Mercurious schreef: ↑do 06 mei 2021, 10:49
MrMeozorz schreef: ↑wo 05 mei 2021, 22:52
Ik had geen video reactie verwacht, maar respect dat je jezelf laat zien en dat je mijn filmpje nog hebt afgekeken. Wat ik kan zeggen is dat sommige instituties vrijheid kunnen bieden en dat anderen dit dwarsbomen. Hetgeen is ook vanuit bepaald perspectief en ervaringen. Met je eindconclusie kan ik het niet eens zijn, ook al is het een
noodzakelijk kwaad. Wellicht dat mensen in de toekomst op deze tijd terug kijken en denken, wat was die 21e eeuw toch frapant. Als mijn filmpje mensen tot nadenken aanzet is mijn missie geslaagd.
P.S. Mijn profielfoto is wel van een kat he, haha.
Hier ben ik ook niet mee eens. In mijn ogen is het geen kwaad waaraan we moeten conformeren. Als dat het geval zou zijn, dan zou de samenleving volledig instorten...
Je hebt het in het begin ook over normaal en dat dat ook een vorm van onderdrukking zou zijn. Dat vind ik toch best heftig, man. Die eindeloze discussie altijd van mensen waarbij ze de vraag stellen wat normaal is. Ik word daar altijd een beetje ongemakkelijk van. Alles wat tot de norm behoort, is normaal. Je hebt culturele normen, persoonlijke normen, maatschappelijke normen, enz. Normen veranderen ook met de tijd. Zo was het vroeger heel normaal dat iedereen naar de kerk ging. Volgens jouw beredenering worden wij in onze vrijheden beperkt. Hoe kan het dan dat normen veranderen en zelfs culturele tradities worden gewijzigd? Zwarte Piet. Die hoort niet meer bij de norm. Dat is toch ook vrijheid? En is het niet mooi dat dat allemaal kan terwijl je je conformeert/aanpast/meegaat in de maatschappij?
Normaal heeft mij en veel mensen die mij lief zijn ook heel ongemakelijk gevoeld, het is zeker een vorm van onderdrukking, maar minder dan het was. De maatschappij ontwikkeld zich, maar niet doormiddel van "normaal". Normen veranderen door mensen vooruitstrevende mensen en die anderen aansturen en inspireren, vooruitstrevende mensen buiten de norm. Het is mooi dat normen kunnen veranderen, maar normaal is geen heilig huisje voor mij. Omdat we in een geavanceerde maatschappij leven betekend niet dat we niet beter kunnen.
Waarschijnlijk ben je al tot de conclusie gekomen dat beide onze standpunten correct zijn. Het hangt er gewoon vanaf welke personen het betreft en welk perspectief dit betreft. Normen die waardig zijn aan de mens kunnen overeenkomst hebben met de waarden van de norm, en dat is prima, maar helaas is dit niet altijd het geval. Als conformeren betekend een onwaar(dig) leven moeten leven, waarom? Compromissen worden altijd gemaakt, betekend nog niet dat men normaal hoeft te zijn of dat deze compromissen nodig zijn.
Bij deze heb ik gezegd wat ik wou zeggen, eigenlijk heb ik al gezegd wat ik wou zeggen in het filmpje. Interpertatie kan ik enkel aan andere over laten.