Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Slechte inwerkperiode

Hoi,

Dit is n lang verhaal. Sorry hiervoor. Maar de details zijn belangrijk. Dus ik hoop dat je doorleest tot t eind. Alvast bedankt

Ik heb in 3,5 mnd tijd 10 freelance inwerkdiensten bij een bedrijf gehad. Ik wilde naast mijn vaste baan waar de ontwikkeling muurvast zit mijn netwerk vergroten en via een vriend kon ik terecht bij een groot bedrijf. De desbetreffende chef kende mij nog van vroeger. Die vriend en ik hebben eerlijk gezegd dat ik ervaring had in een vergelijkbaar programma en t programma wat zij gebruiken was ik nog a t leren. Het intakezoomgesprek in nov ging vrij vlot en er werd achteraf gezien alleen maar over vroeger gesproken en wat ik nog meer bij dat bedrijf kon doen. Mijn reactie was: laten we eerst maar gewoon beginnen. Dat meelopen duurde nog wel 2 mnd ivm coronabesmettingen. Ik kreeg 2 diensten om te kijken hoe t ging en met n week ertussen.

Eenmaal begonnen waren er wel 7 programma’s die ik niet kende en die niet genoemd waren in t kennismakingsgesprek en die in een specifieke volgorde moesten worden afgewerkt om t werkend te houden. Met tig stappen en beetje onlogisch allemaal. Na die 2 diensten hoorde ik n week niks en toen ik belde werd gezegd dat ze me op nog 2 meeloopdiensten wilde zetten. Dus 2,5 week na de 2e dienst kreeg ik dienst 3 en tien dagen later dienst 4. De collega’s die mij bij deze twee diensten inwerkten, deden dat vanuit huis hetgeen ik erg opmerkelijk vond.

Maar blijkbaar ging t goed want ik werd daarna ingeroosterd. Mijn eerste zelfstandige dienst was niet n week later maar ruim 5 weken later. Ik heb n paar keer aangegeven dat dat n te lange tijd was om niet te werken maar men deed er niets mee.

Dienst 5 (vanuit huis) kwam en mijn laptop bleek technisch niet goed te zijn ingesteld door de hulpvaardige collega’s die t echt goed bedoeld hadden. Dus dat ging dus mis omdat ik t eerste deel vd dienst in mijn eentje zat. Ik moest vanuit huis werken want iedereen deed dat.

Dienst 6 en 7 werd ik weer op meelopen daar ter plekke gezet. Anderhalve week na dienst 7 telefoontje chef dat hij wilde stoppen want t ging te langzaam. Uitgelegd dat deze workflow tijd kost om te leren en mijn inwerkperiode enorme tussenpozen had : 1 dienst, n week later weer n dienst, 3 weken later 2 diensten, 5 weken later weer een enz. Collega’s die mij inwerkten vanuit huis, laptop verkeerd door hen ingesteld enz. Ook laten weten dat ik t bedrijf n paar keer gebeld heb om mijn loszandschema aan te kaarten maar geen gehoor vond. Met moeite en via tussenkomst v die vriend die aangaf dat de workflow tijd kost om te leren, kreeg ik nog 3 diensten om mij te bewijzen. Die gingen goed en op snelheid. Word ik n week later gebeld door n secretaresse dat ze er vanaf zien en mij niet n zelfstandige dienst zien draaien. T gekke is dat ik dacht dat ze belde voor werk.

Ik mail de chef over mijn inwerkperiode en uit mijn verbazing omdat de laatste 3 diensten waarop ik uiteindelijk beoordeeld zou worden goed gingen. Maar totaal geen reactie. Heb in t digitale rooster terug gekeken hoe ze normaal mensen inwerken en dat is 5 diensten binnen 1 week!!. Ik begrijp niet waarom ik dan zo n raar inwerkschema kreeg: mijn 5 diensten draaide ik in 10 weken. Om hun workflow in de vingers te krijgen moet je veel diensten doen in een korte tijd. Je kan de programma’s niet in n willekeurige volgorde doen. Er werd ook niet vantevoren gezegd hoeveel inwerkdiensten gebruikelijk waren. Op t eind werd mij verteld dat mensen normaal gesproken binnen 3 diensten waren ingewerkt maar die vriend zegt dat dat onzin is en dat had ik dus ook al in t digitale rooster gezien en dat hij mensen ziet werken die veel langzamer zijn dan ik.

Ik merk dat ik best n kater hieraan over heb gehouden. Het had allemaal kunnen worden voorkomen. En ik had mijn netwerk kunnen uitbreiden. Mission impossible dus waarvoor ik wel keihard mijn best heb gedaan.

Heeft iemand hier n logische verklaring voor want ik zie t niet.
Alvast bedankt 🙏

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Slechte inwerkperiode

Zoek de betreffende leider persoonlijk op, dus geen mail oid. Handig is misschien om geen afspraak te maken maar 'zo opeens' voor hem/haar staan.

Alternatief: zoek schriftelijk contact. bv email, met de baas van de baas van je chef
don't hide what you have !

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het klinkt alsof ze gewoon even iemand nodig hadden en je hebben gebruikt (misbruikt).
Want het klinkt verder nogal dat ze het zelf schuld zijn dat je niet steeds volledig mee/zelfstandig zou kunnen draaien.
Ik probeer dan maar zo te denken 'graag of niet' en dit is dus blijkbaar niet. Je bent meer waard dan dit.

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Truus,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou je redenering kunnen volgen maar ik was extra als meeloper geboekt. Dus t heeft hen extra geld gekost en dan ben je ingewerkt en is het doei!! En zit ik met vraagtekens. 🤷‍♂️
T had zo makkelijk kunnen gaan. Ik kreeg t In mijn schoot geworpen omdat t via via ging.
Misschien hadden ze al genoeg mensen maar waarom dan nog de moeite van inwerken?

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

plato schreef:
ma 23 mei 2022, 11:14
Zoek de betreffende leider persoonlijk op, dus geen mail oid. Handig is misschien om geen afspraak te maken maar 'zo opeens' voor hem/haar staan.

Alternatief: zoek schriftelijk contact. bv email, met de baas van de baas van je chef
Hoi,
Bedankt voor je reactie
Aan t laatste heb ik ook gedacht. Maar dan moet ik opppassen want n directeur valt nooit zijn chefs af. Dus dan zullen ze -heel verrassend- aankomen met dat ik niet goed genoeg was. T is heel lastig om n bedrijf te attenderen op een slechte inwerktijd.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Anoniemia schreef:
ma 23 mei 2022, 13:01
plato schreef:

Hoi,
Bedankt voor je reactie
Aan t laatste heb ik ook gedacht. Maar dan moet ik opppassen want n directeur valt nooit zijn chefs af. Dus dan zullen ze -heel verrassend- aankomen met dat ik niet goed genoeg was. T is heel lastig om n bedrijf te attenderen op een slechte inwerktijd.
Je zit bij een organisatie die een normale communicatie ontwijkt, wil je dat ?

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

En n toevoeging mbt laatste 3 diensten die beslissend zouden zijn:
Nog voor dat ik de eerste dienst ging doen, zag Ik dat ze t eerst volgende rooster (4wk) al hadden vol gepland zonder mij in te roosteren.
Dus lekker motiverend om dan nog de 3 diensten te doen.
Nu komt t bij dat bedrijf wel voor dat mensen daar maar 1x in de zoveel weken zitten maar die hebben daar dan jaren gewerkt en zijn er andere klussen bij gaan doen. Er is wel veel verloop.
En ik heb mensen daar gevraagd hoe lang zij erover hadden gedaan om ingewerkt te raken en toen werd gezegd: zeker wel een aantal weken achter elkaar.

Heb ik me dan als n hork gedragen? Nee, heb met mensen een praatje gemaakt, gevraagd wat ze nog meer deden of ze nog tips &tricks hadden, de actualiteiten etc. Allemaal als er niks te doen was want je was niet continu bezig

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

plato schreef:
ma 23 mei 2022, 13:31
Anoniemia schreef:
plato schreef:

Hoi,
Bedankt voor je reactie

Nou ik zit er niet meer bij.
Nee tuurlijk wil ik dat niet. Nogal n laffe houding of n harde.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Anoniemia schreef:
ma 23 mei 2022, 13:34
plato schreef:
Anoniemia schreef:

Hoi,
Bedankt voor je reactie

Je zit mogelijk bij een organisatie waar de lokale leider kennelijk geen Nee (Als ik nee zeg dan voel ik mij schuldig) durft te zeggen, oftewel je moet zelf maar ontdekken dat er geen belangstelling meer voor je is...

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

plato schreef:
ma 23 mei 2022, 13:38
Anoniemia schreef:
ma 23 mei 2022, 13:34
plato schreef:

Je zit mogelijk bij een organisatie waar de lokale leider kennelijk geen Nee (Als ik nee zeg dan voel ik mij schuldig) durft te zeggen, oftewel je moet zelf maar ontdekken dat er geen belangstelling meer voor je is...
Nou ik ben heus wel wat gewend in de sector waarin ik werk en dat bedrijf is gewoon n hard bedrijf. deze man was ooit de hoogste baas van zo’n commercieel bedrijf.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dus maw, wees blij dat het zo gelopen is. Stel je voor dat je er nog wat diensten had gedraaid, aangenomen was, zeg maar, en je werd dan zo behandeld. Dan had je ontslag moeten nemen. Beter nu en zo erachter komen dan nog later en op een nog vervelender manier.

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Truus schreef:
ma 23 mei 2022, 14:44
Dus maw, wees blij dat het zo gelopen is. Stel je voor dat je er nog wat diensten had gedraaid, aangenomen was, zeg maar, en je werd dan zo behandeld. Dan had je ontslag moeten nemen. Beter nu en zo erachter komen dan nog later en op een nog vervelender manier.
Hoi Truus,

Ik begrijp je reactie maar t was freelance en t had n groot netwerk kunnen betekenen want het is n groot bedrijf in mijn sector. Nu laat ik n ‘slechte’ indruk achter terwijl zij er n zooitje van maken. En via via ergens kunnen binnen komen dat komt niet vaak voorbij.

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

Je schrijft zelf dat je leercurve steiler is dan de andere mensen die daar ingewerkt worden cq werken.
Misschien wek je juist een hele positieve indruk, maar zijn ze bang dat ze op een hele korte tijd geen werk / uitdaging meer voor je hebben.
Wellicht was het niet het 'plan' om op die plek terecht te komen, en heb je meer potentie dan dat je zelf wilt toegeven. ;-)
Ik heb zelf 9x (!!!!!) gesolliciteerd op een hogere functie bij de afdeling waar ik werk.
Bij het laatste sollicitatiegesprek zo'n anderhalf jaar geleden kreeg ik de vraag:"Wat doe je als je niet wordt aangenomen".
Mijn antwoord was; blijven solliciteren, maar ditmaal niet binnen deze afdeling, maar erbuiten.
Ik ben nu bezig stappen te zetten naar ander werk. En niet één niveau omhoog, maar twéé niveaus omhoog..

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Er zijn weinig/geen landen binnen Europa die een werkgever belasten met opgelegde regels voor het aannemen van een werknemer maar vooral het kunnen ontslaan van een werknemer als deze niet goed functioneert. Ik ga daar -als werkgever- inhoudelijk verder even niet op in. Het gevolg is het ontstaan van de ZZP-er. Inmiddels rond de 1.100.000 zzp-ers in aantal.

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

pascal schreef:
di 24 mei 2022, 07:10
Je schrijft zelf dat je leercurve steiler is dan de andere mensen die daar ingewerkt worden cq werken.
Misschien wek je juist een hele positieve indruk, maar zijn ze bang dat ze op een hele korte tijd geen werk / uitdaging meer voor je hebben.
Wellicht was het niet het 'plan' om op die plek terecht te komen, en heb je meer potentie dan dat je zelf wilt toegeven. ;-)
Ik heb zelf 9x (!!!!!) gesolliciteerd op een hogere functie bij de afdeling waar ik werk.
Bij het laatste sollicitatiegesprek zo'n anderhalf jaar geleden kreeg ik de vraag:"Wat doe je als je niet wordt aangenomen".
Mijn antwoord was; blijven solliciteren, maar ditmaal niet binnen deze afdeling, maar erbuiten.
Ik ben nu bezig stappen te zetten naar ander werk. En niet één niveau omhoog, maar twéé niveaus omhoog..
Goed voor jou👍🏻👍🏻
Blijft nog steeds t gegeven dat t leren van een workflow die uit zeker 7 programma’s bestaat en die in n specifieke volgorde moeten worden afgewerkt en waarbij bep stappen upload- en downloadtijd kosten dat kost gewoon even tijd eer je die routine hebt. En ook nog allemaal op snelheid en dus met n deadline. En dat heb je niet binnen 2 meeloopdagen op orde. En dat bleek dus wel uit gesprekken met collega’s.

Ik vermoed sterk dat er binnen dat bedrijf slecht gecommuniceerd wordt en men n kort geheugen heeft qua afspraken. Achteraf herinner ik mij dat t meisje dat mij belde (2 mnd na mijn zoomgesprek met die chef ) dat ze 2 meeloopdata wilde afspreken om te kijken. Ik heb dat omdat ik zelf druk was geinterpreteerd als een eerste begin vd inwerktijd. Maar misschien was dat wel de hele inwerktijd en dan ook nog met n hele week er tussen. 🤷‍♂️
Toen ik die 2 data had gehad hoorde ik n week niks en toen ik belde over wat er nu ging gebeuren zei dat meisje dat er nog n paar data werden afgesproken. Dus na dienst 2 duurde t 2,5 week eer de volgende dienst kwam. En t al bekende verhaal ontwikkelde zich.....

Anyway: dit is t. Ik zal nooit de echte reden weten. Bij een volgende klus zal ik afspraken continu checken want zo n rare en nare ervaring hoeft voor mij niet meer.
Thanks voor lezen en de adviezen. 👍🏻

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Anoniemia schreef:
di 24 mei 2022, 08:49
Anyway: dit is t. Ik zal nooit de echte reden weten. Bij een volgende klus zal ik afspraken continu checken want zo n rare en nare ervaring hoeft voor mij niet meer.
Om teleurstelling te voorkomen, ga er toch echt maar van uit dat dit niet de laatste keer zal zijn geweest, dat het zo ging (of vergelijkbaar).

Anoniemia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Truus schreef:
di 24 mei 2022, 13:11
Anoniemia schreef:
Om teleurstelling te voorkomen, ga er toch echt maar van uit dat dit niet de laatste keer zal zijn geweest, dat het zo ging (of vergelijkbaar).
Klopt Truus,

Maar daarom zei ik dat ik vantevoren de gemaakte afspraken zal checken en er niet meer vanuit zal gaan dat die nog gelden. Dan heb ik dat ieg maar gedaan. Voorkomen kan je niks maar zoveel mogelijk beperken wel

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

Anoniemia schreef:
pascal schreef:
di 24 mei 2022, 07:10
En dan heb je de kans dat ze je afwijzen omdat je een controlfreak bent. ;-)
Wees gewoon jezelf, het komt allemaal goed.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Doe eens 'wat' aan je mensenkennis en communicatie vaardigheden

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
di 24 mei 2022, 18:10