nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Niet meer " ondiep " kunnen praten

Ik merk hoe meer ik me heb verdiept in Hb en allemaal problematiek of ook gewoon war meer interesse en veel praten met psychologische getinte mensen, is dat ik nauwelijks nog luchtig kan kletsen .
Sorry beetje vaag ...
Ik bedoel dat al heel snel olk dat ga doen .
Veel gaat het ook over gevoel en hb of erkenning of juist een soort misdiagnoses te willdn voorkomen .

Ik denk dat ik ook een zware vriendenkring heb ! Veel problematiek en zwaarte en depressies en desilussie .
Dus moet misschien een vrolijkere crowd opzoeken ?!

Maar ja waar moet ik het dan over hebben ?!
Ik kom constant mijn eigen onvermogens tegen en kan niet goed koetjes wn kalfjes met mensen die het wel allemaal op een rijtje hebben en fulltime baan en fijne echtgenoot en kinderen op hockey zonder roblematiek .
Ik zal de Libelle weer eens doorspitten en kijken of er nog iets luchtigs is !!

Herkennen jullie dit ?
Zonder dat ik nu aandacht wil voor mijn problems , zo bedoel ik het niet , maar snappen jullie een beetje wat ik bedoel ?
t !!!@#$???

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Niet meer " ondiep " kunnen praten

nathalie schreef:Ik merk hoe meer ik me heb verdiept in Hb en allemaal problematiek of ook gewoon war meer interesse en veel praten met psychologische getinte mensen, is dat ik nauwelijks nog luchtig kan kletsen .
Sorry beetje vaag ...
Ik bedoel dat al heel snel olk dat ga doen .
Veel gaat het ook over gevoel en hb of erkenning of juist een soort misdiagnoses te willdn voorkomen .

Ik denk dat ik ook een zware vriendenkring heb ! Veel problematiek en zwaarte en depressies en desilussie .
Dus moet misschien een vrolijkere crowd opzoeken ?!

Maar ja waar moet ik het dan over hebben ?!
Ik kom constant mijn eigen onvermogens tegen en kan niet goed koetjes wn kalfjes met mensen die het wel allemaal op een rijtje hebben en fulltime baan en fijne echtgenoot en kinderen op hockey zonder roblematiek .
Ik zal de Libelle weer eens doorspitten en kijken of er nog iets luchtigs is !!

Herkennen jullie dit ?
Zonder dat ik nu aandacht wil voor mijn problems , zo bedoel ik het niet , maar snappen jullie een beetje wat ik bedoel ?
Zeker,zelfde hier...zelfs met vrouwlief(niet HB) lastig

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vroeger had ik dat evht niet hoor .
Maar nu begin ik te klinken als Hb deskundige of halve psycholoog .
En dat wil ik ook niet .
Of kan alleen maar nog heel ingewikkeld denken ( zoals kijken naar de auto van de buurvrouw en dan gelijk alles cryptisch bedenken )
Maar ja zo zijn we ook hier in huis wel , alles out of the box of cryptisch of bizar of juist inderdaad veel over Hb en nu ook ADD , met mijn jong volwassen dochter . Zij zit nu in een cognitieve gedrags therapie groep voor d'r ADD .
Maar feitelijk is ze okk gewoon Hb
t !!!@#$???

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wel herkenbaar. Het was bij mij gewoon een fase. Net als de fase waarin ik me op het werk heel erg wilde bewijzen. Is ook niet erg, want het is logisch dat je spreekt over dat wat je bezighoudt.

Alles is nu veel gebalanceerder bij mij. Gesprekken met goede vrienden gaan soms heerlijk diep over hoe we de wereld gaan verbeteren. (Inmiddels zijn we allemaal 40 en hebben we dat nog steeds maar beperkt gedaan.) Koetjes en kalfjes bespreken we weinig. Ook over dingen als werk, familie, enzo, gaan we nog steeds wel vaak de diepte in. Maar het voelt niet meer als existentieel en heel diepgaand, omdat we de periode van echte crises en depressies voorbij zijn.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb me zelf wel eens afgevraagd hoe het toch kwam dat ik altijd vrienden uitkoos waar 'wat mee bleek te zijn', die namelijk vaak met depressies te kampen hebben. Ik denk dat het samenhangt met de sensitiviteit die ik vaak herken en op een bepaalde manier aantrekkelijk vind, maar waar mensen soms toch wel veel last van hebben. Misschien speelde soms ook onzekerheid mee ten opzichte van mensen die succesvoller in het leven staan, waardoor die voor mij geen vriendenmateriaal lijken te zijn.
Ik heb ook een vriendin die alles goed op een rijtje heeft en een ongecompliceerd leven heeft, op het oog. Ik heb met haar in een woongroep gewoond, anders waren we vast geen vrienden geworden. Toen ik haar vorig jaar vertelde over mijn ervaringen met therapie voor mezelf en voor mij en mijn man samen, bleek dat zij dat soort dingen ook al had gedaan, want ook zij had heus wel eens problemen.
Goed om te beseffen kortom dat ook montere, positief in het leven staande mensen heus niet alleen maar oppervlakkig hoeven zijn en zelfs niet altijd alleen maar blij zijn.

LexaPure
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: Website

Tjeempie schreef:
wo 06 nov 2019, 20:27
Ik heb me zelf wel eens afgevraagd hoe het toch kwam dat ik altijd vrienden uitkoos waar 'wat mee bleek te zijn', die namelijk vaak met depressies te kampen hebben. Ik denk dat het samenhangt met de sensitiviteit die ik vaak herken en op een bepaalde manier aantrekkelijk vind, maar waar mensen soms toch wel veel last van hebben. Misschien speelde soms ook onzekerheid mee ten opzichte van mensen die succesvoller in het leven staan, waardoor die voor mij geen vriendenmateriaal lijken te zijn.
Ik heb ook een vriendin die alles goed op een rijtje heeft en een ongecompliceerd leven heeft, op het oog. Ik heb met haar in een woongroep gewoond, anders waren we vast geen vrienden geworden. Toen ik haar vorig jaar vertelde over mijn ervaringen met therapie voor mezelf en voor mij en mijn man samen, bleek dat zij dat soort dingen ook al had gedaan, want ook zij had heus wel eens problemen.
Goed om te beseffen kortom dat ook montere, positief in het leven staande mensen heus niet alleen maar oppervlakkig hoeven zijn en zelfs niet altijd alleen maar blij zijn.
Ook voor mij herkenbaar.
Ik zoek naar de lichtheid in het leven en die is er ook. Vindt het een mooie zin Tjeempie. Positiviteit is ook een mindset en gewoonte.
Ik denk dat ik altijd diep nadacht en vooral heel veel ben gaan denken omdat de mensen om mij heen dit niet deden, en ik het maar niet begreep.
Dit denken, denken, denken en analyseren is een gewoonte geworden.
Minder nadenken en ook het minder moeilijk en zwaar maken zou een nieuw patroon zijn, waar ik naar verlang, maar het is nog niet meteen ingesleten.
Lichtheid kun je leren :laugh:
Life is a game, play it!
Well it's serious gaming

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hmmm, klinkt aantrekkelijk, 'lichtheid kun je leren'. Nou heb ik het idee dat Nathalie dat al best aardig onder de knie heeft, trouwens : ) Maar misschien niet in elke setting?

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ondraaglijk lichtheid van het bestaan ?

Ja soms

Nee ik ben juist ook een mens die de lichtheid en gouden randjes ziet .
Maar niet altijd , dan ben ik zelf ook effe zwaar .
t !!!@#$???

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik herken het wel, hoor. Ik ben ook niet zo'n koetjes en kalfjes prater. Waar moet je het over hebben als het niet psychologisch of hb en dergelijke mag zijn. Tja, ik weet het eigenlijk ook niet. Het weer? Het werk? De kinderen? Het nieuws? 'Ga je nog iets leuks doen het weekend?' *Zucht* Ik denk alleen niet meer zo vaak dat anderen minder sores hebben dan ikzelf. Overal is wel wat, ookal lijkt dat niet altijd zo. Maar of het koetjes of kalfjes zijn of wat diepgravender maakt voor mij eigenlijk niet zoveel uit, ik vind de verbinding die ik al dan niet heb met iemand het belangrijkst en van daaruit krijgt het gesprek betekenis voor mij.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kan natuurlijk wel praten over de aanbieding bij Albert Heijn en dat soort dingen . Soms vest handig en ben okk wel praktisch ingesteld :
Of gewoon met de buurvrouw over iets , en zowaar het weer af en toe .

Ben heus niet zo arrogant dat ik alleen maar op niveau wil blsh1:
Maar hangt van dw persoon af en bij sommigen praat ik dan weer te diep
t !!!@#$???

jannemar
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Over wat lichtere onderwerpen praten ervaar ik als prettig. Natuurlijk naast diepgaandere gesprekken met gelijkgestemden.
Wat me meer stoort dan koetjes en kalfjes dat zijn 'spectaculaire' gesprekken, waarin benadrukt wordt hoe erg iets wel niet is, alsof men het zelf heeft meegemaakt. Waarin men blijkbaar wil laten zien hoezeer men meeleeft met Jan-en-alleman, van hun eigen woonomgeving tot aan ellende over de hele wereld toe.

LexaPure
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het mooiste vind ik als je met iemand zowel de diepte in kunt als een koetje-kalfjes gesprek. Er is dan het vertrouwen en de verbinding. Je begrijpt elkaar. Dan hoeft het niet de diepte in en het hoeft ook niet zwaar.
Soms voel ik me wel zwaar en wil ik dit kunnen benoemen, zonder dat reeën drama van gemaakt wordt.
Dan merk ik dat dit nog weleens anders overkomt en er een zwaar gesprek ontstaat waar ik weinig behoefte aan heb.
Is dat herkenbaar voor jullie?
Enkel even benoemen dat je ergens mee zit, zodat het er mag zijn. En dan is het goed.

@jannermar, tja die “erg hè” gesprekken. :wink:
Ik zei het laatst als grap, het werd serieus opgepakt, had ik niet verwacht.
Tis toch errug allemaal. :P
Life is a game, play it!
Well it's serious gaming

jannemar
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hahaha, ja, heel herkenbaar, dat "erg he?".
Ik herken wat je schrijft, over diepgang en luchtigheid. Soms vind je dat bij iemand en dat is een verademing. Wat zwaar is wordt lichter en lichter mag er zijn. Juist omdat de ander iets van wat jou bezwaart, voelt en kent, hoeft het niet altijd uitgesproken te worden.
Ik blijf ver van de sensatiegesprekken, het leven zelf brengt al 'sensatie' genoeg in kleine dingen.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@jannermar, tja die “erg hè” gesprekken. :wink:
Ik zei het laatst als grap, het werd serieus opgepakt, had ik niet verwacht.
Tis toch errug allemaal.
Ja, een grap die per ongeluk serieus wordt genomen, da's pas erg ; )
Beetje wel, altijd jammer als een grap niet goed landt. Maar in dit geval eigenlijk ook wel weer komisch.

LexaPure
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

jannemar schreef:
zo 10 nov 2019, 17:43
het leven zelf brengt al 'sensatie' genoeg in kleine dingen.
Ja, mooi eigenlijk hè.
Ik houd er van om de schoonheid te zien in alles wat het leven omvat.
Misschien is het goed door een langdradig ‘koetjes en kalfjes’ gesprek heen worstelen of serieuze errug-hè gesprekken een interessante uitdaging.
Life is a game, play it!
Well it's serious gaming

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben weer een tijdje in NL geweest, opnieuw vele vele vele mensen te woord gestaan die weg willen en naar een ander land willen emigreren om daar hun leven weer inhoud te geven zoals ze dat zelf willen. Ik merk dat er steeds meer een soort sociale ontevredenheid de basis is geworden in het dagelijkse leven. De vraag mbt dit onderwerp is in hoeverre je meedoet met deze ontevredenheid en daar -onbewust- andere mensen voor kiest om dat zelf te uiten. Je blijft in die cirkel hangen.

Overigens zijn er teveel mensen die op basis van drama communicatie hun behoefte voor drama veilig stellen. (hé buurvrouw...heb je het al gehoord van die aan de overkant...die op nummer 13 woont...nou moet je luisteren)

Iha: Mannen zijn meer oplossingsgericht bezig, vrouwen zijn meer sociaal contact gericht bezig.
don't hide what you have !

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mannen zijn meer oplossingsgericht bezig, vrouwen zijn meer sociaal contact gericht bezig.
Nou, het begon mij wel op te vallen dat we intussen een behoorlijk gezellig vrouwenpraatgroepje hadden, waar geen man meer tussenkwam. Maar nu ben jij weer terug, Plato, en jij mijdt die softe onderwerpen niet : )

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn sterrenbeeld is Ram...denk je dat daar veel vraag naar is ?

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tjeempie schreef:
do 14 nov 2019, 14:40
?

Met welk sterrenteken beleeft Ram zijn grote liefde?
Een Ram domineert graag anderen en vindt het fijn de touwtjes in handen te hebben. Daarom is zijn motto: “Ik ben”. Rammen zijn assertief en van nature wilskrachtig. Wil je een relatie met een Ram zal je geen gevoelige teentjes mogen hebben.

Zijn persoonlijkheid.
Van bij de geboorte is de Ram assertief, vrijpostig, energiek, intelligent, uitgeslapen, in hoge mate egoïstisch, competitief, geestdriftig, koppig, vooruitziend en een leiderstype. Een Ram kan zich bij momenten niet beheersen waarbij ongeduld, arrogantie en soms zelfs tekenen van -verbaal- geweld niet onmogelijk zijn. Rammen hebben aanleg om succesvolle ondernemers te worden, zij zijn ook geschikt als soldaten of sporters. De meeste avonturiers zijn Rammen. Omdat de Ram het vuur in zich heeft en als een bliksemschicht kan handelen, is hij het gevaarlijkste sterrenteken van alle.

Overeenkomsten met andere tekens.
Als vuurteken is het voor de Ram belangrijk een partner te vinden die hem voordeel brengt en met wie hij goed kan samenwerken. Rammen draaien altijd rond andere vuurtekens als de Leeuw en de Boogschutter. Als hij zijn grote ego onder controle kan houden en hij minder direct is kan een samengaan met de Leeuw evolueren naar een relatie waarin respect, adoratie, verbondenheid en aanmoediging aanwezig zijn. De Ram-Tweelingcombinatie begint onder een gelukkig gesternte maar zal nooit uitgroeien tot een betekenisvol en productief huwelijk. Anderzijds mondt een samengaan tussen Ram en Weegschaal uit in een relatie van Herculesgehalte aangezien die zeer complex en moeilijk uitvalt; als alles in de plooi valt kan dit samengaan nochtans zeer productief worden.

Aan de negatieve kant is er de Ram-Schorpioencombinatie omdat er onvoldoende compatibiliteit is om tot een goede en betekenisvolle relatie te komen. Om een gelukkig leven te leiden moet Ram zijn agressiviteit en zijn harde persoonlijkheid kunnen beteugelen. Alleen op die voorwaarde kan hij een relatie op lange termijn aangaan met tegengestelde zonnetekens en vooral alle watertekens.

Voor alle duidelijkheid: de Ram kan een sterke partner zijn in een langdurige verhouding.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”