Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Musical

Hallo allemaal!

Het thema muziek wordt regelmatig besproken, maar het genre musical zie ik niet echt terug komen.

Zelf ben ik dol op musical. Al van jongs af aan zong ik alles mee en ook zit ik zelf al jaren bij een musicalvereniging.

Daarnaast heb ik zelf ook 2 musicals geschreven en vind het een echte HB uitdaging 🙃 Historisch onderzoek doen, karakters ontwikkelen, structuren aanbrengen, teksten schrijven, muziek schrijven en arrangeren, kostuum, decor en grafische dingen ontwerpen…ik kan er echt alles in kwijt!

Zijn er nog meer mensen die dol zijn op musicals of zelf ook schrijven?

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Musical

Ik wil wel meer weten, het onderwerp spreekt mij aan.
Nil Volentibus Arduum (Latijn: niets is moeilijk voor hen die willen) was het motto van een gezelschap van intellectuelen, opgericht in Amsterdam in 1669, naar het voorbeeld van de Académie Française.[1] De leden, met als voormannen de advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer kwamen wekelijks bijeen om te spreken over thema's als logica, ethiek, toneel en dichtkunst. Het gezelschap speelde tien jaar lang een belangrijke rol in de toneelwereld.

Ik moet wel bekennen dat ik persoonlijk het gevoel heb dat het allemaal erg theatraal is met de bekende dilemma's en thema's. Een nieuwe generatie om alles weer tot leven te wekken met de huidige maatschappij is wenselijk, het sluit niet meer goed aan en met de huidige vergrijzing zal het uiteindelijk een vergane glorie zijn wat ooit de hoogtij dagen vierde. Een nieuwe lichting die buiten de kaders kan denken zou een welkome aanvulling zijn en daarmee een uitnodiging naar de jongere generatie.

De technologische beschikking is geheel ongebruikt tot op heden. Ik snap ook niet dat iemand zoals Albert Verlinde (ik noem maar iemand) eens mensen opzoekt zoals "mij" (ongegeneerde schaamte). Mensen zoals mij en anderen die HB zijn, en kennis hebben van dit soort zaken, en de kennis van techniek hebben, kunnen een spektakel maken voor musicals. Slechts een select groepje wat ideeën kan uitwerken en in ruw concept kunnen testen/bouwen. Ik zie ongekende mogelijkheden die nu niet benut worden, en eenmaal in ruw concept kan een crew samengesteld worden om in details alles uit te werken.

Mocht je een extreem goed concept hebben uitgewerkt (ruw), dan weet ik wel iemand die je wellicht de juiste connectie's kan geven. :flipd:
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Nebula!

Als oude gevestigde musicals herhaald blijven worden, kan het inderdaad verouderen. Echter, er wordt wel degelijk door verschillende partijen op nieuwe manieren naar musical gekeken. Soldaat van Oranje heeft op technisch gebied nieuwe uitdagingen gezocht (hoewel ik de musical zelf verder vrij ‘plat’ vind) en als je over de grens kijkt, ben ikzelf (en met mij nog vele anderen) erg fan van de musical Hamilton. Op veel vlakken vernieuwend en ambitieus! Deze is op Disney+ te zien als je het leuk vind, zou wel benieuwd zijn of dit jouw kijk op musical verandert ☺️

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Snel wat stukken via YT bekeken en een stuk verbetering maar nog steeds veel cliché. Verder mist nog telkens een groot stuk techniek voor wat hedendaags mogelijk is. Maar ik denk wel dat ik het met relatief plezier kan bekijken. Nadeel is dat ik door een absurde kennis direct ook hele stukken (vorm van) plagiaat er uit kan halen. Wel een mooie setting en een redelijk eigentijds jasje, niet slecht en wel leuk.

Toch blijft het ondermaats omdat de lachtechniek via DMX en etc van de oude garde komt. Het is vrij plat zonder dimensie en het publiek is niet geheel betrokken in het geheel zo op de eerste snelle scan. Maar wel eerlijk gezegd dat ik op de snelle scan kijk en niet het geheel, dus ik moet even kijken of ik het geheel kan vinden omdat ik geen D+ heb.
Laatst gewijzigd door Nebula L.a.b. op di 17 mei 2022, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wat vind jij dan cliché?

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik moet het eerst bekijken voordat ik een verdere mening geef, te weinig info om om een oordeel te vellen nu.

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik bedoel andersom: wat vind jij cliché in musical? ☺️

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

A zo bedoel jij.....

1. Er is altijd een gevecht gaande waarbij de underdog uiteindelijk gaat winnen.
2. Altijd een vrouw op een balkon/redding met sterke scheiding van sekse (stigmatiserend).
3. Lichttechniek is relatief voorspelbaar en vrij saai.
4. Props hebben vaak fouten door snelheid (heb al wat gezien).
5. Symbolisch wat weinig uitdaging en te rechtaan rechtuit waardoor de lagen missen.
6. Consequent gebaseerd op oude meuk en nooit op toekomst (onbekend terrein omdat men dan daadwerkelijk moet werken).
7. Etnische dilemma's van geforceerde karakters.
8. Playback waardoor de synchroniciteit extreem verloren gaat en daarmee innerlijke beleving van realiteit kapot is.
9. Bevangen worden in geluidstechniek zonder verademing (iets ingewikkeld voor de basis club om met frequentie te kunnen spelen).
10. Ik moet het live meemaken, maar verwacht geen dolby surround.
11. Sterk relatief gebruik van volume in geluid en acteur (maar wel wat misfits en gebrek aan nuance). De hele opbouw en afbouw daagt niet uit. Er is geen surprise element.
12. Standaard stoelen om te gooien zoals een beetje circus act.
13. Verdiepingen altijd rondom...
14. Racistisch en bagatelliserend over het algemeen.
15. Raster driehoek mist voor scene wisseling, veel te veel in het midden en bang zijn om stukje's klein te maken.
16 Achtergrond figuranten te gemaakt en niet random (vrije wil ontbreekt).
17. Gezichtsexpressie ontbreekt her en der of is verkeerd getimed.
18 Synchronie achtergrond dansers loopt niet lekker (kost ook heel veel oefening moet ik eerlijk zeggen).
19. Smoke op ijs vanachter het publiek en wat stomme lichttechniek met dolby. Kost geen fuck.
20 Dansers komen altijd vanuit dezelfde positie en geeft geen verrassing.

Maar nogmaals, ik moet het eerst bekijken! Wel is het een superleuk onderwerp, maar wens dit soort dingen wel eens op een hoger niveau. Saaie melkkoe en geen internationale recept om echt de big bugs binnen te harken. En ik denk daar heel simpel in, het is werk en er moet verdient worden.

Hou de bas wat langer aan (even een paar keer herhalen voordat de pitch omhoog gaat) en daarna verhelder je... simpele kleine techniek. Met de juiste frequentie (moet je wel via een goed koptelefoon luisteren, immers hebben we niet de geluidssystemen te pakken zoals bij een theater). Leer dit soort technieken!

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dat is een hele lijst! Dan toch de vraag: vind je musical wel leuk? Want dat is waar ik naar op zoek ben 🙃

Broffel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ik haat musicals

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wat is er mis met jullie?! Ik ben oprecht op zoek naar mensen die eenzelfde passie delen en dan krijg ik dit. Je mag vinden wat je wil, maar het is toch niet nodig om dat zo te delen?

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Is dat een retorische vraag?

Broffel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het is gewoon slechts een constatering

Ik mag toch zeggen dat ik iets heel erg niet leuk vind

Jij mag ook zeggen : ik haat jazz, of ik haat metal, of ik haat the beatles.

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Het gaat er niet om wat je mag zeggen maar wat je kiest te zeggen. Had iets meer fijngevoeligheid verwacht van HB mensen.

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tsja olie, groot gelijk.

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wist je ollie, dat je hier een heel belangrijk punt maakt. Dat de - bewerkt- van HB-forum niet opgewassen is door de door jou genoemde namen! Het leuke van deze situatie is dat iedereen nu gevangen is in de paradox, en dat het een doodlopend eind lijkt te zijn.
Laatst gewijzigd door Thijmen97 op wo 18 mei 2022, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Broffel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik vind persoonlijk, musicals het minst 'HB' op de wereld.

En ik zeg wat ik wil. Ik hoef niet altijd 'fijngevoelig' te zijn.

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Daarom heb ik ook maar afscheid genomen van m’n hoogbegaafdheid. Zeker sinds de dood van Henny vrienden zijn de meeste mensen slim op hun eigen gebied , maar in het geheel niet Hoogsensitieve personen. Bedankt voor je verfrissende perspectief.

Ollie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@Thijmen dank voor je begrip, maar ik ben weg hier, ga op zoek naar iets positiefs, het leven is al ingekwikkeld genoeg ☺️

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ach blijf toch! Het is hier al zo uitgestorven... ik ben het best eens met het feit dat muziek en intelligentie soms van elkaar afhangen maar het tegenovergestelde is ook waar. Je hoeft geen genie te zijn om het allemaal ordelijk te houden, maar genie en hoogbegaafd worden pas later duidelijk als je de “matrix” van sociale wiskunde ziet en denkt oh...: dus wat ik op school leerde was niet eens dicht bij de pretendeuze intentie

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”