Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Garage en tuinproject

Beste lezer,

Ik ben momenteel mijn tuin aan het veranderen en bouw een "garage" voor klussen. Op mijn garage komen zonnepanelen en naast mijn toekomstige garage staat een schuurtje die ook een verlenging krijgt waar nog een deel op komt te staan van de panelen. Verder zal er van alles moeten gebeuren voor water, stroom en etc, dus verveling is even geen probleem nu.

De doelstelling is om alles zo goedkoop mogelijk te doen (wel veilig) en het toch mooi te maken, ik koop dan ook 2e hands of haal gratis spullen op. Mijn uitgave tot nu toe zijn onder de 50 euro, en spendeer zo min mogelijk omdat ik al het geld wat ik uitspaar voor mijn auto project wil gebruiken.

Voor de rest gebruik ik hier veel foto's en zo nu en dan wat uitleg indien het handig is. :laugh:

PS: Vergeet de kosten van 80 zakken zand, was .....137 euro als ik mij niet vergis, Het zou ongeveer 184 in totaal zijn dan.
Laatst gewijzigd door Nebula L.a.b. op ma 23 mei 2022, 22:02, 5 keer totaal gewijzigd.
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Garage en tuinproject

Afbeelding0162275A-4450-4022-A1AE-3BE0878BF19A by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding8965E965-A41C-42E7-8A63-B77C6A1AC84B by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingFDBAAF34-C651-4D6E-825C-AE55518A578D by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding496725B3-C13C-4D9F-8234-F1A06A5EEA14 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingA0043663-9B3A-49B2-976D-223A4E941D0F by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding3F6F2909-D9E8-4DF1-8298-86F500435F7A by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding23CBE139-6B22-4DFB-965B-A221D2003E12 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding8623D207-703F-4527-806B-42BDE4B9FD84 by Nebula Lab, on Flickr

Niet is alles schoongemaakt volgens planning omdat bepaalde schuttingen verwisseld moesten worden vanwege beschadiging of dat deze ingekort waren met een cm of twee her en der; Buurman zijn aanzicht zijde is wel helemaal schoon. Palen zitten allen 60 tot 80 cm in de grond en een enkele paal iets meer dan een meter (tuin loopt nu nog heel sterk af). Morgen het vervolg en een stukje over mijn planten (als ik tijd heb) die ik heb gekregen , verpoot of aan het stekken ben.

PS: Buurman heeft mij top geholpen vandaag, dat was wel heel prettig! Verder kan het even vreemd overkomen dat ik niet naar de binnen hoek toe heb gewerkt met de schutting waardoor ik op de buiten hoeken kleine stukje's krijg, maar een groot gedeelte gaat er later weer uit i.v.m. de garage.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nebula L.a.b. schreef:
ma 23 mei 2022, 21:14
Mijn uitgave tot nu toe zijn onder de 50 euro, en spendeer zo min mogelijk omdat ik al het geld wat ik uitspaar voor mijn auto project wil gebruiken.

PS: Vergeet de kosten van 80 zakken zand, was .....137 euro als ik mij niet vergis, Het zou ongeveer 184 in totaal zijn dan.
En de zonnepanelen dan?
Of gaat het alleen over de kosten van wat gereed is?

Ziet er goed uit.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik reken vanaf het moment dat ik het aanschaf en ik moest er twee palen bij kopen van 20 euro in totaal dus zit op een 204 euro nu. Volgende week twee schuttingen repareren die achteraf gezien niet goed genoeg zijn dus gaat even prutsen worden om netje's te maken. Laatste deel is onderin te rot en het ander deel tegen de schutting aan is aan beide kanten verzaagd waardoor ik niet meer uitkom. Ik had slechts 1 kant gezien die verzaagd was, maar andere zijde blijkt dus ook ingekort te zijn (gelukkig nog planken genoeg). Ik weet dat het er weer uitgaat, maar voor nu even netje's maken en slechts een dagje werk als het meezit. Maar ik klaag niet omdat alles haaks en super goed waterpas staat! Verder blijft het heel zuinig doen voor de garage zelf en geld sparen voor de ombouw van mijn auto (daar verwacht ik behoorlijke kosten te gaan maken, maar zet hem in schorsing en heb nog een tweede auto ter beschikking).

Verder bij de buurman een aantal palen vervangen van zijn schutting die rot waren, ook een min klusje omdat alles van schroeven en beugels afbraken doordat het rot en verroest is. En vervolgens moet (wil) ik daar de kippenren een renovatie geven omdat ik weer stukken hardhout over heb en die palen ook rot zijn. Het gaat even sorteren worden en dan kan de rest van troep naar de stort.

Buurman heeft mij weer super geholpen, erg blij mee! Zelf heb ik soms weinig moed om ergens aan te beginnen omdat alleen werken met dit soort dingen slecht te doen is; Ben er wel heel blij mee, en hij heeft het geduld om het goed te doen.

AfbeeldingD2C3AADB-6A5B-4B0F-9DDA-215E896470E8 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding3EB3AD27-A63E-4F28-B9AD-C2B3F50D5CEB by Nebula Lab, on Flickr

PS: Het moet 10 jaar meegaan, daarna maakt het niet meer uit omdat ik niet in NL blijf wonen :wink:

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Morgen eerst de planten eens aanpakken met indelen en verpoten en verder zoveel mogelijk netje's maken in de tuin.

AfbeeldingB57733A9-E297-4113-B541-0942BB515065 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding23564590-044C-464D-B0DA-BB820027298F by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding8A6C80D6-8B7B-4D5F-87FC-B2DD39D4AE04 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingDDE9C5F1-237C-479C-8BBF-990031A10D25 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingCF7FECEB-2948-49E9-A82C-58054C5EEB3D by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingBCAA7314-0050-4298-BFAF-CB6D4C9FEEC7 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding4E69FA93-8AF8-4569-8C33-B3F9CA74FAEB by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding9924883B-F288-4894-A1EA-3FF946CFC8CC by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding045FF8DB-5CAB-464F-A051-62FE8B1A39EC by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingFC88AB14-C460-496E-9073-39169BAB6328 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding51115A23-9F86-49A5-8A0B-F194F97661E3 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingA43FE894-0585-4176-B70E-3B3872DEE6EB by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingA90F1589-8A6A-4D9D-8CC2-9DAD0BB6C63E by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding8623D207-703F-4527-806B-42BDE4B9FD84 by Nebula Lab, on Flickr

Eerst indelen en netje's in de grond alles. Aan het einde van het jaar koop ik wel wat dingen op in de aanbieding wat ik altijd heb gedaan op dit keer na. Het totaal overzicht als het schoon en klaar is, komt morgen avond wel.

Verdere plannen om steeds meer aan te passen laat ik even liggen en komt later als ik meer klussen af heb om te voorkomen dat ik met alles tegelijk bezig ben. Het stuk waar de schutting ligt komt erbij aan en wil richting bos achtig en wat water. Maar geen plannen nu daarvoor en eerst dit even snel de grond in en netje's hebben. Verder is het hopen dat ik nog wat bodembedekkers weer kan vinden om te stekken.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Begint er goed uit te zien. Komt leven in.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatst gewijzigd door Nebula L.a.b. op vr 03 jun 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

AfbeeldingC1EF758E-CB01-4B6B-8204-C840B47AC7E5 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding4CCA38A8-7A58-4CD2-8FC4-20E4680EFF04 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingA080B42D-3F64-4CDC-AE92-EAC8C1403A8C by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding0860B515-F74F-42DA-8B52-7F00F1152468 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingE3C950FF-A82D-413B-8800-7343430A9BD3 by Nebula Lab, on Flickr

Viel wat tegen maar wil mijzelf niet overwerken, dus morgen maar verder. Morgen: Keien moeten voor het huis weg en de varens ook, vervolgens direct achter gebruiken in de tuin. Laatste planten verwerken en verder onder het afdakje/balkon de boel netje's maken. Als het meezit de dakplaten doormidden met de flex; Die dingen liggen in de weg en het hout ook, maar moet dat even overdenken of ik het hout ook allemaal ga verplaatsen...

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Afbeelding0F3FA973-9894-4118-9F65-87DB69E78171 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding46A85E3F-7F53-4BE2-A4E9-C66EA150A151 by Nebula Lab, on Flickr

Afbeelding76089283-E08F-4C1A-8E69-BF9D912517CE by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingB8DFC158-5A84-45EB-8079-81EEC04D45F4 by Nebula Lab, on Flickr

AfbeeldingD26C4449-0887-40FD-B499-FEE7B1B67958 by Nebula Lab, on Flickr

Gisteren uitgeput en geen zin, dus vanmorgen om 8.00 aan de slag gegaan en tot een uurtje of 14.00 doorgegaan. Ging wel lekker maar er zit veel tijd in kleine dingen zoals alle stekken. Keien laat ik voor wat het is, die komen later wel en liggen niet in de weg. Platen gaan aankomende week omdat ze net even wat beter moeten liggen voor de flex, dus de buurman helpt mee.

De rest komt later allemaal wel en wil nu gewoon eerst de boel onkruidvrij hebben en alles laten zoals het is. Althans, wellicht nog wat kleins als ik tijd en zin heb. En geen paniek, het tuinhaartje is voor de sier en vind ik leuk staan met roestkleur. Volgend voorjaar of eind dit jaar mag de grote tuinverbouwing als ik zin heb en wil het veel meer richting "bos" gevoel brengen en wat meer met kleuren spelen, ik mis blauw nu. Verder ben ik een zeer grote plant nodig die groot rood blad heeft om diepte illusie te gaan maken in de toekomst.

Extra planten: 55 euro.
In totaal 263 euro.

PS: Dit is de Tetrapanax als deze in volle groei zit. :inlove: Ik ga wel i.v.v. de onderste bladeren snoeien om de planten eronder ook zichtbaar te houden.
AfbeeldingDBB1D050-3D87-4380-BCB0-D2D06582ADD7 by Nebula Lab, on Flickr

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Enigszins geïnspireerd door jouw bezigheid, en door het feit dat ik geen geld heb en voorlopig niet genoeg zal hebben om de tuin professioneel aan te laten pakken, toch maar weer zelf aan het denken gegaan hoe ik het wil.
En een ideetje bedacht wat me wat geld en moeite uitspaart, waardoor ik toch ook maar weer zelf aan de slag kan en ga. Maar waarom ik daar de heetste dagen van het jaar voor uitkies?!

Misschien plaats ik tzt nog wel wat foto's. In ieder geval wil en ga ik mijn pad verleggen. Vorig jaar april heb ik heel het pad en het terras al een keer in de hand gehad, toen heb ik de oude grindtegels die er lagen omgedraaid, zodat het nu een 'moderne betonlook' is. Eigenlijk had ik toen direct het pad goed moeten leggen. Eigenlijk. Maar toen nog gedacht dat ik snel genoeg weer bakken met geld zou verdienen (ik verdien het wel, maar krijg het niet... :P) en dan een nieuw terras en pad professioneel zou laten aanleggen. Maar dat is niet, dus nu toch maar zelf.
Eerst gedacht om gele zand nodig te hebben en zo, maar nu bedacht dat het misschien juist wel leuk is om de tegels bewust een cm of zo uit elkaar te leggen, in het gras, en dat het gras er dus wat tussen kan groeien. Scheelt me werk met dat ik er geen 'onkruid' tussenuit hoef te trekken om het strak te willen houden. Houdt in dat ik geen gele zand nodig heb en dus zo kan beginnen. En houdt in dat ik het wellicht allemaal makkelijker met de grasmaaier bij kan houden.
Het pad loopt nu in een enigszins rare bocht door mijn tuin, grotendeels lang een rand en dan naar het midden, naar de poort, maar die wil ik dus gewoon simpel recht leggen, eigenlijk midden in/door het gras.

Ach en als die bakken met geld komen, kan ik altijd nog iets (opnieuw) laten doen.

Kiwi70
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Je zou ook kruiptijm tussen je tegels kunnen leggen in plaats van gras. Dat is oersterk, je kunt er overheen lopen, wintergroen, bloeit in de zomer met paarse bloemetjes waar bijen en hommels dol op zijn en je kunt het ook nog als keukenkruid gebruiken.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo was het vanmorgen:
Afbeelding
Zo is het nu.
Afbeelding
Het begint erop te lijken. Al moet er nog veel werk verzet worden.

Bij het zoeken naar wat andere foto's, kwam ik deze nog tegen.
Afbeelding
:shock: Zo was het toen ik het kocht... (in 2015)
Veel veranderd.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Goede verandering (hoewel ik de tegels tegen elkaar had gelegd en dan maar af en toe onkruid moest plukken), esthetisch gezien heel veel mooier en beter in evenwicht qua verhouding. Het omdraaien van de tegels ben ik een zeer groot voorstander van voor een prachtig effect en strak modern uiterlijk, zeer goed gedaan. :inlove:

Fijne inspiratie voor mij om zelf ook weer verder te gaan, motivatie zakte bij mij doordat het veel werk is en nog heel veel zand moet verplaatsen. Maar laat ik mij niet aanstellen en ook morgen weer lekker aan de slag gaan.

Ben benieuwd naar het eindresultaat bij jou en zet hem op :bigups:

PS: Jammer dat ik nu niet in de buurt woon, dan kwam ik je helpen.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Morgen wordt het wel heeeeeel heet. Dus misschien even opletten. Insmeren, Veel drinken. Veel pauzes in koele ruimtes (eigenlijk om het uur een half uur pauze).
Houd er ook rekening mee dat de zonintensiteit het hoogt is rond 13:50 (dan staat de zon het hoogst), maar het warmst is het tegen 18:00 (vanwege het door verwarmen tijdens de tijd dat de zon op is).
Ik ben, onoplettend en niet ingesmeerd, toch iets verbrand op mijn armen. Ach, zie je tenminste ook dat ik buiten gewerkt heb.

Ik ga het bezien, hoe de ruimte tussen de tegels is. Het terras is wel strak.
Het kruiptijm is op zich een leuk idee, maar omdat het pad dus echt nu dwars door het gras komt, is gewoon het gras maar laten groeien het meest logisch.
Ik heb er nu ongeveer de helft op zitten, oftewel de helft liggen.
Nu kom ik in een hoger gedeelte van de tuin en moet ik het gras en de grond echt weg halen.
In het eerste deel heb ik dat wel ook redelijk gedaan. Meer dan dat ik vooraf dacht te doen.

Zal zeker ook een foto delen van het eindresultaat.

Ja, als we bij elkaar in de buurt woonden, zouden we elkaar denk ik flink helpen met dit soort dingen. Om de beurt bij elkaar.

Overigens heb ik een 'onkruid' in een stuk van het gras (wel meer onkruid op meerdere plekken, maar ja), dit is een hele kleine klaver, met kleine gele bloemetjes. Het is erg groen en groeit laag. Ik kom er met de maaier niet aan. En ik vind het eigenlijk best wel leuk. Ik zou het niet erg vinden als heel die klaver mijn gras overneemt. Maar de helft van die plek is nu waar het pad loopt. Dus zal ook die klaver wel weer even aan moeten sterken.
En verder zie ik allemaal wel.

(Moet eigenlijk ook nog het onkruid bij de voortuin eruit halen. Kattenstaart (heermoes) en dat is echt een ellende.)

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Heb jij flink kunnen werken in de hitte vandaag? Of was het in het hoge noorden :wink: niet zo heet? Hier is het 35gr geweest.
Ik ben dan ook niet zo ver gekomen als gehoopt. Maar op zich wel weer een stuk verder. Ik ben er blij mee.
Al het gras wat weg moest is verplaatst. Ik hoef nu alleen nog de tegels te verplaatsen/leggen en dan is het klaar.
Maar ja, dat 'alleen nog' is nog behoorlijk. Die tegels zijn loeizwaar. En ze moeten natuurlijk ook wel enigszins recht liggen.
En dan moet er eigenlijk nog een flinke laag zwart zand over de rest van de tuin en gras en wat graszaad om een mooier egaler veldje te creëren, maar ach. Boeien. Voor nu, voor niks, alleen energie en moeite, vind ik het dan (als het pad ligt) wel weer even prima. Als ik ergens 'n kruiwagen zand kan scoren, dan zien we dan wel weer.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Extreem veel gedachten de laatste dagen en aan het malen waardoor ik niet meer slaap... Xanax wat rotspul blijft en het liever niet meer heb. Dat spul maakt mij zo verschrikkelijk sloom en moe, en vraag mij Überhaupt af of het wel goed helpt tegen PTSS op dit moment (ik sla wel eens een dosis een beetje over of gebruik wat minder soms, nadeel is dat ik dan misselijk begin te worden en mij geestelijk wel wat raar voel). Verder hakt de extra medicatie tegen epilepsie er een beetje in, lichte agitatie, slapeloos en hoofdpijn de laatste weken; maar dat moet over een dikke week wel voorbij zijn als het goed is (ervaring leert een drie weken gewenning periode over het algemeen). Laatste dagen zijn mijn gedachten ook geconsumeerd door auto techniek en was extreem snel dingen aan het leren, dat kost dus ook extra energie. Maar merk dat ik toch langzaam wat fitter aan het worden ben en geen nacht zweten meer heb door dromen dus verwacht over een aantal dagen wel weer een goede nachtrust te hebben zodat ik weer wat extra energie heb.

Komt wel goed. 8)

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tada, eindresultaat:
Afbeelding
Er moet nu net zo goed nog een en ander in de tuin gebeuren, maar ik vind het voorlopig wel weer prima zo. Ligt netjes. En volgend jaar, als het gras weer heeft aangezet, ziet het er vast en zeker nog weer beter uit.
Maar ik heb een pad wat beter ligt. Gewoon van poort naar deur, in het midden van de tuin.

(Mijn ander idee, was, als ik die bakken met geld had gehad en het had laten doen, was om juist twee paden te hebben aan de zijkant. Maar dat kan tzt (als ik weer die bakken met geld heb en het ervoor over zou hebben) desnoods altijd nog. Al neemt het wel groen (gras) weg, wat ik nu juist wel fijn vind aan mijn tuin.)

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nebula L.a.b. schreef:
zo 19 jun 2022, 04:28
Extreem veel gedachten de laatste dagen en aan het malen waardoor ik niet meer slaap... Xanax wat rotspul blijft en het liever niet meer heb. Dat spul maakt mij zo verschrikkelijk sloom en moe, en vraag mij Überhaupt af of het wel goed helpt tegen PTSS op dit moment (ik sla wel eens een dosis een beetje over of gebruik wat minder soms, nadeel is dat ik dan misselijk begin te worden en mij geestelijk wel wat raar voel).
Niet overslaan of minder gebruiken. Zeg je zelf:
Nebula L.a.b. in Dagboek Nebula schreef:
vr 10 jun 2022, 22:02
ondanks de hele slechte start van de dag (dus nooit meer zomaar stoppen met Xanax, wat een verschrikkelijk rot spul is dat!).
viewtopic.php?p=242831#p242831

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nieuw eindresultaat:
Afbeelding
Vandaag, toen ik naar huis fietste van mijn vrijwilligerswerk kwam ik in de straat een hoop stukken gras tegen. Ik gestopt, gevraagd aan een paar werklui of dat weg ging en of ik het mocht hebben. Dat mocht.
Na dik 3,5u ziet mijn grasveld er best degelijk uit.
Een van de redenen dat ik zoveel tijd kwijt ben, is dat het zo'n 300m van mijn tuin af lag. Ik heb zo'n 12 keer op en neer moeten lopen, dus zo'n 7km gelopen. Met kruiwagen. Heen leeg, terug vol graszoden en zand.
Ik ben nu ook helemaal leeg. Alle energie is weg.
Maar ik ben wel blij met het eindresultaat.

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”