Hallo iedereen,
Ik ben Donnie, 46 jaar oud en woon onder de rook van Rotterdam samen met mijn lieve vriendin. Ik ben inmiddels zo'n tweeënhalve maand lid op dit forum waarna ik nu toch heb besloten om mijzelf voor te stellen. Reden dat ik hier zolang mee heb gewacht is puur omdat ik niet zeker weet of ik (hoog) begaafd ben en ik hier misschien dus weinig heb te zoeken.
Toch wil ik nu graag aan jullie vertellen waarom of waardoor ik hier terecht ben gekomen.
Ik denk dat ik mijn verhaal moet beginnen ergens in april 2022. Door vermoedelijk 2 medische akkefietjes ( lees, een herseninfarct en een ziekenhuisopname dankzij covid ) merkte ik destijds dat dat toch meer met mij had gedaan op mentaal vlak dan dat ik aanvankelijk dacht of wilde toegeven. Gevolg, ik kwam terecht bij een ( online ) psycholoog.
Na enkele sessies kreeg ik het vermoeden dat de sessies weinig deden. Uiteindelijk heb ik dit ook bij mijn behandelaar aangegeven waarna zij mij uiteindelijk adviseerde om bij mijn huisarts een doorverwijzing te vragen voor Rijndam, een revalidatiecentrum voor mensen die hersenletsel hebben opgelopen.
Lang verhaal kort, de doorverwijzing kwam er. En in die doorverwijzing, daar stond dat ene woord. 'Hyperfocus'. Het woord dat mij een lange zoektocht zou opleveren over de vraag "Ben ik hoogbegaafd?".
Dat woord 'hyperfocus' in die doorverwijzing triggerde mij. "Wat is dat precies? Waarom wordt deze term in verband gebracht met mij?"
Ik zal proberen om niet teveel in details te treden ( iets wat ik erg lastig vind, bang omdat ik anders niet duidelijk genoeg begrepen word ) maar dat woord leverde mij uiteindelijk 3 labeltjes op die worden gegeven aan mensen die in zo'n staat van hyperfocus kunnen verkeren. Namelijk ADD, ADHD en hoogbegaafdheid. Ik onderzocht ADD en ADHD waarin bij ADHD ik mijzelf eigenlijk niet kon herkennen. Bij ADD las ik wel wat kenmerken waarin ik mijzelf kon herkennen. Maar toch waren er ook kenmerken die ik absoluut niet bij mij vond passen.
Uiteindelijk heb ik ook hoogbegaafdheid onderzocht ( eigenlijk doe ik dat nog steeds ).
Voor mij was dit 'label' denk ik de minst aanneemlijke. Zo heb ik tenslotte MAVO gedaan en ik heb ook geen mooie anekdotes over wat dan ook dat ik mij als kind anders voelde dan de rest.
Maar goed, volgens mij heb ik toen destijds mijn eerste iq-testje gedaan. Zo'n testje van de NTI met 10 vragen. Ik had alle vragen goed en de score was 125. Ik weet het, zo'n test zegt natuurlijk erg weinig maar toch vond ik het stiekem wel leuk dat ik redelijk hoog scoorde. Resultaat, ik ging nog een testje doen. En nog 1 en nog 1. En altijd waren de uitslagen op niveau ( hoog )begaafd. En ondanks dat ik weinig waarde hechtte aan de betrouwbaarheid van die online testjes vond ik het toch ook wel erg leuk om ze te maken. Op een gegeven moment kwam ik op een site genaamd, treningmozga. Een site waar behoorlijk wat iq-testen staan, voornamelijk gericht op abstract redeneren.
Op die site heb ik ook echt veel testen gedaan. En eigenlijk was de uitslag qua hoogte altijd wel in het spectrum van 1- a 2% van mensen die eenzelfde score hadden gehaald op zo'n zelfde test. Nog steeds weinig waarde hechtend aan de betrouwbaarheid van online testen, begon ik wel aan vrienden, kennissen en familie te vragen om ook eens een test te maken die ik al had gemaakt. Dan kon ik de uitslagen naast elkaar leggen en vergelijken. Opvallend daarin was dat ik gemiddeld genomen toch altijd wel 30 a 40 iq-punten hoger had gescoord. Oké, was dat toeval of was dit misschien toch een teken dat er een mogelijkheid bestond dat ik....... Ik denk wat betreft online testen ik altijd sterk zal blijven twijfelen aan de betrouwbaarheid hiervan. Misschien dat er 1tje is die ik iets minder onbetrouwbaar vind, een online iq-test van trainingscentrum 'Groei'. Een test die het iq zou testen op 8 verschillende domeinen en waarbij ik een iq-bereik scoorde van 125 t/m 135.
Intussen had ik wel begrepen dat hoogbegaafdheid veel meer is dan een hoge score op een iq-test. Het is dan ook veel meer de herkenbaarheid van mijn karakteristieke eigenschappen, mijn blijkbare vermogendheid tot ( complex ) denken en het sterke vermoeden van inmiddels 2 psychologen dat hoogbegaafdheid aan de orde is, dat ik ikzelf ook oprecht durf te vermoeden dat ik misschien hoogbegaafd ben.
En misschien is het cliché, maar termen als associatief, perfectionisme, analytisch, autonomie en creativiteit.... Ik ben ze vaak tegengekomen als ik weer eens op onderzoek ging naar het onderwerp hoogbegaafdheid. Maar toch zijn het termen die zo ontzettend herkenbaar zijn. Alsof de betekenis van al die termen kleine spiegeltjes zijn waarin ik mijzelf zie.
Sinds mijn onderzoek naar hoogbegaafdheid is gestart merk ik ook dat mijn zelfreflectie enorm is gegroeid. Nu heb ik dat achteraf altijd wel gehad maar het heeft nu wel een extreme vorm aangenomen. Zowat mijn hele denken, doen en laten neem ik onder de loep met uiteindelijk steeds weer dezelfde vraag "hebben andere mensen dit ook?"
En ik stel die vraag ook regelmatig hoor aan de mensen om mij heen. En vaker wel dan niet is het antwoord "Nou nee, niet zo erg" of gewoon een volmondig "Nee".
Ik ben benieuwd of die enorme zelfreflectie en alles wat eruit voortkomt ook een gevolg is van mijn twijfel of ik hoogbegaafd ben. Ik denk van wel. Wat ik sowieso zeker weet is dat die vraag mij tot op heden nog steeds vaak bezig houdt. En waarom eigenlijk? Mensen om mij heen vragen wel eens "Oké goed, dan weet je dat je hoogbegaafd bent. Wat dan? Wat ga je ermee doen?"
En in alle eerlijkheid moet ik dan antwoorden met "Waarschijnlijk niet veel. Ja, gebruiken om foute opmerkingen en slechte grappen te maken op een verjaardag".
Naast iq-testen en de zoektocht naar persoonlijke en karakteristieke eigenschappen wat betreft hoogbegaafdheid denk ik dat mijn aanmelding op dit forum wederom voortkomt uit de vraag of ik begaafd ben.
Nu weet ik echt wel dat mijn verhaal niet door iemand in een computer wordt gestopt waarna dan de uitslag volgt 'wel of niet hoogbegaafd'.
Maar wat ik wel weet is dat ik enorm nieuwsgierig en geïnteresseerd ben in hoogbegaafdheid en de mensen die dat zijn.
En dat samen met de hoop of ik herkenbaarheid vind in de berichten die hier zijn te lezen. Op dat laatste kan ik sowieso al een behoorlijke "ja" antwoorden.
Zo, dit was voor nu even mijn voorstel berichtje. Al moet ik nu toegeven dat mijn berichtje meer weg heeft van enkele hoofdstukken uit mijn autobiografie als ik die had geschreven.
Des te groter is mijn dank dat jullie tot hier zijn gekomen. Dat waardeer ik echt heel erg.
Ik wens jullie allen hele fijne feestdagen toe!
Groetjes,
Donnie