Oké, gegroet allemaal. Ik ben een twintiger die nooit een formele IQ-test heeft gedaan, ook nooit (zoals velen hier ongetwijfeld) jaren geskipt op school. Toch acht ik de kans best wel reëel dat ik mij technisch gezien hoogbegaafd zou mogen noemen, al is dat etiket natuurlijk wat arbitrair (en ook helemaal niet zo speciaal uiteindelijk, als één op de 50 mensen dit is, geeft dit in absolute getallen in de orde van 10^8 mensen op aarde) . Ik doe momenteel mijn doctoraat in de theoretische fysica (ga niet verder mijn onderzoek specifiëren omdat ik hier graag anoniem blijf), een vakgebied dat sowieso al wel een reputatie heeft om vol heel intelligente mensen te zitten, en ik wil dit natuurlijk graag geloven alhoewel intelligentie as such etc. nu nooit echt een gespreksonderwerp zijn op de werkvloer. Ik kan mij zelf ook wel vinden in de gedachte dat het productiever is te denken dat je succes te danken hebt aan hard werken dan aan IQ, maar dat neemt niet weg dat heel het concept hoogbegaafdheid en de bijbehorende society mij al lang intrigeert, hoewel ik er eigenlijk niet zo veel over weet. Ik zit wel wat met het idee dat een organisatie als
Mensa een lui, cynisch hoopje onderdrukt superioriteitsgevoel is dat gezellig samen klaagt over hoe de wereld zo anti-intellectueel is geworden. Een idee dat eigenlijk helemaal nergens op gebaseerd is, en misschien sta ik gewoon afkerig tegenover karaktertrekken die in mezelf schuilen en waar ik me semi-onderbewust voor schaam.
Ik heb alleszins altijd al wel het gevoel gehad dieper te denken en structuren en analogieën te zien dan de meeste mensen. Maar ik ben me ook bewust van het Dunning-Kruger-effect, dus misschien maak ik mezelf maar wat wijs om mezelf te overtuigen dat mijn bestaan één of andere zin heeft.
Buiten hoogbegaafd beschik ik eigenlijk ook nog wel over een autistische touch, maar opnieuw geen formele Asperger of zo (ik zie ook het punt niet van dat soort etiketten). Mijn Mbti-persoonlijkheidstype is INTP, een beschrijving waar ik mij van begin af aan heel goed in heb ontdekt, hoewel ik sinds ik ben beginnen werken soms wat meer richting INTJ kan gaan neigen en wat minder ENTP. Ik ben mij overigens bewust van de epistemologische problemen van mbti, maar zolang je het niet overinterpreteert lijkt het mij best een nuttige beschrijving . Ik heb er alleszins ook geen probleem mee mezelf met het etiket 'nerd' te identificeren. In de zin van graag over veel zaken bijleren dan, niet in de zin van dat ik nooit zou buiten komen.
Hoe ben ik op het idee gekomen om hier een account te maken? Ik had al een aantal keer rondgesnuffeld hier, maar het was het verhaal van de 7-jarige geniale jongen die in de media kwam omdat hij bij een universiteit begon te werken en de lezersreacties van andere hoogbegaafden hierop die mij overhaalden om toch maar eens een account te maken hier.
In ieder geval, het lijkt me leuk ervaringen te delen en van jullie bij te leren