Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Schrijven

Ik schrijf soms proza. Vroeger deed ik het vaker dan nu en publiceerde ik heel af en toe iets kleins in verzamelbundels of een column in de krant. Ik vond het achteraf bekeken altijd slecht en wilde dan 1001 dingen veranderen. Ik vond het al helemaal irritant toen mijn klasgenoten en zelfs een professor mij aanspraken omdat ze "mijn naam eens hadden gegoogled en vonden dat ik erg goed kon schrijven". Ik vond dat echt enorm beschamend. Eigenlijk heb ik daar ongelijk, omdat je wat je schrijft altijd in de context moet zien, zeker wanneer je terugkijkt. Als je het nu niet meer goed vindt, betekent dat niet dat het per se slecht is. Toen was het goed, omdat je toen je het schreef bijvoorbeeld minder levenservaring had. Ook grote namen, zoals Palahniuk, werken zich te pletter op een boek. Zij herschrijven ook voortdurend. Het moet dus niet "als vanzelf" gaan om goed te zijn. Ik denk dat je dat altijd heel goed in je achterhoofd moet houden.

Ik vind het moeilijk om het als een vorm van ontspanning te zien, omdat ik altijd die perfectie opzoek. Ik merk wel dat het een opluchting kan zijn om dingen van je af te schrijven. Daarom publiceer ik nu niks meer (behalve hier misschien eens :P) en doe ik het gewoon voor mezelf.

Felidae
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Is dit topic nog actief? :peek:

Schrijven is namelijk mijn grote passie! Dit is een van de enige hobby's die ik nooit voor een andere hobby heb ingewisseld. Als kind schreef ik verhalen en gedichtjes, als tiener begon ik constant aan boeken die ik niet afmaakte, tijdens mijn bachelor schreef ik vooral korte verhalen (en bezocht ik een hoop poëzieslams) en nu...

schrijf ik ik al sinds 2012 "serieus" aan een jeugdboek. :biggrin: Na een pauze van een jaar heb ik dit project eind 2013 weer opgepakt en inmiddels telt het bijna 70.000 woorden. De eerste draft is af (hoewel, eerste... de meeste hoofdstukken zijn al wel eens herschreven) en nu ben ik vooral aan het herschrijven en bijschaven.

Ik ben ook echt van plan om het op te sturen naar een uitgever, wat ik ontzettend spannend vind. Ik overweeg om het eerst door een professional te laten lezen, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan. Voorlopig stort ik me dus maar op de finishing touch.

Zijn hier toevallig meer mensen die voor kinderen schrijven?
Not all who wander are lost

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Alleen over kinderen ;) Artikelen, ik schreef voor tijdschrift bova en online magazine kiind. Daar is ook een boektijdschrift van uitgegeven. Nu schrijf ik voor eigen site kroost, en ben vaste Blogger van een forum. Informatief opinie column.

Ik vind het echt tof, die grote projecten die ik lees van jullie :) Dat is mij nog niet gelukt. Mss dat ik eens een schrijf cursus ga doen bij Celia Ledoux. Dan heb ik een docent die ik waardeer :)

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Future Learn heeft een cursus schrijven/ personages creëren, mss leuk voor enkelen hier? Gratis online cursus.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Interessan, Lindar. Wat ik me altijd afvraag is hoe (de grote) schrijvers ooit zijn begonnen. Er is in principe geen schrijversopleiding, en schrijvers hebben doorgaans ook de cursus die jij tipt niet gevolgd. :wink:

Soms lijkt het me heel spannend om gewoon eens te beginnen aan een boek. Waarom niet? Starten en kijken wat er gebeurt. 8) Het liefst zou ik non-fictie schrijven, misschien had ik wetenschapsjournalist moeten worden... Romans/literatuur lees ik zelf helemaal niet, dus of dat mijn genre zou zijn...? (Vroeger heb ik die overigens wel heel veel gelezen.) Toch lijkt het me op de een of andere manier zo spannend... Misschien de cursus maar eens bekijken.

Iemand hier dit al eens geprobeerd?
Give me a break!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk vanuit drive. En veel lezen. En proberen.

Wetenschapsjournalist had me ook tof geleken. Of wiskundemeisje :) Ik lees voor mijn schrijven wel graag informatieve boeken. Het boek van darcia narvaez staat nog hoog op mijn lijstje... Maar au de prijs. Maar ik dwaal af. Ieg vind ik lezen wel inspireren tot schrijven.

An@
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Lindar, leuke tip

Ik schrijf ook, een beetje op de manier waarop ik op dit forum zit. :wink: Dus dat is veel te enthousiast, van alles wat - begin nog eind, met weinig structuur, met humor (zeg ik dan zelf hè :oops: ) en in mijn eigen stijl - maar absoluut zonder writers block :mrgreen:

Van allerlei gedachten en beelden die ik heb schrijf ik op gedurende de dag. Belevenissen, grapjes, ideeën. Soms wordt het wel later gebundeld en maak ik een verhaal ervan -ook met een plot. En soms is het ongetwijfeld materiaal wat nooit verder gebruikt zal worden. :mrgreen:
Ik doe er verder niets mee overigens, ik publiceer niet. Ik heb 1 keer een column ingestuurd bij de j\m en toen die werd geplaatst had ik daar echt zenuwen van. Het is puur voor mijzelf.

Ik schrijf trouwens al graag sinds kind, ik kreeg veel lof over opstellen en werkstukken vroeger. Ik heb ook een rijke fantasie en een brede interesse. Als ik iets meemaak wat me raakt, wil ik nog wel eens bedenken dat ik het opschrijf. Ik schrijf overigens liever dan ik lees. Met schrijven ben ik zelf volledig vrij waar mijn gedachten heen gaan 8)

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vannacht kreeg ik het vreemde van een paar woorden in mijn gedachten.

Iets is iets, maar om niets te hebben (het tegenovergestelde) komt er alleen maar een n voor het woord. Iets Niets

En zo ook met Ooit en Nooit
En Immer en Nimmer
Maar ook Iemand en Niemand.

Raar, toch? N iemand?

Hoe zijn die woorden ontstaan?

Nintelligent?
Ederland?
Niedereen?
Hierbij weer niet.

Edit:
Ik heb er nóg een:
Ergens en Nergens.

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Opeens zag ik er nondualiteit in en maakte ik dit plaatje.

Afbeelding

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Grappig, om te zien hoe de Nederlandse taal in elkaar zit!
Misschien een verbastering van: Niet iets --> N'iets --> Niets ???
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Camiel schreef:Grappig, om te zien hoe de Nederlandse taal in elkaar zit!
Misschien een verbastering van: Niet iets --> N'iets --> Niets ???
Engels :Not(a)thing No(t a-)body,No(t)-one, en natuurlijk:NON-sense...:o

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

One - None
Ever - Never
Thing - Nothing

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Esperanto heeft iets soortgelijks:
ĉiam - neniam (immer - nimmer, of ooit - nooit)
iu - neniu (iemand - niemand)
ie - nenie (ergens - nergens)
io - nenio (iets - niets)

En in het Kroatisch:
negdje - nigdje (ergens - nergens)
ikad - nikada (immer - nimmer, of ooit - nooit)
nešto - ništa (iets - niets)
netko - niko (iemand - niemand)

En in het Litouws (een beetje minder duidelijk):
kažkur - niekur (ergens - nergens)
kažkas - niekas (iemand - niemand)
kada nors - niekada (immer - nimmer, of ooit - nooit)
kažkas - nieko (iets - niets)

En ik heb nog niet eens alle google vertalingen bekeken ;--)
I suffer from occhiolism

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

:yay:

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tioli schreef::yay:
Bij mij komt in 1 keer weer mijn ‘ontdekking’ ,ook in de nacht naar boven...
Getal 9 of veelvoud er van is uit eindelijk (bijna )terug te rekenen naar 9.
Voorwaarde:alleen hele getallen en 0 werkt ook niet..maar toch...

8x9=72,7+2 is weer 9
81x423=34.263 —>3+4+2+6+3=18->1+8=9

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ja, die (tafel van) negen is bijzonder.

Als er meer zó grappig was zou ik interesse in wiskunde hebben.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Schrijven is al jaren een hobby van me. Daar waar ik het eerst als vrijwilliger deed voor een nieuwssite (FOK!), doe ik het jaren later als middel om mijn gedachten te ordenen. Ook is het een manier van trainen. Elke keer als ik schrijf, verbeter ik mezelf. Ik leer mezelf om anders te denken en taal beter te gebruiken. Taal is mijn onophoudelijke studie. Vreemd genoeg ontdekte ik dit pas heel erg laat. Iemand anders zou die vorige zin wellicht beginnen met 'Jammer genoeg', maar ik heb ontdekt dat ik waarschijnlijk al mijn hele leven bezig ben om mijn taalkundigheid te verbeteren. En, het is heel mooi dat taal juist een vak is waar perfectionisme wordt beloond. Je kunt niet te foutloos schrijven. Ha! Eat that.

Ik heb zojuist weer eens een stukje geschreven. Jaren geleden heb ik me een keer ingeschreven voor een cursus column schrijven. Ik wilde heel graag meer doen met schrijven en de naam van de cursus was eigenlijk column/blog schrijven. Ik meldde me voornamelijk aan vanwege dat woordje 'blog'. Achteraf kwam de blog misschien voor 5 minuten aan bod, de resterende 10 lessen gingen alleen maar over de kunst van het schrijven. Met name de column dus.

Ik beschouw mezelf als een simpele jongeman. Afkomstig uit een arbeidersgezin met geen geld en geen noemenswaardige diploma's. Nu zat ik ineens in een klaslokaal, niet alleen als jongste, maar ook nog eens als minst onderlegde student. Een en al alfa's om me heen. Zo noemde ik ze destijds als ik het erover had met vrienden. Even uit m'n hoofd: Er zat een gynaecoloog (arts), advocate, antropoloog, hoogleraar informatica, lerares van de Hogeschool en ze waren allemaal van het kaliber deftig, zeg maar. Nu heb je dat nogal gauw in Maastricht. Ik geniet daar ook van, begrijp me niet verkeerd. Ik ben hier min of meer grootgebracht en ik durf te beweren dat het Maastrichtse volk mij wel heeft omarmd, of op z'n minst de hand heeft geschud.

De eerste keer dat ik in aanraking kwam met een column, was toen ik in 2013 een abonnement had op de nrc:next. Renske de Greef prijkte meer dan eens per week op de eerste pagina (meen ik) van die geloofde krant en haar columns namen me altijd mee. Ik was zo onder de indruk van haar schrijfstijl en de manier waarop ze zo 'normaaltjes' overkwam, dat ik wel geboeid raakte door columns, maar ik wist er verder helemaal niks vanaf. De cursus ging me dan ook helemaal niet goed af, vond ik. Naarmate we een paar weken verder waren ging het wat beter, maar ik had niet het gevoel dat ik het type schrijver wilde worden die iets zou delen uit zijn dagelijkse bezigheden en daar dan een leuke twist aan zou geven, om zo de lezer te plezieren. Ik heb altijd een hart gehad voor fictie. Nog steeds gaat mijn schrijvershart daar het meest naar uit. Toch is er wat meer voor nodig, denk ik, dan een paar 100 uurtjes schrijven per jaar, en vervolgens op een dag een boek uit je vingers te pompen. Die fictie even vergeten, als je wil. De laatste tijd ben ik weer veel aan het schrijven. Wederom, vooral om mezelf te toetsen. Sla ik rede uit? Lopen de zinnen mooi en soepel op elkaar over? Moet hier 'met' komen of 'van'? 'Op' of 'in'? Ik improviseer eigenlijk maar wat, wanneer ik mezelf aan het toetsen ben. De simpele regels van het plaatsen van de komma pas ik wel toe, maar er is ook nog genoeg te leren alleen al op dat gebied. Ik heb een boek dat uitleg geeft over alles wat je moet weten over schrijfstijl en het toepassen van leestekens en wat nog meer... Vaker dan enig andere regel, zoek ik dat hoofdstuk van die komma nog eens op. Ik zal het er even bij pakken en citeren. Ok. Eenvoudiger kan haast niet. Er staat letterlijk:
Het moeilijkste leesteken is de komma.
Een uitspraak die ik jaren geleden heb opgeschreven gaat als volgt: Genialiteit schuilt in de eenvoud.
Die eerste regel in mijn lesboek over de komma zegt al zo veel. Terwijl het de meeste basale zin is die je maar kunt bedenken, maar tegelijkertijd zegt het veel meer dan je in eerste instantie zou denken, wellicht. Waarom zeg ik dat van die eenvoud? Eenvoud kan verraderlijk zijn. Omdat iets eenvoudig lijkt, of sterker nog, wanneer iets eenvoudig ís, dan betekent dat nog niet dat het minder waardevol is. Eenvoud betekent ook niet dat het minder aandacht behoeft. Misschien eerder het tegenovergestelde juist.

Maar goed. Ik ben weer lekker op dreef, zie ik. De reden waarom ik dit hele verhaal hier aan het schrijven ben, is omdat ik zojuist een stukje heb geschreven. Wanneer ik stukje zeg, bedoel ik eigenlijk column. Een column, voor zover ik het begrijp, is vaak een gebeurtenis uit het leven van de schrijver. Door middel van creatief schrijven (?) en het selectief uitkiezen van je moment van die dag (of week), probeer je de lezer mee te nemen. Herkenning is een terugkerend thema. Humor is bijna niet weg te denken uit een column, wat mij betreft. En moraal. De schrijver wil altijd zijn of haar visie geven op die gebeurtenis van de dag. De schrijver poogt wat licht te werpen op een alledaagse gebeurtenis of juist op iets extravagants. Misschien heeft de schrijver wel onverwachts gehandeld in een buitengewone situatie, en ga zo maar door.

Toentertijd was ik ervan overtuigd dat column schrijven echt niks voor mij was. We hadden eenmalig de opdracht om zelf een verhaal te bedenken. We kregen daarbij als hulpmiddel een foto. Binnen 20 min had ik mijn verhaal in grote lijnen op papier. Daarna was het nog een half uurtje afwerken en de hele klas had niets dan lof over mijn verhaaltje. De transparante student die ik ben, wilde ik maar wat graag mijn proces delen en koos ik er bewust voor om mezelf niet trots op de schouder te kloppen. Dat wat we in Nederland best vaker mogen doen, heb ik ondertussen geleerd. Het was een van de oudste studenten die echt even de tijd nam om mij een gemeend compliment te geven. Een zeer nette dame die ook nog antropologe was, zat twee stoelen rechts van me. Ze keek me met gemeende blik aan en zei dat het echt goed geschreven was, en knap verzonnen. De leraar zag ik ook glunderen toen ik het verhaal voorlas. Hij zei ook dat dat verhaaltje veruit mijn beste werk was. Dat was ik met hem eens, maar nu ik wat ouder ben en ik niet ben gestopt met schrijven, lijkt het schrijven van columns me ook beter af te gaan. Het gekste gebeurde eerder vanavond toen ik aan m'n aanrecht stond en eigenlijk iets wilde schrijven. Er was totaal geen inspiratie of onderwerp waar ik over wilde schrijven. Er was enkel de wil. Even was ik ongerust dat mijn productiviteit afhankelijk was van andere factoren dan mezelf. Dat ik niet in staat was om uit mezelf iets op papier te zetten. Totdat er een paar seconden later me iets inviel. Ik ging achter m'n laptop zitten en de woorden kwamen vanzelf. Ik wist precies wat ik wilde schrijven en het stond binnen een kwartier in woord en geschrift. Er was een opening, een middenstuk en een passend einde. Kent iemand dat liedje Full Circle van Half Moon Run? Leuk liedje, maar het gaat me eigenlijk om die titel. Ik zie het schrijven van een verhaal ook als een cirkel. Elke sitcom die ik vroeger keek had een gesloten einde. Elke film of goed verhaal had altijd een gesloten einde. Toch hoorde ik mensen weleens zeggen dat een verhaal een (spannings)boog heeft. Je begint dus links onderin, dan ga je omhoog waar het allemaal spannender wordt en je de volledige aandacht wil van de kijker of lezer. Dan wil je die spanning geleidelijk aan afbouwen naar een (happy) eind. Ik snapte die benadering wel, maar ik wilde het nooit zo zien. Ik wilde altijd een cirkel zien. Ook wil ik dat de lezer tijdens het lezen echt even naast me staat, als ik dat zo mag zeggen. Dan wil je op driekwart van je verhaal dat de lezer even wordt herinnert aan wat je in de eerste alinea zei. Een beetje dat idee...

Hoe dan ook. Ik heb de afgelopen maanden het schrijven weer wat 'serieuzer' opgepakt. In feite schrijf ik altijd serieus, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik er nu meer tijd en aandacht aan besteed. Niet per se met een doel voor ogen, behalve dat ik het leuk vind om te doen en als ik tevreden ben over een stukje, gaat het me vooral erom wat mijn vrienden ervan vinden en niet een publiek.

Ik wilde een topic starten over column schrijven, maar dat laat ik liever achterwege. Er wordt al best weinig gediscussieerd hier en het is zonde om topics als deze niet in stand te houden... Ok. Ik ga deze hele lap tekst gewoon versturen en een keer niet teruglezen en corrigeren. Normaliter doe ik dat wel, maar ik heb wel even genoeg gecorrigeerd voor vanavond.

ben ik het toch weer gaan lezen...ok...nu ga ik eerst op versturen klikken en dan teruglezen lol

ps: ik kon het toch weer niet laten om er een correctie overheen te laten gaan :frostangel:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Haha, dat columns schrijven je niet zo goed afgaat kan ik me voorstellen, Mercurious. Je bent immers soms wat lang van stof :stumm:
Ik moet bekennen dat ik bovenstaande een beetje 'verticaal' heb gelezen.

Renske de Greef vond ik ook tof toen ik op NRC geabonneerd was. Haar strips geven bijna altijd mijn kijk op dingen weer op een veel puntiger manier dan ik het zelf zou kunnen.

Ik blog zelf trouwens sinds afgelopen zomer af en toe. Want ja, ik vind schrijven ook leuk. Ben een beetje aangemoedigd daartoe door dit forum. Zie www. socublog.nl

O ja, en ik ben zelf wel zo'n echte 'Alpha': geschiedenis gestudeerd.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mercurious schreef:
wo 23 dec 2020, 00:31
Schrijven is al jaren een hobby van me....
Meestal, en ik zeg hier meestal met nadruk hoewel dat niet te zien is in de zin die ik schrijf, en ik bedoel met meestal dan ook eigenlijk praktisch altijd, meestal lees ik een post op dit forum van meer dan tien regels maar half, en als het dan een interessante post blijkt, ja dan, dan lees ik hem nog één of een twee keer helemaal door. Meestal, zijn die lange posts - no hard feelings - minder interessant, er staat niet veel nieuws in, en mijn interesse haakt al af bij het zien van een lange post. Meestal.

Deze post van Mercurious, echter, is op een manier geschreven die me bij de les houdt. Deze post houd me geboeid, van het begin tot het einde. Ik las de post in één ruk uit. En toen las ik hem nog een keer losjes over om te kijken of ik niets gemist had. Meestal (daar is ie weer) moet ik lange posts meerdere keren lezen om grip te krijgen op het besproken onderwerp. Meestal. Want bij deze post was dat niet het geval.

Congratz Mercurious!
I suffer from occhiolism

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Camiel schreef:
wo 23 dec 2020, 18:29
Mercurious schreef:
wo 23 dec 2020, 00:31
Schrijven is al jaren een hobby van me....
Meestal, en ik zeg hier meestal met nadruk hoewel dat niet te zien is in de zin die ik schrijf, en ik bedoel met meestal dan ook eigenlijk praktisch altijd, meestal lees ik een post op dit forum van meer dan tien regels maar half, en als het dan een interessante post blijkt, ja dan, dan lees ik hem nog één of een twee keer helemaal door. Meestal, zijn die lange posts - no hard feelings - minder interessant, er staat niet veel nieuws in, en mijn interesse haakt al af bij het zien van een lange post. Meestal.

Deze post van Mercurious, echter, is op een manier geschreven die me bij de les houdt. Deze post houd me geboeid, van het begin tot het einde. Ik las de post in één ruk uit. En toen las ik hem nog een keer losjes over om te kijken of ik niets gemist had. Meestal (daar is ie weer) moet ik lange posts meerdere keren lezen om grip te krijgen op het besproken onderwerp. Meestal. Want bij deze post was dat niet het geval.

Congratz Mercurious!
Wow. En letterlijk, Camiel. Die wow sprak ik zojuist hardop uit na het lezen van je post en je lovende woorden. Dit neem ik zeer ter harte en het doet waarschijnlijk meer met me dan ik me nu realiseer. Veel dank voor je reactie. Ik moet het nog even laten bezinken en ik ga het waarschijnlijk ook nog een paar keer lezen :laugh:

postre-read edit:
Zo, Camiel. Ik heb zowel jouw post als de mijne nog eens aandachtig doorgenomen. Wat ik in de eerste plaats wilde posten, toen ik je reactie las, was dat ik - net als jij - dit forum scan. Vaak haak ook ik af bij lange posts. Misschien komt dat wel omdat wij als brainiacs heel snel filteren wanneer iets relevant is voor ons. Dan is het geen desinteresse, maar eerder irrelevantie waardoor we afhaken. Want wat jij zegt is mij jaren geleden ook al opgevallen. Ik begon dan aan mezelf te twijfelen. Was ik dan toch niet de fervente lezer waarvan ik wist dat ik die kon zijn? Hebben deze mensen dan toch niet zoveel gemeen met me als ik zou willen? Al die twijfels die me het verkeerde idee gaven van wat er echt aan de hand was. Onlangs, namelijk, kwam ik erachter dat er ook zat lange posts zijn die ik van voor tot achter doorspit. Dan lees ik ze nog een keer en net zoals bij een goed boek of een goede film, kun je dan informatie blijven putten uit dezelfde tekst. Daar waar je in eerste instantie dacht dat je alles uit die tekst in je opgenomen had, lijkt je brein op zo'n manier te werken dat er bij een tweede blik misschien wel nieuwe verbindingen tot stand komen. Dit alles is gewoon speculeren van mijn kant.

Wat ik ook merkte bij mezelf, en dit vond ik een leuke ontdekking en ook één waarvan ik altijd heb gewild dat ik zo zou worden, is dat ik geen aanstoot nam aan je woorden. Voordat ik had gelezen dat mijn post je aandacht wist vast te houden, voelde ik totaal geen narigheid of ongenoegen naar je toe. Ik herkende mezelf namelijk net zo goed daarin. En hoewel ik het niet feitelijk kan onderbouwen, zou ik het onrechtvaardig vinden van mezelf om iemand anders te minachten voor iets waar ik me zelf ook schuldig aan maak.

Wat ik als laatste nog even wil toevoegen - noem het een voetnoot - is dat dankzij deze discussies met jullie, ik nu eindelijk doelgericht op zoek ben naar antwoorden op vragen die ik (waarschijnlijk) al jaren heb omtrent taal. Dat is een kostbaar gewin. Eentje die gratis is en waar ik zelf het voorbereidende werk voor heb moeten doen. Het is een letterlijke win-win. Letterlijk, ja. Letterlijk.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”