Binnen mijn gezin, te weten van mijn kinderen (inmiddels pubers), krijg ik te horen dat ik weinig aandacht voor ze heb. Ik vind dat ontzettend erg. Als moeder wil ik er voor ze zijn. Ik weet alleen niet hoe. Ik onthoud de details niet van wat ze zeggen en ik vergeet steeds de naam van de stageplek waar mijn zoon stage loopt bijvoorbeeld. Van vriendinnen van mijn dochter kan ik maar niet onthouden of ze ze van school kent of van het sporten. Hoe mijn kinderen het ervaren: "Je bent niet op de hoogte van wat ik op een dag doe." "Als je een vraag stelt, komt het soms niet oprecht over. Alsof je de vraag stelt 'omdat dat nu eenmaal moet of hoort'." Verder vindt de rest van het gezin dat ik soms best aanwezig kan zijn ('je praat dan aan 1 stuk door over een onderwerp en geeft anderen amper de ruimte').
Ik vind dit een heel moeilijk stukje. Omdat ik wel wil maar voor mijn gevoel niet kan. Omdat dit iedere keer terugkomt en ik zie hoe niet-leuk mijn kinderen het vinden. Ze ervaren een moeder die lief voor ze is, maar die ook best wel met haar eigen dingen bezig is. Iets dat als een rode draad door mijn leven loopt.
Nu ik sinds kort meer aan het lezen ben over hoogbegaafdheid, vraag ik me af of het hiermee te maken kan hebben. Komt dit jullie bekend voor?
Ik ben in onderzoek geweest voor ADD en ADHD. Hier kwam niets anders uit dan 'het zou kunnen dat u AD(H)D heeft, maar u heeft maar weinig symptomen ervan. Ook ervaren we dat u een schil om u heen heeft.' Nu ben ik bij een haptonoom in de hoop dat ik meer bij mijn gevoel kan komen.
Het voelt overigens heel kwetsbaar om dit zo hier neer te zetten.