... tuurlijk verschillen meningen over wat (inhoudelijk) tot absoluut gerekend kan worden. Meningen zijn subjectief.
Maar absoluut is niet te verwarren met intersubjectief. Het is 'onafhankelijk' en het antoniem van relatief. Wat in zijn aard 'afhankelijk' is (betrekkelijk/in vergelijking met iets anders).
Je kan er van uitgaan dat er een 'van-waarneming-onafhankelijk' iets is (een werkelijkheid; de wetenschap neemt dat aan) en die is dus ook niet afhankelijk van intersubjectiviteit... niet afhankelijk van het 'waarnemen' (zoals intersubjectiviteit wel is). Het gaat een stapje verder dan dat, gaat richting onafhankelijk van subjecten en 'niet volledig kenbaar'.
In het (wetenschappelijk) onderzoek heeft intersubjectiviteit betrekking op een methode om subjectieve waarnemingen en waarheden op een hoger niveau van verificatie te tillen met behulp van een exacte analyse van gebruikte methoden, subjectieve posities of uitingen en pogingen tot falsificatie.
Intersubjectiviteit is dus meer dan alleen een eenvoudige overeenkomst tussen het denken van individuen. Het idee van intersubjectiviteit nodigt uit tot idealistische gedachten omtrent een verbondenheid tussen subjecten die meer is dan de som van haar delen en daardoor neigt naar een objectief niveau. Daarmee lijkt de term intersubjectiviteit aan te willen duiden dat er een graduele overgang bestaat van subjectiviteit naar objectiviteit -ofwel dat deze twee begrippen niet als absoluten bestaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intersubjectiviteit
Objectiviteit als een 'epistemische deugd' is de waarneming van een persoon dat dingen onafhankelijk van het bewustzijn van wie dan ook bestaan; ze bestaan niet alleen in onze hoofden. Zulke objectiviteit wordt algemeen beschouwd als essentieel voor exacte wetenschap, voor filosofie en voor rechtspraak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Objectiviteit
En 'goed' is dat voor mijn gevoel
niet (als onafhankelijk van de mens dat voor die mens bepaald wordt, gepredestineerd, voorbeschikt). Dat beschreef ik boven al. Het is in mijn ogen iets wat in een cultuur bepaald wordt door een gemeenschappelijk gevoel en waar je in groeit en niet als 'externe werkelijkheid'.
Als je richting definiëring zou gaan neig ik dus naar sociaal psychologisch en niet naar biologisch deterministisch.
Dat is alles wat ik er verder nog over kwijt wilde.