Bella05 schreef: ↑ma 04 jun 2018, 18:43
Maar helaas bevind ik mij momenteel in een fase waarin ik zoveel moeite lijk te hebben met alles. De behoefte om aan mijzelf te werken is enorm groot. Erover kunnen praten, begrip en daaruit energie kunnen halen om de druk eraf te halen. Ik weet niet of het echt druk is, maar zo voelt het. Bezwaard en ik ben doodmoe.
Precies dat lees ik in jouw schrijven: je hebt iets nodig en gaat er naar op zoek, bent bezig om voor jezelf te realiseren wat je nodig hebt. En dat doe je in mijn ogen heel goed! Het zal even zoeken zijn ook naar de plaatsen en de personen waar je dat ook in het 'echte leven' (lees: buiten dit forum) kan vinden, bij wie je terecht kan om dit zoeken naar wat voor jou nodig is te kunnen delen. Ik kan me levendig voorstellen dat dit voor jou druk (of wat het ook is) oplevert, dat je je er moe door voelt en bezwaard. Ik hoop dat je het 'bezwaard voelen' stukje bij beetje los zal kunnen laten, want zoeken naar of vragen om wat jij nodig hebt, dat moet m.i. altijd mogen, ik vind het juist heel goed dat je dat doet.
Bella05 schreef: ↑ma 04 jun 2018, 18:43
Ook nu moet ik voor een schoolopdracht diverse persoonlijke vragen beantwoorden. Over hoe ik denk te zijn ontwikkeld. Sorry maar ik heb echt geen idee. Ik ben zo erg met mijzelf bezig, ik voel zoveel, ik kan er alleen maar om huilen, wat ik gekscherend vrijwel nooit doe in het bijzijn van anderen, maar natuurlijk wil ik er een briljant verhaal van maken. Dat verhaal dat ik voor mij zie, maar niet onder woorden kan brengen.
Misschien kun je iets hebben aan mijn uitproberen van enige tijd geleden, toen ik ook voor mijn opleiding opdrachten moest maken waarbij ik vanuit mezelf en over mezelf en mijn geleefde en te leven leven moest schrijven. Waar te beginnen? En hoe dan? En met welke woorden? Whaaaa, ik wist het gewoon niet, m'n hoofd leek totaal blanco van binnen, waar was het allemaal verstopt, hoe moest ik daar bij komen als ik het zelf al niet wist?
----
Ik heb voor mezelf toen besloten om elke dag op een vast tijdstip 5 minuten (letterlijk! met kookwekker getimed) op een vel papier steekwoorden op te gaan schrijven (nadat ik een van de gestelde vragen/opdrachten had bekeken), wat er maar in me opkwam. Ik moest het van mezelf opschrijven, ook als ik dacht dat het helemaal nergens op sloeg. Het werden soms woorden en soms kromme incomplete zinnetjes en er kwam langzaam aan iets op papier. Of het nou een kleur was of een voorwerp die in mijn gedachte kwam, een spel wat ik graag speelde, een flard van een herinnering die in me op kwam of een opmerking die iemand op straat maakte waar ik een apart gevoel bij kreeg. Ook mijn gevoel hoorde hierin, als ik tranen voelde opwellen, dan schreef ik "tranen" en "teleurstelling" of "verdriet", als ik het verdorie echt niet meer wist, dan schreef ik op "frustratie" en "het is zo veel" en "woorden ontbreken". Als de buren lawaaiig waren werd het "herrie" en "irritant" en "kan me niet concentreren".
Na een paar dagen heb ik mijn krabbels bij elkaar gepakt om te zien hoe ik daarmee kon werken aan mijn opdracht. Ik moest van mezelf een eerste concept schrijven, een soort kort verhaaltje.
Daarna heb ik er een paar dagen helemaal niet naar gekeken, ben andere dingen gaan doen. Heel expres, bezig met andere vakken en lekker naar buiten om te wandelen of een nieuw recept voor koekjes uit te proberen. Alles om met mijn hoofd niet bij die opdrachten te zijn. Gelukkig had ik wel meestal een schrijfblokje en pen bij me, want toen ik eenmaal onderweg naar huis in de trein uit het raam zat te kijken of zittend op een bankje aan het water of in het park begon er ineens iets in me te borrelen.
Mijn eerste 'product' was niet ideaal en al helemaal niet perfect. Maar ik had wel iets geschreven wat ergens op sloeg, wat enigszins in de richting kwam de bedoelde opdracht. Ik kreeg er in ieder geval een voldoend voor en was er uiteindelijk best tevreden mee. Ik had er immers (eindelijk een keer) echt voor gewerkt en m'n best voor gedaan, op een manier die ik nog niet eerder had gedaan.
----
Voor mij was dit een bijzondere ervaring, vooral het met tevredenheid kunnen terugkijken, ook al was het geen supercijfer. Het was iets wat voor mij niet zo eenvoudig was, terwijl groepsgenoten het zo uit hun mouw leken te schudden. Ik denk dat het belangrijkste leereffect voor mij niet zozeer in de opdracht school, maar in het proces er omheen, waarin ik mezelf aanzette om het eens anders aan te pakken dan anders, mezelf toestond wat aan te klooien, mezelf aanspoorde de activiteit enige tijd te negeren, m'n onbewuste zijn gang liet gaan én er een soort van nieuw resultaat uit kwam. Een proces die me liet zien welke mogelijkheden er óók in mij aanwezig waren en dat er nog veel meer aan mogelijkheden in mij verscholen lagen.
Het gaat jou ook vast wel lukken om je opdracht te maken. Misschien helpt het je op weg als je eerst doet alsof het voor iemand anders is? Of een fictief iemand uit een film of boek?