En ik merk dat ik boos ben,
boos op mezelf en boos op de wereld, boos op de leraren op school.
Ik merk dat ik boos ben op mijn moeder die mij vroeg waar mijn idealen zijn gebleven, jaren geleden en nu ben ik pas boos.
Nou mam, die idealen zijn verpieterd in het duister van de depressie, die volgde op de eenzaamheid van het nergens aansluiting kunnen vinden.
En die depressie, die existentiele crisis, die ontstond doordat er niemand was om mee te praten of te sparren, niemand die mij begreep, geen mentor waarnaar ik zo verlangde.
Niemand die mijn enthousiasme begreep, zodat ik dat af heb moeten leren, ik mocht niet mezelf zijn, want dan was ik voor anderen te veel en dat was lastig.
Dus ik ben mezelf verloren, ik kom nergens tot mijn recht, er is geen plekje hier voor mij in deze maatschappij die ik veracht om al zijn kortzichtige regeltjes en oneerlijke verdragen.
Ik paste mij vroeger telkens aan, waardoor ik niet meer weet wie ik ben en waardoor ik nooit ben geworden wie ik had kunnen zijn.
En altijd maar dat commentaar en die goedbedoelde woorden: jij bent juist zo creatief, jij haalde juist zulke goede punten, je bent zo handig en zo slim, je zou alles kunnen worden wat je wil.
Maar ik wil niks.
Ik zie het nut er niet van in.
Al heel erg lang niet meer.
Ik voel me in de steek gelaten, onbegrepen en mislukt.
Ik snap nu echt niet meer waarom ik ooit de wereld zo graag wilde redden., of verbeteren.
Het heeft toch geen enkele zin.
En al die domme studies, die ik wel moest afbreken , omdat er dingen in de boeken staan die gewoon niet kloppen.
Waar ik het niet mee eens kan zijn.
Of als dat eens niet zo was, ik gek werd van alweer een nabespreking van de evaluaties van de vergadering.
Of waarvan ik sowieso het doel niet zag, behalve geld verdienen, een baan, die deze wereld niet helpt, nergens toe leidt, geen hoger doel dient.
Het enige wat ik nog kon zien was de relativiteit.
De vergankelijkheid der dingen.
Het meedogenloze, nutteloze.
Het enige waar ik nog naar verlangde was saamhorigheid,
liefde,
een omarming en een vriendelijk woord.
Het enige wat ik nog kon denken was: dacht ik maar even niets.
En om de zoveel tijd kwamen de vlagen van enthousiasme, vurig en grillig en soms zelfs obsessief.
Om toch weer uit te doven en weg te ebben in een zee van nutteloosheid.
Saai en grijs.
En iedereen die dan zegt: dat hebben we allemaal wel eens.
Net zo'n dooddoener als dat vroeger de volwassenen zeiden: daar moet je gewoon boven staan, als ik weer eens werd buitengesloten.
Ze vonden me raar, ik voelde me eenzaam.
Ik begreep er zelf niets van en ze begrepen niets van mij.
Ik leerde heel snel praten, foutloos zonder gebrabbel.
Op de kleuterschool zag ik al het nut niet van allerlei spelletjes.
Knutselen vond ik wel leuk, ik speelde nooit met poppen, of met lego, want wat had het voor nut als het toch niet echt was?
Maar zat wel uren in de poppenhoek om de anderen te observeren.
Ik vond het vreemd dat sommigen de plak opaten, of een boom een takjesboom noemden.
Ik voelde me eenzaam en niet gehoord.
Toen ik jaar oud was werd ik emotioneel gechanteerd met de rooms katholieke religie en mijn liefde voor mijn oma.
Ik heb altijd een hekel gehouden aan die domme religie om die reden.
Ik werd getest, want ze vonden het vreemd dat ik zo stil zat te observeren, ik werd dromerig genoemd.
Maar ik bleek alles goed te kunnen en toen lieten ze het weer los.
Ik voelde me miskend, te veel als een kind behandeld, niet serieus genomen.
Ik was boos en teleurgesteld.
Daarna volgde de basisschool.
Ik vond taal erg makkelijk.
Geschiedenisboekjes had ik al uit voordat het schooljaar begon.
Van rekenen werd door mijn familie gezegd dat wij daar niet goed in waren.
Ik geloofde dat.
Ik vroeg me af wat het nut was van rekenen in de eerste klas.
Ik kwam tot de conclusie dat het een andere taal was om de werkelijkheid te vangen in cijfers.
Ik vond rekenen saai en snapte het nut niet.
Ik maakte veel slordigheidsfouten en het kon me niet boeien.
In de derde klas kreeg ik een verschrikkelijke leraar, hij was soort van sadistisch, onvoorstelbaar, het heeft me geknakt, ik ontwikkelde een eetstoornis.
Ik haalde onvoldoendes voor rekenen.
Mijn klasgenoten sloten me buiten en zeiden dat ik raar en dom was.
Ik voelde me verschrikkelijk, mislukt, depressief.
Niemand hielp mi.
Met hun goedbedoelde complimenten waar ik niets aan had, telkens het advies om er maar boven te moeten gaan staan.
Ik vond mezelf lelijk.
Ik dacht dat ik een soort van alien was, geland op de verkeerde planeet.
Daarom begon ik obsessief te sporten, nog minder te eten.
Ik had bijles nodig voor rekenen.
Na een paar maanden was ik beter dan mijn lerares, als ik de oefeningen samen met haar maakte haalde ik een 7, maar deed ik het alleen dan haalde ik een negen.
Er volgde een test algemene ontwikkeling en ik scoorde het hoogste van de klas, er volgde een sito toets en ik scoorde bijna de maximale score.
Maar ze vonden dat ik geen goede leermentaliteit had, ze vonden me te dromerig en ik mocht niet hoger dan de HAVO.
Ik werd ook daar buitengesloten, voelde me eenzaam en deed plichtmatig wat ik moest doen.
Maar kroop steeds verder in mijn schulp.
Inmiddels was ik ervan overtuigd dat er iets mis was met mij.
Ik haalde altijd redelijke punten en soms hele hoge.
Hoefde er niet erg veel voor te doen, maar deed wel mijn best, zoals ik dat altijd deed voor alles.
Als je toch iets moet doen, waarom dan niet goed?
In het vierde jaar maakt ik op een avond huiswerk voor wiskunde en het ging voor het allereerst echt lekker.
Nog nooit had ik het gevoel gehad dat het een puzzel was, maar ineens kreeg ik dat gevoel wel en werd wiskunde een spel.
Ik deed het voor het eerst op mijn eigen manier en had er voor het eerst echt lol in.
De volgende dag leverde ik het in en ik was ervan overtuigd dat het foutloos was.
Dus was ik enorm verbaasd toen de leraar 1 van mijn antwoorden had fout gerekend.
Ik vroeg hem waarom, terwijl het antwoord dus wel goed was.
Hij zei dat ik het moet hebben afgekeken omdat de berekening verkeerd was.
Ik zei dat dat niet kon, omdat ik het antwoord had gekregen uit die berekening en dat ik zeer zeker niet had afgekeken.
Hij geloofde mij niet en ik sprak de magische woorden: reken maar na.
Hij deed dat en zijn frons werd steeds dieper.
Hij liep naar een kast en haalde er een hele stapel boeken uit waarin hij begon te bladeren.
Na ruim een half uur kwam hij naar mijn tafeltje toe en zei: je hebt gelijk, de berekening klopt...ze staat alleen in geen enkel boek!
Ik had een nieuwe formule ontdekt, het was de totaal-andersom berekening.
Ik herinner mij de voldoening, maar volgens mij heb ik het verder niet eens echt verteld tegen iemand.
Het was een toevalstreffer.
Voor het wiskunde examen had ik maar een mager zesje.
Voor Engels haalde ik een 9plus, voor Duits een 10min en voor de rest niet bijzonder veel, maar ik had ook niet echt geleerd.
Ik was er ook helemaal niet trots op.
Vond eigenlijk dat het best tegenviel en ik voelde me nog steeds dom en slim tegelijk.
Vreemde combinatie.
Ik moest een vervolgopleiding kiezen, was nog maar net 17, een erg jonge leerling en was emotioneel alles behalve klaar voor een vervolgopleiding.
Ik ben dan ook binnen een half jaar totaal doodgelopen daar en van huis weggelopen.
Sindsdien nog wel twee andere studies opgepakt, maar telkens weer liep ik tegen die verschrikkelijke muur aan van onbegrip en herhaling van onzinnige opdrachten.
Ik vond het zo zinloos allemaal, ik verloor dan mijn interesse en raakte gedeprimeerd.
Het enige wat ik nog wilde was een goede vriend of vriendin om de tijd mee te slijten.
Het eetprobleem heb ik zelf overwonnen.
I heb wat losse cursussen gedaan.
Vrienden gemaakt en low budget rondgereisd.
Mezelf gitaar leren spelen en liedjes geschreven.
En in een soort van hippie gemeenschap gewoond.
In het sekswerk beland omdat ik nooit lang een baantje kon houden.
Me vlagen ging het best goed met mij, maar uiteindelijk kwam jaren later een enorme klap.
Ik begon een eigen zaakje, kocht een piepklein huisje, vond een vriend en was eindelijk gelukkig, maar ik kreeg erg veel domme pech en raakte overspannen en dat was te veel voor de relatie, ik raakte mijn bedrijfsruimte kwijt en werd na een enorme burnout compleet manisch, alsof al mijn gedachten uit controle spiraalden en mijn hele leven over mij heen viel.
Ik belandde in een diepe depressie.
Bij de ggz konden ze er maar niet achter komen wat er nu mis was met mij.
De psycholoog zei dat ik van de hak op de tak ging, maar ik vond dat hij gewoon te traag was.
Ik kon geen vertrouwen hebben in iemand die zo langzaam was en zo slecht verbanden kon leggen om mij te helpen.
Weer moest ik zo'n belachelijke vragenlijst invullen en toen ik gefrustreerd weigerde om hun domme vragenlijst voor de zoveelste keer in te vullen werd mij verteld dat ze mij daar niet konden helpen en werd de behandeling gestopt.
Ik was uit mezelf al gestopt met de medicatie omdat die mij niet hielp, integendeel.
Nadat ik gestopt was ging het zelfs beter.
Ik ben niet meer depressief, maar nog steeds niet op mijn plek.
Straks moet ik in een of ander lullig baantje werken voor een hongerloon en alleen de gedachte deprimeert me al.
Ik heb spijt dat ik toen niet toch doorgezet heb en 1 van die studies heb afgemaakt, want alles wat ik nu kan doen is doen dodelijk saai en zinloos dat ik onmogelijk gemotiveerd kan raken.
Ik ben teleurgesteld en boos.
Ik weet dat er veel lieve mensen zijn.
Ik kan op zich wel genieten van de kleine dingen.
Af en toe vraag ik mij af waarom ik zo koppig ben geweest en waarom ik zo vastloop telkens.
Ik heb de hele dsm doorgespit, het summum van hokjes denken en ik weet bijna zeker dat bijna de hele psychiatrie op de schop kan.
Ik kan geen enkel vertrouwen hebben in de gangbare denkwijzen.
Ik ben me ervan bewust dat ik dit zeer ongenuanceerd uit en er is heus wel meer nuance aan te brengen, maar vandaag ben ik even boos en bot op die manier.
Er is echt iets misgegaan in mijn jeugd en ik heb geen concentratiestoornis en geen autisme en geen slechte jeugd gehad.
De gedachte dat het allemaal aan mij lag is onverdraaglijk.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik meer begaafd zou kunnen zijn en dat daar niet goed mee om is gegaan door de volwassenen en de school, zodat ik al heel jong depressief werd en opstandig.
Al op de kleuterschool hadden mijn moeder en de moeder van een vriendinnetje een gesprek over ons kinderen.
Die andere moeder zei dat ik veel dieper nadacht over allerlei dingen dan haar eigen kind.
Ik wilde overal van weten waarom en hoezo en mijn emoties waren zo intens dat ik er soms niet goed mee om kon gaan.
Toen de ramp op Tsjernobil gebeurde was er niemand met wie ik daar over kon praten en het sneed door mijn hart.
Ik verloor vertrouwen in de volwassenen, in de leraren en in de leeftijdgenoten en uiteindelijk in mezelf.
Eigenlijk is het al een beetje te laat voor mijn gevoel.
Ik schrijf dit met de moed der wanhopigen.
Hoe kan het ooit nog goed komen??
Inmiddels heb ik mijn ouders verdriet gedaan.
De band is misschien onherstelbaar beschadigd.
Dit komt mede door de onkunde van de hulpverleners die een psychologisch rapport opstelden van mij ten tijde van die zware depressie en dat naar mijn ouders opstuurden zonder mijn goedkeuring.
Mijn ouders hebben dat gelezen en erin staan allerlei dingen over hoe ik mijn jeugd ervaren heb.
Best negatief, want ik was erg depressief.
Helaas hebben mijn ouders dat gelezen en het heeft ze tot in het diepst van hun ziel gekwetst.
Ik merk dat ik het hier ontzettend moeilijk mee heb, want het was nooit mijn bedoeling.
Drie jaar na dato nogmaals geconfronteerd worden met mijn depressie en beschuldigd worden door mijn ouders van mijn in hun ogen onterechte negatieve beleving van mijn jeugd...terwijl ik juist probeer om die donkere tijd achter me te laten.
Ja ik heb mijn ouders in die toestand verweten dat ze er niet voor mij waren op emotioneel gebied.
Maar ik wist niet dat dat zwart op wit zou komen en het was niet voor hun oren of ogen bestemd.
Domme psychiaters, hadden ze maar een fractie van mij begrepen dan hadden ze ook een fatsoenlijk rapport op kunnen stellen en kunnen voorkomen dat mijn ouders dat lazen.
En mijn ouders...niet handig van hen om alles uit context te plaatsen.
Er wordt geen rekening gehouden met mijn gevoelens, met mijn worsteling, met mijn zwangerschap op dit moment, alles draait ok de emoties van mijn ouders die zich gekwetst voelen door mij, want zijn doen hun best, zij bedoelen het zo goed.
En ik niet dan??
Alles was zwaar tijdens de depressie en eigenlijk heeft alle hulp het alleen maar extra zwaar gemaakt.
Ik ben uit de depressie geklommen ondanks hun hulp.
De weg naar de hel is vaak geplaveid met goede bedoelingen.
Ik kreeg geen hulp omdat ze geen diagnose konden stellen, omdat ze me niet konden helpen.
Ik wist het wel, ik heb nooit hulp gehad op emotioneel gebied.
Als mijn ouders het zo moeilijk hebben met mijn depressie van drie jaar geleden, waarom volgen ze dan hun eigen advies niet gewoon even op?
En gaan ze r gewoon even boven staan?
Dit niet allemaal even zwaar en serieus nemen, ik schrijf dit vanuit een extra hormonale toestand vanwege slaapgebrek en zwangerschap en een heel erg moeilijk gesprek gisteren en alles bij elkaar...ik ben gefrustreerd, moe en boos en teleurgesteld en heb het kortom even helemaal gehad.