Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Twijfelen

MrMeozorz schreef:
wo 06 dec 2017, 17:07
Nauwkeurig ten opzichte van wat? ;)
Hun gevoelsleven lag minder op een lijn, met hetgeen dat zij verwoorden over zichzelf. Ook het zelfbewustzijn was net iets lager wat betreft zelfreflectie en de kijk die ze hadden op anderen. Maar los van dat waren aardige mensen en waren zij naar mijn mening een stuk menselijker dan de middenmoot.
MrMeozorz schreef:
Hoe zie jij dit los van de waarheid? Kan iemand ook werkelijk arrogant zijn, als men kan handelen naar de prestaties die men claimt? De waarheid vallen bij mij ook de feiten van de situatie onder trouwens, mocht je een andere interpretatie van de waarheid gebruiken (vergeet niet dat subjectieve waarheid, de subjectieve waarheid voor iemand is bijvoorbeeld). Semantiek is soms een vreemd iets.
Omdat ik arrogantie altijd zie als neerbuigend naar anderen. Dus het zichzelf meer waard vinden dan anderen. Maar het maakt mij niet uit op vlak iemand zichzelf meer waard vind. Het gaat puur om de arrogantie zelf. Daar hoeft geen enkel ander gedragspatroon aan verbonden zijn. Een arrogant iemand kan zowel de waarheid spreken als liegen over zijn/haar prestaties. Maar dat kunnen niet arrogante mensen ook doen. Ook arrogante mensen verschillen van elkaar. Ze delen alleen het idee dat ze meer waard zijn dan anderen
MrMeozorz schreef:
Anti-kunst wordt veel gepromoot in de mainstream als hip inderdaad, maar ik denk dat lo-fi kunst toch het meest voorkomt. Artistieke expressie is toch ook heel erg persoonlijk, dus vele mensen houden veel dingen ook voor zichzelf denk ik (en dat is oké, het is hun creativiteit in vorm). Je hebt inderdaad gelijk dat anti-kunst opgedrongen word aan kunstenaars en daar voeg ik aan toe ook creatievelingen. Het is niet zozeer een afkeuring van de andere en oudere kunstvormen dan wel de vernietiging ervan (of in ieder geval waar het voor staat). De “ik” in de expressie van de anti-kunst komt niet van het persoonlijke ego (wat weer een projectie van de zelf is), maar van de ideologische gedachtegang. Het staat per definitie buiten de persoon zelf, het is de gedachte van de kudde. Het is een erg vernietigende vorm van egoïsme, want het komt niet eens vanuit iemand zelf als persoon, maar er buiten. Zelfs een ‘slecht’ persoon kan een expressie van individualiteit zijn, en dat is erg belangrijk in de strijd tegen blinde en volledige conformiteit. Hi-fi kunst is inderdaad met de verfijnde toets, het streven naar de perfecte techniek is er wel onderdeel van denk ik, maar misschien daar bovenop ook wel de perfecte vorm. En als het echte kunstzinnige expressie is heeft dit net zoals lo-fi kunst ook veel eigenheid. Al kan lo-fi misschien nog wel meer pure vrije creatieve expressie zijn, omdat het minder perfect hoeft en minder compleet in vorm hoeft te zijn. Zowel lo-fi als hi-fi bieden nieuwe perspectieven, maar dan moeten de plaatdragers wel aan de kant stappen (oftewel de snobs mogen opdonderen XD).
Ik vind dat er ook inderdaad vrijheid is naar zelfexpressie. Maar blijf bij mijn mening wat betreft de rivaliteit over de diverse stijlen. Maar vind ook weer dat niet iedere kunstenaar afkeuring toont naar een stijl dat hem/haar niet ligt. Dus het bestaat wel, maar niet iedereen doet het. Het egoïsme komt naar voren, als de zelfexpressie een negatieve basis heeft. Bijvoorbeeld een kunstwerk maken uit wraak ten opzichten van iemand anders. De schoonheid van kunst neemt niet af, maar het kan wel anderen kwetsen. Vooral als de wraakactie niet terecht is. Ik ben zelf geen voorstander van wraak. Wraak breekt de mensheid verder af naar een lager niveau. Het is dus vernietigend.

Ideologische kunst komt al eeuwen lang voor. Zij is gebaseerd op de wensen van de norm of een religie en word in verschillende kunstvormen. Dit zijn de gedachten van de kudde. De oude kunst is niet vernietigend, maar geeft de gedachtengangen van een groep weer die eeuwen geleden hebben geleefd. Dit heeft anti-kunst dus niet, omdat zij een trendvolger is. Misschien wel als deze kunstvorm oud word. Een beschrijving voor de toekomst, van wat de middenmoot nu mooi vind.

Ik vind nu dat Lo-fi kunst een bepaalde vrijheid over zich heeft.. Omdat zij zich over het algemeen afzet tegen de norm en daarmee weer nieuwe mogelijkheden bied voor het creëren van kunst. Het positief herhaaldelijk proces. Of deze kunst iets egoïstisch over zich heeft hangt af van de kunstenaar, die dit gemaakt heeft. Want waarom maakt een kunstenaar wat hij/zij maakt? Het gaat bij mij puur om de intentie.

fiore
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Peach, ik heb bij lange na niet het hele topic gelezen, veel te moe voor, maar toen ik je openingspost zag een paar dagen terug is ie wel blijven hangen en moest ik een paar keer aan je denken. Vandaar dat ik toch maar even reageer.

Als ik af zou moeten gaan op het kleine beetje contact wat ik in eerdere topics met je had zou ik je zonder twijfel zowel HB als HSP hebben gevonden.
Gewoon - op grond van gevoel. En ervaring leert me dat de mensen bij wie ik zoiets voel [heel zelden dat ik zo iemand ontmoet] vaak heel intelligent en gevoelig zijn. Hoe gek het ook klinkt: zelfs toen ik niet wist dat ik zelf HB ben en niet wist wat HB inhield heb ik meerdere keren meegemaakt dat ik opeens voelde dat ik iemand "snapte", zonder dat ik hem of haar kende. Een enkele keer vanaf het eerste oogcontact.
Sinds ik zelf weet wat HB is/doet/hoe het zich kan uitten denk ik bij dat gevoel vaak "he, ben jij dan een mede-hoogbegaafde?". Sorry als het maf klinkt, maar bij jou heb ik vanaf het eerste berichtje dat ik van je las echt al het idee gehad "wat herkenbaar en wat volstrekt logisch dat Peach op dit forum zit" {van mezelf vraag ik me namelijk nog wel eens af wat ik kom doen op een forum voor HB-ers......] waar ik mee bedoel te zeggen dat ik aan de hand van dat minuscule beetje dat ik je "ken" nooit in twijfel zou trekken of je HB en of HSP bent. Puur intuïtief niet.

Heel praktisch gezien: ben je getest? Of sta je er voor open?
Zelf ben ik geen fan van "alles laten afhangen van een getal" [op dit vlak niet :sarcasm: , als bèta ben ik namelijk wel fan van meetgegevens en andere "harde" getallen :biggrin: , maar ik vind het te ver gaan om conclusies over persoonlijkheid van mensen te baseren op alléén getallen] maar ik kan me indenken dat bij sommigen de twijfel afneemt zodra er een hard getal is..

Nou omschrijf je in mijn ogen met het toch eindexamen kunnen doen bij pesterijen een HB eigenschap: een heel sterk doorzettingsvermogen. Zelf heb ik meerdere keren mogen [?] ervaren hoe het is om op doorzettingsvermogen en ratio een prestatie te moeten leveren terwijl je wereld op grondvesten trilt van alles wat je voelt. Zodra die prestatie er "door"was kwamen alle emoties "los". Daarin had ik de indruk dat juist sensitiviteit de oorzaak was dat ik door kon zetten: ik heb het idee dat ik op dat moment met heel mijn "zijn" voelde dat ik écht door moest op dat moment

sorry als ik te ver ga, maar wat zou het "zeker" weten of je nou HSP/HB/beelddenker bent je denk je brengen? Een stukje [h]erkenning van jezelf én anderen? Een richting? Meer [innerlijke] rust? De wetenschap hoe je je uitdagingen kan aanvliegen rekening houdend met ....?
De laatste tijd merk ik dat ik zelf twijfel of ik wel HB/HSP ben omdat ik weinig erkenning krijg en herkenning van anderen niet toe laat, maar ook omdat ik iets van een uitdaging of bevestiging mis......ergens herken ik je topic....
Ik vroeg me af hoe dat voor jou zit en wat de reden is van twijfel? Vandaar mijn vraag :blush: ........

Hopelijk heb je gauw meer duidelijkheid voor jezelf, daarin wens ik je veel kracht,

Groetjes,
fiore

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hallo Fiore,

Wat leuk om weer eens wat van je te horen. :)
fiore schreef:
za 09 dec 2017, 21:54
Heel praktisch gezien: ben je getest? Of sta je er voor open?
Zelf ben ik geen fan van "alles laten afhangen van een getal" [op dit vlak niet :sarcasm: , als bèta ben ik namelijk wel fan van meetgegevens en andere "harde" getallen :biggrin: , maar ik vind het te ver gaan om conclusies over persoonlijkheid van mensen te baseren op alléén getallen] maar ik kan me indenken dat bij sommigen de twijfel afneemt zodra er een hard getal is..
Daar ben ik allergisch voor sinds ik laag gescoord heb bij een IQ test. Dat was op een revalidatie center. Sinds de score bekend was, werd ik gezien als de score. De mensen namen mij ineens minder serieus en begonnen mij "voorzichtig te benaderen". Wat inhield dat men zich moest aanpassen aan een lager denkniveau, dan dat zij zelf hadden. Daarnaast werd er ook van mij verwacht dat ik mijn leven ging inrichten op basis van de score. Ik kon wel janken en besloot langzamerhand mijn revalidatie stop te zetten.
fiore schreef: Als ik af zou moeten gaan op het kleine beetje contact wat ik in eerdere topics met je had zou ik je zonder twijfel zowel HB als HSP hebben gevonden.
Gewoon - op grond van gevoel. En ervaring leert me dat de mensen bij wie ik zoiets voel [heel zelden dat ik zo iemand ontmoet] vaak heel intelligent en gevoelig zijn. Hoe gek het ook klinkt: zelfs toen ik niet wist dat ik zelf HB ben en niet wist wat HB inhield heb ik meerdere keren meegemaakt dat ik opeens voelde dat ik iemand "snapte", zonder dat ik hem of haar kende. Een enkele keer vanaf het eerste oogcontact.
Sinds ik zelf weet wat HB is/doet/hoe het zich kan uitten denk ik bij dat gevoel vaak "he, ben jij dan een mede-hoogbegaafde?". Sorry als het maf klinkt, maar bij jou heb ik vanaf het eerste berichtje dat ik van je las echt al het idee gehad "wat herkenbaar en wat volstrekt logisch dat Peach op dit forum zit" {van mezelf vraag ik me namelijk nog wel eens af wat ik kom doen op een forum voor HB-ers......] waar ik mee bedoel te zeggen dat ik aan de hand van dat minuscule beetje dat ik je "ken" nooit in twijfel zou trekken of je HB en of HSP bent. Puur intuïtief niet.
Dit vind ik moeilijk. Ik reflecteer mezelf nog te veel op anderen, waardoor ik moeilijk kan inschatten hoe intelligent ze zijn. Dus word ook dat twijfelachtig voor me en ik kan daar ook om zitten weifelen.
fiore schreef: Nou omschrijf je in mijn ogen met het toch eindexamen kunnen doen bij pesterijen een HB eigenschap: een heel sterk doorzettingsvermogen. Zelf heb ik meerdere keren mogen [?] ervaren hoe het is om op doorzettingsvermogen en ratio een prestatie te moeten leveren terwijl je wereld op grondvesten trilt van alles wat je voelt. Zodra die prestatie er "door"was kwamen alle emoties "los". Daarin had ik de indruk dat juist sensitiviteit de oorzaak was dat ik door kon zetten: ik heb het idee dat ik op dat moment met heel mijn "zijn" voelde dat ik écht door moest op dat moment
Oeps. Ik dacht dat, dat normaal is. :biggrin:
fiore schreef: sorry als ik te ver ga, maar wat zou het "zeker" weten of je nou HSP/HB/beelddenker bent je denk je brengen? Een stukje [h]erkenning van jezelf én anderen? Een richting? Meer [innerlijke] rust? De wetenschap hoe je je uitdagingen kan aanvliegen rekening houdend met ....?
De laatste tijd merk ik dat ik zelf twijfel of ik wel HB/HSP ben omdat ik weinig erkenning krijg en herkenning van anderen niet toe laat, maar ook omdat ik iets van een uitdaging of bevestiging mis......ergens herken ik je topic....
Ik vroeg me af hoe dat voor jou zit en wat de reden is van twijfel? Vandaar mijn vraag :blush: ........
Wel wat (h)erkenning. Ik ben bang dat ik mezelf in de maling zou nemen als ik eraan geloof. Maar ben aan de andere kant geneigd om het weer te ontkennen. Maar doe dat weer niet, want ontkennen om te ontkennen is ook niet goed. Ook dat kan negatieve consequenties hebben op lange termijn. Ik zou mezelf wel beter begrijpen als ik het zou weten en vermoed dat dit rust geeft. Hoewel ik nog wel aan mezelf moet blijven werken, Want weten dat misschien HB en/of HSP ben lost niet gelijk alles op.

Groetjes,
Peach

fiore
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ook leuk om jou weer te zien! blsh1:
Daar ben ik allergisch voor sinds ik laag gescoord heb bij een IQ test. Dat was op een revalidatie center. Sinds de score bekend was, werd ik gezien als de score. De mensen namen mij ineens minder serieus en begonnen mij "voorzichtig te benaderen". Wat inhield dat men zich moest aanpassen aan een lager denkniveau, dan dat zij zelf hadden. Daarnaast werd er ook van mij verwacht dat ik mijn leven ging inrichten op basis van de score. Ik kon wel janken en besloot langzamerhand mijn revalidatie stop te zetten.
De tranen staan me in mijn ogen.... Ik....Tja....Heftig.......ik dacht.........
Dit vind ik moeilijk. Ik reflecteer mezelf nog te veel op anderen, waardoor ik moeilijk kan inschatten hoe intelligent ze zijn. Dus word ook dat twijfelachtig voor me en ik kan daar ook om zitten weifelen.
Sorry, ik volg je even niet. Hoe bedoel je?
Oeps. Ik dacht dat, dat normaal is.
Yep. Same here. Toch schijnt het iets "bijzonders" te zijn als je alsnog presteert ondanks moeilijke omstandigheden. Aldus de reactie die ik krijg van anderen. Zelf snap ik nog steeds niet wat er nu bijzonder of knap aan is. Voor mezelf dan. Van ieder ander vind ik het ook een topprestatie...
Zelfbeeld is een raar iets.
Wel wat (h)erkenning. Ik ben bang dat ik mezelf in de maling zou nemen als ik eraan geloof. Maar ben aan de andere kant geneigd om het weer te ontkennen. Maar doe dat weer niet, want ontkennen om te ontkennen is ook niet goed. Ook dat kan negatieve consequenties hebben op lange termijn. Ik zou mezelf wel beter begrijpen als ik het zou weten en vermoed dat dit rust geeft. Hoewel ik nog wel aan mezelf moet blijven werken, Want weten dat misschien HB en/of HSP ben lost niet gelijk alles op.
Herkenbaar. Weten wat er is is denk ik pas het begin van de oplossing en niet de oplossing zelf idd. De oplossing mag je dan nog zoeken door je leven zo aan te passen dat het beter voelt. Alleen, hoe je duidelijkheid moet scheppen zonder test is een vraag.
Misschien een keer een HB-cafe bezoeken? [als dat iets is waar je aan toe bent]. Of anders een HB-coach of zoiets? Ik kan me ergens wel voorstellen dat het iets meer helderheid geeft als je samen met anderen op zoek kan naar eigenschappen of gebeurtenissen die voor jou persoonlijk je vermoeden ondersteunen?
Al vind ik het moeilijk om iets te zeggen hier........tuurlijk zou ik kunnen opschrijven hoe ik het aan pak....maar het is zo iets persoonlijks dat ik meteen denk: "tja, het kan ook totaal niet passen bij een ander". Dus dat is moeilijk.....
Ontkennen werkt niet, ja. En erkennen is heel moeilijk. Voor mij was het [HB] erkennen een beetje makkelijker nadat ik meer las over HSP......maar dan wel vanuit het wetenschappelijk onderbouwde. Omdat het idee van "ik ben een aansteller omdat ik zo gevoelig ben voor prikkels maar ze ook telkens zoek" voor mij verdween toen ik me realiseerde dat "dit is hoe een brein kan werken". Meer lezen over hersenen in het algemeen hielp dus ook.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

fiore schreef: Sorry, ik volg je even niet. Hoe bedoel je?
Ik bedoelde dat ik neiging heb om te denken, dat andere op dezelfde manier denken als ik. Toen ik vroeger gepest werd, heb ik in een korte zin hen bewust willen maken van hun gedrag. Ik zei "jullie zijn allemaal gek". Ik dacht dat de boodschap die erachter zat duidelijk was. Maar besef nu dat zij alleen de communicatie "jullie zijn allemaal gek" hoorden. Dus zij dachten dat ik hun letterlijk gek vond, in plaats van hun gedrag van dat moment. Zo doe ik dat nog op een aantal vlakken met anderen. Het ligt er maar net aan op welk vlak ik verder ontwikkeld ben en welk vlak niet.
fiore schreef: Yep. Same here. Toch schijnt het iets "bijzonders" te zijn als je alsnog presteert ondanks moeilijke omstandigheden. Aldus de reactie die ik krijg van anderen. Zelf snap ik nog steeds niet wat er nu bijzonder of knap aan is. Voor mezelf dan. Van ieder ander vind ik het ook een topprestatie...
Zelfbeeld is een raar iets.
En ik heb dat bij mijn sterke punten, die duidelijk naar voren komen. Maar dan botst het weer als anderen komen met de gebruikelijke protocollen. Ik ben zelf kunstenaar en begrijp niet waarom er regels zijn voor een creatief vak. Daarmee bedoel ik een vaste protocol die je leert en vanuit dat oogpunt je vak uitoefent. Ik heb mij echt schuldig gevoeld om die gedachten. Maar dat heb ik gehad, wanneer ik merk dat anderen neigen te gehoorzamen of wanneer een standaard procedure wel effect heb op hun, maar niet op mij. Want ik blijf fan nog steeds vast zitten in mijn gedachten. Als voorbeeld: wanneer anderen mij willen stimuleren, zodat ik weer meer zelfvertrouwen ga ontwikkelen. Men zegt "je moet gewoon in jezelf geloven" of "heb nou een beetje zelfvertrouwen". Ik merk dat ik aansterk, wanneer ik meer kennis opdoe over hetgeen waarmee ik zit. Want dan kan ik mijn eigen problemen ineens wel oplossen in plaats van niet.
fiore schreef: Herkenbaar. Weten wat er is is denk ik pas het begin van de oplossing en niet de oplossing zelf idd. De oplossing mag je dan nog zoeken door je leven zo aan te passen dat het beter voelt. Alleen, hoe je duidelijkheid moet scheppen zonder test is een vraag.
Misschien een keer een HB-cafe bezoeken? [als dat iets is waar je aan toe bent]. Of anders een HB-coach of zoiets? Ik kan me ergens wel voorstellen dat het iets meer helderheid geeft als je samen met anderen op zoek kan naar eigenschappen of gebeurtenissen die voor jou persoonlijk je vermoeden ondersteunen?
Al vind ik het moeilijk om iets te zeggen hier........tuurlijk zou ik kunnen opschrijven hoe ik het aan pak....maar het is zo iets persoonlijks dat ik meteen denk: "tja, het kan ook totaal niet passen bij een ander". Dus dat is moeilijk.....
Ontkennen werkt niet, ja. En erkennen is heel moeilijk. Voor mij was het [HB] erkennen een beetje makkelijker nadat ik meer las over HSP......maar dan wel vanuit het wetenschappelijk onderbouwde. Omdat het idee van "ik ben een aansteller omdat ik zo gevoelig ben voor prikkels maar ze ook telkens zoek" voor mij verdween toen ik me realiseerde dat "dit is hoe een brein kan werken". Meer lezen over hersenen in het algemeen hielp dus ook.
Ik had beide al een keer opgezocht, maar was te eigenwijs. Ik dacht dat ik gewoon zelf kon uitzoeken hoe de middenmoot dacht. Maar dat bleek een vergissing te zijn. Het internet bied daar geen informatie over, juist omdat de middenmoot met meer is. Ik zat wel te denken om toch maar weer naar beide te gaan en misschien ooit nog een keer een IQ test te maken. Maar dan moet ik wel voldoende zelfvertrouwen hebben. Daarnaast kan ik denk ook nagaan hoe ver ik boven de middenmoot uitsteek. Ik heb al gemerkt dat de "Zwarte Pieten" discussie onder mijn niveau ligt. Ik kan meer dan de andere partij als schuldige aanwijzen, alleen maar om mijn eigen behoeften te bevredigen. Ik vraag mij dan af waar we allemaal tevreden mee zijn. Dus een win-win situatie.
fiore schreef: De tranen staan me in mijn ogen.... Ik....Tja....Heftig.......ik dacht.........
Ik snap dat je het goed bedoeld. Heb je eenmaal de score in je zak, dan weet je ook heel zeker dat het echt zo is. Ik moest het gewoon even kwijt. Ik heb het ook als heftig ervaren en het heeft mij jaren hoog gezeten. Vooral omdat mensen geneigd zijn om autoriteiten te geloven. Alleen mijn ouders wilde echt het tegendeel geloven. Het was echt niet mijn bedoeling je te kwetsen. blsh1:

fiore
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik bedoelde dat ik neiging heb om te denken, dat andere op dezelfde manier denken als ik. Toen ik vroeger gepest werd, heb ik in een korte zin hen bewust willen maken van hun gedrag. Ik zei "jullie zijn allemaal gek". Ik dacht dat de boodschap die erachter zat duidelijk was. Maar besef nu dat zij alleen de communicatie "jullie zijn allemaal gek" hoorden. Dus zij dachten dat ik hun letterlijk gek vond, in plaats van hun gedrag van dat moment. Zo doe ik dat nog op een aantal vlakken met anderen. Het ligt er maar net aan op welk vlak ik verder ontwikkeld ben en welk vlak niet.
Veel mensen zullen dingen veel te letterlijk opvatten.....omdat dat nu eenmaal makkelijker is. Velen zullen [vooral als kind] niet zo zoeken naar diepere lagen en betekenissen. Soms is het goed om bepaalde dingen ook maar letterlijk te brengen. En te beseffen dat iemand die zichzelf niet wil ontwikkelen dat ook niet gaat doen, hoe hard het ook nodig is in andermans ogen en hoe hard je ook schreeuwt. Zei de persoon die nog steeds denkt dat ze niet anders denkt dan anderen.
En ik heb dat bij mijn sterke punten, die duidelijk naar voren komen. Maar dan botst het weer als anderen komen met de gebruikelijke protocollen. Ik ben zelf kunstenaar en begrijp niet waarom er regels zijn voor een creatief vak. Daarmee bedoel ik een vaste protocol die je leert en vanuit dat oogpunt je vak uitoefent. Ik heb mij echt schuldig gevoeld om die gedachten. Maar dat heb ik gehad, wanneer ik merk dat anderen neigen te gehoorzamen of wanneer een standaard procedure wel effect heb op hun, maar niet op mij. Want ik blijf fan nog steeds vast zitten in mijn gedachten. Als voorbeeld: wanneer anderen mij willen stimuleren, zodat ik weer meer zelfvertrouwen ga ontwikkelen. Men zegt "je moet gewoon in jezelf geloven" of "heb nou een beetje zelfvertrouwen". Ik merk dat ik aansterk, wanneer ik meer kennis opdoe over hetgeen waarmee ik zit. Want dan kan ik mijn eigen problemen ineens wel oplossen in plaats van niet.
Het is ook gek dat creatieve vakken regels hebben. Stiekem is het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat je cijfers krijgt voor vakken als tekenen en handvaardigheid. Is de vraag: hoe beoordeel je dat dan?
Mag ik trouwens vragen wat voor creatief vak? Mijns inziens heb je bijvoorbeeld als reclamemaker, grafisch ontwerper of theatermaker toch meer grenzen dan als bijvoorbeeld abstract kunstenaar. Puur omdat je in dat eerste dingen maakt die meer “en masse” inwerken en je dus breed publiek wil trekken en geen angst/ergernis wil wekken. Zo was er laatst een reclame die op z'n zachts gezegd zo “apart” was dat bijna eng werd. En dat overdag op een publieke omroep. De creatieveling die dat bedacht heeft had van mij best wat grenzen mogen hebben. Met alle respect.
Wat ik in algemeen niet snap overigens is dat je een oogpunt krijgt onderwezen waaruit je jouw vak moet uitoefenen of protocollen waarop [artsen en rechters daargelaten misschien], maar ieder mens is anders, en ik zou denken dat je ook een deel van je persoonlijkheid uit in je vak, positief of niet. Dat juist die verschillen in persoonlijkheid maken dat ook een vakgebied zich ontwikkeld. Maar voor velen geven grenzen en kaders rust.
Schuldig voelen om dergelijke gedachten doe ik ook, je schiet niets op met schuldgevoel...helaas..
Het is ook heel makkelijk gezegd, je moet gewoon in jezelf geloven. Tja, fijn. En het kan vast. Maar is wel heel moeilijk wanneer je van die gezellige hersenen hebt die alles afwegen. En dan heeft kennis rust. En een vangnet.
Ik had beide al een keer opgezocht, maar was te eigenwijs. Ik dacht dat ik gewoon zelf kon uitzoeken hoe de middenmoot dacht. Maar dat bleek een vergissing te zijn. Het internet bied daar geen informatie over, juist omdat de middenmoot met meer is. Ik zat wel te denken om toch maar weer naar beide te gaan en misschien ooit nog een keer een IQ test te maken. Maar dan moet ik wel voldoende zelfvertrouwen hebben. Daarnaast kan ik denk ook nagaan hoe ver ik boven de middenmoot uitsteek. Ik heb al gemerkt dat de "Zwarte Pieten" discussie onder mijn niveau ligt. Ik kan meer dan de andere partij als schuldige aanwijzen, alleen maar om mijn eigen behoeften te bevredigen. Ik vraag mij dan af waar we allemaal tevreden mee zijn. Dus een win-win situatie.
We zijn tevreden met.........voor iedereen iets anders......waarschijnlijk is dat het juist: we zijn tevreden met het feit dat we onze negatieve energie kunnen droppen bij de tegenpartij.
En dus rust voelen?
Maar misschien is het wel het proberen waard om weer HB cafés en coaching te proberen...
In theorie zou meer contact en herkenning in anderen je toch zelfverzekerder kunnen maken...
En dan maar eens kijken of een IQ test überhaupt voelt als iets dat “iets toevoegt”.
Ik snap dat je het goed bedoeld. Heb je eenmaal de score in je zak, dan weet je ook heel zeker dat het echt zo is. Ik moest het gewoon even kwijt. Ik heb het ook als heftig ervaren en het heeft mij jaren hoog gezeten. Vooral omdat mensen geneigd zijn om autoriteiten te geloven. Alleen mijn ouders wilde echt het tegendeel geloven. Het was echt niet mijn bedoeling je te kwetsen. blsh1:
Je hebt me niet gekwetst. De reden dat het me raakte is dat ik zelf zoiets meegemaakt heb. En dacht de enige te zijn. :blush: :huh:

Goed - nou voel ik me iets te kwetsbaar........gauw uitloggen.....

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

HB en HSP, volgens mij ben ik ze allebei :')
Waarom doe je niet gewoon een iq testje Peach?
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Ruimtevaarder
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik lees al een tijdje mee, en reageer bijna nooit. Nu wil ik toch mijn ervaring met je delen.

Ik geloofde niet dat ik hb ben, heb een iq test gedaan en ben officieel hb. En ook al heb ik dat papiertje, ik kan het nog steeds niet geloven. Komt vooral door (mijn) beeld van hb: verbaal sterk, veel feiten weten, ijzersterk geheugen hebben, helemaal niet op mij van toepassing is. Ik ben van de snelle, van de grote lijnen, ik vergeet vanalles: namen, gezichten, kan niet rekenen, snap cijfers niet.
Ik ben wel creatief, verbind vanalles met elkaar, bedenk in tien minuten dertig ideeen, sla denkstappen over, associatief en emotioneel onstabiel.
En toch is daar dat iqcijfer: 137 met de wais. Onbegrijpelijk.

Wat ik dus wil zeggen is dat een iq uitslag niet de oplossing hoeft te zijn van het niet zeker weten.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat je minder moet kijken naar je beperkingen. Vaak zijn schizofrenen ook hoogbegaafd. In mijn ogen lijkt er ook vaak een verband met genialiteit en gekte. Thans, wat de maatschappij beschouwt als gekte. Daar ga je weer...
Voor mij was de uitslag van de test voldoende. Daarna heb ik het geaccepteerd, denk dat dat belangrijk is. De daaropvolgende stap is er met zekerheid voor uit durven komen en het hb-zijn dragen.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

fiore schreef:
do 14 dec 2017, 22:40
Veel mensen zullen dingen veel te letterlijk opvatten.....omdat dat nu eenmaal makkelijker is. Velen zullen [vooral als kind] niet zo zoeken naar diepere lagen en betekenissen. Soms is het goed om bepaalde dingen ook maar letterlijk te brengen. En te beseffen dat iemand die zichzelf niet wil ontwikkelen dat ook niet gaat doen, hoe hard het ook nodig is in andermans ogen en hoe hard je ook schreeuwt. Zei de persoon die nog steeds denkt dat ze niet anders denkt dan anderen.
Ik vermoed dat ik als kind wel wat meer diepgang had, dan de meeste anderen. Ik vermoed dat omdat ik mij kan herinneren dat ik wel verdere verbanden kon leggen en sociale structuren van anderen kon begrijpen. Alleen daar herinner ik maar een paar situaties van, de rest moet ik nog verder uitzoeken. Op het IQ hoeven anderen niet dezelfde kennis te hebben als ik. Daar kan ik prima omgaan. Ik vind het op het EQ vlak moeilijk, omdat het gedrag van anderen schade kan brengen aan anderen. Dit zegt eigelijk ook iets over mijn EQ. Mijn EQ is niet ongelofelijk hoog. Want als dat wel zo was, kon ik daar mee overweg. Ik haal hier niet mezelf naar beneden, maar gebruik dit al zelfreflectie voor mijn ontwikkeling.
fiore schreef: Het is ook gek dat creatieve vakken regels hebben. Stiekem is het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat je cijfers krijgt voor vakken als tekenen en handvaardigheid. Is de vraag: hoe beoordeel je dat dan?
Mag ik trouwens vragen wat voor creatief vak? Mijns inziens heb je bijvoorbeeld als reclamemaker, grafisch ontwerper of theatermaker toch meer grenzen dan als bijvoorbeeld abstract kunstenaar. Puur omdat je in dat eerste dingen maakt die meer “en masse” inwerken en je dus breed publiek wil trekken en geen angst/ergernis wil wekken. Zo was er laatst een reclame die op z'n zachts gezegd zo “apart” was dat bijna eng werd. En dat overdag op een publieke omroep. De creatieveling die dat bedacht heeft had van mij best wat grenzen mogen hebben. Met alle respect.
Wat ik in algemeen niet snap overigens is dat je een oogpunt krijgt onderwezen waaruit je jouw vak moet uitoefenen of protocollen waarop [artsen en rechters daargelaten misschien], maar ieder mens is anders, en ik zou denken dat je ook een deel van je persoonlijkheid uit in je vak, positief of niet. Dat juist die verschillen in persoonlijkheid maken dat ook een vakgebied zich ontwikkeld. Maar voor velen geven grenzen en kaders rust.
Schuldig voelen om dergelijke gedachten doe ik ook, je schiet niets op met schuldgevoel...helaas..
Het is ook heel makkelijk gezegd, je moet gewoon in jezelf geloven. Tja, fijn. En het kan vast. Maar is wel heel moeilijk wanneer je van die gezellige hersenen hebt die alles afwegen. En dan heeft kennis rust. En een vangnet.
Een docent kan jou diverse nieuwe technieken aanleren of handvaten bieden op een creatief vakgebied. Dit kan zowel bij een reclamemaker, muziekkant of kunstschilder. Maar de protocol is wat te strak voor een creatief vakgebied. Wanneer docenten cijfers geven aan kunstwerken, is de mate van kwaliteit gebaseerd op hun mening. Dus een kunstenaar word voor een gedeelte afhankelijk van de mening van een docent. Tenminste als de kunstenaar denkt, dat hij/zij die mening klakkeloos moet overnemen. Dit komt vreemd over, omdat de mening van een docent niet perse de doorslaggevend is. Ook kan een docent egoïstisch beoordelen, als de docent zelf zijn/haar mening als doorslaggevend ziet. Een docent wil soms te graag zijn/haar mening overbrengen op de artiest. Nog een reden waarom ik een protocol te strak vind is, omdat een docent dan via een metaforische draaiboek communiceert met de student. Dit kan ten kosten gaan van de eigenheid van zowel docent als student. Ook dit kan creativiteit blokkeren. De enige reden dat ik mij kan bedenken dat het op deze gaat, is dat de meeste mensen eerst veel moeten leren voordat ze er zelf over na kunnen denken. Het zijn ook juist de beste kunstenaars die zich afzetten tegen de protocol. Meestal met een nieuw concept, waar zij zelf over na hebben gedacht.

Nee ik schiet er ook niets mee op. Waarschijnlijk voel ik mij schuldig omdat ik geen alternatief heb, waarmee ik de situatie positief kan beïnvloeden in plaats van negatief door of arrogant over te komen of mezelf weg te cijferen. Door "je moet in jezelf geloven" te roepen, denken zij dat ik daardoor mijn zelfvertrouwen terug krijg. Als de eerste keer niet lukt, dan herhalen ze het even voor het gemakt totdat het geduld op is. Ik vermoed dat zij verder niet weten hoe ze me anders kunnen helpen. Meestal helpt het niet en soms word het er juist erger door. Ik heb niet het vermogen om mijn gevoel aan te passen op hun stimulerende zin "Je moet in jezelf geloven". Of in een anderen zin dat op hetzelfde neer komt.
fiore schreef: We zijn tevreden met.........voor iedereen iets anders......waarschijnlijk is dat het juist: we zijn tevreden met het feit dat we onze negatieve energie kunnen droppen bij de tegenpartij.
En dus rust voelen?
Maar misschien is het wel het proberen waard om weer HB cafés en coaching te proberen...
In theorie zou meer contact en herkenning in anderen je toch zelfverzekerder kunnen maken...
En dan maar eens kijken of een IQ test überhaupt voelt als iets dat “iets toevoegt”.
Zo ziet de zwarte pieten discussie er wel uit ja. Ik heb liever een realistische aanpak. Ik bedoel we kunnen altijd met zijn alle de feiten uitzoeken, door informatie te verzamelen van de ware geschiedenis van sinterklaas en de mensen daarover op te hoogten houden. Zo weet iedereen dat er met iedereen rekening gehouden word. Dan heb naar mijn mening een echt gesprek. Zelf begrijp ik beide partijen. Maar vind dat anderen onnodig de schuld geven niet werkt.

Ik ben daar al over aan het nadenken. Soms duurt het even voordat ik passende beslissing neem.
Mercurious schreef: HB en HSP, volgens mij ben ik ze allebei :')
Waarom doe je niet gewoon een iq testje Peach?
Ik zit nu in een mentale ontwikkelingen-proces. Mocht ik die eerder afronden, dan ben ik bereid om een iQ Test te maken. Zijn er ook IQ testen aangepast voor mensen met nystagmus? Ik verlies veel tijd door mijn oogafwijking.

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het zijn maar woorden

Doet het ertoe, wat je 'bent' ?

Je bent jij, een persoon met een unieke nurture/nature wisselwerking

Je hebt weleens mensen die zo zeggen, is deze band nou rock, of is het grunge? who cares ?

Het is wat het is en het is goed of niet
de meeste wegen zijn in Rome

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

opaspop schreef:
do 28 dec 2017, 12:03
Het zijn maar woorden

Je hebt weleens mensen die zo zeggen, is deze band nou rock, of is het grunge? who cares ?

Je hebt gelijk. Maar ik ben het toch maar gaan uitzoeken, sinds ik de afkeuringen van anderen niet meer kon handelen. Ik liet op mijn manier blijken dat ik anderen respecteerde, maar dat pakte negatief uit. Nu kan ik een gesprekje over koetjes en kalfjes op gang houden. Maar daar zijn niet al mijn problemen mee opgelost. Ik weet dat ik assertiever moet worden. Maar heb gemerkt dat mijn communicatie anders binnenkomt bij anderen en andersom ook. Ik denk dat het komt omdat ik anders denk dan de andere. Dus krijgen ik en de andere, alles anders binnen. Ik denk mijn problemen op te kunnen lossen, als ik weet in welke richting ik anders ben. Dan kan ik ook makkelijker assertief worden en mochten er andere problemen zijn, die ook op kunnen lossen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
ma 01 jan 2018, 21:44
opaspop schreef:
do 28 dec 2017, 12:03
Het zijn maar woorden

Je hebt gelijk. Maar ik ben het toch maar gaan uitzoeken, sinds ik de afkeuringen van anderen niet meer kon handelen. Ik liet op mijn manier blijken dat ik anderen respecteerde, maar dat pakte negatief uit. Nu kan ik een gesprekje over koetjes en kalfjes op gang houden. Maar daar zijn niet al mijn problemen mee opgelost. Ik weet dat ik assertiever moet worden. Maar heb gemerkt dat mijn communicatie anders binnenkomt bij anderen en andersom ook. Ik denk dat het komt omdat ik anders denk dan de andere. Dus krijgen ik en de andere, alles anders binnen. Ik denk mijn problemen op te kunnen lossen, als ik weet in welke richting ik anders ben. Dan kan ik ook makkelijker assertief worden en mochten er andere problemen zijn, die ook op kunnen lossen.
Tegen zure en negatieve mensen kan ik ook niet tegenop. Heb dat wel eens een tijdlang serieus geprobeerd incl met mijn mensenkennis en mijn communicatie skills. Als ik zo'n persoon tegenkom laat ik em ogenblikkelijk los.

Populair uitgedrukt als herkenning van deze -grote??!!- groep: Een begrafenis is leuker dan een bruiloft :)
don't hide what you have !

Terug naar “HB in het dagelijks leven”