Hoe kom je hier het makkelijkst vanaf.
Ik studeer klassieke talen. Vorig jaar besloot een bijna afgestudeerde student om de klassieke talen 'eventjes mee te pakken' . De manier waarop hij onze studie behandelde, als iets wat wel even gedaan kon worden terwijl wij de grootste moeite hadden om überhaupt bij te blijven, was gruwelijk irritant. We wisten echter dat iedere student afkomstig van andere disciplines die een vak volgde bij ons van de koude kermis thuis kwam, zo ook deze man. Niet omdat onze studie in zichzelf moeilijker is, maar omdat het structureel verkeerd is opgebouwd en simpelweg veel uren kost. Het bizarre was dat hij, ondanks dat hij geen enkel vak met een voldoende heeft afgesloten, bleef uitstralen dat hij vond dat hij slimmer, geleerder en beter was dan de docenten en wij. Hij bleef ons verbeteren, praatte op ons neer en sloeg ieder aanbod voor sociale activiteiten met ons af, wat het signaal afgaf dat hij te goed was voor ons gezelschap. Als ik aan hem terugdenk krijg ik kippenvel.
Vanochtend besefte me plotseling dat ik precies dezelfde houding heb als hij. Ik geloof dat ik nog arroganter overkom zelfs. Ik schaam me diep dat ik me dit nu pas realiseer.
Als kind werd ik door leraren en mijn ouders uitgebreid gecomplimenteerd. Het feit dat ik buitengewoon goed kan leren en verbanden kan leggen heeft geleid tot ontzettend veel lof van mijn ouders en mijn omgeving. Ik ben de eerste in mijn familie die studeert en zelfs als kind had ik in de gaten dat er tegen me werd opgekeken. Ik kreeg complimenten zonder dat ik me er ooit voor in hoefde te spannen. Ik heb altijd gedacht dat dit een zegen was, maar inmiddels ben ik er achter dat het me tot een onuitstaanbaar persoon heeft gemaakt.
Het heeft veel negatieve impact op de manier waarop ik met studeren en met sociale contacten omga.
Als iets niet meteen lukt, geef ik het onmiddellijk op. Talen, geschiedenis, filosofie, maatschappijwetenschappen, biologie en dergelijke vakken kwamen me altijd aanwaaien. Wiskunde en natuurkunde doorzag ik niet onmiddellijk. Ik besloot dat ik er niet goed in was en heb nooit geprobeerd om mezelf te verbeteren. Het kostte moeite dus ik kon het niet, vond ik.
Wanneer prestaties van andere mensen beter zijn dan die van mezelf, dan is mijn automatische gedachte dat als ik net zo enorm hard had gewerkt als die mensen, ik het beter had gedaan want ik ben slimmer. ‘Beter’, ‘slimmer’. Daar koop ik niets voor, daar heb ik niets aan. Die mensen hebben tenminste een prestatie neergezet, en al had ik het beter gekund, ik heb het niet gedaan. Daarnaast, hoezo durf ik te denken dat ik slimmer ben? Deze houding is ontzettend arrogant en contraproductief. Overigens merk ik nu ik een paar jaar studeer dat er een heleboel mensen zijn die een stuk slimmer zijn dan ik en ik helemaal niet zo bijzonder ben als ik altijd heb gedacht.
Op sociaal vlak ben ik opgegroeid tot een ramp. Iedere keer als ik niet goed in een groep lig denk ik: 'oh, maar ik ben ook vrij lastig om mee om te gaan’ ‘ik ben ook bijzonder’, ‘ze snappen me toch niet, waarom zou ik moeite doen’. Tegelijkertijd wil ik wél omgaan met die mensen, ze zijn immers aardig en gezellig! Mijn zelfbeeld is erg laag, ik heb last van sociale angst. Toch hoorde ik dat mensen me dominant en onbenaderbaar vinden. Dit komt doordat ik telkens als ik vrees dat mensen me afwijzen, wat ik me dikwijls inbeeld omdat ik last heb van sociale angst, ik de impact probeer te nuanceren voor mezelf door te stellen dat we toch al geen klik zouden hebben omdat ik dit studeer, dat heb gedaan en zo denk. Onzin. Wederom, heel erg arrogant en tegelijkertijd dom en kortzichtig van me.
Ik heb nooit echt begrepen waarom ik me zo anders voelde en moeite had om een connectie te maken met vrienden, familie, kennissen en vreemden. Nu zijn de schellen van mijn ogen gevallen en begrijp ik de gemengde reacties op mijn persoon een stuk beter. Ik baseer mijn eigenwaarde op /zijn/ in plaats van op /doen/. Ik ben niets meer en niets minder waard dan de mensen om me heen. Niemand kan mensen inschatten op waarde, 'beter' zijn is een subjectief begrip.
Vanaf nu ga ik proberen om open te staan voor iedereen en niet zo snel te oordelen.
Misschien hebben meer een soortgelijk verhaal, of hier een reactie op. Dat zou ik graag lezen. Mijn conclusie lijkt vrij kort door de bocht; er zit natuurlijk wat meer achter.
TLDR ik ben arrogant en ga hier aan werken.