plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Taalvaardige kleuter wordt minder snel afgewezen.

Afgewezen worden door klasgenootjes begint al op jonge leeftijd. In de kleuterklas valt veertien procent van de kinderen buiten de groep. Op deze leeftijd spelen communicatieve vaardigheden een belangrijke rol bij sociale afwijzing, zo toont onderzoek van Femke van der Wilt aan.

Sociale afwijzing bij kinderen komt voor in alle leeftijdsgroepen, met een piek in de vroege puberteit. Zelfs bij kleuters speelt het al een rol, zo blijkt uit diverse studies. Het promotieonderzoek van Femke van der Wilt laat zien dat al zo’n veertien procent van de kinderen in de kleuterklas afgewezen wordt door leeftijdsgenootjes. “Voor deze leeftijd is dat best een hoog percentage”, zegt pedagoog Van der Wilt, die deze maand promoveerde aan de Vrije Universiteit. “Ik wilde daarom onderzoeken wat de oorzaken zijn, voordat het vaste terugkerende patronen zijn.”

Een van de oorzaken lijkt te liggen in het niveau van taalvaardigheid bij kleuters. En dan vooral de manier waarop ze in staat zijn met andere kinderen een gesprek te voeren. “Bij jonge kinderen is een sterk verband gevonden tussen hun taalvaardigheid en hun sociale relaties”, vertelt Van der Wilt. Ze verwijst naar een onderzoek uit 2016 waarin 42 studies met elkaar werden vergeleken. De leeftijdsgroep varieerde tussen de 3 en 11 jaar. Vooral voor jonge kinderen werd een effect gevonden. Omdat er bij kleuters nog zulke grote individuele verschillen bestaan in taalvaardigheid, speelt dit een grotere rol in mate van afwijzing.

En verder: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... 0afgewezen
don't hide what you have !

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Taalvaardige kleuter wordt minder snel afgewezen.

Allemaal leuk en aardig maar dat zijn weer de gemiddelde kleuters . Een Hoogbegaafd kleuter komt kletsend binnen en heeft een enorme voorsprong vaak en dan krijg je eerder frustratie ( aan beide kanten) want hij vraagt om een turquase auto en zijn klasgenoot weet nog geneens de kleur blauw .
En hoogbegaafd kind gaat zich binnen een paar weken aanpassen asn het taal spreek niveau van de anderen .
Voor kinderen met een taal achterstand is juist aan te bevelen dat ze met 2,4 jaar al in peuterklas komen om beter te leren praten tussen de oudere peuters .

En ook nog , een kind die goed praat is wel geweldig natuurlijk , je ziet veel meisjes van 4 ook beter praten dan jongens . Hb jongentjes ook .
Al worden ze dan snel bijdehand genoemd . En dan weer onbegrepen en sociaal weer buiten de boot kinnen vallen als jij over hyperloop wil vertellen en je klasgenoot alleen over Bob de bouwer waar jij met 2,5 al klaar mee was
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Als trainer...je kunt onmogelijk genoeg aandacht besteden aan de top en de onderkant van een groep die wil leren. Er zal derhalve een gemiddelde gedoceerd en dus getraind moeten worden.

Voor wat betreft de dagelijkse gang naar school lijkt het mij voorwaardelijk dat het thuisfront participeert met deze twee genoemde groepen. Dat vraagt inzicht in de leerstof om dat goed te doen. Alsmede een continu proces.
don't hide what you have !

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mijn zoon is idd een spraakwaterval,past zich (net zoals ik) aan het nivo van de groep aan .
Hij ziet onbewust het nut van sociale kontaktrn in en ging clownesk gedrag vertonen.Viel tijdens samenspel veel omdat hij (natuurlijk) druk in zijn hoofd was.Geen valreflex - dus uiteindelijk op SI therapie.Daar bleek inderdaad dat hij met taakjes etc bovengemiddeld scoorde.
Klasgenootjes hebben een keer discussie tussen mij en zoon meegemaakt(was toen 4),de groep stond met open mond te luisteren...zeiden later tegen hem:’wow,jij kent veel moeilijke woorden!’

Van zee tot zee
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Met sommige bovenstaande uitspraken kan ik niet geheel mee uit de voeten. Ik kon pas later dan mijn klasgenoten de kleuren groen en blauw van elkaar onderscheiden. Want die kleuren leken zo op elkaar, straalden hetzelfde uit, zaten in dezelfde gevoelssfeer.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”