Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Pragmatisch versus Emoties

Ik ben pragmatisch als mijn emoties in mij oplopen tot hoge niveaus en dat vooral met een oordelend persoonlijkheid. :help:
Herken iemand dit ?

Ik ben even met deze dingen aan de gang gegaan in wanneer deze optreden, want in het normale leven in gewone contacten heb ik dat niet.

Ik ben na enige bekijken in welke gesprekken deze optreden en dat zijn heel vaak de oordelende persoonlijkheden die oordelen zonder denken.
Dan hoor ik dingen die mij dan raken dan gaat er door mijn hoofd gelijk "Zie je wel ze begrijpen je niet" "Ik weer" "zeg maar niks je doet toch alles fout"

Ik snap dat dit ook een onderdeel is van mijn zelfbeeld daar ben ik ook van bewust maar het is zo lastig in de praktijk met mensen die "autoriteiten zijn"

Als kind altijd geleerd dat iemand met "autoriteit" altijd gelijk heb (was dat maar waar :rofl3: ) maar vaak hebben ze het fout vanwege hun oordelend karakter.

Misschien heeft er iemand een tip of hack om dit te voorkomen het is een lastig probleem voor mij, want dit remt mij zo af in ontwikkeling en zelf vertrouwen.

Dus vanuit het irrationele denken ga ik heel slecht in de communicatie zitten waardoor ik mijn doel wat ik wil behalen niet te behalen is. :unhappy:

Pragmatisch is dat ik in de conversatie de draad kwijt raakt in wat er word gezegd.

Volgens de DSM.

A. Een sociale communicatiestoornis is een beperking in de pragmatiek (toepassen van taalgebruik in de sociale context) en wordt gediagnosticeerd op basis van de moeilijkheden in het sociaal gebruik van verbale en non-verbale communicatie in de natuurlijke leefomgeving, die de ontwikkeling van sociale relaties en het begrip over en weer negatief beïnvloeden en niet kunnen worden verklaard door beperking op het gebied van de grammatica en woordstructuur of door verstandelijke beperking.

B. De verminderde sociaal-communicatieve mogelijkheden leiden tot functionele beperkingen op het gebied van effectieve communicatie, sociale participatie, leerprestaties en beroepsuitoefening (op één of meerdere van deze gebieden).

C. Er mag geen sprake zijn van een autismespectrumstoornis. Een autismespectrumstoornis heeft per definitie communicatieproblemen op het gebied van de pragmatiek, maar heeft daarnaast ook beperkte en herhalende patronen van gedrag en interesses en activiteiten als deel van het autismespectrum. Daarom moet een autismespectrumstoornis worden uitgesloten voordat een sociaal communicatieve stoornis wordt gediagnosticeerd.

D. Symptomen moeten vanaf de vroege kindertijd aanwezig zijn (maar kunnen pas goed duidelijk worden als sociale eisen de beperkte communicatieve mogelijkheden overschrijden). < aangezien het bij enkel voorkomt in trigger (oordelen) is het dus geen altijd aanwezige probleem.

Ik heb als kind heel veel problemen gehad en foute overtuigingen die mij tot in de kern raken van mijn zijn.

Ik ga niet heel mijn jeugd uitleggen maar het is het grootste denkfout van mensen die oordelen op afkomst waar je mee omgaat ben je dus oordelen naar dat.

Simpel bestaat je familie uit Anti sociaal dan moet jij het ook wezen want.... Oordeel. Ik ben nogal een vreemde eend in de familie :biggrin: Ik heb heel erg mij aan alles juiste regels gehouden wat ook tegen mij werkte heb dus wel wat de regels losser gemaakt voor mij zelf maar ik ben ook heel erg zelf kritisch over mij zelf van waaruit dit probleem is ontstaan.

Is dit een betere uitleg. blsh1:
Laatst gewijzigd door Wilco oudshoorn op ma 08 mei 2017, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Pragmatisch versus Emoties

kun je een concreet voorbeeld geven? Ik begrijp het nog niet zo goed.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Gooi de DSM eerst eens weg :-)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Is enkel als voorbeeld van voorkomen in stress situaties.
Het is hoe ik dan overkomt.

Ik gebruik enkel de DSM om iets te verduidelijken niet om mijzelf een label machine te maken.

Soms kan je leren van het geëtiketteerd zijn.

Gooi niet iets weg voor je het bekeken heb op het nut ervan.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Stefan
Beheerder
Beheerder

Er zitten een hoop feitelijkheden in die een stoornis omschrijven (of eigenlijk andersom juist), en gaan voorbij (imho) aan het eigenlijke gebeuren. Vond het niet raar of "fout" dat je het toevoegt op zich, maar het lezen ervan maakte het wat je beschrijft (iig voor mij) minder duidelijk ipv duidelijker.

Je hebt last van een emotionele reactie op een gebeurtenis, waar je vanaf wil. Ik denk dat het dan gaat om de emoties die je ervaart nav het oordeel die je hebt over de reacties die je krijgt. Je reactie/oordeel/emotie komt deels voort uit je verleden, waaruit ik opmaak dat je de indruk hebt gekregen lastig te zijn, dingen fout te doen of snel beoordeeld te worden.

Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Stefan op ma 08 mei 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hoi Wilco,

bedoel je dat je in situaties waarin bepaalde zaken uitleg behoeven en er vragen gesteld worden (aan jou) jij in een soort stressreactie schiet en niet meer kan reageren zoals je zou willen? Begrijp ik je zo goed?
Gnothi Seauton - Know Thyself

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Precies dan struikel ik over gedachten en denkwijzen ik raak dan buiten de conversatie.
Ben totaal buiten de situatie en kom dan vanuit de GGZ heel pragmatisch over.
Ik ben dan druk bezig met een lawine van emoties die in mij opkomen die mij dan irrationeel laten denken en vandaaruit krijg de tegen partij de indruk dat ik de samenhang van het gesprek niet meer begrijpt.
En dat klopt ook maar ik krijg de controle niet meer over de informatie in mijn hoofd ik ga dan dingen zeggen die nergens meer opslaan en doe dat ook nog eens met een stelligheid alsof het waar is.

Diep lastig en diep zwaar voor mijn zelfbeeld.

In normale gesprekken van gelijkwaardigheid is er geen probleem maar zodra ik mij kleiner voelt als de tegen partij dan treed deze op.

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: RE: Re: Pragmatisch versus Emoties

belgarath schreef:Hoi Wilco,

bedoel je dat je in situaties waarin bepaalde zaken uitleg behoeven en er vragen gesteld worden (aan jou) jij in een soort stressreactie schiet en niet meer kan reageren zoals je zou willen? Begrijp ik je zo goed?
Helemaal goed is ook oude emoties waar ik weet van heb, maar ik krijg het niet opgelost of weg alleen en de GGZ is erg onwillig in het luisteren vanuit een open visie dus ik vraag emdr om mij te helpen en dan komen ze enkel met tegengestelde dingen zoals een label die het gevolg zijn en niet de oorzaak.

Het is de kritische ik ben ik van bewust maar hij is sterk onbewust.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Wilco oudshoorn schreef:
ma 08 mei 2017, 13:00
Ik ben dan druk bezig met een lawine van emoties die in mij opkomen die mij dan irrationeel laten denken en vandaaruit krijg de tegen partij de indruk dat ik de samenhang van het gesprek niet meer begrijpt.
Dit herken ik sterk. Het hielp mij om aan te geven dat iets (en wat dan precies) mij kwetste. Ik denk dat dat komt doordat de dingen die mij specifiek kwetsten, onverwacht waren voor de ander. Daardoor werd er (onbewust) geen rekening gehouden met mijn gevoelens (en gaf mezelf dus ook geen tijd deze te verwerken). Dan wordt praten moeilijk.

De oorzaak van oordeel en emoties is denk ik meestal onbewust. Dat betekent niet dat je ze niet kan bewerken/veranderen; daarvoor moet je alleen de oorzaak cvinden en daar andere conclusies uit trekken, die dan vervolgens weer je onbewuste oordeel beinvloeden.
James Russell Lowell

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Stefan schreef:
ma 08 mei 2017, 13:30
Wilco oudshoorn schreef:
ma 08 mei 2017, 13:00
Dit herken ik sterk. Het hielp mij om aan te geven dat iets (en wat dan precies) mij kwetste. Ik denk dat dat komt doordat de dingen die mij specifiek kwetsten, onverwacht waren voor de ander. Daardoor werd er (onbewust) geen rekening gehouden met mijn gevoelens (en gaf mezelf dus ook geen tijd deze te verwerken). Dan wordt praten moeilijk.

De oorzaak van oordeel en emoties is denk ik meestal onbewust. Dat betekent niet dat je ze niet kan bewerken/veranderen; daarvoor moet je alleen de oorzaak cvinden en daar andere conclusies uit trekken, die dan vervolgens weer je onbewuste oordeel beinvloeden.
En ben jij er uit gekomen wat voor jouw helpt ? Of ben je er nog mee bezig ? Ik kan er niet bij het is een totaal andere wereld in mijn hoofd ik kan dan enkel nog er maar naar kijken alsof ik buiten mijzelf treed of opsplits in elementen van bewustzijn. < Weet niet hoe ik het mooier kan beschrijven.
Probleem = bekend enkel zoek de oplossing voor het probleem en vanuit mijn visie is de lading er vanaf halen door te weten waar de bron van de lading ligt en daar tast ik nog in het duister.

Doe wel schrijf therapie nu. Kan er of niet bij of is een blokkade of ik zoek verkeerd maar het resultaat is niet gehaald en dat frustreert mij.
En ik bemerkt dat als ik met mensen praat dan kan ik over blokkades heen gaan maar als ik het zelf doe dan ben ik te bewust ermee bezig dus dan is de bescherming te actief waarschijnlijk.

Maar zoek maar eens een psycholoog die jouw voorop stelt en echt helpt in plaats van in etikettering te denken. :flaming:

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken het ook. Wat mij vaak helpt is inderdaad aangeven wat ik op dat moment voel en de vraag of ik een en ander voor mezelf even op een rijtje mag zetten alvorens ik antwoord geef. Ik probeer dan pauzes in te lassen, zodat ik niet stante pede een antwoord hoef te geven. Soms hoeft zo'n pauze niet lang te duren, soms een dag of een week.
Gnothi Seauton - Know Thyself

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ik ben er erg veel mee bezig ja. Ik heb niet het idee dat dit nog vaak voorkomt, het verbaast me soms als het me nog wel gebeurt. Wat me hielp is er veel over te lezen en leren. Moeilijkheid daarvan is dat je in de "zelfhulp" hoek veel "shortcuts" en tegenstrijdigheden tegenkomt. Zelfhulp hielp me dus niet echt, maar kennis wel. Goed uitzoeken door wie een boek geschreven is en op welke studies het is gebaseerd helpt.

Ik snapte het niet echt, maar heb het nooit eerder diep uitgezocht. Ik vond wel hulpmiddelen, manieren om ermee om te gaan, maar niet de echte oorzaken van het "waarom". Raar vond ik dat eigenlijk, achteraf gezien.
James Russell Lowell

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Stefan schreef:
ma 08 mei 2017, 14:08
Ik ben er erg veel mee bezig ja. Ik heb niet het idee dat dit nog vaak voorkomt, het verbaast me soms als het me nog wel gebeurt. Wat me hielp is er veel over te lezen en leren. Moeilijkheid daarvan is dat je in de "zelfhulp" hoek veel "shortcuts" en tegenstrijdigheden tegenkomt. Zelfhulp hielp me dus niet echt, maar kennis wel. Goed uitzoeken door wie een boek geschreven is en op welke studies het is gebaseerd helpt.

Ik snapte het niet echt, maar heb het nooit eerder diep uitgezocht. Ik vond wel hulpmiddelen, manieren om ermee om te gaan, maar niet de echte oorzaken van het "waarom". Raar vond ik dat eigenlijk, achteraf gezien.
Ben dus niet de enige met dit probleem dus niet weten waar de bron is maar wel met de gevolgen zitten dus.
En waarschijnlijk zijn het dus kleine momenten die veel waarde hadden die alles hebben opgestapeld in de jeugd.

Maar ik blijf zoeken naar oplossingen en in veel situaties kan je gewoon niet zeggen wat er door je heen gaat vanwege dat je iets wilt bereiken en als je uitspreekt dat je boosheid voelt omdat iemand iets onbenulligs zegt dan krijg je ook niet wat je wilt en raakt het meer versterkt.

En het nadeel het is echt in een oordeel moment die belangrijk is voor mijn zijn waar dit gebeurd. (Sollicitaties,werk,vergadering) dus ik zal maar eens gaan proberen met rollenspellen spelen met iemand die heel serieus kan overkomen. Uitlokking van mijn onbewuste die weet toch niet of het echt of niet echt is (onbewuste oordeel niet alles is wat het is) enkel bewuste oordeel (gelukkig).

Dus eens iemand opzoeken die dat aan kan en serieus kan blijven,streng en kan pushen indien nodig. Betrouwbaar is een must. :shock:
Maar eens meer mensen gaan zoeken die aan de voorwaarde kunnen voldoen.

Bedankt voor je feedback het geeft direct inzichten. Wat is het toch altijd fijn je innerlijke naar buiten te plaatsen en daar weer vanaf buiten weer wat voor het innerlijke te vinden om te helpen.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ik heb wel gevonden wat de oorzaken zijn geweest die nu mijn onbewust gemotiveerde emotionele reacties veroorzaken. En ik kon/kan daar wel degelijk wat mee. Dat zijn ingrijpende veranderingen, door anders te gaan kijken naar de beleving die je vroeger hebt gehad.

James Russell Lowell

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

belgarath schreef:
ma 08 mei 2017, 14:07
Ik herken het ook. Wat mij vaak helpt is inderdaad aangeven wat ik op dat moment voel en de vraag of ik een en ander voor mezelf even op een rijtje mag zetten alvorens ik antwoord geef. Ik probeer dan pauzes in te lassen, zodat ik niet stante pede een antwoord hoef te geven. Soms hoeft zo'n pauze niet lang te duren, soms een dag of een week.
Ja leuk met een sollicitatie of iets waar mensen willen dat je gelijk maar even antwoord geeft. Maar ik snap je echt dus ik zit nu in zware rollenspellen te denken om die dingen uit te lokken zodat ik er aan kan werken. Dat is denk ik de mooiste methode om het aan te pakken.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wilco oudshoorn schreef:
belgarath schreef:
ma 08 mei 2017, 14:07
Ja leuk met een sollicitatie of iets waar mensen willen dat je gelijk maar even antwoord geeft. Maar ik snap je echt dus ik zit nu in zware rollenspellen te denken om die dingen uit te lokken zodat ik er aan kan werken. Dat is denk ik de mooiste methode om het aan te pakken.
Het is goed om te oefenen. In sollicitatiegesprekken natuurlijk niet :wink: , maar je gesprekken met ggz (ik begrijp dat je die hebt) kun je er goed voor gebruiken. ZIj geven jou een bepaalde feedback. Je kunt aangeven dat je je hiervan meer bewust wil worden, en vragen of ze het moment aan kunnen geven dat het gebeurt. Op dat moment kun jij dan de tijd nemen om dit ook te voelen en na te gaan wat er speelt binnen jezelf. Welke emoties? Welke belemmeringen zijn er? Wat gebeurt er met je? Wat voel je?
Veroordeel jezelf niet, neem alleen waar en kijk met liefde naar jezelf. Hoe heeft dit patroon je vroeger geholpen? Waartegen heeft dit je beschermd? Heb je het nu nog nodig of zou je het kunnen gaan vervangen door iets anders?
Na een tijdje zul je merken dat je het moment dat je dit doet, zelf ook gaat waarnemen. Pas dan kun je er ander gedrag voor in de plaats zetten.
Maar dit zal niet na een paar keer oefenen voorbij zijn. Waarschijnlijk is dit een levenslang patroon.

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zit niet meer in het GGZ gebeuren omdat ze niet naar mij keken maar druk met de etiketten waren.

Dus ik ga eens in mijn directe vrienden kring eens kijken of ik daar wat mee kan bereiken.
Het draait ook om vertrouwen en hoe kan je iemand vertrouwen in de GGZ
Ze nemen niet eens de tijd om te kijken wie je nu echt ben.

De oordelen op gebrek van kennis over mij.
Ongeïnteresseerd is voor mij gauw klaar dan.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het klinkt meer als verschillende communicatiestijlen dan een probleem op ggz-vlak. Als je de ander zijn communicatiestijl niet snapt, kan dat heel frustrerend zijn (voor beide). Zeker als de een met veel emoties praat en de ander niet kan er veel mis gaan in het overbrengen van een boodschap.

Google eens op communicatiestijlen. Er is veel over te vinden en als je even doorleest kun je ook verklaringen vinden voor de reacties van anderen op jou en amdersom.

Verder denk ik dat het zinvol is om zelf niet al te oordelend over te komen in gesprekken. (Ook niet stiekem in je hoofd of oordelend over jezelf). Je kunt dat oefenen door vooraf te bedenken wat jou en wat andermans belang is. Daarna moet je je voornemen om op de inhoud van het gesprek te focussen en te luisteren naar de ander. Je eigen belang ken je al, dus kun je daarna kenbaar maken.

Overigens kan het oefenen van gesprekken daar ook goed bij helpen. Dus zoek eens wat verschillende mensen in je omgeving uit en vraag hen of je met hen een bepaald gesprek kunt oefenen. Of zoek een coach die je daarbij kan helpen. Dat is erg leerzaam.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Terug naar “HB en ...”