Ann@
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

HB en liefde

Hallo, wat ik me afvroeg, hebben jullie last van je HB-heid in relaties? Vooral als je partner het niet is, kan ik me voorstellingen dat het tot struggles leidt... Zelf ben ik veel meer een prater dan dat ik van de handelingen (om het netjes te zeggen) ben en daarom houden er niet veel het uit met mij, want ik ben nooit uitgepraat en uitgedacht terwijl de ander daar een beetje moe van wordt en andere dingen wil. Ik voel me niet heel romantisch, juist veel te rationeel ofzo. Hebben jullie dat ook?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: HB en liefde

Ik heb met name last in de communicatie en niveaus van communicatie. Ik vond het bv lastig om steeds weer in discussies te raken... had een vriendje dat riep vaak dingen heel stellig, waar ik dan vraagtekens bij zette. Dat vond hij niet leuk. In plaats van dat we samen opzochten hoe het in elkaar zat, ging hij harder roepen dat hij gelijk had en dat ik altijd gelijk wilde hebben. (Als iemand tegen mij zegt dat iets wat ik zei vgs hem/haar niet klopt, zoek ik het op. Het kan toch dat ik het niet weet of verkeerd onthouden heb?). Een ander kon wanneer we het niet met elkaar eens waren, geen gesprek daarover aangaan, maar werd meteen boos. Als ik probeerde aan te geven waarom ik iets vond, kreeg hij het gevoel dat hij toe moest geven, ipv in overleg te gaan en daar werd hij kwaad van. Een boosheid zo disproportioneel t.o.v. het onderwerp, dat ik het gevoel had dat er een ander soort woede boven kwam. maar daar mocht niet over gepraat worden. Heel moeilijk en frustrerend om mee om te gaan. Nou lijkt het misschien alsof ik t allemaal bij de ander leg, maar ik kan me ook wel voorstellen dat mijn gedrag voor hun irritant kon aanvoelen. Alleen werd ik er meestal niet boos van. We waren in communicatie gewoon zo verschillend dat we elkaar niet konden bereiken.

Ik ben twee keer verliefd geweest op een andere hb'er (tenminste, van één weet ik het bijna zeker, mijn schoolvriendje dat alles kon zonder kennelijk enige moeite, de ander leek erg op bij als onderpresteerder). Dat was qua communicatie een verademing.

Eekhoorn
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mijn ervaring is dat overbewust-zijn niet behulpzaam is bij 'handelingen'. En ook dat het loslaten van overbewust-zijn (en controle) soms best een uitdaging kan zijn.
Of dat bij HB hoort weet ik niet. "Helaas" heb ik dergelijke gesprekken vooral met HB-ers :laugh:
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb een relatie met naar mijn vermoede ook een Hber. Last heb ik er niet van, alhoewel ik me er wel aan kan ergeren dat hem alles lijkt te lukken door zijn enorme zelfvertrouwen, wat bij mij enorm mankeert. ( niet dat ik het hem 'iet gun he) En hij heeft dan weer last met mijn hooggevoeligheid.

Wij zijn enorme tegenpolen op bepaalde vlakken. Maar we geven elkaar de nodige uitdaging en begrijpen elkaar heel snelof vullen elkaar aan.

Een niet Hber zou het niet lang trekken met mij vrees ik. Dan zou ik constant mijn zin doordrukken.
Als we nu eens anders als standaard gaan beschouwen?

Ann@
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Eekhoorn schreef:Mijn ervaring is dat overbewust-zijn niet behulpzaam is bij 'handelingen'. En ook dat het loslaten van overbewust-zijn (en controle) soms best een uitdaging kan zijn.
Of dat bij HB hoort weet ik niet. "Helaas" heb ik dergelijke gesprekken vooral met HB-ers :laugh:
Volgens mij zijn HB'en wel vaak onzeker en angstig en daar hoort verhoogd zelfbewustzijn dan weer wel bij... Ik snap wat je bedoelt iig, hier ook van de controle en overbewust zijn van mijn eigen houding Afbeelding

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik herken wel het niet tot handelen komen omdat er te veel gedachten zijn. Ik ben ook een denker en geen doener. Maar ik ben zeker niet alleen rationeel.

Hier trouwens ook een hb-partner en veel hb-vrienden, dus het stukje communicatieverschil herken ik niet echt. Vriend en ik zitten dan ook regelmatig aan de keukentafel te discussiëren over van alles en de meest wilde plannen te maken. Dat zijn de fijnste avonden. (De uitvoering van die plannen komt er vaak niet van.)
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

scorcy
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Sawi schreef:
vr 09 jun 2017, 19:13
Ik herken wel het niet tot handelen komen omdat er te veel gedachten zijn. Ik ben ook een denker en geen doener. Maar ik ben zeker niet alleen rationeel.

Hier trouwens ook een hb-partner en veel hb-vrienden, dus het stukje communicatieverschil herken ik niet echt. Vriend en ik zitten dan ook regelmatig aan de keukentafel te discussiëren over van alles en de meest wilde plannen te maken. Dat zijn de fijnste avonden. (De uitvoering van die plannen komt er vaak niet van.)
Dit is trouwens wel echt een ding! Ik hou ontzettend van plannen maken, hoe ambitieuzer hoe beter, als het maar wel realistisch blijft, en als er uiteindelijk ook maar wel íets gedaan wordt! In een relatie moet ik wel samen zijn met iemand die naast me staat voor zowel de plan-kant als de uitvoer-kant!
danser schreef:
di 06 jun 2017, 14:10
In plaats van dat we samen opzochten hoe het in elkaar zat, ging hij harder roepen dat hij gelijk had en dat ik altijd gelijk wilde hebben.
Dat heeft niet per se te maken met hoogbegaafdheid maar meer met een lastige persoonlijkheid.

Zelf vind ik het lastig om een persoon te vinden die ik écht leuk vind. Er mist altijd iets of er klopt iets niet. Ik heb een relatie met een hoogbegaafde meid gehad en dat was mentaal echt heel fijn en bevredigend, gewoon met een half woord elkaar áltijd begrijpen, diep gevoel van connectie. Daarna miste ik toch altijd iets bij andere relaties (of dates). Ik ben bang dat ik te kritisch ben, maar weet tegelijkertijd dat ik uiteindelijk niet gelukkig word als niet al die dingen kloppen, er gaat dan iets knagen...

Wat betreft "handelingen" zoals hierboven genoemd door iemand: mijn sex drive is ontzettend hoog. Nadat ik een relatie kreeg met een vrouw die dat ook had heb ik alle schaamte kunnen laten varen en het helemaal kunnen omarmen. Wat een ontzettende bevrijding was dat, en dat kan ook een diep gevoel van connectie geven.

Ik hoop nu iemand te kunnen vinden met wie ik de combinatie van een diepe lichamelijke en mentale connectie kan hebben. Volgens mij kan dat me echt intens gelukkig maken.

In het echt iemand vinden is erg lastig, moet je echt geluk mee hebben en ik kom door werk en vriendengroep niet heel vaak op plekken waar ik de juiste partner zou kunnen ontmoeten. Datingsites zijn ook een drama: Paiq gaat heel traag, Pepper is ontzettend slecht en vervelend gebouwd en kost ook heel veel tijd, plus alle mensen die niet kunnen antwoorden omdat zij niet betaald hebben, en de helft van de Okcupid-populatie is polyamoreus (wat echt niet werkt voor mij). Zaken als Tinder, Happn en Bumble zal ik maar niet bespreken.

Dus ik ging eens zoeken naar speciale mogelijkheden voor hoogbegaafden, maar daar kom ik eigenlijk alleen maar vage sites tegen die ik niet echt betrouwbaar vind uitzien.

Mocht iemand tips of ervaring hebben dan hoor ik het graag ;)

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dus ik ging eens zoeken naar speciale mogelijkheden voor hoogbegaafden, maar daar kom ik eigenlijk alleen maar vage sites tegen die ik niet echt betrouwbaar vind uitzien.

Ga gewoon naar praatcafé's? Je zal er op minst vrienden kunnen maken... en wie weet kan er iets opbloeien?
En anders... afwachten , wie weet wie je nog tegenkomt op de onverwachtste plaatsen.

scorcy
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

deadlyke schreef:
ma 12 jun 2017, 09:15

Ga gewoon naar praatcafé's? Je zal er op minst vrienden kunnen maken... en wie weet kan er iets opbloeien?
En anders... afwachten , wie weet wie je nog tegenkomt op de onverwachtste plaatsen.
Heb je een voorbeeld van wat een praatcafé is? En ga je daar in je eentje naartoe?

Hoe dan ook, misschien inderdaad maar accepteren dat het allemaal lang duurt maar zelf stoppen met zoeken. Hoewel ik op zich wel geloof in mijn kansen vergroten door juist wel online ook te zoeken (maar hoe groot is de kans niet dat je de liefde van je leven juist níet gaat vinden omdat jou persoonlijk haar profielfoto niet aanspreekt terwijl bijna al het andere aan haar wél geweldig is?)

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ann@ schreef:
ma 05 jun 2017, 19:18
Hallo, wat ik me afvroeg, hebben jullie last van je HB-heid in relaties? Vooral als je partner het niet is, kan ik me voorstellingen dat het tot struggles leidt... Zelf ben ik veel meer een prater dan dat ik van de handelingen (om het netjes te zeggen) ben en daarom houden er niet veel het uit met mij, want ik ben nooit uitgepraat en uitgedacht terwijl de ander daar een beetje moe van wordt en andere dingen wil. Ik voel me niet heel romantisch, juist veel te rationeel ofzo. Hebben jullie dat ook?Afbeelding

Ik heb wel veel problemen gehad in relaties, maar deze waren niet direct HB gerelateerd, deze waren gerelateerd aan een bredere definitie van het woord 'gifted': https://www.psychologytoday.com/blog/su ... fted-child. Gelukkig was 1 relatie met emotioneel misbruik (buiten die met mijn ouders en overige familie om) voldoende om dit in te zien en de benen te nemen.

Voor de rest ben ik juist een doener en geen prater. Ik praat veel hoor, zeker voor een man, maar ik neig juist eerder naar de feministische kant wat betreft emoties en ben vaak alleen rationeel als dit nodig is omdat emoties gewoon veel te mooi zijn om links te laten liggen. Emoties maken me namelijk enthousiast, blij, gemotiveerd en in relaties zorgt het voor ontzettende mooie gevoelens en herinneringen. Praten en denken doe ik ook veel, maar alleen als er reden voor is. Relaties horen naar mijn mening juist om emoties te draaien en teveel denken en praten over onderwerpen die je partner niet interessant vindt of waar je partner op uitgekeken is, is dan inderdaad een dealbreaker. Met praten en denken bereik je namelijk niet altijd vooruitgang, integendeel, vaak kan teveel denken juist achteruitgang betekenen. Genieten doe ik dan ook vaak zonder veel denken.

Maarja... dat klinkt in theorie allemaal erg mooi, maar in de praktijk gaat het er om dat jij het naar je zin hebt in een relatie. Dus... op zoek naar iemand die alles waar jij nooit over raakt uitgepraat en uitgedacht wilt gaan uitvoeren. :laugh:

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

[ post_id=222126 time=1498246481 user_id=3905]
deadlyke schreef:
ma 12 jun 2017, 09:15

Heb je een voorbeeld van wat een praatcafé is? En ga je daar in je eentje naartoe?

Hoe dan ook, misschien inderdaad maar accepteren dat het allemaal lang duurt maar zelf stoppen met zoeken. Hoewel ik op zich wel geloof in mijn kansen vergroten door juist wel online ook te zoeken (maar hoe groot is de kans niet dat je de liefde van je leven juist níet gaat vinden omdat jou persoonlijk haar profielfoto niet aanspreekt terwijl bijna al het andere aan haar wél geweldig is?)
[/quote]

Neen, ik ben zelf nog nooit in een praatcafé geweest. Ik zie het hier enkel regelmatig passeren.

En online... Ik heb mijn vriend ook online ontmoet... Ik kon hem toen niet uitstaan, zo irritant pff... En nu zijn we 11 jaar en 3 kinderen verder. ;)

scorcy
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Kaathe schreef:
vr 23 jun 2017, 22:22
Ann@ schreef:
ma 05 jun 2017, 19:18
Hallo, wat ik me afvroeg, hebben jullie last van je HB-heid in relaties? Vooral als je partner het niet is, kan ik me voorstellingen dat het tot struggles leidt... Zelf ben ik veel meer een prater dan dat ik van de handelingen (om het netjes te zeggen) ben en daarom houden er niet veel het uit met mij, want ik ben nooit uitgepraat en uitgedacht terwijl de ander daar een beetje moe van wordt en andere dingen wil. Ik voel me niet heel romantisch, juist veel te rationeel ofzo. Hebben jullie dat ook?Afbeelding

Ik heb wel veel problemen gehad in relaties, maar deze waren niet direct HB gerelateerd, deze waren gerelateerd aan een bredere definitie van het woord 'gifted': https://www.psychologytoday.com/blog/su ... fted-child. Gelukkig was 1 relatie met emotioneel misbruik (buiten die met mijn ouders en overige familie om) voldoende om dit in te zien en de benen te nemen.

Voor de rest ben ik juist een doener en geen prater. Ik praat veel hoor, zeker voor een man, maar ik neig juist eerder naar de feministische kant wat betreft emoties en ben vaak alleen rationeel als dit nodig is omdat emoties gewoon veel te mooi zijn om links te laten liggen. Emoties maken me namelijk enthousiast, blij, gemotiveerd en in relaties zorgt het voor ontzettende mooie gevoelens en herinneringen. Praten en denken doe ik ook veel, maar alleen als er reden voor is. Relaties horen naar mijn mening juist om emoties te draaien en teveel denken en praten over onderwerpen die je partner niet interessant vindt of waar je partner op uitgekeken is, is dan inderdaad een dealbreaker. Met praten en denken bereik je namelijk niet altijd vooruitgang, integendeel, vaak kan teveel denken juist achteruitgang betekenen. Genieten doe ik dan ook vaak zonder veel denken.

Maarja... dat klinkt in theorie allemaal erg mooi, maar in de praktijk gaat het er om dat jij het naar je zin hebt in een relatie. Dus... op zoek naar iemand die alles waar jij nooit over raakt uitgepraat en uitgedacht wilt gaan uitvoeren. :laugh:
Echt helemaal mee eens!!! Soms heb je van die mensen die alleen maar intellectueel lopen te praten, de ene theorie na de andere, het ene plan na het andere, maar intussen blijven ze wel in die saaie baan zitten waar ze niet gelukkig in zijn in plaats van dat ze hun dromen najagen. Of ze hebben die dromen niet, dat kan ook natuurlijk. Maar ik heb die wel en ik ben op zoek naar een vrouw (ben zelf man, volgens mij staat dat nergens hier) die ook zulke ambities heeft, verrekte slim is en ook een doener is (praten hoort wmb bij het doen, maar inderdaad met mate, want na een bepaald punt heeft het geen zin meer). En dan moet ze ook nog eens heel openminded zijn, aantrekkelijk zijn, er moet een klik qua karakters zijn en er moet een seksuele klik zijn. Dus... vaak mist één van die dingen, en da's echt superfrustrerend want dan werkt het dus niet :(

Ik ging eerst ook nog door een fase heen waarbij ik mezelf wijsmaakte dat ik het toch niet erg vond als één van die eigenschappen niet nodig was. Bijvoorbeeld iemand die niet klikt qua seks, of iemand die niet aantrekkelijk is. Dat werkt toch niet uiteindelijk. Daardoor voelde ik me (toen het over uiterlijk of seks ging) heel oppervlakkig, maar helaas zijn er toch oppervlakkige selectiecriteria waarbij het niet goed voelt als er niet aan wordt voldaan. En inderdaad dat goed voelen en dat emotionele wat aan eigenlijk vrijwel al deze punten ten grondslag ligt, dat is het belangrijkste.

Weet ik intussen nog steeds niet waar je een praatcafé kunt vinden tho. En waar men daar over praat.

OverLoad
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

scorcy schreef:
ma 26 jun 2017, 19:09
Weet ik intussen nog steeds niet waar je een praatcafé kunt vinden tho. En waar men daar over praat.
Wordt daar niet een HB-café bedoeld? En wellicht een HBijeenkomst? (zie ander deel forum)
Duurt even, maar dan heb je ook wat...
...in elk geval lang gewacht!

-----
OverLoad?? Wie?!

seivenrut
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb ook wel wat problemen, al ben ik ook niet zeker dat als ik dezelfde persoon maar dommer zou zijn, ik echt veel succesvoller zou zijn.

Ik ben van nature niet echt een relatie-type, en ook fysiek niet bijzonder aantrekkelijk. Wat mijn analytische geest mij dan opdraagt is gewoon wat meer de evolutionaire psychologie van liefde gaan bestuderen om deze zaken te kunnen compenseren met meer strategisch inzicht in het versieren.

Maar dat heeft het risico het voor mij allemaal nogal een koude boel te maken, en minder mogelijkheden voor spontane emoties te laten. Ik ben dan ook altijd terughoudend om mij te binden. Daarnaast is er natuurlijk het ethische vraagstuk integriteit te bewaren en niet te manipulatief te worden.

OverLoad
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

seivenrut schreef:
za 01 jul 2017, 13:03

Ik ben van nature niet echt een relatie-type, en ook fysiek niet bijzonder aantrekkelijk.
Wat is het waarom je dat zegt?

-----
OverLoad?? Wie?!

seivenrut
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

OverLoad schreef:
ma 03 jul 2017, 12:17
seivenrut schreef:
za 01 jul 2017, 13:03

Ik ben van nature niet echt een relatie-type, en ook fysiek niet bijzonder aantrekkelijk.
Wat is het waarom je dat zegt?
Wat voor soort antwoord verwacht je op deze vraag? (het leek mij vrij obvious dat dit soort reactie de bedoeling van dit topic was).

Naar het schijnt zou dat soort kwetsbaarheid tonen helpen om mensen je leuk te laten vinden en een emotionele connectie op te bouwen :roflma:

OverLoad
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

seivenrut schreef:
ma 03 jul 2017, 20:20
Wat voor soort antwoord verwacht je op deze vraag? (het leek mij vrij obvious dat dit soort reactie de bedoeling van dit topic was).

Naar het schijnt zou dat soort kwetsbaarheid tonen helpen om mensen je leuk te laten vinden en een emotionele connectie op te bouwen :roflma:
Wat voor soort antwoord? Nou ja... waarom je vindt dat je geen type bent voor een relatie (misschien op een andere manier, maar totaal niet??)
[ik snap trouwens niet wat voor obvious reactie je bedoelt]
En is uiterlijk ook niet een kwestie van perceptie?

-----
OverLoad?? Wie?!

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik denk dat emoties en rationaliteit allebei een positieve invloed kunnen hebben op een relatie. Het is alleen een kwestie van weten hoe je deze vaardigheden in moet zetten. De emoties spelen een rol bij de interacties en de affectie van een persoon en zijn/haar partner. Maar ik denk dat het rationele goed gebruikt kan worden om problemen op te lossen. Deze eigenschappen zijn te combineren en van elkaar los te gebruiken. Ik en mijn ex hebben deze talenten verkeerd gebruikt en dat heeft de breuk tussen ons opgeleverd.

Een intelligentie verschil hoeft naar mijn mening geen problemen op te leveren. Of dit geen of juist wel problemen zou opleveren, heeft te maken met de behoeftes van beide partners. Bij mij lag het meer aan het gemis van een diepzinnig gesprek. Ik heb zelf behoefte aan zowel prietpraat, als een diepzinnig gesprek. Die variatie miste ik wel. Ik vind niet dat mij ex daardoor een minder persoon is, maar dat wij daarin gewoon verschillen. Want hij houdt zelf niet van een diepzinnig gesprek.

OverLoad
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De relatie met een hb'er was echt het fijnste dat ik ooit heb ervaren: diepzinnige gesprekken, niet alles uit te hoeven leggen en vergelijkbare snelheid van denken. De koppigheid en betweterigheid nam ik op de koop toe: ik snap waar het vandaan komt (voor hem ook de eerste relatie met een hb'er).
Ik heb een (erg) hoge mate van emotionele overexcitabilities, en dat werd niet begrepen - bekritiseerd zelfs. Terwijl ik juist eindelijk geleerd heb om aan te geven wat ik voel, waar ik behoefte aan heb en wat ik verwacht / hoop. Die kritiek icm verwijt heeft er voor gezorgd dat ik m'n spullen heb gepakt.

-----
OverLoad?? Wie?!

seivenrut
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

OverLoad schreef:
di 04 jul 2017, 08:56
seivenrut schreef:
ma 03 jul 2017, 20:20

Wat voor soort antwoord? Nou ja... waarom je vindt dat je geen type bent voor een relatie (misschien op een andere manier, maar totaal niet??)
[ik snap trouwens niet wat voor obvious reactie je bedoelt]
En is uiterlijk ook niet een kwestie van perceptie?
[Met obvious reactie bedoelde ik gewoon dat mijn post over het samenspel van intelligentie en liefde in mijn geval ging, het -zo lijkt het mij toch- centrale onderwerp van dit topic]

Wel, het komt van twee kanten. Het is niet zo dat ik altijd een harem rond mij heb hangen :biggrin: Het gebeurt wel eens dat een bevallige juffrouw gecharmeerd geraakt door mij, maar dan heb ik de neiging zelf terug te kruipen omdat ik schrik heb mijn vrijheid op te geven. :rolleyes:

Ik ben niet principieel tegen een vaste relatie hoor, gewoon nu niet veel zin in.

Terug naar “Sociale omgeving (relaties, vrienden, familie)”