Hoe herken je een hoogbegaafde?
De grens is natuurlijk ergens vaag, maar: het is meer een gevoelsmatig dingetje. Van anderen vermoed je het gewoon, vaak heel snel al. Iemand die ergens boven uit steekt, die 'anders' lijkt te denken en dat vaak in een rijkere woordenschat weet uit te drukken. Complexiteit, soms heel druk maar rustig en teruggetrokken kan ook..
Ik denk dat het vooral zoiets is als een radar hebben voor de ander; je voélt het gewoon...heeee een soortgenoot!
Dat gevoel heb ik lang niet gehad bij mensen. Door me wat meer open te stellen, of beter gezegd: actiever te zoeken, is het me gaan lukken contact te leggen met een heel klein handjevol soortgenootjes. Daar binnen past een diversiteit welke net zo groot is als de intermenselijke diversiteit zelf. In die zin zijn 'we' niet zo anders he. Het zit 'm gewoon in de mate van problematiseren, het complexere werk, het waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? In het (dan herken je ze echt) mede gevoelde gemis, soms jaren sluimerend, van iets of iemand waarin je jezelf gereflecteerd voelt, verder reikend dan het dagelijkse oppervlak.
Ik heb de afgelopen jaren wat eye-openers gehad op dit vlak:
*Op mijn werk kwam ik in aanraking met een hoogbegaafde (hij weet dat van zichzelf) manager. Een wat rationele alfaman, maar ook een 'nerd'. Je merkt het niet aan taalkunde, want er zitten in zijn mails foutjes. Je merkt het vooral aan de (soms verscholen) doordachtheid van elk woord. Daar heb ik zélf trouwens minder last van, ik ratel wat meer. Hij bevroeg me ooit, herkende me, sprak niet te direct uit (dat is in een werkrelatie niet zo) maar even was er een onderling 'gevoel' wat eigenlijk al geactiveerd werd in meetings, waar hij zich duidelijk liet gelden, hard en bot, maar duidelijk zó veel intelligenter dan zijn gesprekspartners en duidelijk zó blij dat een mannetje van 'de werkvloer' ineens met hem mee praatte, hem reflecteerde, razendsnel zijn jargon adapteerde
*Ik ontmoette er ook een uitzendkracht. Geen typische HB, wél erg intelligent en sensitief, wegens wat heel licht autistische (heel subtiel, onzichtbaar voor de meesten) trekjes niet altijd even toegankelijk (maar in de omgang weer wel, meer de diepte dan he), maar zo open dat ik mezelf kwijt kon bij hem. Er is een mooie vriendschap uit voortgekomen
*Ik ben één keer naar een HB-café geweest. Ik observeerde vooral, voerde chit-chatjes, rookte wat. Leuke avond en vooral er na, op de terug weg in mijn auto, overviel me een warm gevoel. Een gevoel van: wow, zoveel andere RH85-jes, heel anders dan ik en toch zo een gedeelde basis. Zoveel bijzondere zieltjes in één ruimte. Ik had er -al ging ik tijdig naar huis- uren willen hangen!
*Hoe je als man bij een hoogbegaafde vrouw, soms heel snel, gevoelens van diepte kunt ontwikkelen welke zijn weerga niet kennen. Hoe dat leeftijd, etniciteit, zelfs gebondenheid, achtergrond en deels karakter -al is het bij een match op dát vlak helemaal explosief- daar gepasseerd worden. Hoe ánders dat voelt tov de vele andere vrouwen -zo ben ik dan hoor..- even gecharmeerd kunt raken, best iets kunt voelen, ik heb best een lage liefdesdrempel zogezegd, maar dat het dan altijd kortstondig is en zelden intens gereflecteerd, en zó anders met een hoogbegaafde vrouw. Helemaal indien zij ook nog eens hoog sensitief is én er van haar zelf een beetje bij mag af en toe, het niet helemaal heeft moeten leren afsluiten.
Goh, lekker weinig specifiek en wellicht heel toegankelijk voor de lezer