Raymond 208
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoe gaan jullie hier mee om

Hoe gaan jullie om met je hoogbegaafdheid ?

Ik ben er nog niet zo heel lang achter dat ik hoger begaafd ben en sneller denk en doe dan andere mensen. Hierdoor kwam en kom ik vaak in de problemen omdat mensen mij niet begrijpen wat er in resulteert dat ik me heel eenzaam ga voelen en niks meer durf te zeggen of dat ik heel boos kan worden als iemand mij iets vraagt ik daar op antwoord en er dan niet gelijk iets mee gebeurd.

Ik vind het hoger begaafd zijn absoluut niet leuk

Groeten Raymond

Inger_Amsterdam
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Hoe gaan jullie hier mee om

hi Raymond,

herkenbaar hoor. Ik was ook heel boos, vooral in mijn werk. en heb weleens geroepen 'ik werk hier alleen maar met mongolen', niet zo chic inderdaad. Mijn coach wist me echter uit te leggen, dat mijn gevoel wel klopte, dat het verschil tussen HB en de gemiddelde mens vergelijkbaar kan zijn als een 'gemiddeld mens' en iemand met een beperking.
Daarbij dacht ik altijd dat mensen mij opzettelijk dwars zaten. Nu weet ik dat dat niet zo is, dat mijn hoofd anders werkt, en dat alleen ik me kan aanpassen, want anderen kun je niet vragen sneller te denken.

En op tijd aangeven wat je onprettig vindt, dan is de boosheid minder. Mensen proberen je over het algemeen niet expres te dwarsbomen, maar zitten op een andere golflengte. Klinkt allemaal makkelijker dan het is, maar proberen is wel de moeite waard.

groet!
Inger

Raymond 208
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Inger

Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om te reageren op mijn vraag . En zoals jij het vertelt dat heb ik precies hetzelfde.
Maar jij spreekt over een Coach zover ben ik dan nog niet. Maar ik zou dat wel willen want zoals ik het begrijp heb jij hier heel veel van kunnen leren en dat is precies wat ik ook zou willen .

Mvgr Raymond

Papiertje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hallo Raymond,

Ik heb mij heel erg verdiept in gedrag, van mijzelf en anderen. In elke situatie kan je op verschillende manieren reageren. Je kan je aanpassen, je kan 'doen alsof je dom bent', je kan de ander iets uitleggen of leren en er zijn vast nog meer opties. En hoe beter ik de situatie begrijp, hoe beter/sneller ik zie welke opties er zijn. En dan kan ik kiezen welke op dat moment (voor mij / volgens mij) het beste is. Ik kies het liefst wat op de lange termijn het beste is, het liefst voor iedereen/zoveel mogelijk betrokkenen. (Dus niet alleen goed voor anderen of goed voor mij, maar zoveel mogelijk wat goed is voor "iedereen").

Maar ik doe dat in combinatie met zoveel mogelijk mijn omgeving 'kiezen'. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Maar bewust kiezen naar welke school je gaat of waar je werkt. Bewust kiezen met wie je omgaat. Bewust kiezen wie je arts, tandarts, apotheek etc is.
Dat is moeilijker als je bijvoorbeeld een gezin hebt. Maar wanneer je je omgeving zoveel mogelijk zo kunt creëren dat je je niet voortdurend (heel erg) hoeft aan te passen, maar alleen in bepaalde situaties, dan is dat vaak wat makkelijker dan wanneer je je de hele dag en aan iedereen veel moet aanpassen.

Daarnaast, als je erg druk bent, stress hebt, haast hebt, veel aan je hoofd, veel prikkels. Dan heb je vaak minder rust, ruimte en geduld om je aan te passen, om iets uit te leggen, om je te verplaatsen in een ander en te kijken hoe je diegene wat meer dezelfde kant op kan krijgen. Wanneer je een wat rustiger leven hebt, met tijd en ruimte, dan is het soms wat makkelijker om die dingen te doen. Omdat er minder druk op je staat.

Maar dit gaat allemaal niet van de ene op de andere dag.

Raymond 208
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Papiertje

Wat je schrijft is heel duidelijk en begrijpelijk voor mij . Alleen voor de mensen om mij heen helaas niet en dat heeft geresulteerd in een hoop ellende in mijn leven .

Nu ik weet hoe het komt kan ik er mee aan de slag en ben ik zoekende naar mensen/hulpverleners die mij de goede kant op kunnen wijzen .

En bedankt voor je reactie papiertje

Papiertje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Raymond 208 schreef: Nu ik weet hoe het komt kan ik er mee aan de slag en ben ik zoekende naar mensen/hulpverleners die mij de goede kant op kunnen wijzen .
Wat zou je graag willen, wat voor hulp of begeleiding?

Zou je willen dat je situaties die gebeurd zijn kunt bespreken, hoe je daarmee om kunt gaan, zodat je dat kunt meenemen voor een volgende keer?
Of evt situaties die gaande zijn of die je aan ziet komen?

Of wil je in het algemeen tips en trucs leren voor jezelf hoe je je "zou moeten" gedragen?

Of wil je leren hoe je met je omgeving erover kunt praten, hoe je ze jouw situatie kunt uitleggen?

Of iets anders?

Wat zou je fijn vinden, waar heb je (het meest) behoefte aan? Ik ken je nog niet, dus ik stel wat vragen om je beter te kunnen helpen.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Raymond 208 schreef:
di 02 jul 2024, 14:04
Hoe gaan jullie om met je hoogbegaafdheid ?

Ik ben er nog niet zo heel lang achter dat ik hoger begaafd ben en sneller denk en doe dan andere mensen. Hierdoor kwam en kom ik vaak in de problemen omdat mensen mij niet begrijpen wat er in resulteert dat ik me heel eenzaam ga voelen en niks meer durf te zeggen of dat ik heel boos kan worden als iemand mij iets vraagt ik daar op antwoord en er dan niet gelijk iets mee gebeurd.

Ik vind het hoger begaafd zijn absoluut niet leuk

Groeten Raymond
ik heb het best lang ook zo gevoeld. En nog wel af en toe.
Maar ik probeer rekening met mezelf te houden. En me eraan te herinneren dat ik HB ben en dat eea daarom komt. Dus me er maar bij neer te leggen dat de rest wat 'trager' is in alles. Je krijgt ze nooit op jouw niveau, je kunt het alleen maar beseffen, accepteren en los proberen te laten. Of jezelf proberen aan te passen aan hun niveau, maar dat vreet energie en wekt ook ergernis op (bij jezelf en de anderen).

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”