Peach schreef: ↑di 05 dec 2017, 16:24
MrMeozorz schreef: ↑ma 04 dec 2017, 21:40
Zelf denk ik dat iemand die alleen hooggevoelig is meer vorm word gegeven door de hoge gevoeligheid en dat iemand die hoogbegaafdheid is de hooggevoeligheid zelf ook meer vorm kan geven, ten opzichte van dat diegene er word door gevormd.
Oké, dus als ik het goed begrijp stuurt (bij iemand die alleen hooggevoelig is) het gevoel de persoon aan en kan iemand die zowel hoogbegaafd als hooggevoelig, zijn/haar gevoeligheid meer aansturen?
Correct, maar dat is niet het hele verhaal wat ik er mee bedoel. Iemand die alleen HSP is kan zijn/haar gevoel ook aansturen, maar iemand die HB is heeft meer rationele faculteiten tot diegene hen eigen beschikking om vorm te kunnen geven aan het gevoel. Zowel bij HSP en HB is er zelfreflectie van de data die men binnen krijgt door de zintuigen, maar dat de HBer hier bovenop ook nog en rationeel raamwerk hangt. Door bijvoorbeeld dit ook nog in meerdere perspectieven en aspecten te kunnen bekijken, bijvoorbeeld ten opzichte van de samenleving waar iemand in leeft of reflecteren en onderzoeken naar het evolutionair nut ervan (hooggevoeligheid), etc. etc.
MrMeozorz schreef:
Wat HB precies is, is lastig te zeggen, maar voor mij houd het ook in naast rationeel kunnen denken ook een groot bewustzijn van de wereld hebben. Een grote hoeveelheid data die in informatie kan worden omgezet op emotioneel en rationeel niveau en dit tot een synergetisch geheel kan vormen in een persoon. Creativiteit vind ik zelf ook een aspect van HB zijn, maar ik weet niet of anderen dit ook echt zo zien. Met creativiteit bedoel ik niet alleen het produceren van kunstzinnige entiteiten, maar ook creatief kunnen denken in situatie en creatief kunnen handelen, i.e. het bedenken en uitvoeren van nieuwe praktische ideeën (naast dus ook esthetische ideeën als je het van de kunstzinnige hoek bekijkt).
Ik denk dat zowel HB-ers als HSP-ers zich meer bewustzijn van zichzelf, dan de middenmoot is, Maar denk dat het bewustzijn van een Hb-er weer een stuk beter is ontwikkeld dan dat van een HSP-er. Ik vind van mezelf dat ik een hoger bewustzijn heb dan meeste mensen. Ik heb het er soms moeilijk mee. Het groeiend bewustzijn maakt mij van binnen sterker, maar ik word wel steeds meer geconfronteerd met de negatieve kanten van de wereld. Dus ervaar ik dat wisselend. Vooral omdat ik dat nog niet helemaal goed kan laten aansluiten op de middenmoot. Priet-praat gaat prima en ik kan een aantal dingen uitleggen op een ander niveau. Alleen discussies gaan mij wat moeilijker. Ik heb nog de meeste moeite wanneer andere ongeduldig zijn of wanneer men mijn mening niet begrijpt. Ik nog tijd nodig om over mijn mening na te denken. Mijn mening kan soms abstract overkomen.
Maar ben het met eens wat betreft de creativiteit. De creativiteit van een hoogbegaafde is meer dan alleen het creëren van prachtige kunstwerken. In staat zijn om kunst te creëren is een prachtige gave, maar niet zeer zeldzaam. Eigenlijk komt het best wel vaak voor. Maar het beroep kunstenaar word uitgeoefend door zowel HB-als HSP als de middenmoot. Dus word het moeilijk. Het het eindresultaat is uiteindelijk hetzelfde. Ik weet alleen dat ik sneller ben in het uitwerken van ideeen dan andere deelnemers dat konden. Ik heb op televisie ook een aantal kunstenaars gezien die er langer over deden. (Ik vind dit moeilijk om te zeggen, want ik ben hierom al een keer flink uitgekotst. De mensen vonden mij arrogant). Ik vind mezelf ook creatief op het menselijke vlak. Maar ja wanneer ben je eigenlijk creatief op dat vlak? Tja het lastige is dat zowel HB-ers als HSP-ers allebei creatief zijn op dat vlak. Ik vermoed dan dat iemand met alleen HSP wat minder nauwkeurig is in het ontwikkelen van zijn/haar ideeën
[/quote]
De stelling dat zowel HSP en HB meer bewust zijn van de wereld ben ik volledig met je eens. Alleen is mijn vraag wel aan jou, wat jou interpretatie van een hoger bewustzijn is? Als ik er naast zit mag je me verbeteren, maar ik ga er van uit dat je er mee bedoelt dat je meer data in informatie kunt inzetten en sneller dan de gemiddelde persoon, data die je binnenkrijgt via je zintuigen als zowel abstracte data (maar dan gaan we meer naar de wereld van ‘vormen’ in plaats van ‘materie’). Dat niet met de middenmoot meekunnen komen is wel herkenbaar, al had ik wel contact met redelijk veel mensen op het MBO (bleken de meeste toch IQs van meer dan twee standaard deviaties boven de norm te hebben). MBO als voorbeeld van een gemiddelde omgeving. Al herken ik me in algemene zin er wel in, van niet in dezelfde flow zitten met dingen. De interesses liggen gewoonweg anders, maar daarbovenop deel ik veel dingen ook niet, omdat men al van een andere insteek komt. Voornamelijk met de creatieve expressie. Al test ik vaak wel het water met humor, want humor werkt altijd….soms, als men het snapt. Al denk ik wel dat het een goeie indicatie is om te zien op welk vlak je met iemand kunt communiceren en op welk niveau. Gelukkig ben ik niet al te buitengewoon geniaal

, dus meestal is er wel iets te vinden. Discussies ben ik op het moment te lui voor om aan te gaan meestal, want vaak kan ik mezelf niet duidelijk genoeg maken, omdat de rest van de gedachtegang alweer verder is voordat het er samenhangend uit komt. Jij zult ook wel dingen herkennen zoals, van mensen die over je heen praten, omdat ze denken dat je al klaar bent of dat ze opeens van een hele andere hoek komen met niet aansluitende argumenten, omdat ze je verhaal niet snappen. Vaak vind ik het zelf wel fijn om argumenten in tekstvorm uit te werken, dan heb ik in ieder geval een basis voor de syntax, haha.
Gelukkig zijn creatieve expressie en kunst niet zeldzaam. Al houd ik voor mezelf 3 categorieën aan, lo-fi kunst, hi-fi kunst en anti-kunst. Lo-fi art is meer ruw om de randjes zeg maar, maar wel vol met authentieke persoonlijke creatieve expressie (de bron van kunstzinnige expressie). Hi-fi art is dan meer verfijnd om de randjes. Wanneer kunst voor iemand zelf of het publiek meer lo-fi of hi-fi is hangt van persoonlijke voorkeuren af. Al kan ik wel zien dat men voor de high-arts wel meer objectieve standaarden wil aanhouden, maar welke dat zijn, ik heb geen idee! Dan is er ook nog de anti-kunst, de negatie van authentieke creatieve zelfexpressie en het vernietigen van de essentie van creativiteit (de vrijheid van het denken en vormgeven hiervan). Creatief op menselijk vlak? Dat is een goeie vraag. Zelf denk ik dat het zoiets is van kunstzinnig zijn in het ervaren van je bewustzijn. Het meesteren van je flow-state. Of je bedoelt gewoon goede vaardigheden hebben in (intra-? en) interpersoonlijke communicatie? Dat is ook al een kunst op zichzelf aangezien sommige mensen non-verbale communicatie ook niet snappen, maar dat zal wel iets met cultuur te maken hebben denk ik. Wat ik wel weet is dat de communicatie met mij en mijn hond altijd prima verliep
![person [wacko]](./images/smilies/wacko.gif)
. Jouw stelling van uit mijn perspectief ben ik het eens over dat HSP en HB beide creatief zijn op het menselijk vlak en dat HBers nauwkeuriger zijn als HSPers in het ontwikkelen van ideeën. Maar zijn HSPers wel nauwkeuriger in het ontwikkelen van bepaalde ideeën dan als iemand met alleen een hoog IQ zonder HB? Dit van de grote gevoeligheid voor zintuiglijke input (en vaak ook empathie denk ik) bij HSP.
Peach schreef: ↑di 05 dec 2017, 16:24
nathalie schreef:
Volgens mij ben je juist allebei. En op en top twijfelen hoort echt wel bij HB. En hsp.
Ik ben de grootste twijfelaar op gebied van alles.
Welkom bij de club
Gezellig
Met hoeveel leden zijn we? Misschien zitten er nog meer twijfelaars op het forum.
Ik ben zelf goed in zowel twijfelen als weifelen.
Is niet iedereen een twijfelgeval als men kijkt naar de fundamentele aspecten van wat wij waarnemen als de objectieve wereld? Atomen lijken niet altijd even zeker van hun zaak
Ray schreef: ↑di 05 dec 2017, 16:49
Zie je wel, nog een club om lid van te zijn! Ik wordt (ook) al m'n leven lang uitgekotst omwille van de eerlijkheid omtrent het eigen kunnen. Wat m'n ogen zien of wat ik in gedachten heb kunnen m'n handen maken en meestal vrijwel meteen maar wanneer je met zoveel eerlijkheid in het voetlicht treedt worden je talenten vaker ontkend dan erkend, mensen houden nu éénmaal van 'bescheidenheid'. Zelf weet ik liever van meet af aan welk vlees ik in de kuip heb wanneer ik nieuwe mensen ontmoet maar wel voorzien van de kanttekening dat ik in aanvang altijd het voordeel van de twijfel toepas en iemands kunnen pas werkelijk zal erkennen wanneer ik getuige ben van de manifestatie van diens talent(en)/vaardigheden. Ik hou daarentegen niet van arrogantie of van extravagant gepoch maar wanneer iemand realistisch rept over zichzelf of zelfs rept over zichzelf in contrast tot anderen zal ik dat nooit veroordelen.
Mooi gezegd Ray en vooral met laatste zin ben ik het helemaal eens. Oftewel “if you can talk the talk, you should be able to walk the walk”
Peach schreef: ↑di 05 dec 2017, 17:10
Ja eerlijk word niet altijd gewaardeerd. Ik heb dit zelf meegemaakt en tast nu ook de mensen af. Ik vermoed dat ik soms nog een inschattingsfout maak. Maar dit lukt mij al een stuk beter dan vroeger. ik blijf nu maar bescheiden wanneer het nodig is. Maar wil daarnaast ook niet mezelf verliezen.
Eerlijkheid en feiten vallen niet altijd in het maatschappelijke plaatje inderdaad. Zelf houd ik mij ook vaak stil, maar sta wel bij mijn mening (en er zijn productievere vormen om deze te uiten dan bij mensen die er geen oor naar hebben). Dus gewoon je eigen standpunten aanhouden en niet de menigte volgen, want voordat je het weet (letterlijk) zit je in een ideologische gedachtegang. De vrije denker is de antagonist van de dictator en de zeloot. De kudde volgen is makkelijk, maar verantwoordelijkheid nemen voor je eigen agentschap is lastig. Dit is mede de reden dat veel mensen niet van eerlijkheid houden, want het getuigd van identiteit, een gevaar voor de menigte en de gemakzucht van het denken.
En bij deze dramatische afsluiter laat ik het voorlopig en ik zie uit naar uwen reactie(s).
Hoogachtend,
De Meneer die miauwt