gertjan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vertel je het je collega's?

wie verteld zijn collega's dat je HB hebt?
En hoe?
ik kom constant in de problemen met mijn manager, en waarschijnlijk zou het helpen als hij weet hoe een hb'er functioneert.
Maar de arboarts welke ik het vertelde schoot al de verkeerde hoek in en de arbeidsdeskundige wist helemaal al niet hoe er mee om te gaan.
hoogbegaafdheid heeft toch wel een hele beroerde lading gekregen.

Maar hoe breng je het over zonder dat de tegenpartij meteen in de bedreigde hoek schiet? zijn daar hulpmiddelen voor?

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: vertel je het je collega's?

Maakt het iets uit?

Je zit hoe dan ook nog met de interactie tussen jou en je manager, die gaat niet opeens miraculeus veranderen omdat je zegt dat je HB bent. Alsof hij zich dan totaal anders moet gaan opstellen. Je zal daar hoe dan ook samen een weg in moeten vinden, dat kan je beter doen aan de hand van karaktertrekjes/eigenschappen dan zo een logge en nietszeggende term als HB (dit zegt niks omdat de groep dermate heterogeen is dat daar ook uitersten in bestaan).
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dat hangt er vanaf wat voor type werk je doet, wat voor collega' s je hebt en in hoeverre je in je zelfvertrouwen staat en dat ook uitstraalt. Denk van tevoren goed na over wat je wilt en wat je verwacht van de anderen, en ook over hun mogelijke respons, want Patrick1984 heeft een goed punt.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Benoem gewoon wat jij denkt dat de eigenschappen zijn waarom jullie elkaar niet begrijpen. En benoem waar jij behoefte aan hebt in je werk. Dat lijkt me zinvoller dan meteen met de deur in huis vallen door de term HB te gebruiken.

Bespreek vervolgens wat jullie in de communicatie of jou takenpakket kunnen veranderen. Maak het concreet.

Voer deze gesprekken niet een keer, maar herhaal zonodig en laat het onderwerp in je functionerings/ontwikkelgesprek terugkomen.

Sta ook open voor je manager. Hij heeft misschien ook wel punten waar hij moeite mee heeft en niet zomaar in verandert. Of hij maakt keuzes waar jij niet achter staat omdat hij andere belangen heeft. Vraag door en accepteer zijn antwoord.

Pas als er wederzijds begrip is en er geluisterd wordt, zou ik misschien meer vertellen over HB. (En mogelijk is het dan helemaal niet nodig.)
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

gertjan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Daar halen jullie goede punten aan.
Ik besef mij de laatste tijd dat ik een behoorlijk onredelijk varken kon zijn. Zeker als ik het ergens niet mee eens was.
Ik ben systeembeheer en heb de hele omgeving zelf opgezet en ingericht. Tegenspraak is dan erg moeilijk te handelen.of het nu mijn baas is of niet!
En ik meende dat iedereen snapte wat ik snap en dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Dus ik verwacht niet dat hij veranderd maar er misschien wel anders tegenover kan staan.
En als ik dan wat meer menselijk ga doen, dan komen wij ergens.

Dus niet meteen hb over de balk gooien, maar eerst wat uitleg en zoeken naar common ground?

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

gertjan schreef:
vr 20 jul 2018, 20:46
Daar halen jullie goede punten aan.
Ik besef mij de laatste tijd dat ik een behoorlijk onredelijk varken kon zijn. Zeker als ik het ergens niet mee eens was.
Ik ben systeembeheer en heb de hele omgeving zelf opgezet en ingericht. Tegenspraak is dan erg moeilijk te handelen.of het nu mijn baas is of niet!
En ik meende dat iedereen snapte wat ik snap en dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Dus ik verwacht niet dat hij veranderd maar er misschien wel anders tegenover kan staan.
En als ik dan wat meer menselijk ga doen, dan komen wij ergens.

Dus niet meteen hb over de balk gooien, maar eerst wat uitleg en zoeken naar common ground?
Ik denk dat wanneer je gaat zoeken naar common ground dat je dan juist nog verder uit elkaar zult groeien.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Mercurious schreef: Ik denk dat wanneer je gaat zoeken naar common ground dat je dan juist nog verder uit elkaar zult groeien.
Ik denk dat Gertjan iets anders bedoelde
Zeg tegen je baas gewoon waar jij concreet last van hebt
En vraag aan je baas waar hij concreet last van heeft
En zoek de verbeterpunten voor beide
En koppel een maand later ook terug naar je baas wat er goed en minder goed is gegaan
Zonder HB te benoemen, dus
gertjan schreef: Dus niet meteen hb over de balk gooien, maar eerst wat uitleg en zoeken naar common ground?
Ik denk dat je dit bedoelde?
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Blijft een lastig punt,

Ik heb zelf altijd aangegeven waar ik last van heb (een hele lijst :blush: )en wat ik niet prettig vind en waarom, zonder het hb te benoemen.
Een eenvoudig voorbeeld ervan ik dat ik er niet tegen kan bijvoorbeeld als iemand op mijn vingers kijkt, harde geluiden etc. In het begin reageerde men wat lacherig, inmiddels houd men er rekening mee. (komen me waarschuwen als ze herrie gaan maken).
Belangrijk is wel hoe je de boodschap overbrengt, maar dat lijkt me logisch.
"wijsheid achteraf is geen wijsheid op het moment zelf"

gertjan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Goede ideeën, maar ik werk daar al 20 jaar en in die tijd is het management helemaal verengelst. Micromanagement is het devies in mijn bedrijf.
Dus ik ben al vaker gebotst en hoe trek je dat recht?
Mijn manager en ik hebben geen hekel aan elkaar, maar wel aan de manier van willen werken.
Ik ben bang dat het hele verhaal niet over zal komen en verkeerd opgevat zal worden.
Lastig

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat mijn voormalige managers allemaal wel wisten dat ik hb was. Er werd ook weleens door mijn manager gezegd dat ik heel intelligent bent, zo van: we weten wel dat er wat in je kop zit, maar je moet uiteindelijk toch zelf je kop gebruiken.

HB benoemen op je werk zou misschien eerder voor frictie zorgen dan voor betere samenwerking. Mensen kunnen zich geintimideerd voelen als je daarmee op de proppen komt, of men gaat misschien zelfs zeggen: Laat het maar zien dan, dat je veel intelligenter bent dan wij. En in dat laatste geval zet je jezelf nogal voor het blok, of zo...

Ik zou het gewoon vermijden en proberen gelijke grond - of common ground - te vinden. Hoe je het ook wil noemen.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben 57 en weet het eigenlijk pas,heb het mijn collega’s verteld.Hun reactie was :’verbaast me niets’..Ik werk in de zorg,maar zij komen naar mij toe met allerlei vragen van medicatie t/m ict.
‘Jij eeet het wel’ is hun openingszin...
Verveel me eigenlijk dood op mijn werk ,maar ja,weinig mogelijkheden qua promotie.
Deze sector is nl. nogal star.
Ga me nu bezinnen hoe verder,leeftyd is denk ik wel een dingetje..

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Om effectief met andere mensen om te gaan, privé als wel zakelijk, zul je als basis bij jezelf moeten zijn en vooral bij jezelf moeten blijven. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Niet -nooit- die ander.

Ik gebruik wel eens het begrip input en output. In dit verband is input alles dat wat in je zit, van vakkennis tot en met je sociale vaardigheden. Output in dit verband is de ander weten te benaderen, te beïnvloeden en anderszins dat wat noodzakelijk is om gezamenlijk het gewenste resultaat te bereiken.

Blijft dat resultaat uit dan zit in je input, dat dient dan bij jezelf waarschuwing te zijn dat je in zinloze welles nietes discussie terecht bent gekomen. Stoppen dus en zoeken naar die effectieve output. Dat vraagt meer om inventieve en creatieve benaderingen van je dan het herhalen van een meer van hetzelfde. Voor alfa mensen is dit wat makkelijker dan bèta mensen.

Economisch luie mensen zullen steeds bij je terugkomen.
don't hide what you have !

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Toevallig vandaag gesprek gehad met mijn clustermanager en de bom maar gedropt...ze was erg begripvol leek het en vroeg zich af hoe het nu voor mij is.
Ik vertelde dat ik qua werkzaamheden hetzelfde doe maar doordat ik ‘wakker’ ben geworden de dingen anders zie dan mijn collega’s.
Merk nu dat ze wat terughoudender op mij reageren,vooral tijdens een vergadering..
Probeer op hun niveau te blijven werken,in hun ogen ben ik sociaal terwijl ik dat zo niet voel(lang leve mijn aanpassingsvermogen)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

GerardVenema schreef:
di 25 sep 2018, 20:58
Toevallig vandaag gesprek gehad met mijn clustermanager en de bom maar gedropt...ze was erg begripvol leek het en vroeg zich af hoe het nu voor mij is.
Ik vertelde dat ik qua werkzaamheden hetzelfde doe maar doordat ik ‘wakker’ ben geworden de dingen anders zie dan mijn collega’s.
Merk nu dat ze wat terughoudender op mij reageren,vooral tijdens een vergadering..
Probeer op hun niveau te blijven werken,in hun ogen ben ik sociaal terwijl ik dat zo niet voel(lang leve mijn aanpassingsvermogen)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tip: geef haar wat basic schriftelijke informatie over hb, daarmee creëer je 2 items, aan haar onbekende informatie geven en een communicatie brug slaan met haar. Temeer daar een vrouw een hoog saamhorigheidsgevoel kent. Anders gezegd...laat haar niet in de steek.

florez
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb ook lang met die vraag gezeten: zeg je het aan je collega's/leidinggevenden dat je HB bent of niet. Ik heb het vorige week tijdens een gesprek dan toch maar aangehaald en het lijkt mij de verkeerde keuze te zijn geweest. Mijn leidinggevende heeft meer afstand van mij genomen daar we ervoor redelijk close waren. Ook had ik haar uitdrukkelijk gevraagd het voor haar te houden, maar ik heb een sterk vermoeden dat ze dat niet heeft gedaan.
Je moet het uiteraard situatie per situatie bekijken, maar moest je twijfelen of je het zegt of niet, denk dan ook aan de eventuele mindere gevolgen ervan. Ik heb mijn masker afgezet, maar voelde mij beter en sterker met mijn masker op.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien eens nadenken over een bepaalde -unieke- prestatie voor je organisatie waarbij je de leidinggevende in kunt betrekken ic een rol laat of gaat spelen.

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik zou het denk ik niet zeggen. Ik heb het zelf in elk geval nooit gezegd. De mensen die het herkennen, daar hoef je het niet tegen te zeggen, want die herkennen het zelf. Bij mij zei een collega out of the blue 'Jij bent slimmer dan de hele organisatie bij elkaar.' Een groot compliment, fijn de herkenning, maar ook hoogst ongemakkelijk. De mensen die het niet herkennen kunnen er ook niks mee is mijn ervaring, en dan krijg je dus allerlei rare reacties. Even gechargeerd: 'Je denkt toch niet dat je zo bijzonder bent', 'Nou, laat maar zien dan', 'Het is wel een wijsneus/ professor, hoor, haha'. Je zit al in de IT, beeldvorming: nerd. Je wilt niet in de zonderlinge hoek terecht komen. Als je al geen goede relatie hebt met je manager dan gaat 'ik ben hb' die relatie niet verbeteren. Ik denk dat je je beter kunt focussen oo wat je wilt. Als je meer vrijheid wilt in je werk (je had het over micromanagement), zeg dat dan gewoon. Kijk wat je kunt doen om hun vertrouwen in jou dat ze je die vrijheid kunnen geven, kunt vergroten.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wonende dus in DK en zo heel nu en dan op een NL communicatiesite schrijvende over bv economische onderwerpen en menselijk gedrag in Europa, sec NL en sec DK, waarbij ik de overeenkomsten en verschillen aanstip, heb ik geleerd dat je snel wordt weggezet als een niet ontvankelijk gedrag.

Ik noem dat: Jij mag het niet niet beter hebben dan ik.

Is dat de nieuwe moraal in Nederland?

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb wat eigenschappen van mij verteld (hooggevoelig, autodidact, analytisch enz) en niet met het woord HB te koop gelopen.
Mensen begrijpen niet wat het inhoud en denken meteen een nobel prijs en erg slim om dat ze dat ergens in een krantenknipseltje hebben gelezen.

"Prestaties uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst"

It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik hou dit lijstje aan als reminder wie ik ben.

• Rusteloos en snel verveeld.
• Praat veel en snel.
• Past vaak slecht binnen een groep.
• Praat met vrienden vaak over andere dingen dan andere mensen. Vindt het vervelend om over koetjes en kalfjes te praten.
• Stelt hoge eisen aan zichzelf (en aan andere).
• Is goed in het bedenken van creative oplossingen.
• Is erg perfectionistisch.
• Heeft een ander soort humor dan de meeste mensen (waardoor ze niet worden begrepen).
• Is zeer analytisch.
• Heeft zich altijd anders gevoeld.
It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

Terug naar “HB en werk”