Ruud307
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

HB bespreekbaar maken op werk?

Beste mensen,

ik ben betrekkelijk nieuw hier. Ik vroeg me af of mensen die gaan solliciteren bespreekbaar maken dat ze HB zijn? Ik ben er pas sinds korte tijd (op mijn 50ste) achter dat ik het mogelijk ben. Het is niet onderzocht, maar het verklaart wel heel veel voor mij. Dus ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat ik het ben. Tot op heden ervaar ik een mega-drempel om er überhaupt met iemand over te beginnen. Hoe werkt dat bij anderen?

Groeten,
Ruud.

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: HB bespreekbaar maken op werk?

Ik vertel nooit dat ik HB ben.
Mensen die daar geen ervaring mee hebben weten niet wat het inhoud en hier mee om te gaan.
Kan alleen maar een aanleiding zijn tot excuus als er iets niet goed gaat. (Waarom kan jij dat niet, je bent toch zo slim)
Als je mensen hebt die er wel verstand van hebben herkennen dit wel en komen daar zelf mee.

Je zou wel kunnen vertelen dat je aan multi-disciplinair denken doet

efficiency≈distortion-¹

It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb toevallig net een sollicitatietraject achter de rug. Het eerste sinds mijn zelfverklaard hb-schap. Ik heb hb niet genoemd maar wel verteld dat ik veel nadenk over allerlei thema's, over wat er anders zou kunnen, en behoefte heb hier concreet iets mee te doen. Voor mij was het een fijne manier om iets wezenlijls over mezelf te vertellen. Nu was het ook een baan waar deze karaktertrek bij past maar ik neem aan dat jij ook op zoek zult gaan naar een baan waar je jouw manier van denken kunt inzetten.
Ik ben het hier overigens vaker tegengekomen: vertel niet dat je hb bent, wel hoe je qua denken in elkaar zit.

O ja, ben trouwens aangenomen : )

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tjeempie schreef:Ik heb toevallig net een sollicitatietraject achter de rug. Het eerste sinds mijn zelfverklaard hb-schap. Ik heb hb niet genoemd maar wel verteld dat ik veel nadenk over allerlei thema's, over wat er anders zou kunnen, en behoefte heb hier concreet iets mee te doen. Voor mij was het een fijne manier om iets wezenlijls over mezelf te vertellen. Nu was het ook een baan waar deze karaktertrek bij past maar ik neem aan dat jij ook op zoek zult gaan naar een baan waar je jouw manier van denken kunt inzetten.
Ik ben het hier overigens vaker tegengekomen: vertel niet dat je hb bent, wel hoe je qua denken in elkaar zit.

O ja, ben trouwens aangenomen : )
Gefeliciteerd!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Gefeliciteerd, Tjeempie! Ik omschrijf inderdaad ook hoe ik in elkaar zit zonder de term te noemen. Bij mensen die niet goed weten wat hb echt inhoudt (en/of onterechte vooroordelen hebben) helpt het niet mee als je de term noemt, en ik heb de ervaring dat de mensen die er wel verstand van hebben het vanzelf wel herkennen.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bedankt, Gerard en Liv!

O ja, wat betreft de megadrempel om te vertellen over het vermeend hoogbegaafd zijn: herkenbaar. Ik was al zenwuwachtig om er tegen mijn man over te beginnen. En die heeft nota bene bij een bnn iq test eens op hb niveau gescoord, maar dat nam hij zelf totaal niet serieus. Hij had het oude beeld van genieën in zijn hoofd. En dat is het probleem: dat hebben de meesten die zich er niet in verdiept hebben.

Vrienden die volgens mij niet hb zijn ga ik er niet mee lastig vallen. Tenzij het verhelderend zou zijn bij een bepaald gespreksonderwerp.

Bij een vriendin is het onderwerp bespreekbaar geworden doordat zij een kennis heeft die tijdens een verjaardag suggereerde dat ik hoogbegaafd ben en de gezamenlijke vriendin zelf ook. Wel prettig, dat het zo meteen op tafel lag : )

Bij vrienden waarbij ik dingen herken wil ik het onderwerp langzamerhand wel een beetje gaan aankaarten.

Voor mij was het de goede volgorde om er eerst hier, toen met een hb-coach en uiteindelijk met anderen over te praten. Zo wordt het steeds minder spannend en beladen.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Tjeempie schreef:
ma 11 mei 2020, 21:00
(...) O ja, ben trouwens aangenomen : ) (...)
Gefeliciteerd!

En mbt het onderwerp: Inderdaad, bij een sollicitatiegesprek gewoon zeggen op welke manier je denkt; daar kom je denk ik verder mee

Een makkelijke manier om over dit onderwerp bij een willekeurige persoon te beginnen is misschien:
"Ben jij misschien HB?", en het vooral niet op jezelf betrekken
Je hoort vanzelf aan het antwoord wat je wel en niet kunt vertellen
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een makkelijke manier om over dit onderwerp bij een willekeurige persoon te beginnen is misschien:
"Ben jij misschien HB?", en het vooral niet op jezelf betrekken
Je hoort vanzelf aan het antwoord wat je wel en niet kunt vertellen
Goeie! Hou ik in gedachten.

Ruud307
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dank je wel allemaal voor de reacties! Ik neem ze allemaal voor de toekomst. In mijn beleving zou het kunnen helpen als mensen (mijn baas/manager) het weten en er in mijn geval op een luchtige wijze mee om kunnen gaan. Misschien eerst zorgen in de nieuwe job dat er resultaten zijn, dat ze de kwaliteit zien, dat je geaccepteerd wordt en dan uitleggen? Belichten dat er situaties en omstandigheden denkbaar zijn die niet altijd even gemakkelijk voor je zijn?

Nogmaals dank,
Ruud.

Ymn
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Tuurlijk
Dan baas worden van de onderneming haha

Opassen met de mens, mens is makkelijk beïnvloedbaar

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hmm, klinkt alsof je daarmee jezelf wel druk oplegt om in resultaten te laten zien dat je excelleert. Gewoon je best doen zou genoeg moeten zijn, toch?

Als jij behoeftes hebt die samenhangen met hoogbegaafdheid zijn die sowieso legitiem. Hoef je eigenlijk ook niet voor uit te leggen dat je hb bent. Als jij bijv zou vertellen: 'Ik merk dat ik me ga vervelen als ik simpele, eendimensionale opdrachten maak. Ik functioneer beter als ik zelf moet puzzelen om oplossingen te vinden' (ik noem maar wat), dan lijkt me dat dat helder is en dat een werkgever snapt dat hij jouw mogelijkheden maar beter ten volle kan benutten omdat je anders gaat afhaken.

Ruud307
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Tjeempie schreef:
di 19 mei 2020, 13:59
Hmm, klinkt alsof je daarmee jezelf wel druk oplegt om in resultaten te laten zien dat je excelleert. Gewoon je best doen zou genoeg moeten zijn, toch?

Als jij behoeftes hebt die samenhangen met hoogbegaafdheid zijn die sowieso legitiem. Hoef je eigenlijk ook niet voor uit te leggen dat je hb bent. Als jij bijv zou vertellen: 'Ik merk dat ik me ga vervelen als ik simpele, eendimensionale opdrachten maak. Ik functioneer beter als ik zelf moet puzzelen om oplossingen te vinden' (ik noem maar wat), dan lijkt me dat dat helder is en dat een werkgever snapt dat hij jouw mogelijkheden maar beter ten volle kan benutten omdat je anders gaat afhaken.
Dank je wel Tjeempie.

Bluesbabe
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb al geleerd: steek nooit je kop boven het maaiveld uit......
Ik probeer zo ´normaal´ mogelijk te doen en vooral niet op te vallen, dwz stil op de achtergrond.
Nu hebben collega´s het sowieso te druk met praat over kinderen, pampers en snotneuzen.
Als ik al iets vertel, luisteren ze toch niet. Bovendien kan ik dingen moeilijk uitgelegd krijgen. Als of ik van Mars kom (of Venus)
Ik doe mijn job naar beste kunnen en krijg, gelukkig, veel complimenten van de patiënten, die waarderen mijn rust, begrip en geven aan dat ik op een prettige manier, anders ben dan de collega´s.

Eigenlijk is dat best raar, dat patiënten die dingen opvallen. Zal wel komen dat die hele dagen de tijd hebben om te observeren.
verwacht niets, dan valt het nooit tegen

Terug naar “HB en werk”