordt zie ik echter drie problemen:
- hokjes gedrag en aandacht opeissen door van algemene problemen een bijzonder hb-probleem (behandel die algemene problemen in het algemeen, waardoor je niet hb-ers met gelijke problemen niet voor de voeten stoot, en richt je meer op specifieke problemen met hb)
- ijdelheid en wijzen naar externe factoren of interne factoren als extern formuleren (Maak het niet alsof de hb-er té goed is voor de samenleving en gewoon werk. Als een hb-er aandacht en concentratie mist dan is dat een gebrek van de hb-er en niet van het werk. Het moet van twee kanten komen... hoe gaan hb-ers zich aanpassen?)
- Slechte statistieken. Dat het met 1/3 van de hb-ers slecht gaat is net zoiets als Plato die stelt dat jaarlijks ruim honderduizend Nederlanders emigreren en dat Nederland netto een exportland is van goedopgeleide mensen. Je stelt je jezelf zo buiten de discussie omdat hetgene dat je verkoopt in onzin is verpakt of op zijn minst dubieus is.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Na een nachtje slapen...ik ontmoet geen zinvolle en werkbare communicatie meer.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ai :( dat vind ik jammer Plato.

Kwam dit nog tegen :huh: (niet persoonlijk bedoeld Plato)
Rutte: ga weg als het je hier niet bevalt
:( Hier word ik al helemaal niet vrolijk van. Altijd apart om te lezen op welke manier de VVD haar slogans uitlegt. (en pas op 78, je verwijst naar een artikel v.d. Telegraaf 8) )

Maar het gemiddelde lijkt in Nederland de norm, waar we ooit bekend stonden om multi-cultureel, met aandacht voor diversiteit. Dus ik snap je punten wel Plato. En in een Poolse stad waar ik wel kwam, kon je ook goed merken, dat decennia aan bepaald "leiderschap" het aandeel intellegentia ook behoorlijk had aangetast.

Op een veel kleinere schaal (1 jaar geleden hier in NL): ik vroeg aan mijn homofiele huisarts hoe hij omging met de wereld, waarin bekrompenheid, intolerantie, etc. etc. voortkomt? Ik vroeg dit i.v.m. een crisis op mijn werk. Hij legde mij uit (vrij vertaald), dat als je nu eenmaal afwijkt van de norm, je tegen dingen aanloopt. Dat is hoe het is, of je het leuk vindt of niet. En hij legde uit dat door er "gewoon" mee te dealen en goed voor zichzelf te zorgen, zo goed en zo kwaad als het kan, hij op een goede manier kan leven, zonder zichzelf te verloochenen. Het is 1 van de betere adviezen die ik ooit heb ontvangen, nu in praktijk probeer te brengen en die ik graag doorgeef.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Geprikkeld door het gegeven dat 1/3 geen baan kan vinden en 1/3 geen pret heeft in zijn/haar baan, ben ik aan de slag gegaan. Als er sprake is van een langdurig probleem dat zich herhaalt moet je verwachten dat het ook zo blijft. Oftewel een meer van hetzelfde dat niet werkt. Dan ben je verplicht alternatieven te zoeken.

Ik heb elders contact gezocht, gevonden en operationeel gemaakt met HB-ers die dezelfde problemen hadden zoals omschreven in het hier uitgebrachte rapport. Niet in NL of DK wonende.
Aan de hand van mijn trainerservaringen met brede doelgroepen alsmede zelf honderden sollicitatiegesprekken te hebben gevoerd als werkgever, heb ik een vernieuwende module gecreëerd.
De module die bedacht is in samenhang verder ontwikkeld met een aantal HB-ers. Het zijn geen tips maar wel een vernieuwende aanpak die iets basic aan het bestaande toevoegt.

Volgende week zijn de eerste sollicitatiegesprekken conform die nieuwe aanpak.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Plato, hoe wordt in de module aandacht besteed aan het fenomeen "window-dressing"?

Persoonlijk heb ik dit al een aantal maal meegemaakt. In een bepaald streven zetten de kandidaat en/of werkgever zich mooier neer. En de praktijk is vaak weerbastiger. Terwijl, en dat geef ik tegenwoordig ook aan, de lange termijn belangrijk voor mij is en voor een werkgever volgens mij ook. In mijn productontwikkelwerk in ieder geval wel volgens mij. Ook probeer ik door vraagstelling niet alleen interesse te tonen, maar ook door een mogelijke façade te prikken. Toch blijf ik dit lastig vinden, of is werk in de echte wereld gewoon niet zo leuk? Misschien dat meer mensen dit ervaren?

Vrijdag weer een gesprek bij een potentiële werkgever. Dus ik kan elke tip meteen uit proberen :mrgreen:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

SeventyEight schreef:Plato, hoe wordt in de module aandacht besteed aan het fenomeen "window-dressing"?

Persoonlijk heb ik dit al een aantal maal meegemaakt. In een bepaald streven zetten de kandidaat en/of werkgever zich mooier neer. En de praktijk is vaak weerbastiger. Terwijl, en dat geef ik tegenwoordig ook aan, de lange termijn belangrijk voor mij is en voor een werkgever volgens mij ook. In mijn productontwikkelwerk in ieder geval wel volgens mij. Ook probeer ik door vraagstelling niet alleen interesse te tonen, maar ook door een mogelijke façade te prikken. Toch blijf ik dit lastig vinden, of is werk in de echte wereld gewoon niet zo leuk? Misschien dat meer mensen dit ervaren?

Vrijdag weer een gesprek bij een potentiële werkgever. Dus ik kan elke tip meteen uit proberen :mrgreen:
Wat zet de werkgever mooier neer, zichzelf, zijn organisatie of de job ?

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

plato schreef:Wat zet de werkgever mooier neer, zichzelf, zijn organisatie of de job ?
Nou ja, in de wervende teksten komen termen zoals innovatief of open cultuur nog al eens voor. Dat spreekt mij op zich wel aan. En ik begrijp misschien wel waarom bedrijven dat zeggen. Maar of bedrijven ook echt zo zijn. Zo werd ik eens gecontracteerd met als één van de redenen dat men om strategische redenen niet langer afhankelijk wilde zijn van externe (kennis-)toeleveranciers. Klonk leuk, de praktijk is anders.

En daar komt dan ook nog bij dat het bedrijf problemen heeft met het vinden van hoger opgeleid technisch personeel, er de laatste Jaren ook al wat hoger opgeleidden de toko hebben verlaten, en nieuwe producten onvoldoende snel de markt bereiken. Tsja ...

Overigens werd in het gesprek afgelopen vrijdag ook al aangegeven/gevraagd of de functie waarvoor ik kwam wel voldoende uitdaging bood. :unhappy: Op zich eerlijk, maar het zou me verbazen als het wat wordt.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Naja,,,iedere organisatie zal zichzelf prijzen als de beste werkgever. De woordkeuze daartoe is een stukje marketing toepassen.

Overigens zijn er veel bedrijven die medewerkers zoeken terwijl ze op dat moment die baan niet hebben. De reden is meer om kennis te maken met je om eventueel later daar nog eens op te reageren. Een kartotheek aanleggen noem ik dat. Ik vermoed dat vooral de technische/IT bedrijven zich daarmee bezig houden. Actuele vakkennis is wat makkelijker te meten dan menselijke vaardigheden.

Hoe hoog dat percentage is is moeilijk te achterhalen. Cijfers als 50% wordt wel eens genoemd.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Nou ja, die marketing snap ik wel, en voor mijzelf beschouw ik dat inmiddels wel als een gegeven. Ik benadruk zelf altijd maar dat ik de lange termijn belangrijk vind en daarom ook meer wil weten over bijvoorbeeld hoe projecten en/of besluiten tot stand komen. En bij woorden als innovatief vraag ik om voorbeelden (ik probeer immers ook de STAR-methode toe te passen in mijn antwoorden).

Dat van die kartotheek was ik me minder bewust van. Dank je voor de tip!

Overigens loop ik momenteel hier in de regio waar ik woon tegen het volgende aan. Hier zoekt men vooral pragmatische doeners i.p.v. (kritische) denkers. Tsja ... daar zit je dan met je cum-laude universitaire opleiding :mrgreen: Life's a bitch.

Ik weet niet of het hoogbegaafde werkzoekenden helpt, maar ik houd me maar een beetje aan onderstaande boei vast:
Volkskrant: waarom moet alles altijd leuk zijn?
Tegenwoordig waardeer ik ook die momenten waarin ik bijvoorbeeld voor mij iets redelijk simpels doe, maar waar een collega erg mee geholpen is.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je schreef:
Ik benadruk zelf altijd maar dat ik de lange termijn belangrijk vind en daarom ook meer wil weten over bijvoorbeeld hoe projecten en/of besluiten tot stand komen

In een vorige post van je kwam ik deze opmerking ook tegen: ''dat ik de lange termijn belangrijk vind''

Ik ben uiteraard niet bij het gesprek geweest en ik lees derhalve een tekst op dit scherm. Maar realiseer je dat de werkgever je iedere maand moet uitbetalen en niet op de lange termijn. In economische zin, maar ook psychologisch, kon deze gedachte wel eens tegen je werken. Iets van: hij (jij dus) bepaalt kennelijk wanneer je effectief bent. Bij mij was je al out. Je creëert bij voorbaat al een conflictgebied. Ik zeg even waar het op staat. Mijn hobby :)

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

plato schreef:Maar realiseer je dat de werkgever je iedere maand moet uitbetalen en niet op de lange termijn. In economische zin, maar ook psychologisch, kon deze gedachte wel eens tegen je werken. Iets van: hij (jij dus) bepaalt kennelijk wanneer je effectief bent.
Hoe bedoel je dit?

Ik plaats deze lange termijn vraag/opmerking weleens vanuit 2 gedachten:
- dat een werkgever ook vooral belang aan de lange termijn hecht, en dan m.n. om deze gedachte te testen
- om uit vinden hoe de werkgever over productontwikkeling denkt, en beseft dat omdat de kosten voor de baten uitgaan, een lange(re) termijn visie handig is, m.n. om juist op zo'n kortst mogelijke termijn mensen zoals ik :roll: effectief te maken

In het specifieke gesprek begon de werkgever zelf over de lange termijn en of zij mij wel voldoende uitdaging konden bieden.

Wat een ander denkt, in dit geval een werkgever, vind ik lastig in te schatten (NIVEA = niet indenken voor een ander). Ik snap op zich dat een werkgever meteen de eerste maand return op zijn investment wil. Maar dit was misschien een blindspot. Thanks for the tip.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ga er van uit dat:

Noch de werkgever en noch de werknemer zal het achterste van zijn/haar tong laten zien. Naast een open gesprek zal men ook informatie via vraagvormen of opmerkingen benutten, om te kunnen of te willen werken met een geheime ic verborgen agenda.

SeventyEight
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

plato schreef:Ik ga er van uit dat:

Noch de werkgever en noch de werknemer zal het achterste van zijn/haar tong laten zien. Naast een open gesprek zal men ook informatie via vraagvormen of opmerkingen benutten, om te kunnen of te willen werken met een geheime ic verborgen agenda.
Eens. En zelf heb ik gemerkt dat het derhalve ook niet altijd helpt om al te kritisch of (open egoloze) directe vragen te stellen.

Hoe staat je laatste opmerking in verhouding tot de boodschap van het persbericht waarmee het topic gestart werd? Worden als HB-er die op een (HB-)functie solliciteert andere sollicitatie vaardigheden vereist? Maakt dat dat één-derde niet aan de bak komt? Volgens mij is het wel of niet aansluiting vinden tussen vraag en aanbod in de sollicitatieprocessen slechts een klein deel van het problem. (al zoekt men in sommige delen van de IT wereld bewust naar mensen met autitische eigenschappen)

Terug naar “HB links en recensies”