Oh sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Dat was niet een handige post van mij.
Hemel, toen ik mijn berichtje tikte schoot nog door me geen: "ik moet erbij zetten dat het niet door haar bericht komt". Het lag ook niet aan jou...
Zit gewoon in zo'n periode dat het allemaal een beetje te veel is. En dan huil ik snel. [ik bedoel maar, ik heb vanavond nog gehuild omdat ik ongeveer een kwart kop koffie op een plaid die toch in de was moest morste...]
En ik kom hier op het forum [zo ook in jouw eerste post] wel eens dingen tegen waardoor ik me de ogen uit mijn hoofd huil omdat het me raakt omdat iemand iets heel treffend opschrijft en dát me raakt. Als ik dan reageer schieten me wel eens gedachten door mijn hoofd waar ik me helemaal niet bewust van was dat het me bijvoorbeeld pijn deed of belemmerde. Je voelt vast dat de waterlanders dan ook niet ver weg zijn...
Dus.. ik was eerder ontroerd dan gekwetst.......
Dit heeft te maken met het EQ. Die is bij hen ongeveer gemiddeld ontwikkeld, naar mijn inschatting. De anderen vragen eerst om meer openheid en hebben daarna weer een oordeel. Dat is het openen van een slot, om het daarna weer dicht op slot te gooien. Ik vind dat wanneer je iemand uitnodigt om wat meer open te zijn, je niet gelijk zou moeten oordelen over de ander. Mensen hebben helaas de neiging om anderen emotioneel te beperken, wanneer de gevoelens van anderen negatief zijn. Helaas word daar naar mijn mening weinig over nagedacht. Want hierdoor word de drempel hoger om je uiten over je negatieve gevoelens en worden de mensen minder vriendelijk ten opzichten van elkaar.
Je kunt wat passief agressief reageren, wanneer je, je gevoelens te vaak opstapelt. Het is al positief dat je ervan bewust ben. Maar snap het ook dat jij het lieve anders ziet. Misschien is het een idee om eerst open te zijn naar mensen die je wat meer vertrouwd. Van wie je het gevoel hebt, dat zij niet zo snel zullen oordelen.
Ben ik met je eens!
Wat dat betreft ben ik "gezegend" met een sociaal netwerk dat vooral bestaat uit mensen met een gemiddeld IQ en een gemiddeld tot laag EQ die als grootste hobby oordelen en conclusies trekken. En hun mening de enige juiste vinden.
Vandaar dat ik de hele rambam maar opkrop. Anders krijg ik toch een reactie a la "Wat een onzin!" {wat weer pijn doet} en de cirkel is rond...
Ik snap in dit kader niet zo goed waarom men in vredesnaam openheid en eerlijkheid en kwetsbaarheid wil in deze samenleving, terwijl 80% er blijkbaar alleen maar doodsbang voor is..
Geef dan toch gewoon toe dat je dit niet kan en niet wil,,,,,,,
Ik zeg dit niet omdat ik boos ben, maar meer om je te laten weten, dat je lang niet de enige ben met dit probleem.
Zou ook niet hebben opgemaakt dat je boos zou kunnen zijn.
Zelf hou ik me al jaren bezig met eenzelfde soort aanpak, zij het dat toepassen iets is wat ik denk ik niet durf...
Vooral omdat ik bang ben dat mensen me dan een raar mens gaan vinden en ik alleen achterblijf en dan 20 katten moet nemen ooit. Is wel half lacherig opgeschreven, maar je snapt mijn punt waarschijnlijk. In de filosofie zit zo veel waardevols. Al is daar het grote probleem dat ieder zijn eigen draai geeft aan wat er staat..
Zoals bij alles.
Ik hoop dat mijn post nu minder kwetsend is. Ik merk dat ik ook nog moet werken aan mijn eigen EQ
Je eerste was ook niet kwetsend. En ik aan het mijne...