Mira
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Waar zijn je gedachten?

Onlangs vroeg ik me ineens af: waar zijn je gedachten eigenlijk?
Als ik ze denk, voel ik ze dan? Nee, ik zou het geen voelen willen noemen.
Als ik ze denk, zitten ze dan in mijn hoofd? Ik zou zeggen van wel ja. Zijn ze ín mijn hoofd of rondom mijn hoofd?

Gedachten zijn chemische reacties en stroompjes door onze hersenen, toch? Zijn ze dáár dan, op het moment dat ik ze denk?

Misschien moet ik in mijn vraagstelling onderscheid maken tussen (1) waar je gedachten zijn (in je hersenen) en (2) hoe je ervaart waar ze zijn. Het gaat mij om dat laatste, het ervaren.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen niks hebben met een onderwerp als dit. Maar mocht je je aangesproken voelen, zou je dan eens een momentje willen nemen om na te denken en je daarbij af te vragen waar je gedachten op dat moment zijn. Hoe jij dat ervaart.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Waar zijn je gedachten?

Ik weet wel zeker dat ik mijn gedachten voel. Gedachten komen voort uit gevoelens, en gevoelens komen voort uit gedachten.
De gedachten vormen zich in je hoofd (duh) maar de uitwerking ervan voel je in je lijf.
Boze gedachten maken mijn lijf aan het tintelen, als ook sommige andere gedachten, if ya catch my drift ;) Ze zetten je lichaam aan tot reageren.
Het is alleen altijd moeilijk te achterhalen wat er eerst was, de gedachte of het gevoel.
-Under Construction-

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Interessante vraag. Wellicht interessant om de uitzending van het college van De Wereld Draait Door van gisteravond erbij te halen met daarin gisteravond de laatste aflevering van een drieluik over Silicon Valley. Het ging over de toekomst van dit gebied en alle bedrijven die er zitten als Google en Facebook. Ook werd de persoon Raymond Kurzweil benoemd. Een schijnbaar invloedrijk persoon die gewaagde uitspraken doet over de toekomst van kunstmatige intelligentie.

De vraag waar je gedachten zitten is ook van groot belang om te stellen als je met dit onderwerp bezig bent. Momenteel zijn er wereldwijd wetenschappers volop met dit onderwerp bezig van kunstmatige intelligentie.

Volgens Kurzweil is het rond 2045 mogelijk om je menselijk geest te 'downloaden' en te plaatsen op een microchip. Dit zou betekenen dat je als mens 'doorleeft' in artificieel lichaam. Je zou daarmee het 'eeuwige' leven hebben zonder menselijk lichaam. Dit klinkt enerzijds erg bizar. Anderzijds zou het ook ongekend zijn. Maar als dit zou mogelijk of om dit mogelijk te maken, zijn dit soort vragen van groot belang. Volgens mij is niet voor niets bij opleidingen kunstmatige intelligentie filosofie een belangrijke peiler onder de opleiding.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik vraag me af hoe dat dan zou werken, Kas, want mi blijft het toch een wisselwerking tussen geest en (de gevoeligheden van het) lichaam, de andere zintuigen dus.
-Under Construction-

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik denk dat voor dit onderwerp het zeer belangrijk is alle begrippen exact te definiëren daar je anders snel in een discussie rondom definitie terecht komt.
Maar ik denk dat eens de definities exact gedefinieerd zijn men snel tot een antwoord kan komen daar dit door de neurologie omschreven is.

Zintuigen kunnen gedachten in gang zetten en gedachten kunnen zintuigen in gang zetten. Afhankelijk van de omstandigheden is het een oorzaak of gevolg.

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

@nouk schreef:Ik vraag me af hoe dat dan zou werken, Kas, want mi blijft het toch een wisselwerking tussen geest en (de gevoeligheden van het) lichaam, de andere zintuigen dus.
Dat is een goede vraag. Ik zou het niet nog niet weten. Dat is toch iets wat vroeg of laat aan de orde komt bij de verder ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Je gaat dan ook steeds meer nadenken over wat menselijke intelligentie nu eigenlijk, wat gevoelens zijn, wat de rol van menselijke zintuigen en de relatie tussen lichaam en geest.
TB schreef:Ik denk dat voor dit onderwerp het zeer belangrijk is alle begrippen exact te definiëren daar je anders snel in een discussie rondom definitie terecht komt.
Maar ik denk dat eens de definities exact gedefinieerd zijn men snel tot een antwoord kan komen daar dit door de neurologie omschreven is.
Hier kan ik me goed in vinden. Eerst dien je eenduidigheid hebben over de definities. Neurologie is volgens mij ook een belangrijke pijler in het vakgebied van de kunstmatige intelligentie.

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mira schreef:
vr 10 mei 2013, 17:06
Quote Mira:
Onlangs vroeg ik me ineens af: waar zijn je gedachten eigenlijk?
Als ik ze denk, voel ik ze dan? Nee, ik zou het geen voelen willen noemen.
Gedachten zijn chemische reacties en stroompjes door onze hersenen, toch? Zijn ze dáár dan, op het moment dat ik ze denk?

Ik kan me voorstellen dat veel mensen niks hebben met een onderwerp als dit. Maar mocht je je aangesproken voelen, zou je dan eens een momentje willen nemen om na te denken en je daarbij af te vragen waar je gedachten op dat moment zijn. Hoe jij dat ervaart.
Interessant!

Jij denkt waarschijnlijk dat JIJ denkt en dat er daardoor chemische reacties en stroompjes door je hersenen gaan. Maar er is geen JIJ of een IK (persoon) die denkt.

Ik denk dat door gewaarwordingen in het lichaam gedachten ontstaan. En wel tussen de hersengebieden beeld en taal en dat dat dan waargenomen wordt in het bewustzijn. Je voelt je gedachten niet, maar door gevoelens ontstaan er gedachten. Precies andersom, dus.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het toeval wil dat ik de laatste tijd mij zoiets ook al afvroeg. Zo opeens van het niet of niets komt er een beeldvorming in me binnen van een mens of een situatie e.d. van jaren en jaren geleden. Die beeldvorming heeft dan niets te maken waar ik mij op dat moment mee bezig houdt, een denken of een doen. Raadselachtig allemaal.
Laatst gewijzigd door plato op do 08 nov 2018, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
don't hide what you have !

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zelfde vroeg ik mij ook af...flashbacks die plotseling opduiken terwijl alles veilig is..

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Interessant he, Plato en Gerard? Dit is ook een van mijn favoriete onderwerpen.

Het onderbewustzijn slaat alles op (positief en negatief) en het kan lijken of iets -of een flashback- uit het niets opkomt, maar er is altijd een trigger.

Onderstaande video laat het duidelijk zien.
(Ja, het komt van L. Ron Hubbard, maar van vóór de oprichting van de kerk, en hoe dan ook, dit is gewoon zoals het is en zeer interessante en belangrijke informatie).

Dianetics part 1 (5 min.):

Btw: Ik heb het Dianetics-boek helemaal gelezen en vind het super interessant, ik heb er veel van geleerd. Vooral ook in combinatie met een andere studie die ik doe.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

GerardVenema schreef:
do 08 nov 2018, 17:31
Zelfde vroeg ik mij ook af...flashbacks die plotseling opduiken terwijl alles veilig is..
Het beeld van veilig zijn herken ik niet als basis bij mij. Er komt gewoonweg een beeld binnen terwijl ik met iets bezig ben, what ever that maybe. Ik begrijp de relatie bewust en onbewust wel en de diepte en breedte daar van, maar ik kan voor mijzelf geen relatie leggen met dat moment waar ik mee bezig ben en het beeld dat ik binnenkrijg. Ik kan de trigger niet verklaren.
Laatst gewijzigd door plato op do 08 nov 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tioli schreef:
do 08 nov 2018, 18:01
Interessant he, Plato en Gerard? Dit is ook een van mijn favoriete onderwerpen.

Het onderbewustzijn slaat alles op (positief en negatief) en het kan lijken of iets -of een flashback- uit het niets opkomt, maar er is altijd een trigger.

Onderstaande video laat het duidelijk zien.
(Ja, het komt van L. Ron Hubbard, maar van vóór de oprichting van de kerk, en hoe dan ook, dit is gewoon zoals het is en zeer interessante en belangrijke informatie).

Dianetics part 1 (5 min.):

Btw: Ik heb het Dianetics-boek helemaal gelezen en vind het super interessant, ik heb er veel van geleerd. Vooral ook in combinatie met een andere studie die ik doe.
Ja zeker leuk en boeiend. En eigenlijk ook wel bijzonder van het mens zijn.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Grappig op do 08 nov 2018, 18:53 had ik het woord tricker gebruikt. Nu pas en tijdens een docu op mijn pc kijkend realiseerde ik mij opeens dat het woord tricker onjuist was en dat heb het dus nu -op dit moment- verbeterd in trigger.
Laatst gewijzigd door plato op do 08 nov 2018, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ja, zeker bijzonder om mens te zijn (al zou ik ook wel graag een ander dier willen zijn).

Als ik iets simpels doe als de afwas en ik sta niet speciaal ergens aan te denken, krijg wel eens flashbacks van de dromen van de nacht daarvoor. Dat komt dan, denk ik, niet door een trigger, maar door de ruimte die er in mijn brein is om sluimerende gedachten boven te laten komen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tioli schreef:
do 08 nov 2018, 19:49
Ja, zeker bijzonder om mens te zijn (al zou ik ook wel graag een ander dier willen zijn).

Als ik iets simpels doe als de afwas en ik sta niet speciaal ergens aan te denken, krijg wel eens flashbacks van de dromen van de nacht daarvoor. Dat komt dan, denk ik, niet door een trigger, maar door de ruimte die er in mijn brein is om sluimerende gedachten boven te laten komen.
Dan zou er een relatie bestaan met die trigger om het brein te openen voor die trigger :)

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

:biggrin:
Ja, het lag waarschijnlijk ook al in de lijn der verwachtingen dat ik de afwas ging doen. :biggrin: Het zou misschien interessant zijn, maar het is onmogelijk om alle acties te achterhalen.

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het brein slaat gebeurtenissen,gevoelens etc. op aan de hand van associaties.
Net zoals primaire/secundaire sleutels van een database.Ik denk dat sommige associaties onbewust worden gekoppeld en dus wij niet altijd ‘weten’ wat deze zijn.
Dus als er een trigger verschijnt van een onbewuste associatie zijn we oprecht verbaasd als er plotseling een sensatie(beeld,geluid,geur) gewaarworden.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”