Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

een stukje ik...

beste allemaal,

Waarom voel ik me nooit echt voor lange tijd ergens thuis? Ik vraag het mij telkens weer af. Overal waar ik kom leg ik snel contact en maak binnen korte tijd deel uit van de groep. Een van hun, het nieuwste lid, waarbij ik vol overtuiging instap om na relatief korte tijd, meestal een jaar of zelfs twee jaar als het echt gezellig is, weer de neiging heb om te vluchten. Alles valt tegen, hoge verwachtingen die van korte duur zijn, ligt dit aan mij? Kennelijk, aangezien ik in alles wat ik meemaak de gemeenschappelijke deler ben. Maar telkens weer krijg ik het benauwd of irriteer ik mij aan de oppervlakkigheid van de kudde waar ik zo krampachtig deel vanuit probeer te maken. Waarom is slechts deels duidelijk. Ik wil meer; diepgang, gelijkheid, mijzelf kunnen zijn, zodat ik na jarenlang opbouwen van een voor de groep wenselijk karakter deze rol niet meer hoef spelen. Ik ben nergens wie ik ben. Ik ben de sukkel, de dienstbare, de clown, de onnozele, degene die de ander zijn reflectie loze ego laat zijn. Hoe dommer en hoe nederiger ik ben des te prettiger het voor de ander is. Na enkele uitspattingen van vragen stellen en het ter discussie stellen van de ander, of nog erger, het tegenspreken van de ander heb ik mij weer teruggestort in mijn aloude tot perfectie geslepen rol. Immers de ellende en boosheid die dit telkens weer teweeg heeft gebracht is mij de inspanning niet waard. Maar dan nu? Meegaan met de massa? Mijzelf verloochenen en in karakter blijven als een volleerd acteur? Niet zijn wie ik ben en wil zijn zodat de omgeving zijn rust behoud en verder kan slapen in hun zelf opgelegde schijnwerkelijkheid? Wat is de uitweg? Is het dat ik alleen moet blijven? of slechts bij enkelen die als enige om mij heen weten wie ik ben? Zij zijn immers diegenen aan wie ik al mijn vragen kan stellen, die ik kan vermoeien met mijn eindeloze gemaal en gepraat over wat wel en wat niet klopt of wat niet eerlijk is, mijn continue analyses en theorieën en mijn negativiteit (maar ook positiviteit) en mijn zoektocht naar de waarheid. Ik ben uiteindelijk maar gaan schrijven en tekenen om het gemaal te stoppen, al blijkt dit nog lang niet genoeg te zijn. Komt er ooit wel een eind aan mijn hunkering naar informatie? De rust, het leegmaken van gedachten en het ontspannen, iets waarvan ik bang ben dat ik dat nooit zal kunnen bereiken.
Het anders zijn, wat ik mij altijd voelde, het anders zien van de dingen om mij heen, mijn hyperbeleving van waaruit ik altijd een bepaalde trots en eigenheid heb gehaald, lijken af en toe wel juist datgene te zijn waar mijn grootste ongeluk zit. Ik wil niet bij de kudde horen en sta er ook op afstand van, maar juist de geborgenheid van die door mij intens gehaatte kudde, de zelfvoldaanheid, zelfaanbidding, het wereldje van schijnwerkelijkheid wat er in de kudde is gecreëerd, is misschien wel datgene wat ik het meeste mis. Maar noch kan, noch wil ik er deel vanuit maken. Ik wil niet blind voor de waarheid zijn, nee sterker nog, ik wil de waarheid koste wat het kost. Ik kan het niet en besef dat eenmaal buiten de kudde er geen weg meer terug is. En dat hoeft ook niet. Maar wat te doen met de eenzaamheid, de continue teleurstelling in mensen waarbij ik keer op keer mijzelf moet verloochenen, ten onrechte mijn excuus aanbied of de oneerlijkheid en leugen laat voortleven. Keer op keer geef ik een stukje van mezelf op om maar niet 'lastig' te zijn. Ik heb inmiddels mijn heftige uitingen in de vorm van emotie en agressie kunnen omzetten in het stellen van vragen, hetgeen voor meer rust zorgt en de onrust bij de ander neerlegt. Mijn confronterende vragen zorgen wel weer voor een andere spanning, maar in ieder geval een die beter te hanteren is en beter overkomt dan die boze, agressieve ik. Een uiterste, nog steeds veelvuldig voorkomende uitvlucht, mocht de discussie oplopen, is dan nog steeds het op me nemen van de schuld met de daarbij behorende valse excuses en verwachte boetedoening, iets wat mij door de jaren heen steeds makkelijker is afgegaan. Alleen nu vraag ik mij af of ik niet al die tijd mijzelf heb verloochend, en of ik niet nog te vaak automatisch in dit gedrag verval, wat het beeld, waar ik zo'n last van heb, niet zelf blijf versterken.

zo :mrgreen: ,

ik dacht ik stel mij gelijk maar even voor met een stukje vanuit mijzelf :peek: , waarbij ik gelijk het gevoel heb dat ik misschien wel iets korter, lees rustiger, had kunnen beginnen. Voor mij is dit voor het eerst dat ik buiten mijn eigen vrouw (en deels mijn vader) iets over mijzelf op deze manier heb verteld, dus nog even wennen, soort coming out zeg maar. :?

ik ben een veertiger, getrouwd, een dochter. Ben ondernermer in drie totaal verschillende richtingen, heb geen 'uit knopje' (op z'n best een korte 'stand-by') ben gek op filosoferen en onderzoeken. Altijd anders geweest maar erg bedreven in het kameleon spelen.

Al veel op dit forum gelezen en genoten van de discussies, waarvoor dank.

Als er vragen zijn hoor ik het graag, dank voor het lezen

oh en ps: de kudde en er vanaf staan bedoel ik niet als er boven staan maar als het anders zijn (met beetje boosheid op het moment van schrijven vanuit mij :huh: )
"wijsheid achteraf is geen wijsheid op het moment zelf"

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: een stukje ik...

Zo herkenbaar Ries.....

Zeker wat je schrijft over 'de kudde'. Ik wist gelijk wat je bedoelde.

Ook grappig dat je 3 verschillende werkzaamheden hebt. Ik ook. Ik geloof niet in 'Jack of all Trades, Master of None'. Ik zie het niet als 'en/of' maar 'en/en'. Alles wat ik heb gedaan heeft toegevoegd en waardering gehad voor een verdere richting. Ik zie dat namelijk als een ontwikkeling.

The Portfolio Lifestyle is the way to go! En zeker goed voor HB-ers denk ik. Dat kunnen wij wel :)

Welkom!

Groeten,

Tor

Eekhoorn
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welkom Ries!
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hallo Ries.

Welkom op dit forum. Ik hoop dat je het hier fijn zult hebben en gewoon jezelf kan zijn.

Je stukje komt mij heel bekend voor. Het zijn ongeveer de zelfde dingen waarmee ik zelf vastloop. Dus ik snap waarmee je zit. Jezelf zijn is niet al te makkelijk, wanneer je juist zo anders bent dan de anderen. Maar hoop toch dat het lukt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zichzelf te kunnen zijn, ook al ben je anders dan de kudde.

Groetjes,
Peach.

Tor
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Guys,

Ik had deze week niet zo een prettig ervaring omdat ik negerlans had geschreven - wat blijkt niet echt kan. I was totally misunderstood/

So now always in my own language. Als dat niet welkom is, dan snap ik dat ook. Ik lees nederlands prima maar schrijven is voor mij lastig - heb nooit echt les gehad.

Anyway, I did a course this week about being 'gifted'. It has been a total life changer and I would recommend it to even my worst enemy. Ik heb naar 7 dagen mijn leven terug.

PM me als je meer info wil. De mevrouw heeft in 7 dagen meer gedaan bij mee dan 4 jaar therapie (bollocks, deed niets, echt helemaal niets).

Groeten, Tor

Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dank voor jullie reactie,

Maar hoop toch dat het lukt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zichzelf te kunnen zijn, ook al ben je anders dan de kudde.
Ik heb het begin van mijn introductie een half jaar geleden al geschreven en ben, gezien mijn werkzaamheden en focus op dit onderwerp, gelukkig al een heel stuk verder gekomen.
Ik voel mij wel gesteund door de herkenning die jullie bij dit stukje hebben, ik hoop dat dit bij jullie ook het geval is.

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie die 'kudde' ervaren en hoe jullie er tegen aankijken.

Groet Ries

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ries schreef:Dank voor jullie reactie,

Maar hoop toch dat het lukt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zichzelf te kunnen zijn, ook al ben je anders dan de kudde.
Ik heb het begin van mijn introductie een half jaar geleden al geschreven en ben, gezien mijn werkzaamheden en focus op dit onderwerp, gelukkig al een heel stuk verder gekomen.
Ik voel mij wel gesteund door de herkenning die jullie bij dit stukje hebben, ik hoop dat dit bij jullie ook het geval is.

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie die 'kudde' ervaren en hoe jullie er tegen aankijken.

Groet Ries
Ik ervaar de "kudde" als mensen die voorkeur hebben voor wat "normaal" is. Dus dat de "kudde" liever ziet dat je, je aanpast aan de dingen zoals ze gaan en die ook volledig accepteert. Het liefst nog, dat je ze tegemoet treed met optimisme. Ik denk ook dat, dat aan hun manier van denken ligt. Ik heb hier zelf nog moeite mee. Maar dit ligt, denk ik aan hun denk niveau.

Ik denk dat je eerst het respect moet winnen van de "kudde", voordat ze je uiteindelijk volgen. Ik denk ook, dat je dat doet door jezelf te bewijzen. Daarmee win je hun vertrouwen. Het winnen van hun respect, kan via iemand die al veel respect van die zelfde "kudde" heeft. Want als deze persoon het zegt is, word het gezien als de waarheid. Deze mensen zijn experts. Autoriteiten krijgen ook respect van de "kudde". Ik heb daar zelf moeite mee, als ik het niet met de autoriteiten eens ben. Want de "kudde" verwacht dan, dat ik de dingen op dezelfde manier bekijk als de autoriteiten.

Ik ervaar zelf ook, dat de "kudde" sociale rangorde hanteert en dat de rangen bepaald worden door imago en status.

Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Blijft altijd interessant hoe de kudde zichzelf ziet, en in welke mate de individuen in de kudde zichzelf ervan hebben overtuigd dat zij er geen deel van uit maken.

Ik heb er gelukkig inmiddels wel mijn weg buiten gevonden

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Heel herkenbaar. Aangezien je het al perfect verwoord hebt kan ik er weinig aan toevoegen. Ik ben zelf al blij dat ik eindelijk weet waarom ik de kuddes altijd zo rap beu ben. Ik kan mij soms enorm jaloers afvragen hoe mensen het voor mekaar krijgen om jarenlange vriendengroepen te hebben. Maar als ik ze dan observeer... Denk ik dat je evengoed gewoon een soap op tv kan kijken en die interesseren mij evenmin. Mijn verwachtingen van vriendschap liggen blijkbaar te hoog. ( Elkaar een paar keer per jaar zien en elkaar zichzelf laten zijn zonder dat je na een jaar al uw sociale fouten voor uw voeten gegooid krijgt.) Voor een kuddedier te zijn heb ik niet de energie, al die emoties die worden geabsorbeerd als een spons.
Als we nu eens anders als standaard gaan beschouwen?

Terug naar “Introductie”