Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Verlegenheid en hoogbegaafdheid

Mercurious schreef:
di 22 mei 2018, 09:25
Ja ja... dat weet ik. Maar ik gooi liever niet met zulke termen op een forum wanneer ik niet weet wie er aan de andere kant zit. Zeg maar...
Ik zal er de volgende keer beter opletten. :)

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Peach schreef:
di 22 mei 2018, 19:48
Mercurious schreef:
di 22 mei 2018, 09:25
Ja ja... dat weet ik. Maar ik gooi liever niet met zulke termen op een forum wanneer ik niet weet wie er aan de andere kant zit. Zeg maar...
Ik zal er de volgende keer beter opletten. :)
ach, van jou kan ik wel wat hebben... perzik
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Liselotte

ik ben zelf ook een verlegen persoon, diep van binnen

Allereerst, het is wat het is, je moet je er niet teveel zorgen om maken. Het is niet strafbaar
en niet dodelijk.

Je reflecteert informatie naar binnen. Dit terwijl de huidige maatschappij meer gericht is op het
participeren. De participatie maatschappij etc

Maar jouw aard ligt in geslotenheid

Als je vrienden oppervlakkig lijken, dan zijn ze dat waarschijnlijk ook, omdat jij liever
ervaringen zelf beleefd en verwerkt. Althans, zo werkt het bij mij

Sleur gesprekken, voor de vorm, vervelen

thrills moeten we hebben

Wat niet helpt, als je verlegen bent

: drugs

: drank

: schuldgevoel

Wat wel helpt

: vechtsport !

: zelfreflectie op situaties

: erkenning van de eigenschap
de meeste wegen zijn in Rome

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Liselotte123 schreef:
wo 14 mar 2018, 16:28
Ik ben nieuw hier op het forum en ik vroeg mij af wat jullie helpt. Niet alle hoogbegaafde mensen zullen verlegen zijn denk ik maar ik heb er zelf wel last van. Ik vind het lastig om contacten te leggen en vrienden te maken. Ik word er moedeloos van. Ik probeer het wel maar het blijft allemaal oppervlakkig. Nu heb ik wel wat websites gevonden met info en hulp.
Allereerst welkom Liselotte!

Verlegen zijn kan inderdaad lastig zijn, vooral als je het zelf graag anders zou zien. Op zichzelf is het niet erg om verlegen te zijn, maar als je er last van hebt kan het je aardig in de weg zitten. Op zich is het niet zo gek dat je het lastig vindt om contacten te leggen en vrienden te maken als jij HB bent en de meeste anderen in je omgeving dat niet zijn. Je bent nu eenmaal anders dan zij en dat maakt het ook moeilijker om er goed mee te kunnen oefenen, al vanaf dat je nog een kind was.
Liselotte123 schreef:
wo 14 mar 2018, 16:28
Het is alleen erg algemeen en niet gericht op hoogbegaafde jongeren. Ik ben zelf 27 en ik zoek eigenlijk een zelfhulpgroep zodat ik kan leren contacten te leggen. Ik kon even zo snel niks vinden op dit forum. Misschien dat ik erover heen gelezen heb? Hebben jullie tips?
Een zelfhulpgroep voor HB-jongeren zou ik zo 1-2-3 ook niet weten. Wat ik wel weet is dat ik ooit eens lang geleden aan een (proef) SOVA-training voor HB'ers heb meegedaan, die was mede-georganiseerd door HIQ. Wat ik ook weet is dat er pas een kaart online is gezet op de website Ik ben hoogbegaafd waar je andere hoogbegaafden kan vinden en waar je ook een HB buddy kan zoeken. Je kan ook een keer naar een IHBV-café gaan, waar je als vanzelf veel HB'ers zal tegenkomen (kun je ook op een later moment als oefenmoment inzetten natuurlijk, of misschien samen met een buddy of gewoon met een vriend of vriendin - of deze nou wel of niet HB is - bezoeken). Op het forum kun je ook eens kijken in HB in 't Wild voor een leuke meeting door en voor forummers of snuffelen tussen de Anders georganiseerde evenementen of daar iets van je gading voorbij komt.

Het lijkt allemaal heel veel misschien, wat ik hierboven allemaal heb neergezet. Een deel ervan had je mogelijk zelf al gevonden. En het is ook best veel (sta er zelf ook weer even van te kijken :o ). Het goede nieuws: er is wat te kiezen! Al is het natuurlijk ook maar net bekijken of er dingen zijn bij jou in de buurt en wat jou aanspreekt. Persoonlijk denk ik dat het best eens mee zou kunnen vallen met hoe verlegen je bent. Het zou zomaar kunnen dat je opbloeit en open gaat met andere snelle denkers en creatievelingen om je heen, met andere HB'ers die het soms net zo spannend vinden als jij.
Ik hoop dat je iets vind wat bij jouw zijn en voelen van nu past, waarmee je je in het HB-avontuur kan gaan begeven en je fijne mensen treft waar je een leuk contact mee op kan bouwen.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

:frostangel:

ik ben ook verlegen
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

jellofish
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mercurious schreef:
Maar ik zit hier nog. Weliswaar in de ziektewet, want men acht mij arbeidsonbekwaam. Het recht acht mij arbeidsonbekwaam! De Geneeskunde acht mij arbeidsonbekwaam! En nog tal van andere instanties...

Dus, conclusie: ik sta er altijd alleen voor en mensen kunnen je niet geloven. Mensen die niet HB zijn, kunnen je niet geloven. Wetenschappelijk ONMOGELIJK.
...
Ik herken me in bijna alles wat je schrijft, muv niet kunnen werken.

Is het dat je niet kunt functioneren in een team bij een werkgever? Zou je misschien wel iets voor jezelf kunnen starten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

jellofish schreef:
vr 20 jul 2018, 10:41
Mercurious schreef:
Maar ik zit hier nog. Weliswaar in de ziektewet, want men acht mij arbeidsonbekwaam. Het recht acht mij arbeidsonbekwaam! De Geneeskunde acht mij arbeidsonbekwaam! En nog tal van andere instanties...

Dus, conclusie: ik sta er altijd alleen voor en mensen kunnen je niet geloven. Mensen die niet HB zijn, kunnen je niet geloven. Wetenschappelijk ONMOGELIJK.
...
Ik herken me in bijna alles wat je schrijft, muv niet kunnen werken.

Is het dat je niet kunt functioneren in een team bij een werkgever? Zou je misschien wel iets voor jezelf kunnen starten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben al een tijdje voor mezelf bezig, maar het levert alleen nog geen geld op.

timjanhenk
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik kan me herinneren, toen ik een jaar of 12 was, dat ik extreem verlegen werd, ineens. Nu zit het wel in de familie, maar het overviel mij toen enorm

Dit leidde ertoe, dat ik heel kwetsbaar werd. De school was er niet op ingesteld. Kinderen maakte gebruik van die kwetsbaarheid en gingen me pesten en intimideren etc

Waar die verlegenheid vandaan kwam ineens ? Ik kan het niet zeggen. Het was aleen mysterieuze hand, die om mijn hals gelegd werd. Een onzichtbare kracht

Toen ik een jaar of zestien was, was die extreme verlegenheid alleen maar heviger geworden. Ik werd sociaal onhandig , isoleerde mijzelf, ontwikkelde niet synchroon met andere.

op mijn zestiende ontdekte ik drank. Dat je kan drinken en dat je dan vlotter wordt, voor even. . Maar dit was absoluut geen oplossing

Op mijn zeventiende ben ik in therapie gegaan. De verlegenheid nam toen wel af. Na ongeveer drie jaar therapie en het stoppen met drinken, was ik vele malen minder verlegen. Al zit enige geslotenheid en schuwheid nog steeds in mij. Maar dit is anders dan écht verlegenheid. Het is geen angst meer, zoals het vroeger was. Nadat ik bepaalde ideeen in mijzelf getackled had, werd ik zekerder van mijzelf en verloor ik verlegenheid. Soms gaat het om een soort onbehagen in jezelf

Ga in gedragstherapie, stop met drinken en probeer je eigen angsten onder ogen te zien

Wat ook belangrijk is. Erken dat je het nu gewoon bent. Jij bent nu gewoon angstig , maar dat hoeft niet eeuwig zo te blijven. Je moet ook niet boos worden op jezelf. Iedereen heeft zwaktes , iedereen heeft kwetsbaarheden.

Als ik je moet helpen, doe me even een PM dan

Terug naar “HB in het dagelijks leven”