plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Slaapproblemen

Bluesbabe schreef:
vr 21 feb 2020, 16:19
plato schreef:
do 20 feb 2020, 19:38
Je droomland is het verkeerde land...ga eens ergens anders pootjebaden. :)
leg eens uit.....

Na 2 jaar kan ik weer dromen over dingen en dromen waar proberen te maken.
Neemt niet weg dat de nachtmerrie nog in me zit.

Een mens kun je uit de oorlog halen, maar de oorlog niet uit de mens
Dromen over het onbekende dat wat gericht is op de toekomst, kindwensen van vroeger mooie wolken gestalte geven...derhalve wensdromen met goede afloop. Is ook te gebruiken als opstap naar een volgend stukje leven...and sweet dreams :)

don't hide what you have !

Vos
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Even een oud topic leven in blazen ;). Ik heb (ook) al heel wat jaartjes slaapproblemen. Niet in kunnen slapen, veel te veel gedachtes hebben, niet door kunnen slapen, 10000 keer per nacht wakker worden en eigenlijk nooit uitgerust je bed uit komen. Alle 'standaard' tips die je krijgt (je fysiek uitputten, meditatie, geen schermpjes voor het slapen gaan, ademhalingsoefeningen, allerlei voedingsadviezen, uit bed gaan als je wakker ligt...enz) geprobeerd en niks helpt. Nu las ik laatst iets over dat sommige HB'ers gewoon maar extreem weinig uur slaap per nacht nodig hebben om te kunnen functioneren, dat het lichaam gewoon niet meer slaap nodig heeft.

Ik vraag mij af of dit echt zou kunnen en of er mensen zijn die dit hebben? Het lijkt mij dat als je je wel altijd vermoeiend voelt na een nacht weinig slaap dit in principe betekent dat je wel meer slaap nodig zou hebben. Tegelijktertijd is de maatschappij/veel mensen in de wereld om ons heen vaak zo gefocust op 'je hebt minimaal 7-8 uur slaap per nacht nodig' dat het misschien wel een mentaal dingetje is. Dat je denkt dat je zoveel uur nodig hebt en dat als je dat dus niet haalt, je moe wordt van het idee dat je te weinig slaap hebt gehad....

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb eigenlijk al m'n hele leven af en aan slaapproblemen. Niet dat ik wekenlang niet kan slapen of zo, maar van tijd tot tijd heb ik moeite met in slaap vallen. Ik heb er geen feitelijk bewijs voor, maar ik durf wel met enige zekerheid te zeggen dat ik ook denk dat je hb daar invloed op heeft. Juist het onafgebroken denken en van de hak op de tak of het aaneenschakelen van herinneringen en gedachten, zorgen ervoor dat je niet kunt slapen. Je hoofd uitzetten gaat gewoonweg niet. Ik zou eens kijken naar een slaapmiddel of een vorm van therapie voor je ptss oid. Waarschijnlijk krijg je dat laatste al, maar ik heb eigenlijk ook geen idee wat je het beste kunt doen.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb er ook al m'n leven lang last van, zelfs al toen ik nog op de lagere school zat was het een groot probleem om in slaap te vallen. Dat had tot gevolg dat ik soms midden in de nacht nog wakker was, als 10 jarige en zelfs nog jonger, terwijl ik wel 's morgens in alle vroegte weer uit de veren moest. Daardoor was ik vaak oververmoeid en ik ben er eigenlijk nooit van af gekomen. Tegenwoordig gebruik ik iedere dag Melatonine, een 5mg variant, en dat helpt enorm goed, ik slaap nu makkelijker in en ik slaap beter door.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Verslapen is ook echt nog steeds een probleem. Niet meer zo vaak als vroeger, maar het is ook nog niet weg...
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Je lichaam (en geest) geven aan of je slaap nodig hebt. Dus als jij je vermoeid voelt, is dat echt zo, dat beeld je je niet in omdat je naar maatstaven te weinig slaap hebt gehad.
Wel is het zo dat sommige mensen (en ik verwacht ook op sommige momenten) met minder slaap kunnen. Er zijn mensen die een groot deel van hun leven met zelfs maar 4 uurtjes slaap af kunnen.
Ik niet. Ik heb gemiddeld 10u slaap nodig momenteel, vroeger, voor ik mijn psychische klachten kreeg, had ik met 6 tot 8 uur genoeg, nu merk ik dat ik dan echt te kort kom. Komt bij dat ik ook nog eens niet altijd makkelijk in slaap val en niet altijd makkelijk doorslaap, dus dat ik of zelfs 12u in bed lig, of 's middags nog even een dutje moet doen.
Is dus voor een ieder persoonlijk.
Mocht jij toch denken dat je je vermoeid voelt omdat je denkt dat je slaap tekort komt, terwijl dat misschien niet zo is, dat is natuurlijk uit te proberen. Je weet nu dat er ook mensen zijn die met 4u slaap per nacht zich prima voelen, dus pak een kortere nacht en probeer je er prima bij te voelen. Voelt het toch vermoeid, heb je toch echt meer slaap nodig.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nu las ik laatst iets over dat sommige HB'ers gewoon maar extreem weinig uur slaap per nacht nodig hebben om te kunnen functioneren, dat het lichaam gewoon niet meer slaap nodig heeft.

Ik vraag mij af of dit echt zou kunnen en of er mensen zijn die dit hebben? Het lijkt mij dat als je je wel altijd vermoeiend voelt na een nacht weinig slaap dit in principe betekent dat je wel meer slaap nodig zou hebben. Tegelijktertijd is de maatschappij/veel mensen in de wereld om ons heen vaak zo gefocust op 'je hebt minimaal 7-8 uur slaap per nacht nodig' dat het misschien wel een mentaal dingetje is. Dat je denkt dat je zoveel uur nodig hebt en dat als je dat dus niet haalt, je moe wordt van het idee dat je te weinig slaap hebt gehad....
Het boek dat mij van mijn slapeloosheid afhielp begon in elk geval met de boodschap dat je je slapeloosheid maar het beste kunt accepteren. Het helpt niet als je tijdens het wakker liggen piekert over de uren slaap die je mist.
De laatste tijd ben ik weer vaak midden in de nacht wakker, soms een paar uur, soms korter. De schade blijkt de volgende dag vaak best wel mee te vallen. Als ik deze periode accepteer gaat het vanzelf wel weer een keer over, neem ik aan. Als ik na zo'n nacht denk 'nu heb ik die slaap helemáál nodig' wordt het niks.

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatste jaren steeda minder slapen,5 uur ongeveer.Vroeg eruit ,wel genietend van de rust(2 Schoolgaande kinders).Het gekke bij mij is als ik te lang slaap mijn brein dus nog harder gaat.Blijkbaar sedeer ik mijzelf door minder te slapen.Kan dan wel helder denken maar het ‘raast’ dan minder.
Heb nu dus alleen nachtdienst ,slaap dan 5 uur en ben wakker(behalve dutje na het warm eten dan)

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Truus schreef:
do 14 jan 2021, 20:03
Je lichaam (en geest) geven aan of je slaap nodig hebt. Dus als jij je vermoeid voelt, is dat echt zo, dat beeld je je niet in omdat je naar maatstaven te weinig slaap hebt gehad.
Wel is het zo dat sommige mensen (en ik verwacht ook op sommige momenten) met minder slaap kunnen. Er zijn mensen die een groot deel van hun leven met zelfs maar 4 uurtjes slaap af kunnen.
Ik niet. Ik heb gemiddeld 10u slaap nodig momenteel, vroeger, voor ik mijn psychische klachten kreeg, had ik met 6 tot 8 uur genoeg, nu merk ik dat ik dan echt te kort kom. Komt bij dat ik ook nog eens niet altijd makkelijk in slaap val en niet altijd makkelijk doorslaap, dus dat ik of zelfs 12u in bed lig, of 's middags nog even een dutje moet doen.
Is dus voor een ieder persoonlijk.
Mocht jij toch denken dat je je vermoeid voelt omdat je denkt dat je slaap tekort komt, terwijl dat misschien niet zo is, dat is natuurlijk uit te proberen. Je weet nu dat er ook mensen zijn die met 4u slaap per nacht zich prima voelen, dus pak een kortere nacht en probeer je er prima bij te voelen. Voelt het toch vermoeid, heb je toch echt meer slaap nodig.
Wie was het nou die maar 2 uur sliep? Da Vinci?

Blijkbaar:
Leonardo Da Vinci, artistiek genie, vond dat hij te weinig tijd had om in één leven zijn ideeën uit te werken en wilde uitvinden hoe hij goed kon blijven functioneren op zo min mogelijk slaap. ... Hij sliep elke vier uur vijftien minuten en kwam in totaal op anderhalf uur slaap PER DAG uit.

FemkeS
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb er vaak en veel last van gehad.
Afgelopen jaar gaat het heel redelijk, maar ik heb wel toegegeven aan enige hulp. CBD-olie in mijn geval.
Nadeel is wel dat ik 's ochtends nòg wat trager op gang kom, en in de loop van de dag pas echt scherp word.
Maar niet slapen heeft nog meer beroerde effecten zeg maar :wink:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Slapeloosheid versus omgevingsfactoren...als ik terugkijk naar mijn leven van 13 jaar in Nederland en 13 jaar in Denemarken, dan ervaar ik een -groot- verschil in het leef. en woonklimaat en met name het sociale deel daar van.

Beide landen zijn even groot, maar NL heeft 17,5 miljoen inwoners en DK 5.8 miljoen inwoners, waarvan het grootste deel in de -weinige- grote steden wonen.

Mensen die naast en bovenop elkaar wonen, ken ik niet meer. Alsmede files, elkaar verdringen in supermarkten en winkels, agressie in het verkeer, de bevolkingssamenstelling ter discussie stellen, een onbetrouwbare overheid en niet te vergeten...´de inmiddels 64.000 wetten met bijbehorende voorschriften, bepalingen en regels. De NL overheid bepaalt je leven, niet jezelf meer. Je moeten aanpassen is sterker dan je eigen leven een persoonlijke inhoud en strategie kunnen geven.

De vraag mbt het onderwerp slapeloosheid vraag ik mij af in hoeverre de externe factoren een verkeerde invloed hebben op je persoonlijke leven. Ik ben er zelf van overtuigd dat dit een dominante factor is geworden. Het vervelende is dat je deze factor niet kunt beïnvloeden, maar wel kan en wil accepteren en daardoor een zekere rust verkrijgt dat leidt tot minder of geen slapeloosheid.

Zoek derhalve je persoonlijke mentale vrijheid op...en koester deze.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
za 16 jan 2021, 09:16
Slapeloosheid versus omgevingsfactoren...als ik terugkijk naar mijn leven van 13 jaar in Nederland en 13 jaar in Denemarken, dan ervaar ik een -groot- verschil in het leef. en woonklimaat en met name het sociale deel daar van.

Beide landen zijn even groot, maar NL heeft 17,5 miljoen inwoners en DK 5.8 miljoen inwoners, waarvan het grootste deel in de -weinige- grote steden wonen.

Mensen die naast en bovenop elkaar wonen, ken ik niet meer. Alsmede files, elkaar verdringen in supermarkten en winkels, agressie in het verkeer, de bevolkingssamenstelling ter discussie stellen, een onbetrouwbare overheid en niet te vergeten...´de inmiddels 64.000 wetten met bijbehorende voorschriften, bepalingen en regels. De NL overheid bepaalt je leven, niet jezelf meer. Je moeten aanpassen is sterker dan je eigen leven een persoonlijke inhoud en strategie kunnen geven.

De vraag mbt het onderwerp slapeloosheid vraag ik mij af in hoeverre de externe factoren een verkeerde invloed hebben op je persoonlijke leven. Ik ben er zelf van overtuigd dat dit een dominante factor is geworden. Het vervelende is dat je deze factor niet kunt beïnvloeden, maar wel kan en wil accepteren en daardoor een zekere rust verkrijgt dat leidt tot minder of geen slapeloosheid.

Ik denk wel dat je een goed punt hebt en tot op zekere hoogte zal je ook gelijk hebben, maar jammer genoeg hebben de meeste mensen niet de luxe om gewoon hun biezen te pakken en ergens anders te gaan wonen. Je geeft het juiste antwoord op een vraag, maar ik mis een hele hoop tussenstapjes die naar dat goeie antwoord toe leiden.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar zeker toen ik afgelopen zomer een weekje lang dat heb ervaren wat jij elke dag ervaart, ging ik pas veel beter beseffen wat jij hier noemt. Ik heb het al eerder ergens gepost, maar het is wel echt even cruciaal hier, denk ik. Toen ik terugkwam van die boerderij in Wales, merkte ik echt een (voelbare!) mentale druk. Ik voelde echte druk op m'n hoofd. Al die verplichtingen, al die regeltjes, al die dingen die je moet hier. En waarvoor? Inderdaad: Zodat je vervolgens tussen de menigte koopjes moet jagen in een supermartk!! Totale absurditeit natuurlijk. En je werkt je te pletter om dat moeizame leven maar in stand te houden. Want die buurman rijdt wél in een bmw en jij gaat nog op je scooter naar het werk... Al die druk de hele tijd en al die shit waaraan je wordt blootgesteld en dingen die je maar wil en moet en nog meer dingen die je ineens wil. Dingen die je allemaal niet nodig hebt, maar die ze toch door je strot proberen te rammen, want: G E L D

En nu is dan het kabinet gevallen...

Zo ontzettend veel gedoe allemaal.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mercurious schreef:
za 16 jan 2021, 13:00
plato schreef:

Ik denk wel dat je een goed punt hebt en tot op zekere hoogte zal je ook gelijk hebben, maar jammer genoeg hebben de meeste mensen niet de luxe om gewoon hun biezen te pakken en ergens anders te gaan wonen. Je geeft het juiste antwoord op een vraag, maar ik mis een hele hoop tussenstapjes die naar dat goeie antwoord toe leiden.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar zeker toen ik afgelopen zomer een weekje lang dat heb ervaren wat jij elke dag ervaart, ging ik pas veel beter beseffen wat jij hier noemt. Ik heb het al eerder ergens gepost, maar het is wel echt even cruciaal hier, denk ik. Toen ik terugkwam van die boerderij in Wales, merkte ik echt een (voelbare!) mentale druk. Ik voelde echte druk op m'n hoofd. Al die verplichtingen, al die regeltjes, al die dingen die je moet hier. En waarvoor? Inderdaad: Zodat je vervolgens tussen de menigte koopjes moet jagen in een supermartk!! Totale absurditeit natuurlijk. En je werkt je te pletter om dat moeizame leven maar in stand te houden. Want die buurman rijdt wél in een bmw en jij gaat nog op je scooter naar het werk... Al die druk de hele tijd en al die shit waaraan je wordt blootgesteld en dingen die je maar wil en moet en nog meer dingen die je ineens wil. Dingen die je allemaal niet nodig hebt, maar die ze toch door je strot proberen te rammen, want: G E L D

Een ondeugende opmerking van mij:

Gestel dat intelligente en slimme mensen Nederland verlaten en elders gaan wonen en niet/nauwelijks intelligente en slimme mensen binnenkomen in Nederland...de vraag: Wat is de impact voor Nederland?

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
za 16 jan 2021, 13:06
Mercurious schreef:
plato schreef:

Een ondeugende opmerking van mij:

Gestel dat intelligente en slimme mensen Nederland verlaten en elders gaan wonen en niet/nauwelijks intelligente en slimme mensen binnenkomen in Nederland...de vraag: Wat is de impact voor Nederland?
Ik heb ooit besloten om me niet meer druk te maken om dingen die ik toch niet kan veranderen. Hopelijk som ik daar het meeste wel mee op.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mercurious schreef:
plato schreef:

Yep! Zelf nu dus ook keihard weer aan het ervaren.

Puur tot slaap gericht, kan je wel je slaapkamer zo inrichten dat die in ieder geval rust geeft. Het liefst alleen het bed erin goede verduisterende gordijnen oid (al zorg ik wel altijd dat er een streepje licht binnen kan vallen, zodat ik gevoel blijf houden bij dag/nacht, maar met bv straatlantaarns voor je raam heeft dat geen zin (dan misschien een wake-up-lamp)), zo geluidsdicht als mogelijk en indien nodig een slaapmasker en oordoppen.
Al het andere buiten de slaapkamer.
Helaas blijft de druk en drukte van overdag zeker een rol spelen, en daar kun je niet veel aan doen. Ook menig psycholoog niet.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatste jaren steeda minder slapen,5 uur ongeveer.Vroeg eruit ,wel genietend van de rust(2 Schoolgaande kinders).Het gekke bij mij is als ik te lang slaap mijn brein dus nog harder gaat.Blijkbaar sedeer ik mijzelf door minder te slapen.Kan dan wel helder denken maar het ‘raast’ dan minder.
Heb nu dus alleen nachtdienst ,slaap dan 5 uur en ben wakker(behalve dutje na het warm eten dan)
Fijn dat dat van die nachtdiensten opgehelderd is, Gerard! Handig hoor, zo weinig slaapbehoefte en rustige hersenen.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Gisteren en eergisteren rond 23u in slaap gevallen. Dat is normaal echt uitzonderlijk in het weekend, maar de laatste tijd komt het steeds vaker voor. Ik vraag me af of dat ook duidt op een slaapprobleem. Dat je zo moe bent in het weekend dat je dus ergens anders te weinig hebt geslapen... Ik maak me er niet zo heel druk om, want doordeweeks word ik wel netjes op tijd wakker. Het is alleen een vreemde ontwikkeling, denk ik. Misschien is het wel normaal bij mensen die de 40 naderen :laugh:

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mercurious schreef:
zo 17 jan 2021, 09:33
een slaapprobleem. Dat je zo moe bent in het weekend dat je dus ergens anders te weinig hebt geslapen...
Slaapprobleem... In ieder geval slaaptekort ja, als je in het weekend zo moe bent en meer slaapt. Je kunt slaap ook wel enigszins inhalen.
Maar als je ieder weekend vooral wegslaapt omdat je doordeweeks te weinig slaapt is dat zeker een probleem en is er waarschijnlijk meer aan de hand dan alleen te weinig slaap. Dat doordeweekse slaaptekort komt dan weer door stress of dergelijke zaken en moet je dat dus aanpakken en niet alleen maar eerder naar bed proberen te gaan.
Succes....

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Truus schreef:
zo 17 jan 2021, 11:01
Mercurious schreef:
zo 17 jan 2021, 09:33
een slaapprobleem. Dat je zo moe bent in het weekend dat je dus ergens anders te weinig hebt geslapen...
Slaapprobleem... In ieder geval slaaptekort ja, als je in het weekend zo moe bent en meer slaapt. Je kunt slaap ook wel enigszins inhalen.
Maar als je ieder weekend vooral wegslaapt omdat je doordeweeks te weinig slaapt is dat zeker een probleem en is er waarschijnlijk meer aan de hand dan alleen te weinig slaap. Dat doordeweekse slaaptekort komt dan weer door stress of dergelijke zaken en moet je dat dus aanpakken en niet alleen maar eerder naar bed proberen te gaan.
Succes....
Nou, dat is dus niet het geval. Zo stond ik vandaag nog voor 9u op en gisteren was het een uurtje of 10 's ochtends. Vervolgens ga ik dan wel (op eigen tempo) m'n huishouden doen e.d.
Sinds een paar maanden maak ik makkelijk 40+ uur per week. Het wordt wel iets minder nu, merk ik, maar dat zal ongetwijfeld een rol spelen. Van jarenlang nauwelijks of niet werken, naar fulltime+ gaan. Ik hoor ook van vrienden van me dat ze in het weekend vaak nog moe zijn of zelfs op maandagochtend nog. Gewoonweg omdat ze zoveel doen. Doordeweeks werken voor de baas en in je vrij tijd werken voor jezelf. Wanneer mag je nog gewoon even op adem komen en van je rust genieten? We moeten maar zoveel de hele tijd en straks als de huidige crisis weer voorbij is, mogen we twee keer zo hard gaan werken om de schade in te halen die is aangericht... Of ben ik nu te cynisch?

Hoe dan ook kan ik sowieso wel aantonen dat het niet aan mijn fysieke gesteldheid ligt. Ik heb geen topconditie, maar ik ben mooi op gewicht en m'n conditie is sowieso beter dan de meesten. En die lui vallen ook niet om van vermoeidheid. Een menselijk lichaam is voorzien van behoorlijk wat reserves, dus daar maak ik me niet echt druk om. Ik ben eerder benieuwd of er weer een moment gaat komen dat het mentaal niet meer te behapstukken valt. Misschien moet ik me daar ook niet zo druk om maken. Het is gewoon iets wat ik met slaapproblemen of slaaptekort in verband breng. Zo is het namelijk al eerder mis gegaan. Dat zal nu niet zo snel gebeuren, als ik netjes aan m'n uren kom iedere nacht.

FemkeS
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mercurious schreef:
za 16 jan 2021, 13:14

Ik heb ooit besloten om me niet meer druk te maken om dingen die ik toch niet kan veranderen. Hopelijk som ik daar het meeste wel mee op.

Ja, dat besluit heb ik ook al een paar keer genomen. De praktijk blijkt wat weerbarstiger voor me :mrgreen:

Terug naar “HB en ...”