Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: 2 stappen tegelijk

Goed idee om als overweging mee te nemen. Eigenlijk ben ik daar al een beetje mee bezig. Bovendien ben ik een ongeduldige lezer en vind ik de interactie met anderen ook belangrijk. Dus zelfstudie heeft op dot moment niet mijn voorkeur.

Wat ik tot nu toe heb gedaan: internet afstruinen, podcasts luisteren, met mijn partner gesproken, met mijn sportcoach gesproken, met mijn leidinggevende gesproken en mijn dansdocent benaderd of ik bij haar een paar coachingssessies kan krijgen om eerst mijn behoefte scherp te krijgen.

Andere suggesties die ik vanuit deze gesprekken kreeg zijn o.a. een ontwikkelassessment om nieuwe leerpunten boven tafel te krijgen. En proeflessen bij opleidingen volgen. En de zelfstudieoptie natuurlijk. Ik ben nu alle suggesties aan het verzamelen en hoop op basis van een paar coachingssessies straks betere keuzes te maken en verdere stappen te zetten.

Dus alles komt op een lijstje te staan, gaat overwogen worden en daarna zal ik een beslissing nemen.

En een boek schrijven.. leuk idee, maar ik weet niet of ik daar het geduld voor heb. Dat komt bij mij nooit af, vrees ik. Maar misschien moet die ook op het lijstje.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Papiertje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zomaar nog wat hersenspinsels van mijn kant. Geen idee of je er iets aan hebt. Gooi het gerust aan de kant als je het niet kunt gebruiken.

Zou het een idee zijn om een werkgroepje te maken? Dan heb je meer intereactie met anderen.
Je kunt feedback op elkaar geven. Je hoeft dan ook niet alles zelf te lezen of te schrijven.

Als je toch zelf/alleen dit wilt doen, zijn er ook taken die je kunt uitbesteden.

Je kunt een boek schrijven, maar er zijn ook allerlei andere vormen mogelijk. Misschien geen boek maar een documentaire of werkboekjes, een podcastserie of iets anders. Je zou zelfs pdf's kunnen schrijven, eventueel per thema. En dat je de x-aantal thema's uiteindelijk laat drukken tot een boekje ofzo. Je kunt ook wat je wilt schrijven inspreken op een bandje en dat door iemand uit laten werken.

We denken vaak in wat er al bekend is en hoe anderen dingen doen. Maar er zijn ook veel andere mogelijkheden. Net een beetje anders, nieuw, uniek, uitdagend.

Neem eens een vel papier en schrijf eens op waar je echt behoefte aan hebt, echt diep in je gevoel, je verlangen. Wat heb je echt nodig om de leegte/honger/het gat wat je voelt te vullen? Bijvoorbeeld "Iets bereiken binnen 4 maanden" en "nieuwe dingen leren", "van betekenis zijn voor iemand" enzovoort. Alleen de behoeften nog zonder er een vorm aan te geven. En probeer met die behoeften een vorm te creëren. Het kan iets bestaands zijn, maar ook iets dat nog niet bestaat. Als een boek schrijven te langzaam gaat, maar video het ook niet is, valt er een combinatie te maken, van een boek met bewegende beelden of stukjes audio ertussen? (Dit is slechts een voorbeeld). Je denkt dan niet van A naar B naar C naar D. Maar je begint bij D. En gaat dan kijken welke vorm je het kan geven en daarna watje nodig hebt (A en B) om daar te komen.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik sta nu open voor alle suggesties, dus dank je wel hiervoor.

Een intervisiegroep is ook een van mijn opties. Maar daarbij geldt dat je net de juiste mensen moet hebben met wie je dat gaat doen. En hoe kom je daar nu aan? Ik heb geen groot netwerk en het netwerk dat ik wel heb is vooral inhoudelijk bezig en niet met management.

Er borrelen al wel wat ideeën op. Dat boek schrijven... Ik heb genoeg ideeën hierover. Over de vorm. Over de inhoud. Misschien iets om samen met anderen op te pakken.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Papiertje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Graag gedaan
Sawi schreef:
za 30 nov 2024, 08:19
Maar daarbij geldt dat je net de juiste mensen moet hebben met wie je dat gaat doen. En hoe kom je daar nu aan? Ik heb geen groot netwerk en het netwerk dat ik wel heb is vooral inhoudelijk bezig en niet met management.
Goede vraag. Misschien kan je sociale media en/of je netwerk gebruiken om de juiste mensen te vinden. Als jij kort iets kan schrijven over wat je wilt doen en dat je graag in contact wilt komen met mensen die er interesse in hebben of die bepaalde kennis/vaardigheden hebben, dan heb je best kans dat mensen contact met je opnemen en dat je een groepje kunt vormen. Of misschien wordt het uiteindelijk geen intervisiegroepje, maar komt er iets anders moois of nuttigs uit. Dat kan ook.

Misschien zijn er mensen hier die je bericht kunnen delen of die tips hebben. Maar ook sociale media, Facebook, Reddit, BlueSky, LinkedIn.
Ik zie op verschillende platformen dat mensen vragen om banen, woonruimte, vrijwilligers, stageplaatsen enz en dat ze er tips krijgen. Zulke posts worden (beetje afhankelijk van het soort vraag en platform) ook vaak gedeeld voor een groter bereik en om elkaar te helpen.
Je kan ook zelf op internet zoeken naar mensen die met deze onderwerpen bezig zijn en contact met hen opnemen.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Op Coursera kun je enorm veel vinden in verschillende vakgebieden. Wellicht zit daar iets tussen wat je wel aanspreekt?*

Je geeft aan dat de meeste opleidingen gestoeld zijn op oude systemen.
Zoek je het dan meer in leiderschap in zelfsturende teams?
Zelf heb ik recent een cursus Agile Scrum Foundation gedaan. Dat spitst zich toe op projecten en projectmanagement (als je het al zo mag noemen). Het is ontstaan in de IT, maar met een brede blik is het breed toepasbaar, vind ik. Ik vond het vooral ook leuk om juist eens wat anders te horen en over een andere methode te lezen dan inderdaad de oude standaarden.
Het geheel, agile / scrum, is gebaseerd op lean.
Maar misschien wil je je juist richting op verandermanagement, zodat je juist een beter idee krijgt hoe veranderingen, ook in leiderschap, in een organisatie kunnen gaan.
Of situationeel leiderschap, dan leer je van meerdere stijlen een beetje.

Succes en veel plezier.

*Ah, lees nu dat je toch vooral interactie met mensen zoekt en het minder in de zelfstudie hoek.
Tegenwoordig zijn wel redelijk wat opleidingen die toch grotendeels zelfstudie zijn, ook met interactie. Vaak via Teams. En wellicht dat je juist in een opleiding die eigenlijk meer zelfstudie is, wel kunt achterhalen wie die opleiding doen en daar vrijwillig, buiten de opleiding om, een intervisie groepje mee kunt starten.

Of gewoon nog eens ouderwets een fysiek opleidingsinstituut binnenwandelen en vragen naar de mogelijkheden.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Sawi schreef:
za 30 nov 2024, 07:29
Goed idee om als overweging mee te nemen. Eigenlijk ben ik daar al een beetje mee bezig. Bovendien ben ik een ongeduldige lezer en vind ik de interactie met anderen ook belangrijk. Dus zelfstudie heeft op dot moment niet mijn voorkeur.
Ik heb kortgeleden geleerd dat, wat een leraar doet, niet kan worden vervangen door machines. Dat proberen ze al 150 jaar op verschillende manieren (bijvoorbeeld via radio, televisie of computer) en telkens faalt het weer. De leraar is de sociale bindende factor die de leerling stimuleert en motiveert..
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Terug naar “HB en werk”