Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Arbeidsvoorwaarden-gesprek

Beste mede-slimmerds ;)

Wie van jullie is een expert in onderhandelen?
Via via heb ik de uitnodiging gekregen om bij een overheidsinstantie te komen solliciteren zo'n maand geleden. Dit is allemaal goed gegaan en nu heb ik morgen een arbeidsvoorwaardengesprek.

Zelf ben ik een ramp in onderhandelen, dus alle tips/trucs zijn welkom!
Ik heb wel een benul van de schaal (voor de kenners onder ons BBRA 12/13), maar ik vraag me of ik vanwege mijn leeftijd (nog geen 25) hiervoor wel in aanmerking kom :(. Ook heb ik een jaar of 5 relevante werkervaring. Logisch gezien zou ik zeggen dat het dus 12.5 wordt; maar dat is denk ik een droom.

Wie o wie kan mij helpen?

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Arbeidsvoorwaarden-gesprek

Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

die kende ik al, maar toch bedankt!

Nijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik doe in ieder geval iets grondig verkeerd geloof ik als ik die schalen zie, mij moet je dus niet vragen ;)

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Jeumig, dat zijn stevige salarisschalen voor een 25-jarige. Wat er daardoor kan gebeuren is dat ze je voorstellen dat je in aanloopschaal 11 geplaatst wordt. Dat betekent in praktijk dat ze kijken of je de functie goed genoeg vervuld en dat bij gebleken geschiktheid je een schaal omhoog gaat. Schaal 11 is trouwens een prima schaal. Schaal 12.5 lijkt me een illussie. Ze zullen je -denk ik- op 11.0 willen inschalen. Je moet goede argumenten hebben om daar bovenuit te komen.

Mocht je ingeschaald worden op 12.0 dan heb je denk ik weinig te klagen en weinig te onderhandelen, of je moet op dit moment veel meer verdienen of meer secundaire vergoedingen krijgen. Mocht men je inderdaad in aanloopschaal 11 willen plaatsen, dan kun je wel 2. dingen vragen: 1) je stemt in met schaal 11, maar je wilt dan wel net zo veel verdienen als in de vergelijkbare schaal 12, dus dan wordt het 11.3 geloof ik. 2) wanneer je overgaat van schaal 11 naar schaal 12 dan wil je horizontaal over + 1 trede erbij, dat is van 11.3 naar 12.1. DIt is standaard bij de overheid, je moet alleen nagaan of ze dat niet in je contract uitsluiten.

O ja, waar wel over te onderhandelen is is de duur van je tijdelijke contract. 2 jaar, 1 jaar, een half jaar of meteen een contract voor onbepaalde tijd.

Succes en vooral gefeliciteerd met deze geweldige carrierestap.

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Neem naast wat er al gezegd is, ook in je onderhandelingen zaken mee als reiskostenvergoedingen, verwachtte stijgingen en heel belangrijk, studiebudgetten en navenante waarderingen.

Het is in mijn ogen niet erg om laag te beginnen, als je maar een zinvol groeipad hebt en bijvoorbeeld extra financieel gewaardeerd word bij het behalen van relevante certificeringen. Dat motiveert meer en levert uiteindelijk meer op dan nu hoog beginnen en niet meer stijgen omdat je al aan de hoogste periodiek vast zit.

Overigens is het mij opgevallen dat juist de midden functies (MBO/MBO+) binnen bepaalde overheden opvallend goed gewaardeerd zijn en daar boven en onder de waardering tov het bedrijfsleven behoorlijk tegen valt. Maar dat terzijde.
Look ahead, there's nothing left behind.

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nou...net terug wat een desillusie!
Ik volg bij mijn huidige werkgever een opleiding die door het werk betaald wordt (duidelijk aangegeven in het 1e sollicitatie-gesprek van de 3!)
Oh.....daar hadden geen rekening mee gehouden, moeten we nog overlegggen....

Af en toe :)

xQzMe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Afgelopen tijd geleerd dat intense overcommunicatie noodzakelijk is bij bedrijven. Hoe is het gesprek verlopen naar je eigen verwachtingen?
00110001 00100000 01101101 01101001 01101110 01110101 01110101 01110100 00100000 01110100 01101001 01101010 01100100 01110110 01100101 01110010 01110011 01110000 01101001 01101100 01101100 01101001 01101110 01100111

Nijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Maar verder? Of is het verdere gesprek nu afgeblazen tot er meer duidelijkheid is over de studie?

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ze gaan intern overleggen, dus plannen dus een nieuw gesprek in.
Verder konden ze dus nog niks zeggen; de voorbereiding aan hun kant wat heel slecht!
Over inschaling hadden ze ook nog niet nagedacht.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Hoi,
Wat jammer voor je dat het gesprek - zeker vwb hun voorbereiding - een teleurstelling was.
Over het algemeen zijn opleidingskosten geen probleem. De meeste bedrijven nemen dat gewoon over. Het is voor hen als opleidingskosten op te voeren, maar veel belangrijker is: ze weten dat ze een persoon aannemen die 'bereid is aan zichzelf te werken'

De tips die ik heb voor salarisonderhandelingen (mochten ze toch nog komen), geef ik hieronder weer op basis van eigen ervaringen en zonder de link hierboven genoemd te hebben.
De allerbelangrijkste is volgens mij dat ook wanneer ze een aanbod doen waarop je eigenlijk, enthousiast, onmiddellijk "JA" zou willen schreeuwen, dat toch niet te doen. (Ook bij een ferm, onmiddellijk "Nee", niet overigens)
Altijd aangeven, "dank je voor het aanbod, ik neem het in beraad, ik laat jullie mijn reactie weten".

Zelfs bij een zeer acceptabel openingsbod, moet je m.i. altijd met een hoger tegenbod komen. Zij gaan nooit op hun maximum zitten in een eerste aanbod en jij wilt niet te makkelijk te krijgen zijn. Dus altijd(!!!) met een hogere vraag komen.
Afhankelijk van de reactie dan, kun je evt verder onderhandelen, maar niet in teveel rondes, want dan kun je weer gezien worden als een te harde onderhandelaar. En dat is ook niet goed.

Wanneer het openingsbod te laag is, en je geeft dat (op een later moment) aan, is vaak de tegenvraag: wat had jij dan in gedachten? Daar moet je wel op voorbereid zijn en ook dan geldt: niet jouw minimum roepen, want ze gaan vast (minimaal 1x) proberen dat naar beneden te krijgen.

De leukste onderhandelingen zijn natuurlijk wanneer jij het openingsbod mag doen ("Wat zou je willen verdienen"?) Dan moet je wel voorzichtig zijn en goed navragen wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. Als die op dat moment nog niet besproken zijn, geef dat dan aan: "Goh, ik kan nu niet zomaar een bedrag noemen, want dat hangt ook af van de secundaire arbeidsvoorwaarden".
En zodra je bereid bent een bedrag te gaan noemen, ga dan weer niet op jouw minimum zitten. Zij zullen altijd onderhandelen (en als ze direct JA zeggen, heb jij te weinig gevraagd)

Vaak komt ook de vraag naar voren: "wat verdien je nu?" Je bent nooit en te nimmer verplicht daarop te antwoorden. En het is ook alleen maar relevant als ze de functie waarop je solliciteert vergelijkbaar is met wat je op dat moment doet, zowel vwb functie als vwb branche. Ik zou'm afbuigen in de zin van "dat doet er niet toe, het gaat nu om dit bedrijf en deze functie"

My thoughts so far.

succes!

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Rianne schreef: Over het algemeen zijn opleidingskosten geen probleem. De meeste bedrijven nemen dat gewoon over. Het is voor hen als opleidingskosten op te voeren, maar veel belangrijker is: ze weten dat ze een persoon aannemen die 'bereid is aan zichzelf te werken'
Toch kan het invloed hebben op je salaris en het is de moeite waard uit te rekenen wat je meer oplevert. Ik heb altijd gedacht dat dat niet mee speelde (misschien redelijk naief), tot ik bij mijn laatste werkgever de salaris onderhandelingen in ging en een ruwe 2200 EUR studieschuld vergeten was mee te nemen in de gesprekken. Toen ik er uiteindelijk wel aan dacht was het te laat, maar was de mededeling ook dat als ik die had meegenomen, het bod duidelijk lager zou zijn. Misschien is het interessant om ze domweg te vragen om het verschil en zelf uit te rekenen wat je meer oplevert. (Vergeet ook niet dat studiekosten boven de 500 EUR aftrekbaar zijn van de belasting en je dus, als je besluit ze zelf te betalen, voor een interessant gedeelte terug kunt krijgen van de belastingdienst. In dat geval dien je wel het GEHELE bedrag binnen 1 belastingjaar te betalen, anders moet je voor het 2e deel ook weer over die voet van 500 EUR heen zien te komen en alleen het bedrag daarboven is aftrekbaar.)
Rianne schreef: Zelfs bij een zeer acceptabel openingsbod, moet je m.i. altijd met een hoger tegenbod komen. Zij gaan nooit op hun maximum zitten in een eerste aanbod en jij wilt niet te makkelijk te krijgen zijn. Dus altijd(!!!) met een hogere vraag komen.
Dit hangt wel een beetje van de sector af. Mijn laatste baan was bij de overheid en hoewel daar wel IETS onderhandelingsruimte is, zijn ze relatief beperkt in hun mogelijkheden. Het rekensommetje voor hen is eigenlijk vrij simpel "de functie is gewaardeerd naar functieschaal X, je hebt Y relevante dienstjaren op je CV staan, je stapt dus in op functieschaal X, trede Y". Daar kun je nog wat mee rekken, maar als bijvoorbeeld Y al aan het eind van je functieschaal is (de hoogste trede) zul je van goede huize moeten komen willen ze je op een hogere functieschaal willen zetten met meer onderhandelings ruimte. :-)

Kortom, zorg er voor dat je op dat gebied goed geinformeerd bent en weet hoeveel ruimte zij eventueel hebben. In de commerciele wereld gelden er weer heel andere regels en is het inschatten in mijn ogen lastiger.

Daarbij liggen de salarissen (en dus ook onderhandelingsmogelijkheden) van commerciele danwel non-profit danwel (semi-)overheid ver uit elkaar. Minder voor de MBO(+) functies, meer voor de hogere (HBO+/WO) en gek genoeg ook voor de lagere (LBO/ongeschoold) functies.

Verder sluit ik me geheel bij Rianne aan :-)

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Helaas, ze wouden de studieschuld niet overnemen :( (gaat om een erg groot bedrag), dus het gaat helaas niet door.

Nijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dat is jammer :(

Ik heb volgende week het jaarlijkse beoordelingsgesprek, daar nog iemand goede tips voor? Vind mijn werk namelijk wel leuk, maar vind eigenlijk dat ik te weinig verdien :|

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hey Nijn,

Wat vaak werkt is je goed voorbereiden (open deur). Heel duidelijk kunnen maken waarom je toegevoegde waarde levert.

Als extra opslag niet lukt kun je eventueel ook andere dingen vragen.
En eventueel voor volgend jaar laten vastleggen als je weer goed presteert dat je er dan bij krijgt. Of extra vrij voor studie. Of extra cursussen.

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Misseigenwijs schreef:Helaas, ze wouden de studieschuld niet overnemen :( (gaat om een erg groot bedrag), dus het gaat helaas niet door.
Oh wat suf. :-( En je kunt ook niet ergens tijdelijk het hele bedrag lenen zodat je je het volgend jaar in zijn geheel van de belasting kunt aftrekken? Of een betalingsregeling treffen met je ex-werkgever? Want ergens zal die studieschuld betaald moeten worden, tenzij je het kunt aanvechten zijnde niet terecht. Maar dat zijn vervelende procedures waar je eigenlijk niet aan wilt beginnen zonder rechtsbijstandsverzekering en zonder ZEKER te weten dat je absoluut nooit meer iets met die ex-werkgever te maken wilt hebben...

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nee, deze studieschuld vervalt over circa 1,5 jaar. Ik moet na het behalen van de opleiding een bepaalde periode blijven werken.

Nijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het gesprek is geweest, ik heb een vette opslag gekregen (4 treden) en ik hoefde er niet eens om te vragen :)

Life's good 8)

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Goeie sjit nijn! Congrats!
:rainbow:

Misseigenwijs
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Jeej, 4 treden :roll: ! Knap zeg :)
Gefeliciteerd

Terug naar “HB en werk”