Renzerd
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

HB? Onmogelijk, toch maar even voorstellen

Ha HB'ers,

Via via ben ik op dit forum gekomen en heb inmiddels aardig wat doorgespit, veel herkenning tegen gekomen en ook veel dingen gelezen die compleet nieuw voor mij zijn.

Laat ik beginnen bij het begin.
Mijn basisschool tijd kent twee kanten. tot aan groep 5 kende ik mijzelf als ongelooflijk nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar mensen, naar dieren, naar dingen, naar leven. Nieuwsgierigheid was (en is) voor mij de levensenergie die omgezet wordt tot creativiteit.

Halverwege de basisschool kroop ik echter steeds meer naar binnen. Mijn dyslexie (lees: beelddenken) zorgde dat ik niks begreep van teksten en hoe meer er gelezen moest worden hoe minder ik begreep hoe meer ik te horen kreeg meer te moeten lezen.
De cito afgesloten met een 543 ben ik naar het havo/vwo gegaan waar ik niks uitvoerde. Ik ging met mijn beste vriend altijd "huiswerk maken" (lees: gamen) en deed niks aan school. Maar omdat ik nog niks van teksten begreep zakte ik naar het vmbo.
En toen is een lange weg omhoog begonnen.
Vmbo - mbo - HBO. Zowel het vmbo en het mbo heel serieus aangepakt. Ook moeiteloos gehaald. Toen kwam het HBO. Teksten zorgde voor zo'n intense angst dat ik nooit wat las. Echter heb ik alles kunnen halen zonder veel te lezen en alle rijtjes te stampen met vrienden.

Na het HBO wist ik helemaal niet wat ik wilde doen met mijn leven. Ik snapte eigenlijk helemaal niet hoe ik in elkaar stak. Dus ging ik maar reizen. En dit was een eye-opener. Natuurlijk om uit de vertrouwde omgeving te stappen vallen veel "moeten" weg maar ik ervaarde mijn hele zijn anders. Kwam eindelijk in contact met mijn emoties en begreep dat ik mijn hele leven daarvoor in angst heb geleefd.

Bij terugkomst dacht ik, ik wil een nieuwe kans en ga verder studeren. Toen heb ik mij ingeschreven voor de premaster Humanistiek en zit momenteel in het eerste jaar van de master. De grap? Ik heb nog nooit zo veel tekst gezien in mijn hele leven hiervoor. Papers/essays schrijven, boeken lezen/artikelen. Allemaal nieuw voor mij, en de hoeveelheid!! Door wat dyslexie coaching gericht op beelddenken gaat alles nu heel goed af. Ik haal alle vakken, niet met denderende resultaten, maar dat ik niks faal vind ik al heel wat. De lessen ga ik dan natuurlijk wel volledig voorbereid naartoe en Heb alles gelezen en moet alles begrijpen voor het college. Want stel je voor ik zou wel een keer falen...
Dat is dan ook waar ik tegenaan loop ik de studie. Faalangst en geen idee te hebben hoe te moeten leren.

Daarnaast heb ik tijdens de reis mijn creativiteit en levenslust weer gevonden als een "ah, dit was ik, waar ben ik al die tijd gebleven!" Echter is dit weer wat terug getrokken.

Ongeveer een jaar geleden kwam ik van hoogsensitief en beelddenken uit bij hoogbegaafdheid. De eerste gedachte; onmogelijk. Zo veel herkenning, maar ik heb mij altijd als dommer dan mijn omgeving gevonden. Nu probeer de levenslust weer terug te vinden en de creatieve vrijheid zijn gang te laten gaan.

En Fin, zo een kort levens verhaal. Zie jullie op het forum!

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB? Onmogelijk, toch maar even voorstellen

Welkom!!
Wat een prachtige lap tekst voor een dyslect! Petje af.

Ik heb nu niet zo veel te vertellen maar op het forum is het erg gezellig. Ik zie het als mijn stamcafé..
t !!!@#$???

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welkom hier.
Hoewel ik de omweg via vmbo, mbo en hbo heb overgeslagen, liep ik met lezen tegen hetzelfde aan als jij. Ik heb tijdens mijn studie juist veel faalangst ontwikkeld, omdat ik het niet voor elkaar kreeg om alles te lezen. Dat kun je voorkomen door zo serieus te blijven omgaan met je studie, maar ook de juiste hulp te zoeken. Hier starten is een goed begin, maar schroom niet om een coach of studieadviseur te benaderen voor tips.

Als je moeite hebt met het doorkomen van de lesstof is de leermethode die jij nu toepast natuurlijk best zinvol.
Wat mij verder nog heeft geholpen:
- schema's en samenvattingen maken van de te lezen stof. Zelf structuur aanbrengen helpt bij het opslaan van de informatie en het onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
- jezelf aanleren om alles in een keer zo aandachtig te lezen dat herhalen eigenlijk niet meer nodig is. (Daar heb ik nog steeds heel veel aan.)
- met anderen samen leren om gemotiveerd te blijven. Is gezellig, je leert op een andere manier naar de stof kijken door het er over te hebben en je hebt iemand die je motiveert als je onzeker bent.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoi...even een bijna onschuldige vraag: ben je een rokje of een mijnheer ?
don't hide what you have !

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik denk Mijnheer?
Als ik gamen zie , dat is echt iets voor mannen.
t !!!@#$???

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

nathalie schreef:
do 19 apr 2018, 21:23
Ik denk Mijnheer?
Als ik gamen zie , dat is echt iets voor mannen.
Er gamen net zo veel vrouwen tegenwoordig. Toevallig een paar maanden terug nog een presentatie over gegeven.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien heeft Mijnheer wel een rokje aan tijdens het gamen. Je weet nooit. Genderneutraal HB toch ?

Alle gekheid op een stokje... Renzerd Klinkt als een echte HB er . Onderpresteren en confused.
t !!!@#$???

Renzerd
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

nathalie schreef:
vr 20 apr 2018, 12:18
Misschien heeft Mijnheer wel een rokje aan tijdens het gamen. Je weet nooit. Genderneutraal HB toch ?

Alle gekheid op een stokje... Renzerd Klinkt als een echte HB er . Onderpresteren en confused.
Een mijnheer.

Dank voor jullie reacties en tips! Leuk om ze te lezen.

Met betrekking tot onderpreteren; daar ben ik nog niet helemaal thuis in. Het voeld zo "natuurlijk" om te presteren op de manier waarop ik het doe. En tegelijkertijd dollen er 100 ideeen en antwoorden tegelijkertijd in mijn hoofd.

@Sawi
Aandachtig lezen en doornemen van stof met anderen werkt idd heel goed! Ik heb gemerkt dat de linkjes vaak automatisch worden gelegd wanneer ik de stof uit wil leggen en duidelijk moet maken voor anderen.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het is ook niet zo dat alle hoogbegaafden onderpresteren of verward zijn. Ik ben verre van verward en ik presteer prima.

;-).
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Terug naar “Introductie”