Ik vind dromen fascinerend. Ik heb mij er dan ook in verdiept, en een tijd lang ben ik samen met een coach bezig geweest om lucide dromen aan te leren.
Mijn dromen zijn vaak speelfilms waarin ik ofwel mezelf ben, of ik bekijk mijzelf vanuit de derde persoon.
Ik voel alles wat ik aanraak, ik ruik iedere geur, ik hoor het geluid van muziek, ik proef. Regelmatig net zo intens als wanneer ik wakker ben. Wanneer ik in mijn droom met iemand aan het knuffelen ben, dan voel ik zelfs de textuur en de warmte van de huid. Het is maar een fractie van een seconde, maar het is er wel!
Eigenlijk is dat bij mij wel heel realistisch geworden, naarmate ik er steeds meer mee oefen. Maar of dit puur dromen is, of dat ik ook mezelf half in trance breng en zodoende dit ervaar... Daar ben ik nog niet helemaal uit. Mijn dromen zijn ook altijd met kleur, in 3D. Geen 2D zwart-wit films.
Soms heb ik ook alleen hele korte clipjes die elkaar snel opvolgen.
Soms droom ik over dingen die ik zelf kies om me te ontspannen bijvoorbeeld, soms droom ik over dingen die ik voor elkaar wil krijgen. Soms droom ik om overzicht te krijgen, andere keren laat ik mezelf gewoon lekker gaan en dan zie ik wel wat er gebeurt. Soms heb ik ook helemaal geen zin in 'bewust' dromen, en dan laat ik het gewoon voor wat het is. Ik gebruik mijn 'dromen' graag om dingen te verwerken, en soms ook om inzicht te krijgen, gecombineerd met een intensieve meditatie.
Ik heb zelfs dat ik wel eens mijn dromen wil voorbereiden. Dan kan ik er dagen overnadenken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen, en dan probeer ik dat zo goed mogelijk uit te voeren. Dan heb ik een doel voor ogen, en dat ga ik hoe dan ook krijgen. Jezelf dingen aanleren of wijsmaken wanneer je 'actief' bezig bent met je onderbewustzijn werkt fantastisch.
Op dit moment gebruik ik mijn dromen om mezelf 'aan te leren' of wijs te maken dat ik mezelf mag zijn zoals ik ben, en niet zoals mijn omgeving dat voor mij eist. Et voilá.... Dat gaat rap de goede kant op

Het is mijn droom, ik kan alles doen en laten wat ik in mijn droom wil doen, of niet wil doen.
Mijn dromen kunnen mij ook vertellen waar ik mee aan de slag zou kunnen gaan. Als ik droom dat ik aan het vliegen ben, ongeacht wie waar wat hoe waarom, dan is het duidelijk. Ik wil ergens vanaf maar ik doe dat alsmaar niet. Ik voel me dan dus ergens afhankelijk van en wat mij betreft is dat funest voor me. Gegarandeerd resultaat als ik de volgende ochtend wakker word, mijn droom herinner en deze opschrijf. Alhoewel ik dat wel lastig vind, want dat moet ik echt binnen een paar minuten doen, anders ben ik het gewoon écht kwijt. En dat zou zonde zijn.
Ik mag weer een nieuw kladblokje op mijn nachtkastje leggen, deze is al bijna weer op...
Waarom zou je als HB-er anders dromen dan anderen? Als het op visualiseren aankomt ken ik wel meer mensen die niet HB zijn maar toch echt wel sterk zijn in visualiseren. HB zijn is geen vereiste voor beelddenken, volgens mij....
Dan zouden veel mensen het excuus 'dagdromen' ook niet meer gebruiken voor het verslonzen van werk.
Visualiseren is ook iets dat je kunt ontwikkelen. Ieder mens dagdroomt wel eens, dus de basis is er... De een zal er ongetwijfeld meer talent voor hebben dan de ander, maar je kunt er wel mee aan de slag gaan. Zonder het gebruik van hallucinerende middelen
Het zou het geheel wel kunnen versterken of gemakkelijker kunnen maken, misschien? En dan doel ik op HB, niet op de paddo's.