MD, nog bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de arbeidsdeskundige die me hetzelfde vertelde, dus dat is weer duidelijk.
Camiel, goed gezien, je slaat de spijker op z'n kop. Ben er inmiddels ook achter dat ik iets moet gaan doen in plaats van vastgelopen op z'n plek te blijven zitten. Ik zie alleen zelf niet meer hoe ik nog terug kom op de uni of vergelijkbare omgeving zonder MSc. diploma.
Natuurlijk blijf ik liever bij het UWV weg en zag mezelf in eerste instantie ook niet als ziek, wist niet eens of ik me bij m'n werk wel ziek kon melden. Ben ook zo lang mogelijk door blijven werken in plaats van volslagen depressief thuis te zitten. Eerst parttime ipv fulltime verder gegaan om toch nog aan het werk te blijven en omdat mijn contract afliep tenslotte bij het UWV aangemeld voor de WW. Vervolgens dacht het UWV zelf dat ik beter maar even niet kon solliciteren en wilde het advies van de arts afwachten. Dat werd dus de Ziektewet. Daarom niets ten nadele van de UWV trouwens, ook al blijft ik er veel liever weg zoals je al zei. Het voelt voor mij inderdaad als liefdadigheid.
Kwam een topic tegen over Dabrowsky:
In Dabrowski's approach, individuals who “fall apart” must find some way to “put themselves back together again,” either by reintegrating at their previous state or demonstrating growth by reintegrating at a new and higher level of functioning. Sadly, sometimes the outcome of this process may lead to chronic breakdown and disintegration.
Heel herkenbaar.
Een relatie ben ik tot nu toe niet aangegaan, omdat ik mezelf niet meer ben. "Like attract like" zoals ze zeggen. Misschien hard, maar als je jezelf niet meer de moeite vindt, trek je niet snel iemand aan die nog positiever in het leven staat.
Klinkt vast deprimerend, maar ik was altijd optimistisch en kon van veel dingen genieten. Liet me niet snel van de wijs brengen, als het tegen zat zag ik meteen een paar alternatieven voor me en wist al jong wat ik wilde. Daarom vind ik het op dit moment beter om mezelf wel als ziek te zien en niet meer te doen alsof het wel meevalt. Inmiddels begin ik ook voorzichtig het idee te krijgen dat er misschien ook weer kans op herstel is.