Donnie78
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Geluk halen uit kleine dingen.

Goedemiddag iedereen,

Spannend als dat ik het vind om als nieuweling ( die eigenlijk ook nog eens niet zeker weet of hij echt hoogbegaafd is ) op dit forum mijn eerste onderwerp te starten, wil ik mij daar toch graag aan wagen.
Ik ben namelijk echt oprecht benieuwd waaruit jullie je ( kleine ) geluksmomentjes halen.

Ikzelf kan oprecht gelukkig worden van het voelen en soms zelfs creëren van positieve emoties bij andere mensen.
Hierbij wil ik ook graag een ervaring als voorbeeld met jullie delen.

Inmiddels alweer een behoorlijk tijdje geleden stapte ik deur uit om boodschappen te gaan doen. De supermarkt is op loopafstand waarbij ik dan onder andere een bushokje passeer.
Zo ook die dag naderde ik dat bushokje en zag ik op afstand ( zoals dat zo vaak het geval is ) dat daar iemand zat.
Dichterbij dat bushokje komend, zag ik dat die persoon die in het bushokje aan het wachten was, een dame op leeftijd was.
Ze zat daar zo een beetje in elkaar gedoken en voor zich uit starend met ,een naar mijn gevoel, een wat sombere blik.
Toen ik langs het bushokje liep, keek ik de dame aan en zei tegen haar "Goedemiddag mevrouw". De dame, toch wel duidelijk verzonken in gedachten, keek mij aan en op dat moment, in een split second, was het dat ik haar gezichtsuitdrukking zag veranderen van somber, naar enigszins verbaasd, gevolgd door een vriendelijke en blije gezichtsuitdrukking. En met die laatste gezichtsuitdrukking ontving ik van haar een vriendelijke "goedemiddag" terug.
Het was op dat moment dat ik daar echt een gelukkig gevoel ervaarde. Een blij gevoel wat ook echt wel even aanhield.

Ik weet niet of het sterk aanvoelen van iemand zijn ( positieve ) emoties alleen is voorbestemd is aan HB-ers.
Zo ja, dan vind ik dat een HB-er zich ook een bevoorrecht mens mag noemen.
Het is toch fijn en mooi dat je eigenlijk op zo'n eenvoudige manier je eigen gevoel van geluk kan creëren. Daarbij krijg je waarschijnlijk ook nog eens een leuke bonus omdat het mijn inziens ook aanneemlijk kan zien dat je hierbij de ander ook een geluksmomentje bezorgd. Al is het maar voor even.

Ik ben benieuwd of jullie jezelf kunnen herkennen in bovenstaande en/of wat jullie soortgelijke momentjes van geluk geeft.

Groetjes,
Donnie

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Geluk halen uit kleine dingen.

Zoals je al gemerkt had is niet zo erg druk meer op dit forum. Ik wilde nochtans er even een korte reactie aan wagen.

Ik kijk vaak (als ik in de mood ben - anders niet) mensen aan, en schat hierbij hun gemoedstoestand. Als die positief is dan waag ik daar vaak een vriendelijk "goedendag" aan, en krijg dan ook vaak een vriendelijk antwoord terug. De meeste mensen zijn voor mijn gevoel echter teveel met zichzelf bezig waardoor ik hier een norse blik teruggeworpen krijg - hence het inschatten van de gemoedstoestand vooraf.

Ik heb ook een hond (Labradoodle - prachtig beest). Als ik daarmee loop of fiets schat ik ook altijd tegenmoetkomende honden en hun baasjes in. Ik heb sterk het gevoel dat een vriendelijk baasje meestal ook een vriendelijk hond heeft, die graag even wil snuffelen, en een onvriendelijke hond heeft ook vaak een onvriendelijk baasje. Vriendelijk honden met onvriendelijke baasjes, of onvriendelijke honden met vriendelijke baasjes, kom ik slechts zelden tegen. Uiteraard is dit gevoel niet wetenschappelijk gestaafd en heel erg biased.

Camiel
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Papiertje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi Donnie,

Goed punt, geluk halen uit kleine dingen. Ik ben daar absoluut ook van.

Een hele kerst zonder mensen en gedoe, maar met een dekentje op de bank, een slappe Amerikaanse romantische kerstfilm kijken met iets om te snacken.

Ik groet ook mensen op straat. Ik doe dat bij iedereen, ongeacht hun mood. Maar bij de een zeg ik goedemorgen en bij de ander zwaai ik, glimlach ik vriendelijk, of knik ik met mijn hoofd. Ik geef. En het is aan de ander of ze iets teruggeven of niet.

Of als je bepaalde taken meteen doet of alvast voorbereidt, waardoor je later dat niet meer hoeft te doen omdat je het al gedaan hebt. Of het alleen hoeft te versturen, want alles staat al klaar.

CarlijnUtrecht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wat een mooi onderwerp! Ik ben gek op kleine gelukjes. Ze opzoeken én je er bewust van zijn geeft het leven kleur, glitter en dat vleugje magie.

Voor mij zijn kleine gelukjes bijvoorbeeld...

Bezig zijn met iets moois maken
Iemand echt verder kunnen helpen
Het eerste kopje thee van de dag
Zien hoe iemand liefdevol is naar een ander
Zeker ook dat gedeelde momentje met een vreemde
De buschauffeur die me aan ziet komen rennen en nog even wacht
Zon of wind op mijn huid voelen
Een vast grapje delen
Net iets eerder wakker zijn dan de wekker
En zo in de winter... alles wat warm is!

Ik had het hier met mijn vriend vorige week nog over. We misten allebei een beetje dat gevoel van magie op een dag, dat opborrelende pretje van geluksmomentjes. Dus we zijn ze nu aan het delen. Gewoon bij het avondeten de vraag: wat waren jouw gelukjes vandaag.
Het helpt om er aandacht aan te geven, omdat je blik dan door de dag heen er ook meer op gericht is, en je ze dan makkelijker opmerkt :)

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

CarlijnUtrecht schreef:
do 09 jan 2025, 13:39
...
Dus we zijn ze nu aan het delen. Gewoon bij het avondeten de vraag: wat waren jouw gelukjes vandaag.
...
Mooi!
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Camiel schreef:
vr 10 jan 2025, 12:04
CarlijnUtrecht schreef:
do 09 jan 2025, 13:39
...
Dus we zijn ze nu aan het delen. Gewoon bij het avondeten de vraag: wat waren jouw gelukjes vandaag.
...
Mooi!
Wilde ik ook net zeggen.
Dat is goed bezig zijn met geluksmomentjes.
En als je alleen bent (of de ander heeft er geen behoefte aan) kun je het in een soort dagboekje opschrijven.
(Ik doe dat zelf niet, weet alleen dat het wel goed zo zijn...)

Terug naar “HB in het dagelijks leven”