Rianne schreef:
Over het algemeen zijn opleidingskosten geen probleem. De meeste bedrijven nemen dat gewoon over. Het is voor hen als opleidingskosten op te voeren, maar veel belangrijker is: ze weten dat ze een persoon aannemen die 'bereid is aan zichzelf te werken'
Toch kan het invloed hebben op je salaris en het is de moeite waard uit te rekenen wat je meer oplevert. Ik heb altijd gedacht dat dat niet mee speelde (misschien redelijk naief), tot ik bij mijn laatste werkgever de salaris onderhandelingen in ging en een ruwe 2200 EUR studieschuld vergeten was mee te nemen in de gesprekken. Toen ik er uiteindelijk wel aan dacht was het te laat, maar was de mededeling ook dat als ik die had meegenomen, het bod duidelijk lager zou zijn. Misschien is het interessant om ze domweg te vragen om het verschil en zelf uit te rekenen wat je meer oplevert. (Vergeet ook niet dat studiekosten boven de 500 EUR aftrekbaar zijn van de belasting en je dus, als je besluit ze zelf te betalen, voor een interessant gedeelte terug kunt krijgen van de belastingdienst. In dat geval dien je wel het GEHELE bedrag binnen 1 belastingjaar te betalen, anders moet je voor het 2e deel ook weer over die voet van 500 EUR heen zien te komen en alleen het bedrag daarboven is aftrekbaar.)
Rianne schreef:
Zelfs bij een zeer acceptabel openingsbod, moet je m.i. altijd met een hoger tegenbod komen. Zij gaan nooit op hun maximum zitten in een eerste aanbod en jij wilt niet te makkelijk te krijgen zijn. Dus altijd(!!!) met een hogere vraag komen.
Dit hangt wel een beetje van de sector af. Mijn laatste baan was bij de overheid en hoewel daar wel IETS onderhandelingsruimte is, zijn ze relatief beperkt in hun mogelijkheden. Het rekensommetje voor hen is eigenlijk vrij simpel "de functie is gewaardeerd naar functieschaal X, je hebt Y relevante dienstjaren op je CV staan, je stapt dus in op functieschaal X, trede Y". Daar kun je nog wat mee rekken, maar als bijvoorbeeld Y al aan het eind van je functieschaal is (de hoogste trede) zul je van goede huize moeten komen willen ze je op een hogere functieschaal willen zetten met meer onderhandelings ruimte.
Kortom, zorg er voor dat je op dat gebied goed geinformeerd bent en weet hoeveel ruimte zij eventueel hebben. In de commerciele wereld gelden er weer heel andere regels en is het inschatten in mijn ogen lastiger.
Daarbij liggen de salarissen (en dus ook onderhandelingsmogelijkheden) van commerciele danwel non-profit danwel (semi-)overheid ver uit elkaar. Minder voor de MBO(+) functies, meer voor de hogere (HBO+/WO) en gek genoeg ook voor de lagere (LBO/ongeschoold) functies.
Verder sluit ik me geheel bij Rianne aan

Look ahead, there's nothing left behind.