Ooit heeft er kennelijk iemand het begrip God en daarmee een bestaat God ? geïntroduceerd. We menen kennelijk dat we verplicht zijn i.c. moeten zijn om die vraag te beantwoorden. Want dat hoort zo...zegt de mens.
Geloof is een manier van je brein gebruiken om een geheel te zien in de dingen die worden gescheiden door conceptueel erover na te denken. Het placebo effect naar eigen hand zetten. Aangezien we de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van een placebo effect, waarom dan niet? Dat is dan meteen de crux, in iets geloven waarvan je weet dat het niet met beredeneren is op te lossen.
Vond ik heel fijn om te lezen in Kant's kritiek van de zuivere rede. Geloof is het eindstation van de rede, over sommige dingen hoef en kun je met je verstand niet bij. Het ligt in het denken besloten om een geheel te willen. Ik WIL er gebruik van maken, gebruiken wat in potentie aanwezig is in mijn brein. De software tunen om ultiem gebruik te maken van de hardware.
I am you and what I see is me
Do I take you by the hand
And lead you through the land
And help me understand
The best I can
Ik zit mij een een tijdlang af te vragen, hoe de wereld eruit zou 'zien' zonder een God en zonder een daaraan verbonden godsdienst. Ik kom er niet in uit...iemand wel ?
Ik ook niet,maar persoonlijk zit ik al tijden in een soort van geloofscrisis.
Het was gek genoeg voor mijn besef van HB mijn houvast,daarna ben ik door mijn desintergratieproces(nog in uitvoering) gaan beseffen dat mijn geloof gebaseerd was op gevoel van onmacht.
Steeds meer heb ik vragen omtrent God en de wereld waarin wij leven enz.
Ik heb daarbij ook nog het gevoel dat ik in een boreout dreig te geraken en ik het gevoel heb dat mijn geloof mij daarin niet helpt.
Kortom:een wereld zonder godsdienst zou sommige zaken wegnemen (conflicten/oorlogen),maar mens eigen zal daar snel iets anders in de plaats komen voor steun en verklaring zoeken naar ontstaan en bestaan van alles om ons heen(wetenschap?)
Ooit heeft er kennelijk iemand het begrip God en daarmee een bestaat God ? geïntroduceerd. We menen kennelijk dat we verplicht zijn i.c. moeten zijn om die vraag te beantwoorden. Want dat hoort zo...zegt de mens.
Ik sla deze vraag over...
Dit!
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson