Ik heb afgelopen zaterdag de mensa-test afgelegd. Vooraf vond ik het leuk. Tijdens ook. Kon er zelfs om lachen dat bij hoofdrekenen en geheugentest mijn hoofd gewoon uit blijkt te gaan. Maar daarna begon het.
Ik ben sindsdien veranderd in een vechthond, die zich heeft vastgebeten in de wereld van de IQ-tests en die ws alleen nog gaat loslaten als de zweep(uit)slag komt. Ter afleiding heeft die hond elke gevoelde 5 minuten de mail gecheckt of er toch niet misschien al een uitslag in zat (niet dus) en heeft hij zo’n beetje dit hele forum uitgelezen.
Die vechthond weet nu alles over standarddeviaties, ruwe data en normtabellen en is er zelfs achter gekomen, welke test mensa gebruikt. En dan werd het pas echt erg. Met die kennis kun je namelijk ook allerlei onderzoeken vinden met berekeningsmodellen en kruisafhankelijkheden tussen testvragen en als je wilt zelfs pdf’s van de test zelf (daar schrok ik wel van), maar - wat erger is - ook met voorbeelden van vaak verkeerd beantwoorde vragen.
En daar ben ik dus lekker ook allemaal ingestonken. Naast mij liggen inmiddels stapels volgeklad papier in de poging alvast zelf een berekening te maken. Best leuk, maar ook uiterst frustrerend.
- adem uit -
Mpja, wat heb ik eigenlijk nodig. Moest denk ik vooral even mijn hart luchten (en kan om dit voor mij typische gedrag van me ergens kompleet in onderdompelen ook echt wel lachen).
Wat ik wel fijn zou vinden, is als een paar van jullie kunnen aangeven hoe lang jullie op de uitslag hebben gewacht (misschien dat ik dan die hond kan overhalen de vingers van de mail te laten) en wat jullie ervaring is met het aantal gemaakte fouten vs gemeten IQ oftewel, enig idee hoeveel % je ongeveer goed moet hebben om de magische grens te passeren?
En enig idee hoe de geheugentest meeweegt (las op een Deense site dat die voor de algemene IQ niet wordt meegenomen... maar weet natuurlijk niet hoe dat hier zit).
Disclaimer: voor iemand zich geroepen voelt me gerust te stellen, dat de IQ niet alles zegt en dat een test maar een momentopname is: helemaal mee eens. Op momenten dat ik niet krampachtig in de wildeste talen op internet informatie bij elkaar sprokkel, ben ik daar helemaal van doordrongen en leid ik een prima leventje

O fijn en ik bedenk net, dat ik ipv mijn mail nu elke 5 minuten dit forum kan checken om te kijken of er al iemand heeft gereageerd

Nog een nabrandertje: besef net dat dit niet echt lijkt op een officiële introductie van mezelf, maar het geeft stiekem wel heel wat weg van hoe ik in elkaar zit, dus dat moet dan maar even voldoen, niet waar?