beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Voorstellen

Hoi allen,

Even een anonieme gebruikersnaam gekozen, gewoon omdat dat fijn voelt. Eens even kijken of ik mezelf kort en bondig kan voorstellen.

Ik ben 22, een 'langstudeerder'. Niet een sticker waar ik erg blij mee ben natuurlijk. Vroeg uit huis gegaan, vanwege niet altijd een fijne thuissituatie, dus sinds mijn 18e op kamers in een druk meiden studentenhuis. Ik begon met mijn studie, de PABO, toen ik 16 was. Voegde me bij een studentenvereniging toen ik 17 was en ging op mijn 18e uit huis. Mijn leven was altijd gekenmerkt door veel doen en dan nog meer. Een sociaal bijtje met veel te veel verantwoordelijkheden op de schouders. Daarnaast een persoonlijk proces m.b.t. thuis en 'hoe werkt mijn koppie eigenlijk?'. Dit jaar werkte ik full-time voor een pittige groep 8, met 2/3e deel zorgleerlingen. Daarnaast de studie afronden en ook nog een leven leiden. Dat kon niet anders dan misgaan, achteraf gezien. Dus zit ik vanaf november '23 in een burnout. Op je 21e, compleet uitgeput en bam al je energie weg... Dat was een bizarre klap. Gelukkig was ik dit jaar eindelijk op een goede plek terecht gekomen, therapie speciaal gericht op HB. En dat helpt enorm! Dus nu langzaamaan de energie weer terugkomt, heel langzaam natuurlijk, is het de uitdaging met hoe ik mijn leven dan ga inrichten.

Dat is de struggle waar ik nu dus middenin zit. Tot ik een week of twee geleden Dabrwoski's theorie tegenkwam, wat was dat een enorme openbaring! En sindsdien geeft dat aan de ene kant veel ruimte, begrip en een stukje waardering voor de interne conflicten. En aan de andere kant geeft het angst, die ik moeilijk kan plaatsen. Ruimte voor mezelf nemen, grenzen aangeven, mezelf belangrijk vinden en authentiek zijn, dat zijn moeilijke onderwerpen. Maar toch is er een positief proces, waaronder ook dit aanmelden op dit forum onder valt. Dé zoektocht als HB'er: "Waar zijn mijn peers?". Daarnaast zoek ik ook naar een stukje erkenning maar ook naar tips, etc.

Nog even wat losse feitjes over mezelf. Als eerste, dat ik helemaal niet goed ben in schriftelijk communiceren, ik typ altijd zoals ik praat haha en waarschijnlijk klopt mijn zinsopbouw en spelling van geen kant ;)
Daarnaast, ik herken me erg in de karaktereigenschap HSS (high sensation seeker), voor als je er nog nooit over gehoord hebt is de korte beschrijving dat je altijd met 1 voet op de rem en 1 voet op het gaspedaal leeft. Tot bij mij dus de benzine in 1 klap op was.
Ik heb een grote liefde voor dieren, de natuur. Geniet van kunst. Zelf beeldhouw ik af en toe. Dit jaar begonnen met voetballen, bij een meidenteam me gevoegd en dat is echt heerlijk! De zaterdag is voor op de voetbalclub met een biertje in de hand, hoe super is dat! Helemaal nu langzaamaan die zon weer doorkomt.
Ik speel piano, geniet enorm van muziek. En een guilty pleasure is dat ik momenteel soms Sims aan het spelen ben, al ben ik natuurlijk mega snel verveeld. Puzzels doe ik graag, vooral met cijfers, ik ben een echte béta. Zijn er meer HB'ers die soms de wiskunde, scheikunde lessen missen van de middelbare? ;)

1 goede vriendin heb ik, die staat heel dichtbij. Wij spreken elkaar veel. De omgeving denkt dat we stiekem gay zijn, dat is het level van hoe close we zijn. Twee jaar geleden ging zij door een hele zware tijd heen, toen was ik er voor haar. En nu is ze er voor mij. Dankbaar voor wie zij is. Daarnaast kan ik prima met mijn broers, ik ben opgegroeid als enig meisje met 2 broertjes en 1 broer. Nu mijn oudste broer een vriendin heeft, die ook nog in hetzelfde team zit als mij, wordt die band ook weer sterker, blij mee!
Aangezien mijn ouders nooit een IQ test hebben laten doen, maar wel een klas laten overslaan (?!), ook niet hebben opgevoed met de kennis dat je een HB'er bent, kan ik nu de zoektocht zelf gaan doen. Mijn moeder is wel achter HB gekomen nadat er voor de relatietherapie een IQ test werd gedaan, maar ook nooit in eigen therapie gegaan o.i.d. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik daar alleen in sta, ook in het gezin. Maar ik ga het aan, want ik wil eindelijk mezelf eens belangrijk gaan vinden en het voelt als een tweede kans.

Toch een wat langer verhaal geworden. Ik ben benieuwd of er wat herkenning voor is, als dit forum nog een beetje actief is ;)

Geniet van de zon de komende dagen!

Veel liefs!
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Voorstellen

Hoi Beeldende_Stuiter
Allereerst een warm welkom, en wat een leuke intro. Veel herkenning aan deze kant, en man (sorry, vrouw) je hebt nog een lange weg te gaan, met die burn-out. Gelukkig is die weg geplaveid met door jouw eigen zonnetje! En Dabrowski natuurlijk.

Succes, Camiel
PS1 ik was pas met 26 afgestudeerd, en mijn twee zon studeren wss tot hun 28ste of 29ste, dus "langstudeerder" valt wel mee
PS2 en kort en bondig - ben ik ook een voorstander van :laugh:
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

Welkom en wat fijn dat je herkenning hebt gevonden in de hb kenmerken. :-)
En die tweede kans. Je bent ( gelukkig ) nog jong. Ik was 45 toen ik erachter kwam dat ik hb blijk te zijn.
De zoektocht naar hb-ers, gelukkig door internet en social media is het gemakkelijker om peers ( in je eigen omgeving ) te vinden.
In welke regio woon je?

beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Camiel schreef:
di 16 apr 2024, 20:20
Hoi Beeldende_Stuiter
Allereerst een warm welkom, en wat een leuke intro. Veel herkenning aan deze kant, en man (sorry, vrouw) je hebt nog een lange weg te gaan, met die burn-out. Gelukkig is die weg geplaveid met door jouw eigen zonnetje! En Dabrowski natuurlijk.

Succes, Camiel
PS1 ik was pas met 26 afgestudeerd, en mijn twee zon studeren wss tot hun 28ste of 29ste, dus "langstudeerder" valt wel mee
PS2 en kort en bondig - ben ik ook een voorstander van :laugh:
Hartelijk dank, wat een fijne reactie! Ja dat langstudeerder is ook altijd relatief natuurlijk... Studeerden jij en je zoons lang vanwege studielengte? Of door omstandigheden?

Ja die lange weg vd burnout... Vind het wel pittig hoor! Waar normaliter een normale dag bestond uit van alles en nog wat, zit je nu vooral in je studentenkamer te koekeloeren. Vind het lastig om mijn hoofd genoeg te prikkelen, want ik kan nog weinig echt doen.
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

pascal schreef:
di 16 apr 2024, 22:17
Welkom en wat fijn dat je herkenning hebt gevonden in de hb kenmerken. :-)
En die tweede kans. Je bent ( gelukkig ) nog jong. Ik was 45 toen ik erachter kwam dat ik hb blijk te zijn.
De zoektocht naar hb-ers, gelukkig door internet en social media is het gemakkelijker om peers ( in je eigen omgeving ) te vinden.
In welke regio woon je?
Dankjewel! <3

Ja dat is zeker waar, dat ik nog jong ben. Ik ben ook echt wel gemotiveerd om nu het echt aan te gaan en HB + HSS mee te nemen in carrière en eventuele vervolgstudie. Hoe kwam je erachter dat je hb bent, op die leeftijd? Het lijkt me dan wel ingewikkeld om dan je leven er meer naar te vormen, of dat ligt misschien aan mij :)

Ik heb al wel wat gezocht via internet en social media naar peers, maar kan nog niet veel vinden. Proberen om via het forum op tips te komen. Ik woon zelf in regio Ede, Arnhem
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

beeeldende_stuiter schreef:
wo 17 apr 2024, 16:26
Hartelijk dank, wat een fijne reactie! Ja dat langstudeerder is ook altijd relatief natuurlijk... Studeerden jij en je zoons lang vanwege studielengte? Of door omstandigheden?
Ik zelf ben pas aan de juiste studie begonnen toe ik 22 was. Mijn éne zoon doet gewoon 9 jaar over zijn opleiding, en vind dat niet erg. De andere zoon had wat opstart problemen (van drie jaar) is in Nijmegen net klaar met een studie en wil in Utrecht nog een tweede studie gaan volgen. Dus door omstandigheden
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

pascal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: ICQ

wo 17 apr 2024, 16:30
Hoe kwam je erachter dat je hb bent, op die leeftijd? Het lijkt me dan wel ingewikkeld om dan je leven er meer naar te vormen, of dat ligt misschien aan mij :)
Het klassieke patroon; een relatie die stukliep, vastlopen op het werk, de eeuwige vraag, wie ben ik, wat doe ik op deze planeet,
kwam ik er door zelfonderzoek achter. Het leven meer ernaar vormen; ik wordt niet hb, ik ben het al sinds mijn geboorte.
Gedeeltelijk had ik mijn leven voor mijzelf ingericht, voor een ( groot ) deel te ver in de aanpassing.
Het was in het begin vooral moeilijk om het oude los te laten en om ruimte te creëren voor wat er altijd al was, maar wat nooit ruimte had gekregen...
( Interne conflicten, Dabrowski niveau 3 )... Die interne conflicten had ik al een paar jaar, maar wist niet wat het was,
waar het vandaan kwam, en heb er nooit hulp bij gezocht ( want als ik niet begrijp wat het is, hoe kan ik het dan uitleggen aan een ander.. :mrgreen: )
wo 17 apr 2024, 16:30
Ik heb al wel wat gezocht via internet en social media naar peers, maar kan nog niet veel vinden. Proberen om via het forum op tips te komen. Ik woon zelf in regio Ede, Arnhem
Ik zie dat er net een hb bijeenkomst is geweest in Arnhem, op 6 april.
Je kunt de website van het hb-cafe in de gaten houden voor bijeenkomsten bij je in de buurt ( https://hb-cafe.nl/agenda/ ),
je kunt tevens de website van de stichting hoogbegaafd! in de gaten houden https://stichtinghoogbegaafd.nl/events/
of je aanmelden op de nieuwsbrieven ( uhbv / hb-cafe /shb ) om op de hoogte gehouden te worden.

Thijmen97
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Welkom in het chapter: hoogbegaafdheid.
Ik hoop dat je wat herkenning vind hier en daar.
Mvg Thijmen

beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Heel begrijpelijk! Moeilijk om soms in te zien wat je dan allemaal aangepast hebt, als ik voor mezelf spreek.
Ik snap zó goed wat je zegt over het zelf eerst begrijpen om het uit te kunnen leggen aan de ander. Het extraverte stukje in mij heeft het echt nodig om in gesprek, door sparren tot nieuwe inzichten te komen en uit die gedachten cirkels. Maar inderdaad, soms lukt het gewoon niet om uit te leggen en helemaal niet als de ander je ook moeilijk kan begrijpen...

Bedankt voor de tips! Heb te snel gekeken denk ik oepsss
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Thijmen97 schreef:
vr 19 apr 2024, 10:02
Welkom in het chapter: hoogbegaafdheid.
Ik hoop dat je wat herkenning vind hier en daar.
Mvg Thijmen
Bedankt!! :biggrin:
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welkom.

Was de extra e in beeeldende bewust of een tikfoutje? Ik vind het in ieder geval grappig.

beeeldende_stuiter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Truus schreef:
za 20 apr 2024, 10:22
Welkom.

Was de extra e in beeeldende bewust of een tikfoutje? Ik vind het in ieder geval grappig.
Haha het was een tipfoutje, maar toen ik het ontdekte vond ik het ook wel leuk :)

Dankjewel!
I'll let you be you
Let me be me
And we'll be us

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 23 apr 2024, 22:09
Haha het was een tipfoutje, maar toen ik het ontdekte vond ik het ook wel leuk :)

Dankjewel!
Het is best passend voor 'ons'. En dan ook nog in het beeldende deel, zeg maar. Per ongeluk dus erg goed!

SonjavP
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dat is de struggle waar ik nu dus middenin zit. Tot ik een week of twee geleden Dabrwoski's theorie tegenkwam, wat was dat een enorme openbaring! En sindsdien geeft dat aan de ene kant veel ruimte, begrip en een stukje waardering voor de interne conflicten. En aan de andere kant geeft het angst, die ik moeilijk kan plaatsen. Ruimte voor mezelf nemen, grenzen aangeven, mezelf belangrijk vinden en authentiek zijn, dat zijn moeilijke onderwerpen.

Jeetje, Dabrowski! Die kende ik nog niet, wat een openbaring!
Super dat je dit deelt, zeg.
Misschien waren we altijd al buitenwezens
en komen we samen, met diep vanbinnen
het schuren van de schelp
waarbuiten wij schuilen,
zijn we samen eenzaam.

Terug naar “Introductie”