Trish81
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Conflict werk

Goedemiddag,

Vorig jaar heb ik een conflict gehad met een collega.
Zij wilde de baas over mij spelen en beweerde dat ik mijn werkzaamheden niet goed doe. Dit heb ik niet toegelaten.
Vervolgens heeft ze beweerd dat ik aan haar (haar) heb getrokken, geduwd e.d.

Mede naar aanleiding van mijn assessment heb ik een coach gekregen.
Hier heb ik van geleeerd dat ik een zeer introvert persoon ben. Ik ga liefste ook conflicten uit de weg.

Onlangs had ik een beoordelingsgesprek en ik probeerde nog eens de vissen naar dat conflict.
Mijn leidinggevende beweerde dus dat ik fout ben geweest. Ik zei dat terug schreeuwen idd fout is geweest, maar meer heb ik niet gedaan.

Nog steeds probeert die collega mij weg te pesten, zelfs met behulp van andere collega's.
Ze probeert fouten in mijn schoenen te schuiven die niet terecht zijn. Doordat ik mij probeer te verdedigen, lijkt net of ik schuldig ben.
Mijn leidinggevende heeft ook regelmatig contact met haar en dat mag uiteraard.
Ik heb wel minder vertrouwen of ik echt terecht kan bij mijn leidinggevende.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij mij met rust laat?
Doordat anderen haar geloven, ben ik bang dat straks mijn contract niet verlengd gaat worden.

Alvast bedankt.

Gr.
If you put your mind to it, you can accomplish anything

mabeg
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Conflict werk

Hoi Trish81,

Wat een vervelende situatie! Ik heb niet een vergelijkbare situatie gehad, maar wel eentje waarbij ik mijn leidinggevende ook niet meer helemaal kon vertrouwen en waar ik behoorlijk gestrest van raakte. Om die reden ben ik toen gaan praten met de bedrijfsarts. Hij heeft mij toen geholpen met dit probleem en heeft met mijn leidinggevende gepraat. Misschien een optie voor jou ook?
Andere opties die ik nog kon bedenken is een vertrouwenspersoon benaderen als jullie bedrijf deze heeft. Of misschien zelfs een geschillencommissie?

Ik hoop voor je dat er een oplossing komt!

gr Mabeg

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Is een stap naar boven een aanpak? Dus een gesprek met de leidinggevende van je chef. Thema is niet een: hij/zij deugt niet, maar ik attendeer U ( de leidinggevende) op blokkades en/over verbeteringen binnen onze organisatie.

Of nog beter: de baas van de baas van de baas. Deze macro aanpak leidt tot twee items: verantwoordelijkheid tonen voor de bescherming van de organisatie en jezelf updaten als serieuze medewerker.
don't hide what you have !

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Naar de vertrouwenspersoon zou ik zeggen en rondkijken of er ergens een fijnere werkplek te vinden is, maar dat deed je misschien al.

HbLasser
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hallo. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Heb het op directieniveau gebracht en toen was het wel gedaan. Je kan ver gaan maar het houd natuurlijk een keer op. Werk trouwens inmiddels ergens anders. Soms heb je dat. Geen klik. En zelf denk ik nu dat er vaak word gepest omdat mensen verrekte onzeker zijn!

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En zelf denk ik nu dat er vaak word gepest omdat mensen verrekte onzeker zijn!
Ja, dat is volgens mij waar!

Trish81
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Bedankt voor reacties.

Ik weet niet wie er te vertrouwen is. Zij heeft het al voor elkaar gekregen dat iedereen denkt dat IK schuldig ben.

Ze doet momenteel werkzaamheden wat ze niet begrijpt, kletst hele dagen en komt overal mee weg.
Nu krijgt ze iets simpels niet gedaan, wat ander gewoon zou kunnen.
Nee... wij "uitvoerders" kunnen aan haar aanpassen omdat zij "dat" niet kan!!
Normaal gezien ligt iemand buiten als iemand niet functioneert.

Op het werk is het momenteel al een ramp met de reguliere enorm trage werkwijze.
Als dit aangepast gaat worden naar haar manier, dan gaan wij echt veel klanten verliezen! Heeft niemand dat nu door??
Nou ja verliezen... hier kunnen leveranciers nog alles vragen wat ze willen...

Marcia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Trish, jouw verhaal is zo herkenbaar. Ik heb ook zo'n leidinggevende gehad.
Iedereen was enthousiast over haar, behalve een collega en ik. Wij werden niet vertrouwd en kregen natuurlijk alle rotklussen.
Ze betichtte mij van liegen etc. en ik zat in zak en as net als jij.
Dat iedereen alles prima vond, snap ik nog steeds niet. We hadden zo veel achterstanden dat dossiers niet meer geteld werden maar opgemeten in centimeters. En het was verboden om dingen te noteren in het systeem.
Uiteindelijk ben ik maar gaan doen wat ze zei, dus links springen als zij wilde dat ik links sprong en rechts als het rechts moest. In de hoop dat alles in zou storten en dat dan de waarheid naar boven zou komen.

Toen kwam ineens het goede bericht dat zij weg ging. Ik was zo blij, dat ik me spontaan samen met een paar anderen een afscheidsfeestje heb georganiseerd. Ik houd niet eens van feestjes.

Haar opvolger blijkt achteraf ook een HB'er te zijn. Ik kon met deze leidinggevende lezen en schrijven. En bracht weer ideeën en kreeg er weer zin in.
Dat heeft geleid tot vele promoties.

Ik heb ongeveer 2,5 jaar last van haar gehad en in die tijd heb ik veel afleiding gezicht buiten mijn werk. Dus veel cursussen gedaan. Maar ook veel van me afgeschreven, zoals onderstaand gedichtje wat over haar ging. Normaal deel ik mijn gedichten niet met zoveel info, maar wie weet helpt het je.

Haar vinger vuurt met verwijten
Haar stem spuugt straf
Mijn schouders schermen met satire
Mijn hart herbergt haat

De schone schijn schittert
Vriendelijkheid verbergt wrok
Dagelijks droom ik dit te doorbreken
Ach, de dag is weer voorbij

Haar adem ankert de afgunst
Haar wenkbrauwen wanen wetenschap
Mijn rug roept rivaliteit
Mijn buik borrelt van blaam

De schone schijn schittert
Vriendelijkheid verbergt wrok
Dagelijks droom ik dit te doorbreken
Ach, de dag is weer voorbij

Na ongeveer 2 maanden na haar vertrek was overigens iedereen blij dat ze weg was.
Ineens ging de vestiging 10 keer beter draaien.

Ik wens je heel veel sterkte.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een hb-er als leidinggevende, wat een zegen! Dat was die twee jaar afzien achteraf misschien wel waard : )

Trish81
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik zit hier al een tijdje binnen het bedrijf en heb voor verschillende afdelingen gewerkt.
Mijn eerste leidinggevende van die afdeling die heeft mij uit mijn schulp gekregen.
Deze man heeft met gemak de universiteit behaald en heeft een eigen B.V.
Die man wist alles wat er speelde op de werkvloer en kon met weinig woorden alles overbrengen.
Iedere dag kwam hij even paar minuten langs om te vragen of er nog iets bijzonder is etc. Erg betrokken.
Hij had al een zware baan en zou hij nog taken van een ander moeten overnemen. Uiteraard is hij weg gegaan.
Ik vond het echt jammer dat hij weg moest, maar wel begrijpelijk.

Gelukkig had ik mail naar manager gestuurd over de werkwijze die veranderd zou moeten worden.
De manager heeft mailtje terug gestuurd dat wij de huidige werkwijze niet gaan veranderen en heeft ook de directeuren ingelicht.
Helaas is nog niet duidelijk dat de veranderingen die doorgevoerd zouden moeten worden van haar afkomstig waren.

Ik ben blij dat ik mijn huidige werkzaamheden kan behouden, die andere werkzaamheden voelde echt on-etisch.

Hebben jullie ook een grote ethiek?

Marcia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Een hb-er als leidinggevende, wat een zegen!
Inderdaad. Het grappige was dat dit een zege was voor iedereen. Hij liet mensen standaard vrij en door zijn vooruitziende blik dankzij logisch nadenken waren de problemen al vaak opgelost voordat een probleem was.
Mede dankzij hem heb ik behoorlijke interessante uitdagingen gehad en in korte tijd een groei doorgemaakt.
Wat wel leuk is, dat we op dat moment geen van beide wisten dat we HB'ers waren. Wel dat we allebei maar rare vogels waren. [:))]

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Gelukkig had ik mail naar manager gestuurd over de werkwijze die veranderd zou moeten worden.
De manager heeft mailtje terug gestuurd dat wij de huidige werkwijze niet gaan veranderen en heeft ook de directeuren ingelicht.
Goed gedaan Trish!
Ja, groot gevoel voor rechtvaardigheid. Heb ik zelf het meest last van als het om het grote plaatje gaat. Bijv. de vluchtelingensituatie rond Zuid Europa maakt me heel kwaad.
Maar van een kortzichtige, bazige leidinggevende had ik ook veel last.

Geinig, Marcia, twee onbewuste hb-ers bij elkaar! Maar dat zal eigenlijk wel heel vaak het geval zijn, daar waar pientere mensen elkaar goed liggen.

Trish81
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Eind vorige week is het serpent uitgevallen tegen een andere collega.
Zeer minachtend en manipulatief deed ze om zo ervoor te zorgen dat er iets voor haar werd gedaan.

Er viel echt een blok van mijn rug dat nu iemand anders het eindelijk ook heeft meegemaakt.
Zijn leidinggevende was er op dat moment niet, maar zij zat al bij de assistent leidinggevende met haar versie van het verhaal klaar.

Vandaag is er weer een blok terug op mijn rug gekomen....
Collega heeft zijn verhaal verteld aan zijn leiddinggevende en die heeft "gewoon" een mailtje gestuurd hoe de werkwijze is van die afdeling.
Het feit dat ze ook minachtend en manipulatief is geweest, wordt nu volledig weggewuift!
Hierdoor is mijn geloofwaardigheid ook weer ingetrokken, doordat de manager hier (nog) niet van af weet.

Moet ik mij er niet mee bemoeien (en afwachten of contract niet verlengd wordt) of melding maken dat serpent weer is uitgevallen??
EN hoe vertel ik het, zonder mezelf weer in twijfel te brengen....??

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Trish81 schreef:
di 10 mar 2020, 11:46
Trish81 schreef
...
Moet ik mij er niet mee bemoeien (en afwachten of contract niet verlengd wordt) of melding maken dat serpent weer is uitgevallen??
EN hoe vertel ik het, zonder mezelf weer in twijfel te brengen....??
...
Het is heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Geef daarom aan hoe JIJ je voelt, en wat deze situatie met JOUW doet ; dat JIJ je er niet prettig bij voelt. Aangeven, doe je aan (denk ik) personeelsmanager, of leidinggevende, of aan assistent leidinggevende, aan het serpent zelf. Dat laatste is mss wel het minst wenselijk, voor jouw, maar hieruit kunnen wel mooi vriendschappen ontstaan...
Of je kunt je contract uitdienen.
Camiel
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Terug naar “HB en werk”