Een heel goede middag!
Mijn naam is Carlijn Broers en ik schrijf dit met een warme kop thee, kerstlichtjes nog in de kamer en een spinnende kat op schoot. Wodan, de kat, heeft geen andere zorgen dan lekker warme plekjes en wanneer zijn volgende brokjes worden voorgeschoteld. Bij die rust kan ik me helemaal niets voorstellen.
Ik wil doen, leren, maken, ontdekken, begrijpen, verwoorden, doorleven en bevragen. Ik wissel schrijven af met knuffels maken, bakken met oorbellen in elkaar zetten, goede gesprekken met lachen om mijn eigen slechte humor en websites bouwen met verhalen verslinden. Aangenaam!
Bij mij werd de hoogbegaafdheid gelukkig vroeg gezien: mijn vader herkende zichzelf in mij. Mijn ouders hebben zich ingespannen voor extra uitdagingen op school. Ik was de eerste daar die een klas oversloeg en kreeg extra materiaal. Ook buiten school zochten zij naar manieren om intellectuele uitdaging te vinden, en zelfs een groepje peers.
School kwam ik prima door, zonder veel moeite en zonder geweldige cijfers. Ondanks alle zorg en moeite van mijn ouders had ik nooit geleerd om te leren, en daar liep ik bij mijn studie tegenaan. Met depressie, faalangst en een fikse vertraging wist ik dan toch mijn papiertje Cognitieve Kunstmatige Intelligentie te halen, en deed er nog een compleet andere studie achteraan: Dramatherapie (mensen helpen door theater- en speltechnieken)
Teleurstelling alom, ook in mezelf, want waarom kon ik niet gewoon bij één pad blijven en me verder specialiseren? Hetzelfde met hobby’s, die elk jaar wel weer wisselden en zorgden voor een hoop materialen, instrumenten, handboeken en onaffe projecten. Beschamend.
Tot ik How to Be Everything van Emilie Wapnick las. Multipotentialite, zo noemde ze dat. Maar dat woord voelde als een verwachting. Net als ‘hoogbegaafd’ – een woord waar ik liever ver vandaan bleef. Want stel je voor dat mijn vrienden ontdekten dat ík dat labeltje had. Waarom was ik dan niet slimmer?
Of stel dat mijn collega’s erachter kwamen. Waarom was ik dan niet beter in mijn vak?
Of stel dat de mensen die mijn hobby’s delen het zouden horen. Waarom was ik dan zo’n amateur en niet briljant in wat ik deed?
Nee, beter dat ik het H-woord maar niet in de mond nam.
In therapie vroeg mijn behandelaar zich af of ik misschien autistisch was, ik zat immers zo in mijn hoofd. Nee, autisme kwam niet uit het onderzoek, wel hoogbegaafdheid. Of ik daar wat meer over wilde leren?
Nee, dank je, ik weet al mijn hele leven wat het is.
Maar de wereld had niet stilgestaan, en uit de onderzoeken van de afgelopen 30 jaar bleek dat er meer is aan hoogbegaafdheid dan uitdaging op school nodig hebben.
Je anders voelen. Scheppingsdrang. Leerhonger. Faalangst. Hooggevoeligheid. Meer ‘kleuren’ in de wereld zien.
Het duizelde me. Alles wat ik als ‘mis’ zag in mezelf bleek erbij te horen. Er was niets te fixen, alleen een andere gebruiksaanwijzing te leren lezen. Ik had me eenzaam, mislukt en zwak gevonden, jarenlang, voor niets.
Nee, ik wilde dat niet voor niets laten zijn. En gelukkig heb ik een hoop kennis en ervaring opgedaan om het om te kunnen zetten in iets beters.
Met mijn achtergrond in dramatherapie, kennis over hoogbegaafdheid en persoonlijke ontwikkeling, ervaringsdeskundigheid en een goed inlevingsvermogen, help ik tegenwoordig andere vrouwen om hun hoogbegaafdheid te omarmen en in een stroomversnelling te komen die past bij hun dromen, ritme en behoeften. Mijn praktijk begint op te bloeien!
Intussen gaat mijn eigen leerproces door. Er blijft zoveel te leren, te groeien en te maken. En ik blijf zoeken naar herkenning bij anderen, die in en vergelijkbaar schuitje zitten.
Ik hoop op dit forum die gelijkgestemde zielen te vinden, die snappen waarom ik niet als Wodan rustig en tevreden kan zijn met een leventje dat geen uitdaging heeft, geen groei en geen spoor van dingen waarvan ik kan zeggen: hier ben ik trots op.