Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

HB-Forum gaat door!

Eerder kondigde ik aan dat ik het HB-Forum per 1 maart 2022 zou gaan sluiten. Hier kwamen zo veel reacties op, dat ik het in heroverweging genomen heb.

Ik heb binnen Hoogbegaafd in Bedrijf bij mijn collega’s gepolst wie mee willen werken om het forum in de lucht te houden. En drie collega’s gaan hier actief aan meewerken. Dat zijn:

Afbeelding
Sylvia Tas

Afbeelding
Ingeborg de Keizer (forumnaam: IngeborgEM)

Afbeelding
Annie van Dongen (forumnaam: Annie)

Ze gaan eerst een tijdje meelezen en kijken wat hier allemaal gebeurt. Ook gaan we het forum wat opschonen. Daarnaast zullen wij zelf zorgen dat er regelmatig actuele content geplaatst wordt, zoals bijvoorbeeld bijeenkomsten, evenementen, trainingen etc.

Selah treedt nu terug als moderator. Ik ben haar heel dankbaar voor haar inzet als moderator de afgelopen jaren.

Hebben jullie vragen, opmerkingen, ideeën ter verbetering van het forum? Plaats die dan als reactie op dit bericht in dit topic en het nieuwe modteam zal dit bekijken!

Groet,

Rianne van de Ven

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: HB-Forum gaat door!

Hoi,

Ik ben heel blij dat het forum doorgaat! Als het niet voor mezelf is (zo heel vaak kom ik er intussen niet meer), dan toch zeker voor de mensen die in de toekomst nog tot de ontdekking gaan komen dat ze hoogbegaafd zijn en een veilige plek zoeken om hier over te leren en van gedachten te wisselen.

Ook goed dat er nieuwe moderatoren zijn. Mensen met stevige kennis van zaken nog wel.

Maar ik zie ook een klein probleempje met de manier waarop de doorstart heeft plaatsgevonden.

De laatste jaren is het steeds rustiger geworden op het forum. Dat komt denk ik voor een groot deel doordat er intussen andere media zijn opgekomen om contact te onderhouden. Er zijn facebookgroepen rond het thema hoogbegaafdheid en Stichting Hoogbegaafd heeft ook What's Appgroepen opgezet voor verschillende subcategorieën hoogbegaafden. (Regio, leeftijd, 'twice exceptional'). Ik vind zelf een internetforum een véél fijnere plek om te struinen en in gesprek te komen en te blijven, maar die andere plekken lijken toch laagdrempeliger te zijn en doordat ze zo drukbezocht worden is het ook een makkelijkere manier om mensen in real life te ontmoeten, in je eigen omgeving. Zelf heb ik langs die weg een aantal mensen ontmoet in Amersfoort, die elkaar nu een aantal keer per jaar zien.

Nu is het zo dat dit forum ooit is opgezet door HB-coach Rianne van der Ven en officieel nog onder haar verantwoordelijkheid valt, als ik me niet vergis. En als je googlet 'forum hoogbegaafdheid' kom je eerst op haar site terecht, die doorverwijst naar dit forum. Waar weer eerst een flinke ruimte is gereserveerd voor Rianne van der Ven. Daar heb ik nooit heel veel moeite mee gehad, maar juist omdat al die andere plekken er nu ook zijn, wordt het toch een beetje lastig.

Laatst noemde ik een een What's App van Stichting Hoogbegaafd dit forum en kreeg direct van een moderator te horen dat er in die groep geen reclame mag worden gemaakt. Ik dacht 'Reclame? Het forum heeft toch helemaal geen winstoogmerk?' Maar later besefte ik dat het wel gelieerd is aan iemand die wel een bedrijf heeft rond hoogbegaafdheid. Dus... tja.

Intussen verlaat de een na de ander die What's app groepen (tientallen berichten per dag via whats app is ook niet echt aangenaam) en vind ik het zonde dat die mensen dit forum niet vinden.

Kortom, ik denk dat het mogelijk in het nadeel van het forum en dus van hoogbegaafden werkt, dat het nog zo sterk verbonden is met Rianne van der Ven. Toen zij aankondigde het forum op te willen gaan heffen, hebben verschillende mensen geopperd hoe het forum in de lucht kon worden gehouden; de mijne was om het onder te brengen bij Stichting Hoogbegaafd.

Er is een andere keuze gemaakt en op zich mogen we daar natuurlijk dankbaar voor zijn maar of het forum daarmee weer een bruisende plek gaat worden weet ik niet helemaal zeker.

Nou ja, één manier om meer mensen naar het forum te lokken, zonder reclame te maken op andere plekken, is misschien om iets te doen aan de vindbaarheid via google. Ik zal eens aan Stefan vragen of hij daar mogelijkheid toe ziet.

Dit wilde ik even ter overweging geven!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ben je een profit of een non-profit organisatie...je bestaan is afhankelijk van een hoe en waarom je de markt -jouw markt- benadert en profileert. Dat vraagt een actieve en een doorlopende attitude van de organisator. En dus niet van de doelgroep mensen die je zoekt als de basis van je organisatie. Heb je die binnengehaald dan is de volgende vraag hoe hou ik die groep vast. Oplossing is simpel...beloon ze voor die aanwezigheid. En wel doorlopend...
don't hide what you have !

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Verklaar je nader!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Binnen de wereld van websites die zich bezig houden met een bepaalde vorm van communicatie, zijn er volop mogelijkheden om mee te doen. Ik wist niet eens dat er naast het HB forum nog meer gelijksoortige en/of gelijkwaardige sites zijn. Kortom er is een vorm van concurrentie, if you like it or not.

Je zult dus meer aan marketing moeten doen om de HB doelgroep binnen te halen en te kunnen vasthouden. Zo niet...dan doe je mee met en meer van hetzelfde dat niet-nauwelijks-te weinig zal gaan werken. Met het openen i.c. beschikbaar stellen van het HB forum kom je er niet. Het verleden bepaalt de toekomst...wil je dat?

Hier achter mijn huis:
Waarom is dit zo fascinerend? Simpel, je staat niet meer in die dagelijkse Nederlandse file uit je neus te peuteren, maar opeens in een onbekende natuur waar je wel eens wat over hebt gelezen. Hier gebeurt het...

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zichtbaar zijn en gevonden worden is natuurlijk altijd goed voor een forum. Maar misschien bedoel je meer marketing in de zin van inspelen op de vraag. Ik zie een forum toch vooral als een plek waar je gelijkgestemden kunt vinden en waar informatie en activiteiten bij elkaar worden gebracht om je weg te vinden. Ik denk dat een forum beschikbaar stellen met recente informatie en activiteiten een heel aardig begin is.

Wel denk ik gevoelsmatig dat een forum met ervaringsdeskundigen anders is dan een forum met professionals als moderators. Maar misschien hangt het er vanaf hoe daarmee in de praktijk wordt omgegaan. Ik zou het zelf aardig vinden als de nieuwe moderators zich misschien zouden kunnen voorstellen en iets zouden kunnen vertellen over hun persoonlijke affiniteit met hoogbegaafdheid.

Er zijn wel andere organisaties, maar die hebben geen forum. Het is misschien een kwestie van smaak. Ik ben zelf iemand die graag schrijft, daarom kom ik hier 🤓👩‍🎓.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

In 2020 emigreerden 152 494 mensen, het jaar ervoor waren dat er 161 029. Vraag: zijn er nog wel hoogbegaafde mensen in Nederland ? Hoeveel dan ?

Als ik op basis van deze cijfers de jaren 2021 en 2022 zou doortrekken, dan kom ik uit op plm 600.000 mensen op basis van deze 4 jaren.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Tjeempie schreef:
za 19 feb 2022, 16:21
Hoi,

Ik ben heel blij dat het forum doorgaat! Als het niet voor mezelf is (zo heel vaak kom ik er intussen niet meer), dan toch zeker voor de mensen die in de toekomst nog tot de ontdekking gaan komen dat ze hoogbegaafd zijn en een veilige plek zoeken om hier over te leren en van gedachten te wisselen.

Ook goed dat er nieuwe moderatoren zijn. Mensen met stevige kennis van zaken nog wel.

Maar ik zie ook een klein probleempje met de manier waarop de doorstart heeft plaatsgevonden.

De laatste jaren is het steeds rustiger geworden op het forum. Dat komt denk ik voor een groot deel doordat er intussen andere media zijn opgekomen om contact te onderhouden. Er zijn facebookgroepen rond het thema hoogbegaafdheid en Stichting Hoogbegaafd heeft ook What's Appgroepen opgezet voor verschillende subcategorieën hoogbegaafden. (Regio, leeftijd, 'twice exceptional'). Ik vind zelf een internetforum een véél fijnere plek om te struinen en in gesprek te komen en te blijven, maar die andere plekken lijken toch laagdrempeliger te zijn en doordat ze zo drukbezocht worden is het ook een makkelijkere manier om mensen in real life te ontmoeten, in je eigen omgeving. Zelf heb ik langs die weg een aantal mensen ontmoet in Amersfoort, die elkaar nu een aantal keer per jaar zien.

Nu is het zo dat dit forum ooit is opgezet door HB-coach Rianne van der Ven en officieel nog onder haar verantwoordelijkheid valt, als ik me niet vergis. En als je googlet 'forum hoogbegaafdheid' kom je eerst op haar site terecht, die doorverwijst naar dit forum. Waar weer eerst een flinke ruimte is gereserveerd voor Rianne van der Ven. Daar heb ik nooit heel veel moeite mee gehad, maar juist omdat al die andere plekken er nu ook zijn, wordt het toch een beetje lastig.

Laatst noemde ik een een What's App van Stichting Hoogbegaafd dit forum en kreeg direct van een moderator te horen dat er in die groep geen reclame mag worden gemaakt. Ik dacht 'Reclame? Het forum heeft toch helemaal geen winstoogmerk?' Maar later besefte ik dat het wel gelieerd is aan iemand die wel een bedrijf heeft rond hoogbegaafdheid. Dus... tja.

Intussen verlaat de een na de ander die What's app groepen (tientallen berichten per dag via whats app is ook niet echt aangenaam) en vind ik het zonde dat die mensen dit forum niet vinden.

Kortom, ik denk dat het mogelijk in het nadeel van het forum en dus van hoogbegaafden werkt, dat het nog zo sterk verbonden is met Rianne van der Ven. Toen zij aankondigde het forum op te willen gaan heffen, hebben verschillende mensen geopperd hoe het forum in de lucht kon worden gehouden; de mijne was om het onder te brengen bij Stichting Hoogbegaafd.

Er is een andere keuze gemaakt en op zich mogen we daar natuurlijk dankbaar voor zijn maar of het forum daarmee weer een bruisende plek gaat worden weet ik niet helemaal zeker.

Nou ja, één manier om meer mensen naar het forum te lokken, zonder reclame te maken op andere plekken, is misschien om iets te doen aan de vindbaarheid via google. Ik zal eens aan Stefan vragen of hij daar mogelijkheid toe ziet.

Dit wilde ik even ter overweging geven!

Ja Tjeempie, dat klopt. Het forum is van mij. Ik heb de doorstart gedaan nadat de voorganger van het forum, het HIQ-forum van Wendy Lammer van Toorenburg stopte. Ik vind het belangrijk dat er zo'n platform is. Ik heb via het forum ook nieuwe klanten geworven en bestaande klanten vonden hier een fijne plek om met anderen van gedachten te wisselen. Maar het forum is voor iedereen, ook als je niet aan mijn praktijk verbonden bent. Het forum is voor iedereen, maar niet van iedereen. Ik ben de eigenaar en ik draag de kosten ook.
Zou best kunnen dat dat voor sommige mensen een reden is hier niet te komen. Ik heb destijds met het IHBV gesproken over het eigenaarschap, maar toen is besloten om een samenwerking aan te gaan en niet om het eigenaarschap over te dragen.
En voorlopig blijft dat zo.

De stichting Hoogbegaafd! draag ik een warm hart toe. Zij kiezen ervoor om met facebook en whatsappgroepen te werken. ik vind dat een hele fijne aanvulling voor de community. Zo kan iedereen ergens deelnemen via een platform dat bij hem/haar past.

PS
mijn achternaam van de Ven en niet van der...

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hmmm, jammer dat IHBV destijds geen interesse had. Zo'n stichting is toch anders dan een persoon.

Maar ook kinderachtig van Stichting Hoogbegaafd, of in elk geval die ene moderator in die ene What's App groep, dat ze geen reclame voor het forum toestonden. Het gaat er om waar hoogbegaafden mee geholpen zijn, zou ik denken. Maar ja, dan moet je ook coaches e.d. podium gaan geven, zullen ze wel denken.

Op dit moment is het nog een beetje ongemakkelijk, ben ik met MB eens, dat er 3 moderatoren zijn aangetreden die voor ons nog niet bekend zijn, op naam en foto na, maar die wel onze posts lezen.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
zo 20 feb 2022, 09:19
In 2020 emigreerden 152 494 mensen, het jaar ervoor waren dat er 161 029. Vraag: zijn er nog wel hoogbegaafde mensen in Nederland ? Hoeveel dan ?

Als ik op basis van deze cijfers de jaren 2021 en 2022 zou doortrekken, dan kom ik uit op plm 600.000 mensen op basis van deze 4 jaren.
Plato, Plato, Plato toch. Waarom strooien met cijfers die totaal geen raakvlak hebben met het onderwerp?
Ik had speciaal voor jou de functie ingesteld dat ik je berichtjes niet te zien krijg. ('Vijand' instellen heet dat, wat ik wel een beetje overdreven vind, maar goed.) Soms ben ik nieuwsgierig en lees ik ze toch. Maar dat kan ik toch beter niet meer doen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tjeempie schreef:
zo 20 feb 2022, 21:55
plato schreef:
zo 20 feb 2022, 09:19

Plato, Plato, Plato toch. Waarom strooien met cijfers die totaal geen raakvlak hebben met het onderwerp?
Ik had speciaal voor jou de functie ingesteld dat ik je berichtjes niet te zien krijg. ('Vijand' instellen heet dat, wat ik wel een beetje overdreven vind, maar goed.) Soms ben ik nieuwsgierig en lees ik ze toch. Maar dat kan ik toch beter niet meer doen.
Ik heb in 2021 het aantal van 23 jonge NL mensen plus hun vriend/vriendin, die uitstekend opgeleid zijn, geholpen om naar Noord Europa te gaan en er definitief daar te blijven. Ze hebben daar nu een -betaalbaar- woonhuis en een prima/uitstekende baan gekregen.

De basic reden is dat deze jongeren in Nederland geen huis meer krijgen en derhalve gedwongen worden bij paps en mams ergens op zolder met hun vriend/vriendin te moeten blijven wonen...de komende jaren en jaren.

De oorzaak en het gevolg daarvan is, dat een woonhuis eerst naar de asielzoeker gaat, dat op basis van het Nederlandse overheid beleid op macro niveau. Je kunt ook zeggen dat hiermee NL gezinnen en familieleden uit elkaar worden getrokken.

Ik verwacht dat het aantal in 2022 rondom de 50 jongeren plus vriend/vriendin zullen zijn. Ik doe dit werk geheel vrijwillig en kosteloos.

12.25 uur
Nog even wat later een NB: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -week-2022
oftewel ik blijf de komende jaren en jaren dit werk wel doen.

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tja. Beetje off-topic. Plato, ik waardeer je erg, maar misschien kun je een Denemarken-topic aanmaken?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MB schreef:
ma 21 feb 2022, 13:48
Tja. Beetje off-topic. Plato, ik waardeer je erg, maar misschien kun je een Denemarken-topic aanmaken?
Zoals je kunt zien schrijf ik onderwerpen mbt Nederland, Europa en soms worldwide. Dus niet over Denemarken.

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Yeah, er is weer activiteit.
Alle oude leden zijn weer wakker geworden en hebben weer wat te zeggen

Broke my Flux Capacitor

It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Eskimo schreef:
ma 21 feb 2022, 20:53
Yeah, er is weer activiteit.
Alle oude leden zijn weer wakker geworden en hebben weer wat te zeggen Afbeelding

Broke my Flux Capacitor
Ja...ik ben onderweg :wink:

https://ibb.co/ZzbvT4q

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Tjeempie schreef:
zo 20 feb 2022, 21:30
Hmmm, jammer dat IHBV destijds geen interesse had. Zo'n stichting is toch anders dan een persoon.

Maar ook kinderachtig van Stichting Hoogbegaafd, of in elk geval die ene moderator in die ene What's App groep, dat ze geen reclame voor het forum toestonden. Het gaat er om waar hoogbegaafden mee geholpen zijn, zou ik denken. Maar ja, dan moet je ook coaches e.d. podium gaan geven, zullen ze wel denken.

Op dit moment is het nog een beetje ongemakkelijk, ben ik met MB eens, dat er 3 moderatoren zijn aangetreden die voor ons nog niet bekend zijn, op naam en foto na, maar die wel onze posts lezen.
Tjeempie, Tjeempie ;-) wat een aanname "dat het IHBV geen interesse had". Dat staat er niet. Niet zo invullen joh.

De moderatoren zijn gevraagd zich voor te stellen en hebben mij ook aangegeven dat ze dat gaan doen!

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tjeempie, Tjeempie ;-) wat een aanname "dat het IHBV geen interesse had". Dat staat er niet. Niet zo invullen joh.
Oh ja, verkeerd geïnterpreteerd, waarschijnlijk uit teleurstelling.

Draakman
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Een goedemiddag,

Ik groet u allen. Terwijl misschien een Derde en Wellicht wel Laatste Wereldoorlog zich boven ons allen dreigt te ontvouwen verwelkom ik persoonlijk zeer van harte het initiatief van de mensen die daar op dit moment mee bezig zijn dit forum in de lucht te houden. Ik heb, sinds ik dit forum ontdekt heb, alhier vele momenten van herkenning, kennis en algehele oplichting opgedaan. Vele van mijn eigen, tot voorheen veelal zeer eenzame struggelingen herkende ik hier, tot mijn grote persoonlijke vreugde en ontwikkeling. Zelfs, zo staat het mij vrij hier toe te voegen, heb ik hier ooit een vriendin mogen ontmoeten, een gelijke ziel, een waarde trawant, waarmee ik nog enige, laat ik zeggen, 'onverheugde' avonturen ervaren mag hebben... Staat u mij, voor zo ver het u belieft, toe om, als zijnde een heer van stand, hier niet verder op in te treden...

Genoeg zijnde het gezegd te hebben, dat ik, Draakman, prolifisch provocateur dezer digitaler wereld, u allen nogmaals en meermaals oproept tot het zich blijven verenigen in ener, zij het in stenig falsetto steeds hoger klimmende stem der HB'ers wereldwijd, in dat wij zijn vòòr, altijd, eeuwige vrede en vooruitgang voor iedereen en de gehele mensheid, en TEGEN, heel erg dus wel, oorlog, en zo.

Moogt gij allen in eeuwige vrede blijven voortleven,

Was getekend,

Voor altijd en immer,

Draakman.

:)

Draakman
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Oh, en Eskimo? Welcome back, man.

Let's kill those fuckers.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Draakman schreef:
vr 25 feb 2022, 15:42
Een goedemiddag,

Ik groet u allen. Terwijl misschien een Derde en Wellicht wel Laatste Wereldoorlog zich boven ons allen dreigt te ontvouwen verwelkom ik persoonlijk zeer van harte het initiatief van de mensen die daar op dit moment mee bezig zijn dit forum in de lucht te houden. Ik heb, sinds ik dit forum ontdekt heb, alhier vele momenten van herkenning, kennis en algehele oplichting opgedaan. Vele van mijn eigen, tot voorheen veelal zeer eenzame struggelingen herkende ik hier, tot mijn grote persoonlijke vreugde en ontwikkeling. Zelfs, zo staat het mij vrij hier toe te voegen, heb ik hier ooit een vriendin mogen ontmoeten, een gelijke ziel, een waarde trawant, waarmee ik nog enige, laat ik zeggen, 'onverheugde' avonturen ervaren mag hebben... Staat u mij, voor zo ver het u belieft, toe om, als zijnde een heer van stand, hier niet verder op in te treden...

Genoeg zijnde het gezegd te hebben, dat ik, Draakman, prolifisch provocateur dezer digitaler wereld, u allen nogmaals en meermaals oproept tot het zich blijven verenigen in ener, zij het in stenig falsetto steeds hoger klimmende stem der HB'ers wereldwijd, in dat wij zijn vòòr, altijd, eeuwige vrede en vooruitgang voor iedereen en de gehele mensheid, en TEGEN, heel erg dus wel, oorlog, en zo.

Moogt gij allen in eeuwige vrede blijven voortleven,

Was getekend,

Voor altijd en immer,

Draakman.

Hierbij een achtergrond waarom Putin deze oorlog is begonnen en met een welk historisch gegeven de basis is.

“8 jaar geleden leidde anti-Russische burgerprotesten op het Maidanplein in Kiev tot gewelddadige confrontaties tussen demonstranten en regeringstroepen. Deze week zijn in een grootschalige militaire actie Russische troepen Oekraïne binnengevallen. Jarenlange spanningen tussen de twee landen zijn daarmee tot een dramatisch hoogtepunt gekomen. Maarten Muns analyseerde destijds voor ons waarom Oekraïne voor de Russen zo belangrijk is.”

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... %20Oekrane

Terug naar “Over dit forum”