Ik vraag mij af jullie, jullie hierin herkennen of misschien wat tips hebben.
Ik merk dat wanneer ik iets heb uitlegt, ik heel wat anders terug krijg. Maar dan in een meer emotionele context, dan dat ik het bedoelde en dat de discussie uiteindelijk een emotionele discussie word. Bijvoorbeeld wanneer ik duidelijk aangeef dat ik een probleem heb en die wil oplossen omtrent mijn gedrag, krijg ik vaak te horen dat ik mijzelf moet accepteren zoals ik ben en meer zelfvertrouwen moet opbouwen en dat ik daar niet zo veel over na moet denken. Natuurlijk is zelfvertrouwen belangrijk. Maar dat komt niet aanwaaien. Dan denk ik dat het probleem juist blijft bestaan en dat iemand eigenlijk op zo een moment "joh laat maar zitten" zegt. Daar kom ik dan niet uit. Of ze blijven hangen in hun ding. Ik loop vast en kan echt ruzie krijgen met iemand wanneer dat gebeurd. Ik ben eigenlijk altijd geneigd om het dan op geven en weg te lopen en de ander voor het gemak gelijk te geven. Maar de ander vind dan dat ik juist niet moet en het uit moet praten. Maar dan komen weer op hetzelfde punt en moet ik alles meer dan 2 keer uitleggen. Of moet heel veel moeite doen om de andere te overtuigen van mijn visie of argumenten. het is niet te bedoeling om andere te dwingen mij gelijk geven. Maar ik wil mij zelf ook niet gedwongen voelen om de ander gelijk te geven. Hiervoor kan ik nog gelijkgestemde zoeken. (Ik heb nog niet eerder gezocht omdat ik er nog niet helemaal klaar was of misschien nog ben). Maar wil ook weten hoe je discussies en conflicten met de middenmoot hanteert. Dus als iemand mij niet kan begrijpen en ik heb de persoon dan niet goed ingeschat, hoe sluit ik dan de discussie af zonder daarvoor te moeten liegen?
Vooroordelen over anderen
Of wanneer iemand mijn mening wil over het gedrag van andere. De ander beoordeeld dan iemand vanuit emoties of volgens de fatsoen normen en waarden waarmee hij/zij is opgegroeid. Ik niet. Ik en terughoudend met een oordeel en wil eerst ergens goed over nadenken voordat ik mijn mening geef. Wanneer ik dat aangeef, kan iemand zeggen "Maar je hebt toch wel een eigen mening" . Of ik kan ruzie krijgen, omdat ik niet hetzelfde vooroordeel heb of een afwijkende opmerking maak. Hoe kan ik omgaan met dit soort discussies, juist wanneer andere mensen je erin betrekken? Hoe ga met de mensen om, wanneer ze druk ok mij leggen hetzelfde te vinden?
Leugentjes om bestwil?
Wanneer iemand dit tegen mij doet en ik dat door heb, wil ik de waarheid horen. Dan doe ik probeer ik in het begin van een discussie de waarheid eruit te trekken. Want ik denk dan dat we er juist beter uit kunnen komen, dan dat iemand tegen mij liegt en ik dat door heb en daarmee blijf rondlopen. Maar ook dit kan juist resulteren tot conflicten. Heeft er iemand nog andere ideeën, hoe met iemand omgaat die liegt om jou niet te kwetsen?