Ombass schreef: ↑zo 19 nov 2017, 22:05
Tof dat je er zo op kijkt Terrasano. Had namelijk eerder het idee dat filosofie zich tot het denken beperkt. Gelukkig kan ik juist door filosofie te lezen en bedrijven op een meer constructieve manier met de mensen om mij heen functioneren/zijn. Mijn mening/zienswijze is ook dat als je het niet constructief kan delen met anderen hetgeen een opgeblazen onzekerheid is wat resulteert in ego-tripperij.
Met heidegger kwam ik erachter dat het structureren van het conceptueel denken (bij mij althans) zorgt voor een meer ontsloten ervaring van zijn. Met het lezen van filosofie krijg ik gewoon lekker veel prikkels binnen waardoor ik niet meer het gevoel heb dat ik "moet" denken om mijn benodigde prikkels binnen te krijgen.
Voor stefan; Zelf vind ik nietzsche nogal overrated, die gast was een echte blaaskaak, het is voor mij bijna een lijdensweg om Aldus sprak Zarathoestra uit te lezen. (is ook meer roman vorm) Vind heidegger dan weer veel fijner waar, vulgair gezegd, het op een autistisch berekende manier uiteen word gezet.
Het denken kan leiden tot wijsheid en waarheid. Als het ware een fundatie voor eigenheid. Dat vind ik het mooiste van het delen van kennis en het lezen van verschillende perspectieven in relatie tot mijzelf.
Wat eigenlijk de tragedy is van het menszijn is het ontbreken van waarheid in relatie tot wie wij zijn... Zeker in onzekere tijden zoals vandaag de dag, de mensheid staat in principe aan de vooravond van een spirituele crisis meen ik. Op dit moment kijkt de mens naar buiten in plaats van naar binnen en dat leidt tot verlies aan identiteit en vertrouwen in zichzelf. De media en cultuur definieert de huidige mens, en de mens conformeert en verdedigt dit overgedragen zelfbeeld. Dat maakt het geheel erg wankel.
Onze cultuur bijvoorbeeld is vrij cerebraal/rationeel van opzet, dus vanuit het hoofd en niet vanuit het hart, en ideaal is het een combinatie. We zijn onszelf aan het ontgroeien in die zin, wat maakt dat het erg onnatuurlijk is geworden. We hebben een beeld voor en over onszelf gepresenteerd die onhoudbaar is
Vandaar dat ik denk dat we weer terug naar onszelf moeten gaan om te corrigeren voor we collectief gaan dissociëren.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)