En om zijn draadje dan inderdaad niet te vervuilen, toch maar een nieuw gestart.Nebula L.a.b. schreef: ↑za 07 mei 2022, 23:54HB: Rekenwerk en uitzoeken:
Ik ben ooit in het verleden bij een forum geweest met "experts" en was blijkbaar weer te fanatiek en kreeg geen respons omdat ik te "ingewikkeld" dacht. Moest maar gewoon een bedrijfje laten komen en thats it. Nadenken over je warmtevraag en etc was een stap te ver voor iedereen, terwijl ik dat juist heel erg leuk vind en dan tot bloei kom. Ik geniet als ik mag rekenen en uitzoeken met dit soort dingen. Maar helaas... Als je iets te ver gaat en je maakt vervolgens een foutje ben je uitgescheten om het maar zo te stellen. Of een expert die er overheen knalt dat niets werkt en je nergens rekening mee houd zoals de weerstanden van kabels of wat dan ook, terwijl ik nooit de kans kreeg om mijn verhaal verder uit te leggen. Blijkbaar denkt men dat ik met een luidsprekerkabel een paar duizend watt wil overbrengen met een kabel van 50 meter. Dat is wat ik heel erg mis in mijn leven, dat je niet eens de kans krijgt en al veroordeelt bent als je maar iets te ver gaat dan de rest. Dus ik ga er maar blind vanuit dat men begrijpt dat ik niet lukraak maar wat bedenk en er op los ga prutsen, het is niet een 100 euro die ik spendeer voor iets leuks. Maar laat ik mijn topic niet vervuilen door deze tekst, het was slechts een kader toelichting en meer niet. Ik hoop dat iemand er herkenning in kan vinden en dat je soms gewoon door moet beuken met je idee en je niet moet laten weerhouden door de rest van de wereld. Even heel bewust veel IK omdat het niet van hem is.
Ik schrijf mij niet heel snel in op een forum, maar probeer de info er zo uit te halen.
Enige andere forum waar ik nog actief op ben is een sneeuwscooterforum.
Maar laatst had ik toch een vraag, over mijn hond, en eindelijk maar eens aangemeld op het hondenforum. Dan ben ik wel zo dat ik buiten mijn eigen vraag gelijk erin ga met reageren op allerlei onderwerpen en draadjes.
Maar de reacties die ik kreeg waren zwaar teleurstellend. Bij medische vragen is het antwoord standaard 'ga naar de dierenarts'. Ja, duh! Maar dat vraag ik niet. En als dat nou niet zou kunnen (bv als ik in Zweden met de hond ben, kan ik niet heel makkelijk naar de dierenarts.) Maar niet alleen bij die vragen, ook bij alle andere onderwerpen waar ik op reageerde merkte ik dat mijn reactie helemaal niet goed gelezen werd en er of overheen geluld werd, of er één specifiek dingetje uitgepikt werd en dat werd aangevallen, of er werd een antwoord gegeven op wat niet gevraagd werd, terwijl er geen antwoord kwam op wat wel gevraagd werd.
Of dat ermee te maken heeft met dat ik HBer ben, of dat het niveau van de mensen op dat forum sowieso anders is, geen idee, maar het deed me wel denken aan wat Nebula schreef.
En terwijl ik er nu over schrijf en wat meer over denk... Op het Amerikaanse sneeuwscooterforum wordt helemaal niet zo gereageerd. Als er snel heel veel reacties zijn, wordt er wel eens over een reactie heen gelezen, maar niet bewust. Als je daar zelf iets wilt doen, onderhoud of zo, wordt dat alleen maar toegejuicht. Er wordt zelden aangeraden om naar een expert te gaan. Maar of dat dan weer is, omdat daar veel (mannelijke) sleutelaars opzitten, of (of misschien is het en/of) dat in Amerika een ('expert') monteur ook niet altijd naast de deur zit (en op de sneeuwscooter ben je ook al sneller in the middle of nowhere) dat er daarom beter wordt ingegaan op dingen zelf willen doen, geen idee. Het geldt wel echt voor allerlei vragen. Dus ook niet-sneeuwscootergerelateerde vragen. Van tuineren tot muzieklessen, etc.
Ja, hoe meer ik er nu over denk, denk ik dat het komt doordat de Amerikanen 'vrijer' zijn en leven en meer afhankelijk zijn van zichzelf en minder van de 'experts' die op km's afstand kunnen zitten en dus ook meer zelf (willen) doen en dus ook op die manier reageren op een vraag en het niet gelijk afschieten met 'ga naar de expert'.
Dus Nebula, misschien een US-forum zoeken voor de vragen waar jij eventueel mee zit ipv een NL-forum...
(Buiten ze hier te plaatsen, natuurlijk.