Zeeleeuw
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoe nu verder?

Twee jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding Legal, insurance en HR medewerker op mbo4. Het eerste jaar vond ik het al moeilijk om een geschikt stagebedrijf te vinden en in het tweede jaar is het mij helemaal niet gelukt. Vandaag ontving ik de zoveelste afwijzing van een bedrijf.
Ze kwamen met het argument dat mijn opleidingsniveau te laag was ze zochten iemand met een afgerond mbo4 diploma.
Oké ik zou nog een halfjaar naar school moeten. Daarnaast vonden ze mijn niveau niet hoog genoeg want ik heb alleen maar een mbo 3 diploma, Dit komt door het simpele feit dat ik op mijn middelbare school praktijkstroom heb gedaan het laagste van het laagste.

Hierdoor loop ik momenteel vast, want ik mag niet verder met mijn opleiding, tenzij ik een bedrijf vind waar ik praktijk ervaring mag opdoen. Dat dit gaat lukken heb ik een hard hoofd in. Ik was mezelf ook al aan het orienteren in mijn vervolg opleiding. eindelijk eens wat meer uitdaging dan het niet hoeven studeren en toch al weten dat ik zou gaan slagen voor ieder examen wat ik moest maken voor deze opleiding.

Nu zit ik dus met mijn handen in het haar, wat nu? hoe ga ik nu vooruitkomen, dit jaar word ik 39, wat nu?
Heeft iemand raad?

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Hoe nu verder?

Toen ik twaalf jaar geleden op zoek ging naar nieuwe uitdaging (ik kwam uit de ICT en ik zocht eenvoudig "handjeswerk", max 20 upw) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik op de fiets gestapt. Na drie dagen had ik een twintigtal bedrijven in de regio bezocht en een kort - onaangekondigd - gesprek gehad met de HR persoon ter plaatse. Die had mij dus al gezien en kon daarom een goede inschatting maken met wie hen te maken had. Gelijk al mijn korte cv uitgedeeld en een week later had ik een baan - en ik werk hier nog steeds.

Het enige advies dat ik kan geven is dus: zorg dat ze je zien, dat ze weten wat er in de koker zit.
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

En om Camiel aan te vullen.. Bied aan om eens een dag of twee dagen, zonder verplichtingen naar elkaar toe, proef te komen lopen, om kennis te maken, te 'proeven' van elkaar, of het van beide kanten past...
Dan kunnen ze zien wat je potentie is en of ze er iets mee kunnen..

GiftedPerson
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Camiel, en welk handjeswerk is het geworden? Ik sta op het punt zoiets te zoeken voor 8 u per week om mee te starten. (Long covid icm bore out) Maar ik heb een beetje een fixed mindset omdat ik denk dat weinig bedrijven erop zitten te wachten

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

In verband met mijn herseninfarct van 30 jaar geleden (en mijn acceptatie hiervan 12 jaar geleden) w ik vier dagen drie uur in de ochtend, smiddags twee uur slapen en vervolgens een beetje uitdrijven - de hond uitlaten, forum lezen etc.

Ik werk in een kleine drukkerij met 7 collega's, allemaal parttime, op de baas na. Ik ben Drukwerk Afwerker, wat inhoud dat ik de afwerking doe nadat het papier bedrukt of geprint is. Ik werk niet met machines die mijn werktempo bepalen, want daar krijg ik stress van - de gedachte alleen al. Mijn werk is snijden, rillen, vergaren, ponsen, boren, hechten, lijmen (je weet wel, die blokjes die je overal ziet, ja, die worden vaak met de hand gelijmd) schutvel omplakken, vouwen, aftellen, nakijken, bandeleren, afpellen, scannen, inpakken, bestickeren. Kortom, genoeg afwisseling, en alles in mijn eigen tempo! Ik heb een erg joviale baas (waar vind je die tegenwoordig nog) en we hebben vier of vijf keer per jaar een "borrel".

Hij wist trouwens van mijn ICT achtergrond, maar omdat ik voldoende in mijn mars had heeft hij me toch aangenomen.
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

GiftedPerson schreef:
vr 29 mar 2024, 14:18
Camiel, en welk handjeswerk is het geworden? Ik sta op het punt zoiets te zoeken voor 8 u per week om mee te starten. (Long covid icm bore out) Maar ik heb een beetje een fixed mindset omdat ik denk dat weinig bedrijven erop zitten te wachten Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Vorig jaar gezocht naar parttime werk, mij is het niet gelukt.
Dit jaar dus maar een fulltime baan proberen, voor zolang dat gaat. (Als ik al ergens aangenomen wordt.)

Maar ieder zijn verhaal is anders, dus laat je niet ontmoedigen en gewoon blijven zoeken.
Succes.

Jack202
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zeeleeuw schreef:
do 28 mar 2024, 17:03

Nu zit ik dus met mijn handen in het haar, wat nu? hoe ga ik nu vooruitkomen, dit jaar word ik 39, wat nu?
Heeft iemand raad?
Ik heb zelf ooit bank en verzekeren 'gestudeerd' op mbo4, dus wellicht een klein beetje vergelijkbaar wat betreft het insurance gedeelte.

Ook bij een aantal banken en verzekeringskantoren gewerkt. Destijds had je assurantie B of een aantal jaar daarna WFT diploma's nodig. Heel die MBO had ik over kunnen slagen. Toen ik assurantie B had, gingen alle deuren wagenwijd open. Ook met WFT diploma's kom je een stuk verder, mocht je iets in de bank of verzekeringswereld zoeken. Daarnaast heeft het vooral met de economie te maken. Hebben ze mensen nodig en is er niemand, dan kan je in je trainingspak op sollicitatie komen, je bent aangenomen. Hebben ze keuze genoeg, dan gaan ze zeuren over alles.

Mocht je vragen hebben, pm me. Maar ik kijk niet zo vaak hier op. gr. Jack.

Terug naar “HB en studie”