En precies die draak zorgt ervoor dat ik niet kies en dus niets onderneem.Trying2Boringinal schreef:De draak van 'wat wil ik dan en wat moet ik kiezen uit al die mogelijkheden' ligt daar dan eerst nog op me te wachten
.........boek gehaald en ondanks ik het nog steeds niet helemaal uit heb, maak ik wel inmiddels gebruik van deze theorie.waarom? schreef:Tegenover mijn uitstelgedrag staat impulsiviteit. Ik kan helemaal opgaan in iets dat toevallig op mijn pad komt, maar jammer genoeg is dat meestal net iets anders dan dat rapport dat morgen af moet.
Ik heb vorig jaar een goede periode gehad, nadat ik Prioriteiten van Covey had gelezen. Ik maakte iedere week een planning, waarin ik de dingen die belangrijk voor me zijn (zowel persoonlijk, als relationeel en op het gebied van werk) alvast een plek gaf. Andere activiteiten plande ik hieromheen. Ik vond het een optimistisch boek over hoe je het heft weer in eigen hand kan krijgen. Een aanrader.
Ik ga het binnenkort die planning echt weer eens oppakken... Lui zijn is ook een gave :pffft:
Heel herkenbaar. Zeker als iets geen of weinig nut heeft.Peter71 schreef:Ik kom zelf pas in actie als ik iets uitdagend en nuttig vind. Als iemand anders iets nodig vindt, bijvoorbeeld op mijn werk, maar ik zie zelf het nut er niet echt van in, dan ga ik uitstellen. Vaak komt de vragensteller er ook niet meer op terug, dus dat is dan weer afgehandeld...
Hmmm... Tè herkenbaarMisseigenwijs schreef:Heel Herkenbaar! En vooral klussen waar andere weken voor nodig hebben, die je in een paar dagen zou kunnen, maar uiteindelijk toch weken mee kwijt ben omdat je er niet toe kunt zetten.
Als ik iets leuk vind of interessant kan ik dagen bezig blijven, maar ik als ik het nut ergens niet van in zie, en ja inderdaad onder druk presteren....dat werkt nog steeds het beste (moet wel extern zijn met flinke consquenties anders heeft het geen zin!)
Die draak zorgt er voor dat ik alles kies en dat opstapelt. Uiteindelijk valt er door gebrek aan tijd, of het voortschrijden hiervan in combinatie met het afzwakken van interesse, vanzelf vanalles af.marleen schreef:En precies die draak zorgt ervoor dat ik niet kies en dus niets onderneem.Trying2Boringinal schreef:De draak van 'wat wil ik dan en wat moet ik kiezen uit al die mogelijkheden' ligt daar dan eerst nog op me te wachten
Er is altijd wel iets wat iets belangrijker (of eigenlijk interessanter en leuker) is...marleen schreef: Ja, ik werk soms hard, heb een eigen zaak, opknaphuis, gezin, maar alles, echt álles, wordt tot het laatst uitgesteld. Ook voor mij moeten er behoorlijk ernstige consequenties zijn voor ik tot actie overga. En zelfs dan weet ik uit te stellen. Zorgt soms voor echte problemen.
Als ik m'n passie voor iets verlies komt de sleur om de hoek kijken en verlies uiteindelijk alle interesse. Alles en iedereen kan op dat moment omvallen, het zal me worst wezen. Of eigenlijk zou het zelfs een bevrijding zijn als dat zou gebeuren.marleen schreef:Ik heb wel (korte) periodes van echte gedrevenheid gekend, maar dat is lang geleden. Ik werd gedreven door passie. Die passie is wat ik nodig heb. Passie, waar ben je!!?
Of dit nu hb gerelateerd is? Ik baal iig geval van deze eigenschap. Of misschien is het meer dat ik baal van het feit dat ik niet weet wat ik wil en waar mijn passie ligt.
Herkenbaar, vies vies herkenbaar.Luthier schreef: Weet ook niet of het hb gerelateerd is, maar ik wordt af en toe gek van deze eigenschap. Waarom niet als een normaal mens vele dienstjaren opbouwen of routinematig kunnen werken? Het is zo vermoeiend...
+1murf schreef:Herkenbaar, vies vies herkenbaar.Dit krijg ik d'r van:
Maar of dit nou HB is, of ADHD, gewoon general onrust in de kop, of op de eoa manier gewoon veel te veeleisend zijn en niet kunnen berusten in, ik ben er op het moment nog niet uit...
Au, dat is wel erg confronterend. Ik ben een meester in het uitstellen en verschuiven van deadlines. Zowel thuis als op mijn werk.marleen schreef:alles, echt álles, wordt tot het laatst uitgesteld. Ook voor mij moeten er behoorlijk ernstige consequenties zijn voor ik tot actie overga. En zelfs dan weet ik uit te stellen. Zorgt soms voor echte problemen.
Dit is heel heel heel erg herkenbaar... Dit had ik woordelijk kunnen schrijven.Au, dat is wel erg confronterend. Ik ben een meester in het uitstellen en verschuiven van deadlines. Zowel thuis als op mijn werk.
Het lijkt alsof ik beter presteer wanneer de druk (door tijdslimiet) hoger is, maar dat is natuurlijk onzin. Ik mag onder druk goed presteren, het weegt als ik eerlijk moet zijn niet op tegen de stress en de spanningen die het met zich mee brengt. Want naarmate die deadline nadert, wordt mijn lontje korter. Omdat ik voel dat ik tijd tekort ga komen. Daarbij baal ik van mezelf omdat ik dingen niet gewoon doe wanneer ze gedaan moeten worden. Dus de boosheid op mezelf speelt ook een rol. En dan is er altijd nog het "wat als er ineens wat tussenkomt, dan krijg ik het echt niet voor elkaar" gevoel dat altijd in mijn achterhoofd aanwezig is. Heel onrustig en toch veroorzaak ik het elke keer weer voor mezelf.
Passie? Die is er nog wel. Ergens van binnen. Hij wordt alleen regelmatig gesmoord door de alledaagse dingen die ook doorgang moeten vinden: werk (saai maar betaalt de rekeningen) en huishouden (ondergeschoven kindje). Soms is 't er ineens weer, dan kan ik erin verdrinken. Vergeet ik te eten, ben ik niet aanspreekbaar. Om dan weer gevolgd te worden door een periode waarin ik niks doe en alleen kan vaststellen dat ik iets zou moeten doen.
Ik ben kei-trots dat ik een tip heb gegeven waar je iets mee kan!willemijn schreef: ..........ik ben nog steeds vreselijk actief. Leve Covey; die aanpak werkt voor mij.
Als het zo doorgaat heb ik binnen een week mijn scriptie (daar ligt nu naast solliciteren mijn focus) geschreven.
Om 8 uur vertrok dochterlief en na het sluiten van poort en keukendeur, ben ik aan de slag gegaan.
Nu even pauze en straks mijn huis fatsoeneren. Muziekje aan en meebrullen.
Dat helpt om weer tot rust te komen en om mijn hoofd te verlaten.
Los van dat ik nu toe kom aan o.a. die k*t-scriptie merk ik dat mijn huidige aanpak, een groots positief effect heeft op mijn welbevinden hetgeen ook weer een weerslag heeft op de relatie met mijn dochter.
Ook voor haar maak ik nu meer tijd. In alle vroegte even samen bij de kachel, een bak thee/koffie.