Dit is n lang verhaal. Sorry hiervoor. Maar de details zijn belangrijk. Dus ik hoop dat je doorleest tot t eind. Alvast bedankt
Ik heb in 3,5 mnd tijd 10 freelance inwerkdiensten bij een bedrijf gehad. Ik wilde naast mijn vaste baan waar de ontwikkeling muurvast zit mijn netwerk vergroten en via een vriend kon ik terecht bij een groot bedrijf. De desbetreffende chef kende mij nog van vroeger. Die vriend en ik hebben eerlijk gezegd dat ik ervaring had in een vergelijkbaar programma en t programma wat zij gebruiken was ik nog a t leren. Het intakezoomgesprek in nov ging vrij vlot en er werd achteraf gezien alleen maar over vroeger gesproken en wat ik nog meer bij dat bedrijf kon doen. Mijn reactie was: laten we eerst maar gewoon beginnen. Dat meelopen duurde nog wel 2 mnd ivm coronabesmettingen. Ik kreeg 2 diensten om te kijken hoe t ging en met n week ertussen.
Eenmaal begonnen waren er wel 7 programma’s die ik niet kende en die niet genoemd waren in t kennismakingsgesprek en die in een specifieke volgorde moesten worden afgewerkt om t werkend te houden. Met tig stappen en beetje onlogisch allemaal. Na die 2 diensten hoorde ik n week niks en toen ik belde werd gezegd dat ze me op nog 2 meeloopdiensten wilde zetten. Dus 2,5 week na de 2e dienst kreeg ik dienst 3 en tien dagen later dienst 4. De collega’s die mij bij deze twee diensten inwerkten, deden dat vanuit huis hetgeen ik erg opmerkelijk vond.
Maar blijkbaar ging t goed want ik werd daarna ingeroosterd. Mijn eerste zelfstandige dienst was niet n week later maar ruim 5 weken later. Ik heb n paar keer aangegeven dat dat n te lange tijd was om niet te werken maar men deed er niets mee.
Dienst 5 (vanuit huis) kwam en mijn laptop bleek technisch niet goed te zijn ingesteld door de hulpvaardige collega’s die t echt goed bedoeld hadden. Dus dat ging dus mis omdat ik t eerste deel vd dienst in mijn eentje zat. Ik moest vanuit huis werken want iedereen deed dat.
Dienst 6 en 7 werd ik weer op meelopen daar ter plekke gezet. Anderhalve week na dienst 7 telefoontje chef dat hij wilde stoppen want t ging te langzaam. Uitgelegd dat deze workflow tijd kost om te leren en mijn inwerkperiode enorme tussenpozen had : 1 dienst, n week later weer n dienst, 3 weken later 2 diensten, 5 weken later weer een enz. Collega’s die mij inwerkten vanuit huis, laptop verkeerd door hen ingesteld enz. Ook laten weten dat ik t bedrijf n paar keer gebeld heb om mijn loszandschema aan te kaarten maar geen gehoor vond. Met moeite en via tussenkomst v die vriend die aangaf dat de workflow tijd kost om te leren, kreeg ik nog 3 diensten om mij te bewijzen. Die gingen goed en op snelheid. Word ik n week later gebeld door n secretaresse dat ze er vanaf zien en mij niet n zelfstandige dienst zien draaien. T gekke is dat ik dacht dat ze belde voor werk.
Ik mail de chef over mijn inwerkperiode en uit mijn verbazing omdat de laatste 3 diensten waarop ik uiteindelijk beoordeeld zou worden goed gingen. Maar totaal geen reactie. Heb in t digitale rooster terug gekeken hoe ze normaal mensen inwerken en dat is 5 diensten binnen 1 week!!. Ik begrijp niet waarom ik dan zo n raar inwerkschema kreeg: mijn 5 diensten draaide ik in 10 weken. Om hun workflow in de vingers te krijgen moet je veel diensten doen in een korte tijd. Je kan de programma’s niet in n willekeurige volgorde doen. Er werd ook niet vantevoren gezegd hoeveel inwerkdiensten gebruikelijk waren. Op t eind werd mij verteld dat mensen normaal gesproken binnen 3 diensten waren ingewerkt maar die vriend zegt dat dat onzin is en dat had ik dus ook al in t digitale rooster gezien en dat hij mensen ziet werken die veel langzamer zijn dan ik.
Ik merk dat ik best n kater hieraan over heb gehouden. Het had allemaal kunnen worden voorkomen. En ik had mijn netwerk kunnen uitbreiden. Mission impossible dus waarvoor ik wel keihard mijn best heb gedaan.
Heeft iemand hier n logische verklaring voor want ik zie t niet.
Alvast bedankt