Marit schreef: ↑wo 20 mar 2024, 14:39
Een ander zal het al snel overdreven vinden dat ik toen op doordacht of deze drie best verschillende dingen dan nog iets met elkaar te maken hebben, maar jij vast niet.
Ik zie nog wel een andere overeenkomst. Het allemaal het stadium vóór iets. Het stadium vóór het bereiken van het uiteindelijke (bewuste of onbewuste) doel.
Het in de tuin werken, voordat de tuin af is (al ga je er dan wel of niet in zitten om van te genieten). Het reizen naar de bestemming. En het liggen voor de slaap.
En het zijn allemaal dingen waar je of van kunt ontspannen en genieten, of niet. Sommige mensen zien werken in de tuin als 'klus', als iets wat
moet om zo die tuin op orde te hebben en er dan pas van te kunnen genieten.
Zo ook met reizen. Voor veel mensen gaat het om te bestemming en niet om de reis. Die ergeren zich aan lange wachttijden, files, etc. Moeten ook per se dan en dan om zo en zo laat op hun bestemming aankomen. Natuurlijk, als je ergens een boot moet halen, speelt dat mee, maar je kunt het zo indelen dat juist de reis ook al ontspannend kan zijn.
Het liggen voor de slaap eigenlijk ook. Genoeg mensen die het liefst naar bed willen, kussen willen raken en weg willen zijn. Terwijl juist het in bed liggen, even niks moeten, ook nog niet
moeten slapen heel ontspannend kan zijn.
Allemaal is het vooral een mindset. Gaat het je om het einddoel, of om de reis, die voorstadia. Juist het kunnen genieten en ontspannen in de reis naar doelen, is heel knap en heel goed.
Maar dan, hoe zit het met de start?
Ik heb er best moeite mee gekregen om dingen op te pakken, terwijl ik weet dat ze goed/prettig/ontspannend voor me zijn. Zo kan ik naar de tuin kijken en denken 'zal ik de boel even aanharken', maar om me dan op te pakken en het daadwerkelijk te doen, daar heb ik moeite mee.