Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

verschillen / overeenkomsten HB en ASS op een rijtje gezet

Ik kwam dit mooie overzicht te,gen:

https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... dheid-.pdf

VectorAxis90
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: verschillen / overeenkomsten HB en ASS op een rijtje gezet

Heel erg interessante informatie.

Het eerste label die ik officieel opgeplakt heb gekregen was ASS (Asperger) en ik had later moeite om die van HB te accepteren. Dat is met name de afgelopen twee jaar een zoektocht geweest. Hoe meer ik over HB te weten ben gekomen, hoe meer ik besef dat veel, zo niet al, mijn problemen voortkomen uit HB (hoogsensitief en veelal wederzijds onbegrip) ipv ASS.

Waar ik eerder nog dacht beide aan te vinken, lijkt het er steeds sterker op dat er enkel sprake is van hoogbegaafdheid. Hoewel ik een aantal jaren geleden heel opgelucht was dat er "iets" gevonden was bij mij, voelde ik mij slechts voor een klein deel begrepen. Het was lastig de aansluiting te vinden tussen wie ik echt was en het ASS label en ik liet mij daarom nog testen op ADHD in de hoop dat het de missing link zou zijn. Via die route kwam toen uiteindelijk HB boven tafel. Heel spijtig dat ik mij daar toen zo tegen heb verzet.

Wanneer ik nu de verschillen zo bekijk begrijp ik des te meer waarom ik moeite had met mijzelf te kunnen vinden in HB / ASS. De linkerkolom lijkt volledig op mijn lijf geschreven te zijn en ik begrijp gewoon niet dat mijn naam er niet gewoon boven staat. ;) Weer een stukje meer inzicht en een belangrijke stap richting begrip en zelfkennis.

Fijn om wat nieuw voedsel te hebben om te kunnen herkauwen. Kortom, dank voor het delen!

FemkeS
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: verschillen / overeenkomsten HB en ASS op een rijtje gezet

Dank voor het delen.

Heel helder document, dat mij ook antwoord geeft op wat vragen die ik blijkbaar (deels onbewust) nog had!

Terug naar “HB en ...”