Hoi!
Een vraag waar ik al enige tijd tegen aan loop, maar benieuwd ben naar jullie mening en ervaring. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerproject om twee universitaire masters af te ronden in de gezondheidswetenschappen. Mijn studie was breed en afwisselend, dat heeft bij mij de motivatie er altijd ingehouden. In de loop van de tijd ben ik me ook gaan richten op het doen van een PhD als ik afgestudeerd ben. Ik kom er achter dat ik een PhD ontzettend saai vindt. Het lijkt me niks om de hele dag alleen maar artikelen te lezen over het zelfde onderwerp en verder heel systematisch te werk te gaan in het analyseren van data en het opschrijven daarvan. Ook nu tijdens mijn afstudeerproject raak ik gedemotiveerd door het gebrek aan creativiteit en de standaardverwachtingen. Plus als ik er iets meer van wil maken, wordt dat afgekeurd of niet zozeer herkend als 'mogelijk' omdat het niet precies in het strakke wetenschappelijke stramien past. Daarnaast ben ik maar twee dagen in de week ermee bezig en verveel ik me dus de rest van de tijd.
Dus geen PhD na mijn studie, maar wat dan wel? Het lijkt me heel leuk om adviseur/consultant/projectleider te worden, maar bedrijven vragen alleen maar mensen met een fulltime-functie. En dát kan ik juist niet (chronisch vermoeid + mantelzorgtaken). Wanneer ze mijn CV zien zijn ze direct geÏnteresseerd, maar dat verdwijnt gelijk als ik zeg dat ik niet meer wil werken dan 32 uur.
Nu heeft het onderwijs ook altijd mijn grote interesse gehad. En het lijkt me ontzettend gaaf om docent te zijn. Dus nu zit ik eraan te denken om te gaan werken/leren en een tweedegraads bevoegdheid te halen voor zorg en welzijn (of biologie). Hiervoor moet ik echter een HBO-studie doen, wel met enkele vrijstellingen. Het liefst zou ik lesgeven aan VMBO/MBO, omdat je daar een groot verschil kunt maken en leerlingen daar lekker eerlijk zijn. Plus de leerlingen zijn uitdagender. Maar er komen veel vragen op. Bijvoorbeeld: ga ik me als leraar ook niet vervelen binnen een paar jaar en wat dan? Een HBO-studie is veel te makkelijk, hoe ga ik dat doen? Versneld ofzo? Ga ik de intellectuele uitdaging van problemen oplossen niet missen?
Hebben jullie ervaring met het doen van werk wat wel minder intellectueel uitdagend is, maar waar je wel gewoon elke dag zin hebt om te gaan doen? En hebben jullie ervaring met het omscholen na de universiteit voor meer beroepsonderwijs (HBO?).
Benieuwd naar jullie verhalen!
Groeten,
Ann