Wat betreft dit onderwerp, heel erg triest dat deze jongen is overleden. Of HB zijn er iets mee te maken heeft? Ik weet het niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij helemaal niet zo vrolijk was zoals hij er aan de buitenkant uit zag. Ik heb laatst uit persoonlijke kring een soortgelijk verhaal gehoord, een meisje van 15, zat op het gymnasium, heel erg vrolijk, had een geweldig leven voor zich en was hoogbegaafd (tenminste, naar horen zeggen.. ik ben geen psycholoog, maar ze liet zeker veel kenmerken zien gerelateerd aan hoogbegaafdheid). Op een doordeweekse middag niet meer thuisgekomen omdat ze voor een trein is gesprongen. Niemand begrijpt waarom dit is gebeurd, en een aantal weken later heeft een klasgenoot van haar dezelfde keuze gemaakt.
We zullen het nooit weten en we gaan hem er helaas ook niet mee terugkrijgen. Daarbij zet ik vaak mijn vraagtekens bij het label hoogbegaafdheid en wordt het naar mijn mening vaak gebruikt om probleemgevallen maar iets te geven om mee vooruit te kunnen. Onder het motto, als ik iemand zo'n label geef dan krijgt hij of zij wel genoeg zelfvertrouwen om de problemen lekker zelf uit te zoeken ofzo... Het is een hele gevaarlijke en hele lelijke gedachte, maar het verbaast me allemaal niet. Je krijgt het label hoogbegaafd op dit moment vrijwel direct van iemand, op het moment dat je iets weet wat hij of zij niet weet.
Wat betreft PDD-NOS... volgens mij is één van de hoofdkenmerken van PDD-NOS problemen in de sociale omgang omdat men moeite heeft met het begrijpen van gesproken taal en om contact te maken zonder taal. Dus, aannemelijk klinkt het allemaal niet. Maar goed, ik ben geen expert, ik ben alleen zo af en toe erg kritisch.
Ik hoop dat het een hele wijze les is voor anderen. En mocht een nabestaande hier terechtkomen: heel veel sterkte.
Van zee tot zee schreef: ↑do 22 jun 2017, 17:52
Zoals men zovaak leest in het voorsteltopic van dit forum?
Hahaha, ik moest stiekem wel even hardop lachen en ergens heb je wel een punt, maar het is niet zo zwart-wit.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het is een heel natuurlijk proces. Mensen vinden de definitie hoogbegaafdheid en komen hier terecht op het forum. Niemand heeft een perfect of geweldig verleden en weinig mensen voelen zich echt begrepen door iemand anders, en het is niet meer dan menselijk om dan alle hoop op het hoogbegaafd zijn te gooien en alle problemen uit het verleden aan het hoogbegaafd zijn te relateren. Dat is nu eenmaal de eerste stap in de weg naar acceptatie. Het moet inderdaad geen blijvend stadium zijn, en ik ben het met je eens dat er teveel mensen in blijven hangen, maar je kunt ze nu eenmaal niet uit slepen. Voor de 1 duurt het wat langer dan voor de ander. En voor de mensen die blijven hangen is het maar de vraag of het label terecht is. Maar daar kunnen wij beiden niet over oordelen.